Kold motor = kort på literen ?
Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-06 19:10

Hej

Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da
grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en lambdaværdi
under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert fald.
Er motoren ganske enkelt mindre effektiv, dvs der skal mere luft+benzin
igennem for at yde det samme, eller er det bare friktion fra den tykkere
olie der gør forskellen ? Min bil har ca dobbelt forbrug de første par
kilometer, og det ser ikke ud til at flade helt ud før efter 20-30 km i det
vejr vi har nu. Temperaturmåleren viser normal temperatur efter 2-3 km.

MVH Leo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-01-06 19:43

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da
> grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en lambdaværdi
> under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert fald.

Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at
forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det
DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som
muligt = du køre straks, stille og roligt.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-01-06 19:51

> [...]
> DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som
> muligt = du køre straks, stille og roligt.

Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i
vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et højere
forbrug.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 20:23

> [...]
>
> Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i
> vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et

Og da luften er koldere er den dermed også tættere og indeholder flere
molekyler som gør at motoren yder MERE

Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg
tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
Min tripcomputer viser også at bilen ikke bruger vildt meget mere benzin
bare fordi motoren stadig er kold.
Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om sommeren....om
sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren kan den liiige
små 200

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-01-06 22:36

> [...]
> Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om
> sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren

Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-01-06 23:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!

Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-06 23:52

"Lars L. Hansen" skriver:

> Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.

Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-01-06 00:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:

> Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....

Suk - du har jo ret :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 08:16

"Lars L. Hansen" skriver:

> Suk - du har jo ret :)

Flere biler opnår deres topfart i næsthøjeste gear.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 00:25

> "Lars L. Hansen" skriver:

> Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....

Hemm........GPS er da ligeglad, hvis jeg kunne kaste den med 200 km/t, ville
den da vise 200 km/t, uanset _min_ totalgearing

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 00:49

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Hemm........GPS er da ligeglad, hvis jeg kunne kaste den med 200 km/t, ville
> den da vise 200 km/t, uanset _min_ totalgearing

Den høje gearing i 5. kan da sagtens udgøre et overdrive som kvæler
topfarts-forsøg, hvorfor en lavere gearing qua mindre dæk vil medføre
mer-omdrejninger til gavn for højere topfart!
Ikke sandt?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 08:16

Armand skriver:

> [...]
> topfarts-forsøg, hvorfor en lavere gearing qua mindre dæk vil medføre
> mer-omdrejninger til gavn for højere topfart!

Tadaaaaa....

Men næppe 20 km/t.

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-01-06 08:36

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.

> [...]

Det er jo lige netop det som det kan .. hvis hans vinterdæk er en større
omkreds som sommerdækkene ja så vil den jo kunne noget mere

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 09:38

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo lige netop det som det kan .. hvis hans vinterdæk er en større
> omkreds som sommerdækkene ja så vil den jo kunne noget mere

Der er en forskel på 3% som vinterdækkene er større. Men taget i betragtning
hvor mange flere heste der skal bruges til de 20 Km/t ekstra, så er det
eneste der kan forklare det, at motoren har væsentlig flere heste i kold
luft (hvilket heller ikke er et ukendt fænomen for turboladede biler)

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-01-06 09:46

> [...]
> så er det eneste der kan forklare det, at motoren har væsentlig flere
> heste i kold luft (hvilket heller ikke er et ukendt fænomen for

Hvad med frontareal ? - er vinterdækkene smallere end sommerdækkene ? -
frontareal og vindmodstand betyder meget for tophastigheden.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 09:59

> Hvad med frontareal ? - er vinterdækkene smallere end sommerdækkene ? -
> frontareal og vindmodstand betyder meget for tophastigheden.

Ja vinterdækkene er smallere men det betyder ikke meget i forskellen.
Grunden til at jeg kan sige dette temmelig skråsikkert er at jeg det første
år jeg havde bilen valgte at køre en hel sommer igennem på
vinterdækkene...fænomenet med hastighedsforskellen var vist omkring 15 Km/t.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 00:34

Tom wrote:
> [...]
>
> Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg
> tilskriver det dækkene og så den kolde luft.

Jup!
De mindre vinterdæk

--
Armand.

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-01-06 08:35

> [...]
> Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om
> sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren

Aircon æder snildt 20kmt af topfarten .. Måske det er derfor deoen ikke kan
mere om sommeren
På en 2.0 vectra taber den 25kmt når man starter aircon

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 09:41

> [...]
> kan mere om sommeren
> På en 2.0 vectra taber den 25kmt når man starter aircon

æhhh hvordan det?
I mondeo kobler den ALTID aircon fra når man "bunder" speederen så man vil
ALDRIG opleve at AC i mondeo stjæler så meget som 1 Km/t af hastigheden

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-01-06 20:20

Også skrev Vollert

> Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at
> forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er
> det DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang.

Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 03:05

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
> --
Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;).

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-01-06 10:45

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en
> meddelelse

> Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;).

