Estonia
Fra : chris@bitfrost.dk

Dato : 04-01-06 21:59

Er der nogen herinde der har haft dykket på Estonia? Eller kender
nogen, der kender nogen der har dykket på Estonia?

Og jo, hun er officielt gravfred og alt det, men så er der den
virkelige verden...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-01-06 04:30

<chris@bitfrost.dk> skrev i en meddelelse
Er der nogen herinde der har haft dykket på Estonia? Eller kender
nogen, der kender nogen der har dykket på Estonia?

Og jo, hun er officielt gravfred og alt det, men så er der den
virkelige verden...

Så tror jeg at de ville have en iq på -10 hvis de ville sidde og fortælle om
det her...

JZC

Fra : Kim.H

Dato : 05-01-06 10:17

Mario M. Weider dykkede i 2000 på Estiona.
Dette var i forbindelse med en expedition som den tyske Jounalist Jutta
Rabbe have planlagt for at kunne finde en evt sænknings årsag.

Det skulle undre mig meget at der ikke flere som har dykket på den, men hvem
ved. Og efter som der er dykker forbud på den så er det nok ikke lige noget
folk nævner, men hvorfor er der så vigtig at vide ?

Mvh Kim.

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-01-06 12:19

Juridisk er der ikke noget at komme efter, men der er jo gået politik i det
og derfor gør svenskerne hvad de kan for at genere de som dykker på stedet.

Den svenske marine har ved flere lejligheder brudt internationale
søvejsregeler, ved at lægge sig op ad dykkerskibe og bruge så voldsomt
skruevand, at dykning var umulig. Alene denne opførsel vidner om, at det
juridisk er lovligt at dykke på stedet, for ellers havde de jo haft andre
muligheder for at forhindre dykning - ikke sandt?

Dyk der i en mindre båd, på hverdage - og hold så kæft med det bagefter, så
er der sikkert nogle spændende oplevelser i vente.

mvh. Allan Jensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 13:00

> Juridisk er der ikke noget at komme efter, men der er jo gået politik i
> det
> og derfor gør svenskerne hvad de kan for at genere de som dykker på
> stedet.

Hvis man altså ikke er svensker, de har en lov om at svenskere ikke må dykke
der. De kan selvfølgelig ikke gøre noget imens de gør det, men når de kommer
tilbage til Sverige står de til bøde osv. Jeg ved så ikke om de kan straffe
andre landes borger når de kommer til Sverige efter de har dykket.

Ingen kan forbyde dig i at dykke på Estonia men man kan (som svensker?)
straffe for det (i sverige).

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-01-06 13:27

--
"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykket.
>
> Ingen kan forbyde dig i at dykke på Estonia men man kan (som svensker?)

Blev den lov faktisk ikke vedtaget i Sverige, Norge, Danmark og Estland ?
Det er jo derfor at der blev brugt noget tysk / amerikansk sammenblanding da
der skulle laves civil ekspedition til vraget.

JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 13:33

> Blev den lov faktisk ikke vedtaget i Sverige, Norge, Danmark og Estland ?

Sverige, Finland og Estland.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-01-06 16:00

> Sverige, Finland og Estland.

Der er faktisk en lov der omfatte danske statsborgere.
LOV nr 823 af 25/11/1998 (Gældende)

"Lov om beskyttelse af gravfreden ved vraget efter
passagerskibet »M/S Estonia«

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1. Loven har til formål at beskytte gravfreden ved vraget efter
passagerskibet »M/S Estonia«.

Stk. 2. Det beskyttede område er rektangulært og afgrænses efter det
geodætiske system, World Geodetic System 1984 (WGS 84), af følgende
positioner:

1) 59' 23,500'N, 21'40,000'E.

2) 59' 23,500'N, 21'42,000'E.

3) 59' 22,500'N, 21'42,000'E.

4) 59' 22,500'N, 21'40,000'E.

