Vejret i det sydlige Egypten
Fra : per_dykkermail@yahoo~

Dato : 14-01-06 12:38

Hej

Er der nogen der har nogen friske meldinger om hvordan vejret er i det
sydlige Egypten ( syd for Marsa Alam) ?

Jeg har kigget på DMI verdensvejr, men kan ikke finde nogen
vejrudsigter for det område.

mvh.
Per

Fra : anders

Dato : 14-01-06 15:15

Et helt vildt gæt ville være "tørt og solrigt"?

Spøg til side, JFGI eller kig her:
http://weather.yahoo.com/forecast/EGXX0036.html

mvh
Anders

Fra : Michael Christiansen

Dato : 14-01-06 19:08

Hej,

jeg kom hjem derfra for 10 dage siden. Vi havde 25 gr. C om dagen, men koldt
om natten. Vandet var 24-25 gr. C. Det bliver tidligt mørkt, så dykning
stopper allerede ved 5 tiden (også natdyk).

mvh, Michael

Fra : KC

Dato : 14-01-06 23:03

Hvorfor stopper natdyk kl. 17 (jeg går ud fra du mener 17?)

KC

Fra : Michael Christiansen

Dato : 15-01-06 22:58

Det er et godt spørgsmål, vi fik ikke noget klart svar, og sådan var det med
mange ting på stedet. Det bar tydeligt præg af at der var for få dykkere og
at de helst ville lukke stedet ned.
Generelt må jeg sige at jeg ikke har ret meget godt at sige om stedet.
servicen var dårlig og sikkerhedsmæssigt var det noget af det dårligst jeg
har set i den tid jeg har dykket. På de fem dage vi var der lykkedes det dem
at "glemme" at hente os 2 gange, hvilket resulterede i at vi den ene gang
var i vandet i 2½ time før en anden båd tilfældigvis kom forbi og samlede os
op.

mvh, Michael

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-01-06 23:31

> [...]
> var i vandet i 2½ time før en anden båd tilfældigvis kom forbi og samlede

øøh.. hvem var det helt præcist dem vil jeg da helst gå en rigtig rigtig
lang vej udenom??

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-01-06 07:45

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> dem
> os
>
> øøh.. hvem var det helt præcist dem vil jeg da helst gå en rigtig rigtig

Jeg er helt enig, det lyder ikke som et sted man gerne vil på ferie.

Kunne du venligst nævne destinationen, og ikke mindt dykkercentrets navn.

Jeg skal formodentlig selv til Marsa Alam (Med atlantis) i påsken, og
jeg håber da bestemt ikke det er sådanne som du beskriver der.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Michael Christiansen

Dato : 16-01-06 18:04

Det var Red Sea Diving Safari.

Turen derned var købt gennem Atlantis rejser, så du vil formentlig komme til
at dykke med samme selskab. De har dog tre forskellige lejre og jeg ved ikke
om der er forskel på kvaliteten de forskellige steder.
I turen som vi købte gennem Atlantis, flyver man til Luxor og kører derefter
6-7 timer med bus for at komme frem til dykkerstedet. Det kan være ok på
vejen ned, men da man kører i kovoj mellem Luxor og Hurgada, og der kun er
en konvoj om morgenen og en om aftenen, så betyder det ved hjemrejsen at man
ikke dykker de sidste to dage. Med andre ord er der kun 5 dykkerdagen på en
8 dages tur.
Mvh, Michael

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-01-06 20:57

Michael Christiansen wrote:
> [...]
> ikke dykker de sidste to dage. Med andre ord er der kun 5 dykkerdagen på en

Hej Michael

Tak for dit input, jeg må kigge lidt på nettet, selv om dykkercentres
hjemmeside sjældent er af høj kvalitet.

