Fiat eller Suzuki
Fra : Kim Hansen

Dato : 07-01-06 14:07

Hej

Vi står og skal have ny bil.
Vi har kigget og været ude at køre i flere biler som passede os
i pris og størrelse. Vi er landet på to modeller, Fiat panda diesel og
Suzuki ignis 1,5.
Men hvordan holder Fiat i teknikken? Vi kører mange korte ture, men
vi har også familie på Sjælland ( bor selv på Fyn ) hvor vi er ovre
mindst en gang om måneden. Og en del ture til Tyskland/Sverige
bliver det også til om året. Men hvad siger den lille dieselmotor
til de små ture?
Suzuki's teknik er jeg ikke i tvivl om, har kørt Suzuki mc i over 10
år. Og et familie medlem kører Ignis.
Men Fiat'en har mere komfort, og er billigere pr. år at eje
Suzuki'en virker større, men er stiv som et brædt at køre i
Prisen er ens på de modeller vi kigger på.

Alt ang. de to biler kan bruges.

På forhånd tak.

M.V.H

Kim Hansen

Vestfyn

Suzuki dl 650 V-Strom
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : tb

Dato : 07-01-06 14:32

> Vi står og skal have ny bil.
> Vi har kigget og været ude at køre i flere biler som passede os
> i pris og størrelse. Vi er landet på to modeller, Fiat panda diesel og
> Suzuki ignis 1,5.

Fiat er ok, men de døjer lidt med el problemer generelt. Hvorfor dog en
diesel hvis behovet er små ture ?!?!

> Suzuki's teknik er jeg ikke i tvivl om, har kørt Suzuki mc i over 10
> år.

Hmm, ja så vil jeg da sige at der er forskel på suzuki mc'ere, for jeg var
ikke specielt imporneret over samlekvalitet etc, så lad os håbe det er bedre
i deres biler!

> Men Fiat'en har mere komfort, og er billigere pr. år at eje
> Suzuki'en virker større, men er stiv som et brædt at køre i
> Prisen er ens på de modeller vi kigger på.

Det må da være fordi at i sammenligner en fiat diesel men en suzi benzin så
?

Men jo, fiat er billig at reperere på. Kig i seneste fdm hvis du har
mulighed for det. Her er noget om pandaen (og sikkerhed)

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-01-06 15:15

On Sat, 7 Jan 2006 14:31:54 +0100, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Fiat er ok, men de døjer lidt med el problemer generelt. Hvorfor dog en
>diesel hvis behovet er små ture ?!?!

Vi kører diesel i forvejen ( Peugeot 309 , så elproblemer kender jeg)
og den er billig at køre i, det er skønt at stå ved tanken og fylde
den op og vide at den kører
mindst 800km. før læderet skal op igen

>Hmm, ja så vil jeg da sige at der er forskel på suzuki mc'ere, for jeg var
>ikke specielt imporneret over samlekvalitet etc, så lad os håbe det er bedre
>i deres biler!

Nu var det drift sikkerheden jeg tænker på, og den fejler ikke noget.

>Det må da være fordi at i sammenligner en fiat diesel men en suzi benzin så
>?

Det er det også, Fiat benzin motoren syntes jeg er for svag

>Men jo, fiat er billig at reperere på. Kig i seneste fdm hvis du har
>mulighed for det. Her er noget om pandaen (og sikkerhed)

Suzuki forhandleren!! påstår at Suzuki ikke er dyrere end Fiat at
reperere på.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-01-06 15:53

Kim Hansen wrote:

> Vi kører diesel i forvejen ( Peugeot 309 , så elproblemer kender jeg)
> og den er billig at køre i, det er skønt at stå ved tanken og fylde
> den op og vide at den kører
> mindst 800km. før læderet skal op igen

Unægtelig sikkert en dejlig fornemmelse, men hvis du ikke medtager de
ekstraudgifter du har i forbindelse med ekstra vægt/grøn afgift så kan
du faktisk ende med at det er dyrere for dig at køre diesel end benzin.
Til små korte ture når den stakkels dieselmotor jo aldrig at blive varm,
hvilket også betyder du ikke når at få varmet kabinen op, lidt trælst.

Men prøv at tage udgangspunkt i FDM's benzin/diesel beregner og jok
tallene ind. Så vil du få et fingerpej om det kan svare sig at køre
diesel. Værditab og lign. kan du få et fingerpej om på bilbasen og lign.