§ 2. Inden for det område, der er nævnt i § 1, stk. 2, er dykning og anden
undervandsvirksomhed forbudt.

Stk. 2. Forbudet i stk. 1 gælder dog ikke virksomhed, som en myndighed i
Estland, Finland eller Sverige forestår med henblik på at tildække vraget
eller for at hindre forurening af det maritime miljø fra vraget.

§ 3. Den, som forsætligt overtræder forbudet i § 2, stk. 1, straffes med
bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

§ 4. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Givet på Christiansborg slot, den 25. november 1998

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

Margrethe R."

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 19:42

Ja sørme, vi er kommet med i anden omgang. Så skal man også til at bruge
falsk navn hvis man kommer på de kanter.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Reistad

Dato : 05-01-06 13:32

In article <zUga99eEGHA.1480@gud.bends.dk>, Henrik Manley <m@nley.dk> wrote:

> [...]
>andre landes borger når de kommer til Sverige efter de har dykket.
>
>Ingen kan forbyde dig i at dykke på Estonia men man kan (som svensker?)

Sverige kan ikke hindre andre lands borgere, selskap eller skip å dykke i
internasjonalt farvann, medmindre de 1) har en traktat med borgernes/skipets
hjemland om dette. (Hvis dette også er forbudt i hjemlandet kan de bruke
traktater om politisamarbeide). 2) har fått et bindende vedtak i IMO
om dette. IMO begrenser seg til farleder, næringsvirksomhet (som
oljeplattformer) og farer for skibsfarten. Danmark kan dermed påtvinge
skip i Kattegat å følge trafikkreglene mht farledsrapportering; selv
i internasjonalt farvann. Man kan nok også forby dykking i trafikkregulerte
skibsleder, men det er å strekke konseptet.

Sverige kan imidlertid pålegge egne bedrifter og borgere forbud mot å
assistere, f.eks. med å skaffe utstyr. De er dog forpliktet til å
levere bunkers (dvs. drivstoff, mat og vann) til alle skip som anløper
hovedhavner.

Men når jeg er skipper på egen båt midtveis mellom Tyskland or Bornholm
er jeg på norsk territorium og har politimyndighet ombord. Norge er
jo en operativ kolonimakt, og offentlige tjenestemenn kan vanligvis
begrense sin myndighetsutøvelse.

-- mrr

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 13:49

> [...]
> borgernes/skipets
> hjemland om dette. (Hvis dette også er forbudt i hjemlandet kan de bruke

Klar!

Men jeg tænke at hvis jeg som Dansker tager ud og tager mig et par hyggedyk
på Estonia, hvilket ingen kan forhindre mig i, og bagefter tager en tur til
Sverige. Kan man så ikke risikere at bliver straffet. Jeg kan ikke helt
gennemskue det, jeg har gjort noget der er strafbart i sverige men er ikke
svensker. Men når jeg er i sverige gælder de svenske love også for mig.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kristian

Dato : 05-01-06 14:24

Har en tysker hastighedsbegrænsning på de danske motorveje?
Desuden er der jo lige det med moral og etik.

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-01-06 14:48

Ja det er klart, hvis myndighederne får lyst til at bjærge eller udgrave et
vrag (eksempelvis Wasa eller Store Kronan) og udstille skeletter m.m. så er
det helt fint. Men hvis en anden en skulle få lyst til bare at kigge lidt på
et vrag, så er det uetisk fordi der er druknet et par svenskere.

Jeg er overbevist om at de svenske myndigheder vil forhindre at nogen
fotograferer lig eller andet, som kan afsløre deres egen uduelighed, mht. at
finde de omkomne og få dem begravet, - nej så er det nemmere og billigere,
at sende en slæbebåd ud og chikanere dem, som vil have sig et dyk på stedet.

mvh. Allan Jensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 15:23

> Har en tysker hastighedsbegrænsning på de danske motorveje?
> Desuden er der jo lige det med moral og etik.

Spørgsmålet er jo om det tyske politi kan give mig en bøde fordi jeg har
kørt hurtigere end de tillader i Danmark.