5 dags dykning på en uges ferie er helt fint med mig, det er også
standarden i Sharm el Sheikh og lignende :) Da de fleste centre vil
havde du har 24 timers pause inden flyvninge, som de siger 'better safe
than sorry'

Hilsen
Søren som glæder sig til at se noget andet en Sharm hvor jeg har over
300 dyk :)

Fra : Jan Peterson

Dato : 16-01-06 22:02

Nu er jeg lidt forvirret!
Michael: Var du ved Marsa Alam? Så vidt jeg forstår på Hennings indlæg
herunder har Red Sea Diving Safari ikke camps ved Marsa Alam.
Kører man fra Luxor via Hurghada (i konvoj) til Marsa Alam, eller kører man
direkte over fra Luxor til Marsa Alam? Hvis altså man rejser med Atlantis,
som åbenbart flyver til Luxor.
Søren: Gider du skrive en lille evaluering her i gruppen, når du kommer hjem
fra ... ja, hvor var det du skulle hen?

--
Hilsen Jan Peterson

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-01-06 22:46

Jan Peterson wrote:
> Nu er jeg lidt forvirret!
> Michael: Var du ved Marsa Alam? Så vidt jeg forstår på Hennings indlæg
> herunder har Red Sea Diving Safari ikke camps ved Marsa Alam.

Det er vist korrekt, men man kalder vist deres 3 camps for Marsa Alam
for ikke at forvirre de stakkels turister :)

> Kører man fra Luxor via Hurghada (i konvoj) til Marsa Alam, eller kører man

Puha det ville være lidt af en omvej :) luxor er inde i landet imellem
Hurghada og Marsa Alam.

> direkte over fra Luxor til Marsa Alam? Hvis altså man rejser med Atlantis,
> som åbenbart flyver til Luxor.

Yeps, flyver til Luxor og så en 'lille' bustur sydøst på.

> Søren: Gider du skrive en lille evaluering her i gruppen, når du kommer hjem
> fra ... ja, hvor var det du skulle hen?

Marsa Alam, mener lejeren hedder Marsa Shagra, den nordlige af dem.

Det kan du lige tro jeg gerne vil, smider nok også billeder online

Fra : Michael Christiansen

Dato : 17-01-06 16:47

Vi var ved Marsa Alam. Red Sea Diving Safari har en lejr, Shagra village,
som ligger lidt nord for Marsa Alam og en lejr, Nakari village, som ligger
lidt syd for Marsa Alam. Derudover har de en lejr som ligger ca. 130 km syd
for Marsa Alam. Vi var i Nakari, som er en relativt lille lejr. Shagra
skulle såvidt jeg forstod være den største lejr. Der er ikke noget problem i
at skifte lejr under opholdet hvis man skulle ønske det, således at man
f.eks kunne være et par dage i Shagra og derefter skiftede til Nakari,
således at man kunne få prøvet flere dykkersteder.

Med hensyn til transporten, ja så kører man i konvoj fra Luxor til Hurghada
og resten af vejen er det på egen hånd. Hvis man selv arrangerer frem for at
købe en pakke rejse med Atlantis, så kan man i stedet vælge at flyve til
f.eks. Hurghada eller endnu bedre til Marsa Alam.

Jeg håber det klarer lidt af forviringen.

mvh, Michael

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-01-06 17:50

Michael Christiansen wrote:

> Med hensyn til transporten, ja så kører man i konvoj fra Luxor til Hurghada
> og resten af vejen er det på egen hånd.

Er du helt sikker på det ?

Hurghada er nord for Luxor, og Marsa Alam er syd for luxor, så det lyder
da som lidt af en omvej at først køre til Hurghada for derefter at selv
skulle finde til Marsa Alam.

Som jeg forstår det lander man i Luxor og kører i Konvoj til marsa alam.

Kører man virkeligt over Hurghada ?

> Hvis man selv arrangerer frem for at
> købe en pakke rejse med Atlantis, så kan man i stedet vælge at flyve til
> f.eks. Hurghada eller endnu bedre til Marsa Alam.

