Forskel på våd og tørdragt
Fra : annette

Dato : 26-12-05 19:27

Hej ng.

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad forskellen er på en våddragt
og en tørdragt. Jeg kunne godt tænke mig at begynde og dykke så hvad er
bedst at starte med.

Hilsen Annette

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-12-05 19:41

annette wrote:
> [...]
> og en tørdragt. Jeg kunne godt tænke mig at begynde og dykke så hvad er

Basalt set, en våddragt gør dig våd over hele kroppen, du har som regel
badetøj inden under. En tørdragt holder dig helt tør undtagen hoved og
hænder, indenunder har man mere eller mindre tøj afhængig af typen og
tykkelsen (jeg har en god tyk inderdragt der isolere rigtig godt i denne
tid).

Jeg begyndte (som de fleste vel gør) i en våddragt, nåede heldigvis
aldrig at købe min egen våddragt, men røg direkte på en tørdragt efter
jeg havde haft en nær-isdyk i våddragt en januar morgen I klubben
dykker langt de fleste i tørdragt. Hvis du planlægger at dykke mest
herhjemme så vil jeg faktisk mene at det er bedst at starte ud med en
tørdragt. Der skal lige læres lidt mere ang. afbalancering men en god
instruktør burde nemt kunne lære dig dette. I svømmehallen kan du jo
starte ud i en lånt våddragt den første time eller to. Den nemmeste at
dykke med må nok siges at være våddragten mens den mest behagelige (i
danske farvande) er en tørdragt.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-12-05 11:41

> Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad forskellen er på en
> våddragt og en tørdragt. Jeg kunne godt tænke mig at begynde og dykke så
> hvad er bedst at starte med.

Den ene er "våd" den anden "tør". Vådragten er nok den nemmeste at starte
med, men hvis du har tænkt dig at dykke meget herhjemme også om vinteren
skal du nok vælge tørdragten fra start. Det er ikke så meget sværere at
bruge en tørdragt så det betyder noget. Du vil ikke senere have problemer
hvis du skal sydpå og dykke i en våddragt.

Fordelen ved våddragt:
billigere
nemmere
lettere

Fordele ved tørdragt:
varmere, især ved flere dyk
Nemmere omklædning

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Denner

Dato : 01-01-06 18:32

Hej Annette

Våd dragten er en dragt der sidder helt tæt til kroppen og oftest lavet
af neopren. Et gummimateriale med luftbobler der giver en isolerende
effekt. Navnet våddragt er fordi der kommer vand i dragten og der vil
være en lille vandgennemstrømning i denne dragt. Derfor vil du afkøles
når vandet er koldt - og i øvrigt også få lidt kulde når du hopper i
køligt vand.

Tørdragten kan sammenlignes lidt med en pose. Dvs at du faktisk er
pakket ind i en pose med luft når du dykker. Denne "pose" har to
ventiler, en der kan lukke luft ind og en der kan lukke den ud igen.
Det er her der er lidt med afbalanceringen, da du i denne type dragt
har luft fra top til tå - og det skal man lære at styre. Hvorimod med
våddragten har du luft i det der hedder BCD'en, der er en vest du har
på.

Som der skrives i de andre indlæg er tørdragten at foretrække i danske
farvande, da den giver dig mulighed for at dykke det meste af året,
hvor våddragten begrænser sæsonen en del, alt efter hvor meget viking
du er.

Personligt lærte jeg at dykke i en 7 mm våddragt i det danske efterår.
Jeg er bare ikke så meget viking, så jeg kom hurtigt til at hade det
når jeg kom på land og skulle have den våde dragt af når det var koldt.
Jeg tog derfor hurtigt et tørdragtskursus, hvilket er relativt enkelt,
når du først har lært at dykke. Siden er det ikke blevet til meget
våddragtsdykning for mig.

Men jeg vil mene at du i første omgang skal se at komme i suppen og få
dig et prøvedyk. Herefter kan du se om du vil videre på kursus (og det
er der ikke meget tvivl om at du vil). Til den tid kan du så snakke med
din instruktør om du skal dykke i det ene eller det andet. Bliver du
bidt nok af det ender du sikkert med at have både en tør og en
våddragt.

Held og lykke med det!!

Mvh.
Dennis

--
Denner
Indlæg sendt via : www.dacor.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-06 23:34

Hej Annette,

jeg kan se at der er andre der har sværet på dit spørgsmål, så i stedet vil
jeg lige tilføje at der er mange instruktør / klubber der stiller som krav
at eleverne SKAL dykke i våd dragt under deres uddannelse, hvis det er
tilfældet så så kan jeg varmt anbefale at lege en dragt for så senere at
købe en tør dragt.

det er som regel ikke noget problem at man skal bruge våddragt under kurset,
for det første er uddannelse dyk som regel korte og på rimeige dybder, så
det godt kan gå at lave dem i våddragt, for det andet er elever som regel så
nervøse/spændte/imponeret af den nye verden at de ikke lægger mærke til
kulden på de første mange dyk, plus at en ny tit har meget svært ved
afbalanceringen, finde teknik osv at de bruger enormt mange krafter på et
dyk. brug af krafter = varme = ok dyk i våddragt.

når vi har nye elever i foråret der starter i april med 4 grader varmt vand,
kommer de op og siger det er jo slet ikke koldt, og er helt oppe og køre,
den samme person fryser R.... ud af bukserne om efter året i 6-10 grader
varmt vand, af den simple grund at de er blevet mere erfaren, ligger meget
mere stille og kommer til at fryse, inden det er blevet rigtig vindter har
de alle købt Tørdragt, eller besluttet at de kun vil dykke de 4-5 varmeste
måneder af året og lidt på ferie