Lov har ikke noget med moral og etik....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-01-06 22:33

> Spørgsmålet er jo om det tyske politi kan give mig en bøde fordi jeg har
> kørt hurtigere end de tillader i Danmark.

Det er vel nærmere et spørgsmål om at tyskerne har en lov der siger at du
ikke må køre for hurtigt i Danmark og spørgsmålet er så, kan de give dig en
bøde hvis du er i tyskland? Nu bliver det vist lidt en mærkelig analogi..

Mvh
Jonas

Fra : Morten Reistad

Dato : 06-01-06 20:32

In article <43bd9071$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>,
Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> wrote:

> [...]
>bøde hvis du er i tyskland? Nu bliver det vist lidt en mærkelig analogi..

Analogien holder ikke helt, her er det med en ekstra komponent.

Internasjonalt territorium.

På havet gjelder internasjonal sjørett. Denne tillater land å utøve
myndighet over egne borgere, samt andre som er ombord på landets skip,
fly eller annen installasjon, eller ellers under kommando av en
kaptein fra det aktuelle landet. Gjelder ikke militære, post eller
diplomater; som alle skal føre egne flagg.

Ellers gjelder internasjonal "Admirality Law". Det er ingenting
i slik lov som forhinder dykking som sådan.

Så den svenske staten kan forby alle sine borgere og andre personer
hjemmehørende i Sverige å dykke på et slikt sted, samt alle som er
ombord i svenske fartøy.

Dykker du fra et _norsk_ fartøy, og ikke er hjemmehørende i en
"forbudsstat" er det intet Sverige kan gjøre som ikke defineres
som piratvirksomhet.

-- mrr

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-01-06 14:36

"Morten Reistad" <first@last.name> skrev i en meddelelse
> Dykker du fra et _norsk_ fartøy, og ikke er hjemmehørende i en
> "forbudsstat" er det intet Sverige kan gjøre som ikke defineres
> som piratvirksomhet.

Hvad hvis du kører på svensk land isætter båden fra sverige og returnere til
sverige efter at have brudt svensk lov, så er det vel en ny situation?

Fra : Morten Reistad

Dato : 08-01-06 10:02

In article <43bfc3ca$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
>sverige efter at have brudt svensk lov, så er det vel en ny situation?

I prinsippet hjelper det veldig lite. Men svenske myndigheter kan hindre
en båt som har til hensikt å foreta handlinger som er i strid med svensk
lov sålenge dette er innenfor svensk territorialfarvann og ikke har mottatt
"avreisepass".

Det eneste de ikke kan hindre er at et skip kommer inn for å søke nødhavn
eller bunkre, for så å forlate Sverige igjen. De kan forby skipet å landsette
personell og/eller varer, båten inkludert. I dette tilfellet må båten føre
karanteneflagg ("Q") uten svensk gjesteflagg og anmelde ankomst per radio
såsnart den kan.

Det kan dog bli kilent å dokumentere at båten du dykker fra ikke er svensk
dersom denne ikke er et "ordentlig" fartøy (med skipspapirer og callsign).
Det er kapteinens plikt å dokumentere hjemmehavn, føre riktig flagg mm.
Riktig rapportering og flaggdisiplin er essensielt for å beholde retten
sin etter sjølovene.

Sålenge båten fraktes over land gjelder heller ikke sjørett lengre; den
opphører idet kapteinen gir ordre om å avslutte seilasen (i praksis skrur
av motorene med hensikt å sette folk i land).

Men jeg ville ikke provosere med å gjøre noe slikt med et "forbudsland"
som base. Det er omtrent som å dykke på tyske krigsvrak med Tyskland
som base. Tyskland forbyr som kjent dette. Ihht. tysk lov er det forbudt
å dykke på "Tripitz", "Blücher", "Oldenburg" m.fl. Denne lov kan håndheves
for alle tyske borgere, selv om vrakene ligger i indre norsk farvann.