Det er korrekt, men jeg er doven af natur og foretrækker at bestille det
samlet.

Fra : Michael Christiansen

Dato : 17-01-06 19:29

Ja man kører mod Hurghada fra Luxor. Man kommer ikke helt til Hurghada, men
til en mindre by lidt syd for Hurghada. Der ca tre timers kørsel ned langs
kysten fra man har sluppet konvojen og til man er ved dykkerstedet ved Marsa
Alam. Man skal nu ikke selv finde videre fra Hurghada. Når det er booket
gennem Atlantis, så bliver du kørt helt til døren af den samme vogn og man
kan ikke klage over kvaliteten her, den er helt på toppen. Under turen
bliver der stoppet et par gang, ved "cafeteriaer", men det er begrænset hvad
man kan købe af mad, så det er en god ide at sikre sig nogle sandwich eller
lidt frugt til turen.

Det er korrekt at det virker som en omvej, og jeg ved ikke hvad den nærmere
begrundelse for ruten er, men der er jo nok ikke voldsomt mange veje i
området. Det kan også være af hensyn til den konvoj som man kører i. Jeg er
dog ikke klar over hvorfor man kører i konvoj. Det virker som om det kun er
turister der transporteres i disse konvojer.

Jeg har det som dig, jeg er også doven af natur, men jeg kan nu heller ikke
lide at køre i bus, så det påvirker nok mit valg en del. Det er nok også
derfor jeg hellere vil dykke i østen hvor der er folk til at slæbe mit
udstyr og rense det efter brug.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-01-06 19:34

Hej Michael

> [...]
> man kan købe af mad, så det er en god ide at sikre sig nogle sandwich eller

Hejsa tak for forklaringen, og ikke mindt mad tippet :)

> [...]
> dog ikke klar over hvorfor man kører i konvoj. Det virker som om det kun er
> turister der transporteres i disse konvojer.

Tror det skyldes Egyptisk logik, du ved at turisterne er meget mere
sikre imod terror, når de kører i en stor flok, frem for lidt af gangen :)

> Jeg har det som dig, jeg er også doven af natur, men jeg kan nu heller ikke
> lide at køre i bus, så det påvirker nok mit valg en del. Det er nok også

Hehe fair nok :)

> derfor jeg hellere vil dykke i østen hvor der er folk til at slæbe mit
> udstyr og rense det efter brug.

Slæbe mit udstyr er de nu gode til i Sharm el Sheikh også

Men ligefrem også skyldet mit udstyr, hmm det har jeg ikke prøvet at
havde andre til endnu :)

En helt anden ting, har du et god tip til en sommerferie i østen ?

Tror snart jeg vil prøve noget andet end rødehavet :)

Fra : Michael Christiansen

Dato : 17-01-06 20:32

Ja i virkeligeheden er den største risiko nok ikke terrorisme, men den måde
de lokale kører på. På vores hjemtur var vi kun tre minibusser og fem
politibiler, men det forhindrede selvfølgelig ikke de enkelte i at ligge og
overhale hinanden. Den eneste man aldrig overhalede var den forreste
politibil. Og sjovt nok kom vi frem samtidigt til Luxor.

Det er svært med gode tips, de afhænger jo fuldkomment af ens interesser.
Jeg selv er interesseret i at tage billeder, så min tur her til sommer skal
være en liveaboard fra Bali til Komodo. Min sidste tur var Tulamben på Bali
og så en uges liveaboard i Lembeh strædet ved Manado. Jeg har aldrig set så
mange underlige arter som jeg så på den uge. Samtidigt havde vi nogle helt
suveræne divemasters som bare vidste hvor de forskellige ting var. De sidste
dage jeg var ombord var vi kun to dykkere ombord, så vi havde hver vores
egne divemasters (og 16 besætningsmedlemmer til at opvarte os). Før dykkene
spurgte de simpelthen hvad man havde lyst til at se og afhængig af om man
ville se pygmæ søheste, hairy frogfish, blue ringed octopus etc, så tog de
en til det rette dykkersted. Og det missede ikke en eneste gang. Det er helt
klart et område jeg skal tilbage til, og som jeg kan anbefale at tage til
hvis man er til UW fotografering.

mvh, Michael

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Hej Michael

> [...]