Arr mon ikke det overlever det er jo beregnet til at blive brugt, nu er det
jo heller ikke noget jeg gør hverdag men kun når det er rigtig kold, man er
altså noget mere vågen og klar til at køre bil man sidder i en der er varm
end når man sidder og fryser i en iskold bil med duggede ruder.

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-06 20:44

> Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at
> forbrænde.

Du mener altså at den kører med 'forkert' blanding (lambda er ikke 1) ? Jeg
brænder ifølge computeren en liter benzin af på ca. 5 km , mon så ikke
kattene er varme ret hurtigt ? Især når de er placeret 40-50 cm efter 6 pænt
store cylindre...

Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det
> DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som
> muligt = du køre straks, stille og roligt.

Og det gør jeg da også.

MVH Leo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 01:57

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener altså at den kører med 'forkert' blanding (lambda er ikke 1) ?

Den skal stadig "chokes", alt andet er fysisk umuligt. Tidl. trak du den
selv "ud", og skubbede den ind når bilen trak jævnt uden, det krævede lidt
opmærksomhed/ "fingerspizgefül". I dag ordner automatikken det for dig.

Det skal ske så hurtigt som

> Og det gør jeg da også.

Fint, for hverken motor, KAT el resten af udstødningen har godt af det. Der
produceres en masse svovlsyre-holdigt kondens, når den bare står der :(.

Fra : alexbo

Dato : 08-01-06 10:32

"Leo Jensen" skrev

> Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?

Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den
kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud af
bensin.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-01-06 11:01

> Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den
> kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud
> af bensin.

Hvad så med en diesel i grunden ? - hvordan er økonomien i en sådan een ved
koldstart ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 11:12

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Hvad så med en diesel i grunden ? - hvordan er økonomien i en sådan een ved
> koldstart ?

Lige så ringe.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 12:41

> "Andreas M. Hansen" skriver:

> Lige så ringe.

Jeg vil mene ringere. Lige når jeg starter, går den op og bruger 3 gange så
meget. Skønnet er der mellem en halv og en hel gang overforbrug en vinterdag
uden oliefyrsforvarmning, de første 10 km.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-01-06 19:18

> "Leo Jensen" skrev

> Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den
> kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud
> af bensin.

Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af
den...

Leo

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 20:56

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 20:59

Leo Jensen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af
> den...

Gode gamle 2CV havde nogle hulens lange indsugnings-rør for at
boxermotoren kunne trække på en og samme karburator, og dé lange kolde
metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde
absolut behov for choker blot motoren var lidt kold!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-01-06 16:24

> [...]
> metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde absolut
> behov for choker blot motoren var lidt kold!

Så slemt er det nu heller ikke, for sådan en vogn har jeg da også. Der går
jo et rør mellem de 2 udstødningsmanifolde, som varmer op under
karburatoren. Jeg tror ikke indsugningsrørene på Jaguaren er ret meget
kortere.

Leo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-06 18:54

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde
> absolut behov for choker blot motoren var lidt kold!

Og pattede karburatorsprit i sig som en spædekalv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-01-06 21:41

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
> Og pattede karburatorsprit i sig som en spædekalv.

Nå-nå. Jeg har da sprit liggende i bagagerummet fra sidste sæson, men
foreløbig har jeg ikke brugt noget denne vinter. Til gengæld kan konen ikke
starte den, så måske er der alligevel lidt om sagen. Den skal bare behandles
helt rigtigt med korrekt kombination af choker og små vip med speederen, der
kan aktivere accelerationspunpen. Det hedder det vel også på en 2CV på trods
af dens ret begrænsede acceleration ?

Leo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-06 22:08

> [...]
der
> kan aktivere accelerationspunpen. Det hedder det vel også på en 2CV på

Sådan en vinterdag savner jeg helt den fornemmelse af et skinneben der er
frosset på den ene side, og kogt mørt på den anden.....
Nå, man lærte da at tage tøj på til det (læs: alt det man ejede).

Men fordele var der da. F.eks. om sommeren at smide en ispind ud af døren,
uden at have besværet med at åbne vinduet....

Angående farten. Jo man kunne da tage sig i at sidde og imitere
udskridningslyde i visse skarpe sving.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-01-06 10:58

"J¯rgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> den 8. januar 2006 kl.
03:05 +0100 skrev:

>Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;).

Hvad så, hvis man har en fjernbetjent motor/bilvarmer (benzinbrænder),
lader den køre i X minutter og går ud og starter. Og derefter lader den
stå og køre i tomgang i Y minutter ?

Hvad er forsvarlig værdi for X?

Hilsen Sverre.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:21

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forsvarlig værdi for X?

Det hjælper at den ikke er bund kold = mindre kondens. Det kommer self. an
på hvor godt det fyr er, jo varmere, nærmere driftstemp., jo bedre. Men som
skrevet, det er fortyndet svovlsyre, så det er bedst hvis det blæser bag ud.