Thomas

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-01-06 16:29

On Sat, 07 Jan 2006 15:53:22 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
>Til små korte ture når den stakkels dieselmotor jo aldrig at blive varm,
>hvilket også betyder du ikke når at få varmet kabinen op, lidt trælst.

Med den vi har lige nu kan det ikke svare sig på årsbasis.
På de 8km. jeg har på arbejde når bilen at ise af og blive
dejligt varm.

Men med de to jeg samligner her, er indkøbsprisen den samme,
og der kan det svare sig. I grøn ejer afgift er Fiat'en 120kr.
billigere om året, dertil kommer at den kører længere pr.
liter diesel end Suzuki'en der kører på de dyre dråber.
Bare ved 15000km. er der på brændstof 280kr at
spare pr md. Det er regnet ud efter de tal der står
i brochurerne, med 9,5 pr ltr. benzin og 8,5 pr ltr. Diesel

Fra : N & H

Dato : 07-01-06 18:41

Hvad med den nye Grande Punto ?

Tror ikke du skal sammeligne Suzuki mc med Suzuki bil

/Nicolai

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-01-06 18:56

> [...]
> spare pr md. Det er regnet ud efter de tal der står
> i brochurerne, med 9,5 pr ltr. benzin og 8,5 pr ltr. Diesel

Okay, indtil videre er Fiat'en 290 kr billigere pr. måned. Så skal du finde
ud af hvor stor værditabet er på de to forskellige mærker der hvor du har
planlagt at sælge den igen, og hvor meget det vil koste med service og
reperationer i de år. Husk også at tjekke forsikringen, hvad de siger det
skal koste at forsikre disse to biler.

Men hvis der kun er disse 300 kroner pr. måned til forskel, vælger I bare
den bil som I synes om (det kan være udstyr, komfort, køreegenskaber,
motoren osv, efter jeres prioriteringer).

Mvh

Emil

Fra : Basil

Dato : 07-01-06 19:27

Kim Hansen skrev d. 07-01-2006 i meddelelse
<6fevr1tmnrr5b9ostvho2aj9ephav7mmtv@4ax.com>:
> [...]

> Suzuki'en virker større, men er stiv som et brædt at køre i
> Prisen er ens på de modeller vi kigger på.

Mit svar er lettere farvet af tilfredsheden med nuværende bil
Jeg ville til enhver tid aldrig nogen sinde vælge en lille bil af
europæisk afstamning, det duer de bare ikke til.
Biler fra Japan, eller biler designet og planlagt i Japan virker altid,
og er til at regne med, så jeg ville aldrig være i tvivl om en FIAT og
en fra Japan.
Personligt ville jeg aldrig (igen) kigge på noget fra PSA eller (ikke
igen) noget fra FIAT, jeg har haft de 2 biler fra Europa som jeg
desværre skulle nå at have, i mit liv.
Kai

Fra : Karsten

Dato : 07-01-06 21:00

Hej
Min kone fik en Ignis 2003 2WD Aircon for 1,5 år siden. Den har ikke givet
nogen problemer, og hun er meget glad for den. Der er to ting som jeg dog
vil nævne. Den er lidt levende i glat føre. Vi har monteret den med helt nye
"normal" dæk, men næste år ryger der nogle vinterdæk på- så er det problem
nok løst.
Det andet er at service interval på 15000 km eller 1 år. Hun kører 7-8000 km
pr. år, så vi har besluttet ikke at overholde service interval på 1 år, men
følger kilometerinterval.

hilsen
Karsten

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 07-01-06 23:13

Karsten:
> [...]
> pr. år, så vi har besluttet ikke at overholde service interval på 1 år, men

Serviceinterval er vel 15000 km eller 12 mdr., altså hvad der nu måtte
komme _først_, der er vel ikke frit valg på alle hylder?

Mvh
Kent.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-01-06 23:17

On Sat, 07 Jan 2006 23:13:27 +0100, "Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk>
wrote:

>Karsten:
>
>Serviceinterval er vel 15000 km eller 12 mdr., altså hvad der nu måtte
>komme _først_, der er vel ikke frit valg på alle hylder?

>--

Jo, men ikke hvis en evt. garanti ønskes bibeholdt.

Venlig hilsen
Folmer