> Jeg har det som dig, jeg er også doven af natur, men jeg kan nu heller
> ikke lide at køre i bus, så det påvirker nok mit valg en del. Det er nok

Hehe fair nok :)

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-01-06 20:49

Michael Christiansen wrote:
> Ja i virkeligeheden er den største risiko nok ikke terrorisme, men den måde
> de lokale kører på.

Det kan jeg dælme kun give dig ret i, har selv boet 6 måneder i Sharm el
Sheikh, damm de kører som tossede. Det er ikke uden grund kantstenene er
så høje :)

> [...]
> klart et område jeg skal tilbage til, og som jeg kan anbefale at tage til

WOW det lyder ikke dårligt, hvad kostede sådanne en tur i det hele ?

Jeg købte et Olympus 7070 + hus inden min tur til gran canaria i
sommers, og det skal helt klart med til Egypten :)

Hvis du har links til dykker firmaer dernede, må du gerne enten poste
dem eller maile mig direkte.

Hvis det er muligt vil jeg gerne se nogle billeder :)

Fra : Michael Christiansen

Dato : 17-01-06 21:19

Turen stod mig i knap 20.000 dkr. incl. lommepenge.

Det er et godt kamera. Jeg har købt tilsvarende, samt et Light&Motion hus
til det og så to sea&sea YS 90 flash.

Jeg sender dig en mail med links mm. på din private mail, for jeg tror vi er
ved at bevæge os væk fra oplysninger der har almen interesse.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 08:24

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Hej Michael

>En helt anden ting, har du et god tip til en sommerferie i østen ?
>Tror snart jeg vil prøve noget andet end rødehavet :)

På min hjemmeside er der beskrivelser og billeder af mange steder i østen.
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-01-06 20:54

Henning Brodersen wrote:

> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Michael

> På min hjemmeside er der beskrivelser og billeder af mange steder i østen.

Hej Henning

Tak for linket, det må jeg studere nærmere :)

Fra : peras@peras.dk

Dato : 15-01-06 20:10

Vi var i Marsa Alam i julen, ( 22-29/12 ) der var det blæsende, 23-25
gr C luft temperatur og vandet var 22-23 gr C. det var godt nok mørkt
ca kl 17 men det var tilladt at dykke til kl 20. Lidt varmt tøj kan
anbefales især til aftenen.

Fra : peras@peras.dk

Dato : 17-01-06 05:06

Halløj!

Der hvor vi var i julen var i den camp som hedder Shagra Village. Der
var på det tidspunkt ca 60 dykkere i lejren. For vores vedkommende er
der overhovedet ingen tvivl, det er et sted som vi kun kan anbefale og
vi vil helt sikkert rejse derned igen senere på året. Det er yderst
kompetente folk der har med dykningen at gøre og har man med førene
af gummibådene aftalt at man skal samles op på et givent tidspunkt
så er de der bare. Vi dykkede også på Dolphin House med udgangspunkt
fra den camp der heder Nakari og der var der på det tidspunkt ca 10
dykkere i den lejr. Der havde de i øvrigt arrangeret julefest for
gæsterne fra Shagra Village den 25/12 med stor spisning og
efterfølgende beachparty uden ekstra betaling.
Hvad angår rejsen, så fløj vi med Atlantis til Luxor og kørte så i
konvoj de første ca 3 timer til byen havnebyen Safaagha ca 80 km syd
for Hurghada. Resten af vejen kørte vi uden konvoj.
I rejsens pris var der inkluderet 5 dages dykning og den sidste dag
dykkede vi to dyk om formiddagen. For det betalte vi 15 Euro,
dagsprisen er 35 Euro.
Kanon oplevelse, eneste minus er den lange tur fra og til Luxor. Også
taget i betragtning at Marsa Alam lufthavn ligger under en times
kørsel fra campen.