Alt som innebærer så mye som berøring av et vrak kan osgå bli gjenstand
for krav fra vrakets eier. Dette gjelder all penetrasjon.

-- mrr

Fra : ena

Dato : 08-01-06 17:23

> [...]
> håndheves
> for alle tyske borgere, selv om vrakene ligger i indre norsk farvann.

Hmm Tirpitz er der vel intet tilbage af ? den blev ophugget på stedet og
stålet brugt til Sneplove mv.

Blücher ligger temmeligt dybt i en meget trafikeret del af Oslo fjorden (
over 100 m hvis jeg husker ret) så den er der heller ikke stor chance for at
kunne dykke ned til for hobbie dykkeren.

Fra : Kim.H

Dato : 08-01-06 21:56

Nå det ved jeg nu ikke, jeg har 5 dyk på Blücher, selv på hobby plan.

Tirpitz er der nu en lille "del" af igen, de største dele af Vraget blev
hævet af Høvding skibs ophug efter krigen men en jeg vil tro en 15-20 % af
vraget ligger tilbage.

Mvh Kim.

Fra : Poul Olesen

Dato : 09-01-06 11:49

> Hmm Tirpitz er der vel intet tilbage af ? den blev ophugget på stedet og
> stålet brugt til Sneplove mv.

Ja, Tirpitz er bjærget. Der ligger en del skrot tilbage, det meste er
affalds dynger med ting det ikke kunne betale sig at bjærge. Der er ikke
noget egentligt vrag tilbage. Forliset skete jo på lavt vand med meget
af skibet over vandet. Nu ligner mange vrag jo også skrot, så dykning på
Tirpitz er ikke kedeligt, men ikke noget der er værd at rejse for. Jeg
har dykket der 2 gange, men mange andre dyk i Nordnorge er efter min
mening meget mere spændende.

Egentligt noget egoistisk af lande med de her dykkerforbud. I Norge er
der dykkerforbud på næsten alle allierede forlis fra krigen, men man må
godt dykke på de tyske. Tyskere må ikke dykke på mange tyske
krigsforlis. Lande som mistede medborgere på Estonia har dykkerforbud på
vraget.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : ena

Dato : 05-01-06 18:43

"Kristian" <Kristian@nicedane-remove-this-.dk> skrev i en meddelelse
> Har en tysker hastighedsbegrænsning på de danske motorveje?
> Desuden er der jo lige det med moral og etik.

Estonia ligger ikke på Svensk teritorialfarvand men i internationalt farvand
så sammenligningen med "motorveje" er noget vrøvl.

Der er masser af skibsvrag i Svenske Danske og Finske teritorialfarvande der
har kostet menneskeliv men hvor man gerne må dykke - så åbenbart er der
forskel på folk siden Estonia er en gravplads der skal beskyttes og andre
vrag ikke er det.

Det er i øvrigt en mærkelig "lov" hvorfor skal Estonia specialbeskyttes? og
have sin egen lov der gør det muligt at straffe folk bare fordi de er
Danskere og vil dykke der?

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-06 19:39

> Estonia ligger ikke på Svensk teritorialfarvand men i internationalt
> farvand så sammenligningen med "motorveje" er noget vrøvl.

Det var nu ikke mig der begyndte det. Problematikken var at svenskerne har
en lov der siger der er gravfred der, kan de så kun straffe deres egne
borgere eller kan de også straffe andre landes borgere når de er i sverige.

> [...]
> der har kostet menneskeliv men hvor man gerne må dykke - så åbenbart er
> der forskel på folk siden Estonia er en gravplads der skal beskyttes og

De har nok en flov smag i munden og så er det nok det billigeste at gøre det
koster jo ikke noget. Da det var på tale om at bjerge de omkomne sage man
det var for farligt men de mente nok for dyrt.

> Det er i øvrigt en mærkelig "lov" hvorfor skal Estonia specialbeskyttes?
> og have sin egen lov der gør det muligt at straffe folk bare fordi de er
> Danskere og vil dykke der?