Hilsen PE Rasmussen.

Fra : per_dykkermail@yahoo~

Dato : 27-01-06 11:06

Hej

Så er vi kommet hjem efter en uge i Wadi Lahami, og jeg synes lige jeg
har lyst til at fortælle lidt om turen.

Vi rejste med Atlantisrejser, så derfor var vi nødt til at flyve til
Luxor og køre til Wadi Lahami i minibus - en tur på godt 7 timer.
Vi var dog heldige at have en god chauffør, som endda kørte med lys
på hele vejen.
Men det er som andre også har skrevet lidt farligt med de overhalinger
der bliver foretaget når man kører i militærkonvojen mellem Luxor og
Safaga. Og ingen kan helt nøjagtigt forklare hvorfor man skal køre i
konvoj på lige nøjagtigt den strækning -ikke engang Egypterne selv.

Vi ankom til lejren kl. 01 om natten lokaltid, men blev hurtigt
inkvarteret i den hytte vi havde booket. Næste morgen ved morgenmaden
fandt vi ud af at vi kun var tre dykkere i lejren + 3 kitesurfere.
Efter lidt hurtigt papirarbejde var vi klar til at sejle ud til det
første dyk.
Dykningen forgår på den måde at man efter morgenmaden sejler ud i en
hurig RIB og foretager to guidede dyk på en time per styk og med ca.
en times overfladetid imellem. Herefter sejler man tilbage til lejren
og spiser middagsmad og slapper lidt af. Omkring kl. 2 mødes man til
briefing om eftermiddagsdykket som ikke er guidet, og som regel ligger
lidt tættere på kysten.
Desuden er der mulighed for natdyk kl.6 hvis man har lyst.
Efter et par dage kom der en dykker mere til lejren. Det var en
franskmand som havde en noget alternativ måde at dykke på.
Hans afbalancering var noget mangelfuld - ligesom hans viden om
dykkerprofiler. Ofte susede han lige en tur ned på 20 -25 meter de
sidste par minutter af dykket. Det var ikke noget problem mente han -
han havde jo lavet sikkerhedsstoppet først ???
Og flere gange blev han væk fra os andre fordi han pludselig fik lyst
til at svømme den modsatte vej eller helt væk fra revet.

Vi har haft nogle fantastiske dyk, og servicen har været helt i top.
Vi var heldige med vejret, der var kun en enkelt dag det blæste meget,
men ikke mere end at vi kunne dykke. Vandet var 23-24 grader og på
land var det varmt nok til at man kunne gå i shorts. Dog var det
nødvendigt med et par lange bukser og en bluse ved morgenmaden.

Lederen af lejren er en meget usædvanlig ægypter som hedder Tarek.
Han er både pålidelig og troværdig, og så taler han både fint
engelsk og fransk. Han har gået på universitetet, været officer i
marinen og boet 6 måneder i USA.
Og nu rejser han til Kuwait hvor han har fået job for et Sweizisk
firma hvor han skal sørge for logistikken i forsyningerne til
amerikanske firmaer i landet.

Den sidste nat havde vi på hotel Hilton i Luxor, og man føler sig
lidt som Jeppe i Baronens seng når man står nede i receptionen som en
langskægget dykker der lugter af kamel. Men fin sevice og en
overdådigt morgenbuffet.

Alt i alt har det været en rigtig god tur, og det har fungeret fint
med Atlantisrejser da vi først kom afsted.
Selv lufthavnen i Luxor var en positiv overraskelse, men når man har
prøvet Hurgada i højsæsonen har man jo også oplevet helvede på
jord !

Med venlig hilsen

Per