Meget mærklig, men det er den eneste måde man kan "beskytte" et vrag mod f.
eks. sportsdykkere. I Danmark er Danebroge "beskyttet" på samme måde.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : ena

Dato : 05-01-06 23:11

> Meget mærklig, men det er den eneste måde man kan "beskytte" et vrag mod
> f. eks. sportsdykkere. I Danmark er Danebroge "beskyttet" på samme måde.

Igen mærkeligt at nogle menneskeliv er mere værd end andre - skulle der være
rimelighed i det skulle ethvert vrag der er en gravplads beskyttes af en
sådan lov.

Jeg læste for øvrigt loven sådan at hvis man har dansk indfødsret så kan man
straffes for at opholde sig på den position og dykke - fuldstændigt absurt
da man som Dansker fødes med indfødsret - og selv om man senere flytter til
et andet land så har man stadig Dansk indfødsret - man er altså forbudt at
opholde sig et sted bare fordi man er født i DK men i øvrigt bor og lever et
helt andet sted på jorden og har ikke dansk statsborgerskab. - den lov er
altså en van(d)skabning - enten skal det forbydes at dykke på alle vreg der
er gravpladser - eller også skal det tillades.

Afslutningsvis skal jeg nævne at jeg ikke kan dykke (har aldrig lært det) og
i øvrigt ikke ville dykke på Estonia hvis jeg kunne det er mere det at man
forskelsbehandler der undrer mig

Fra : Mark S.

Dato : 05-01-06 16:36

........ Og jo, hun er officielt gravfred og alt det, men så er der den
virkelige verden...

Fiser du også rundt og graver på kirkegårdene?
Undskyld mig, men hvis du ikke kan finde ud af at respektere ting som
gravfred, så er du fanme et dumt svin.

Fra : chris@bitfrost.dk

Dato : 05-01-06 17:20

Ved du hvad, det er sgu fair nok. Du har fuldstændig ret, og det gør
så at jeg bliver nødt til at uddybe hvorfor jeg spørger:

Jeg sad i går aftes sammen med en kammerat og så en tysk-produceret
engelsk-sproget film der hedder 'Baltic Storm'. Den er en umanerligt
dårligt produceret, dårligt instrueret, dårligt filmet, dårligt
klippet, dårligt skrevet og dårligt spillet historie om Estonias
forlis og om en amerikansk-svensk-estisk sammensværgelse der skal
dække over den "virkelige" årsag til 852 menneskers død:
Efter den kolde krig er slut bliver der solgt for milliarder af
russiske våben, inkl. kemiske og biologiske, på det sorte marked,
hvoraf nogle af disse bliver ulovligt opkøbt af Pentagon for at
forhindre dem i at falde i terroristers hænder. En grådig russisk
forsker vil afhoppe til Amerika gennem Sverige med en vognfuld
biokemiske våben som han kører ombord på Estonia i Tallinn. I røven
på ham er en flok eks-KGB agenter som af kærlighed til Moder Rusland
vil nakke forskeren og forhindre våbnene i at nå frem med alle
midler. De plaffer forskeren ned og sprænger hul i skroget og går fra
borde i en redningsbåd. Bagefter dækker både amerikanerne,
svenskerne og esterne over misæren, pga. storpolitiske årsager, og
'fjerner' bl.a. reservekaptajnen som ellers overlever katastrofen og
bliver set på land af flere overlevende, fordi han har set for meget.
Alt der her bliver så mere eller mindre opklaret af en tysk journalist
som er bygget over Justa Rabe (hun nævnes ovenfor, hun har
tilsyneladende været hovedkraften bag filmen). Bl.a. er der en scene
hvor de dykker ned til Estonia og filmer nogen store huller i skroget
som godt kunne ligne noget fra en intern eksplosion, optagelser som
bliver direkte konfiskeret af de svenske myndigheder.
Det handler denne her film om, mere eller mindre. No shit. Everyone
loves a conspiracy.

Her er min situation: Jeg startede med at læse coveret på denne her
25 kroners DVD og blev dybt forarget over hvad jeg kun kunne se som
pengeliderlige filmmagere der vil spinde guld på en gnavende
nytragedie. Alligevel så vi filmen igennem (hvilket var en pine, fordi
den rent cinematografisk er så stinkende dårlig) og bagefter sidder
man og kan ikke lade være med at tænke at skidtet et eller andet sted
er mulighed, også fordi man tilbage fra '94 husker at svenskernes
opklaringsproces var en anelse underlig iflg. et par medier. Som sådan
gav tesen mening (at det så er en dårligt lavet film er noget helt
andet).

Så nu bliver jeg nødt til (for min sjælefreds skyld) at høre om
nogen kender til nogen der kender til nogen der har været nede og
kigge på Estonia og evt. lagt mærke til udadvendte huller i skroget
efter en intern eksplosion...eller noget i den dur?

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-01-06 17:44

[...]

Hvis du søger på Estonia og Bemis, får du læsestof og billeder til resten af
aftenen. Bemis dykkede på Estonia i 2000 hvor han filmede vraget og tog
prøver af det "såkaldte sprænghul"

Allan Hansen

Fra : Thomas H. Andersen

Dato : 06-01-06 03:38

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af aftenen. Bemis dykkede på Estonia i 2000 hvor han filmede vraget og tog

En helt anden ting... hvor langt nede ligger Estonia???

Mvh

Thomas

Fra : ena

Dato : 06-01-06 17:19

"Thomas H. Andersen" <sakosod@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> En helt anden ting... hvor langt nede ligger Estonia???
>
> Mvh
>
> Thomas
70-90 meter

Fra : Thomas H. Andersen

Dato : 06-01-06 20:09

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> "Thomas H. Andersen" <sakosod@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> 70-90 meter

Modtaget

Fra : Kim.H

Dato : 06-01-06 21:52

Jeg mener nu at kunne huske fra de ROV optagelser jeg har set at den ligger
på imellem 48-50 til 68-70 m vand.

Kim.

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-01-06 08:27

[...]

Der er en tråd på http://www.dykarna.nu/ under forum med titlen Hjälp om
dykning på Estonia i september 1994 med flere links om Estonia og
undersøgelser om forliset.

Allan Hansen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-01-06 18:17

Nu er denne tråd ved at have en god længde, og jeg kan ikke lade være med at
tænke på
om mon det er sædvanlige "rent snak og for lidt dykning", eller om der rent
faktisk er nogle
som er på vej derud.
I givet fald tager jeg gerne en evt.tom plads.
Og der skal da ikke være nogle smalle steder: Jeg giver morgenbrød.

Claus Grell Hansen

Fra : Tom F.

Dato : 09-01-06 08:23

Det kunne da være spændende at dykke på den, men jeg tror ikke at det er 6
mdr. fængsel værd.

Tom F.

Fra : Nicholas

Dato : 09-01-06 09:56

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne da være spændende at dykke på den, men jeg tror ikke at det er 6
> mdr. fængsel værd.
>
> Tom F.
> "Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse

Det kommer vel an på hvor mange guld skatte du kan tage med op ? :) (eller
alternativt tømme den told fri biks :))

Nick

Fra : Johnny Christensen

Dato : 09-01-06 11:40

> [...]
> I givet fald tager jeg gerne en evt.tom plads.
> Og der skal da ikke være nogle smalle steder: Jeg giver morgenbrød.

Oplevelsesmæssigt vil jeg nu hellere på et smukt ældet vrag, sådan et 50-150
år gammelt skib har lidt større elegance (ok måske ikke et 50 årig vrag)
Men det kan man jo selvfølgeligt også blive træt af når man vader i dem hver
eneste uge omkring Bornholm

God fornøjelse, til hvad end dykning man kan lide
JZC