snekæder til C4
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-06 09:25

Jeg skal snart på skiferie i Østrig og overvejer i den forbindelse, om ikke
jeg skal have et par snekæder med mig.

Men jeg kunne godt have brug for erfarne folks mening - kan jo se, at
snekæder fås til meget forskellige priser. Og jeg kunne jo bare køre ud til
min bilforhandler og købe et par, men jeg har på fornemmelsen, at det ikke
nødvendigvis er den billigste løsning, når jeg har brug for snekæderne en
gang eller to på en enkelt uges ferie og ellers næppe får ret meget brug for
dem. Hvis jeg overhovedet får brug for dem.

Jeg er derfor ikke interesseret i at betale dyrt for en langtidsholdbar
løsning, hvis mit behov kan klares for en mindre udgift.

Såååå... er der nogen, der har tip til, hvor (I Århus og omegn) jeg finder
de rette til opgaven? Og til fornuftig pris.

Er der iøvrigt nogen, der ved, hvilken størrelse jeg skal have?

Og er der andet, jeg bør være obs på inden turen til vinterwonderland?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 09:51

Lisbeth Jacobsen skriver:

> Jeg er derfor ikke interesseret i at betale dyrt for en langtidsholdbar
> løsning, hvis mit behov kan klares for en mindre udgift.

Dækstørrelse ?

> Såååå... er der nogen, der har tip til, hvor (I Århus og omegn) jeg finder
> de rette til opgaven? Og til fornuftig pris.
>
> Er der iøvrigt nogen, der ved, hvilken størrelse jeg skal have?

Ja, Harald-Nyborg
http://www.harald-nyborg.dk/konic.asp?n=10

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-01-06 10:59

On Wed, 04 Jan 2006 09:51:18 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Lisbeth Jacobsen skriver:

>Dækstørrelse ?

>Ja, Harald-Nyborg
>http://www.harald-nyborg.dk/konic.asp?n=10

Jeps - og de er udmærkede til prisen. Muligvis de ikke holder så længe
som dyre kæder, til gengæld er de billige og de fungerer.

HUSK at øve at sætte dem på hjemmefra i øvrigt

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 11:06

Lars Knudsen skriver:

> Jeps - og de er udmærkede til prisen. Muligvis de ikke holder så længe
> som dyre kæder, til gengæld er de billige og de fungerer.

Men det er et godt skema til at finde kædestørrelser med

> HUSK at øve at sætte dem på hjemmefra i øvrigt

Det tager lige 2 forsøg, iden man kan det !

Klaus (met et sæt König kæder i str 50 til salg)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-01-06 11:40

On Wed, 04 Jan 2006 11:05:30 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Men det er et godt skema til at finde kædestørrelser med

Også det, ja!

>Det tager lige 2 forsøg, iden man kan det !

Og så er det i øvrigt slet ikke svært og hurtigt lige at gøre hvis man
skulle køre fast.

** Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-06 19:51

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev :

>Og så er det i øvrigt slet ikke svært og hurtigt lige at gøre hvis man
>skulle køre fast

Det kommer eddermuggeme godt nok an på hvor fast man sidder

Det måtte skovle adskillige tons sne væk, før jeg kunne sætte kæderne
på, og køre op på markvejen igen

http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 04-01-06 11:06

> Jeg skal snart på skiferie i Østrig og overvejer i den forbindelse, om ikke
> jeg skal have et par snekæder med mig.

Jo - det er lovpligtigt. Du kan få böder hvis du hindrer trafikken...

> [...]
> gang eller to på en enkelt uges ferie og ellers næppe får ret meget brug for
> dem. Hvis jeg overhovedet får brug for dem.

Det er usandsynligt du får brug for dem. I så fald er det ofte de
sidste par km eller endda 100 m frem til parkeringsplads, hytten eller
lignende.

Du kan köbe et par i biltema eller Harald Nyborg.

> Jeg er derfor ikke interesseret i at betale dyrt for en langtidsholdbar
> løsning, hvis mit behov kan klares for en mindre udgift.

Der er ingen vej uden om snekäder.

> Såååå... er der nogen, der har tip til, hvor (I Århus og omegn) jeg finder
> de rette til opgaven? Og til fornuftig pris.

Se ovenfor. Husk iövrigt altid at overholde maks. hastigheder for
käderne. Hvis de springer under körsel kan de ödelägge ufatteligt
meget på din bil (aksler, ophäng osv.)

> Er der iøvrigt nogen, der ved, hvilken størrelse jeg skal have?

Dem der svarer til dine däk - kig på dem!

> Og er der andet, jeg bør være obs på inden turen til vinterwonderland?

Ja - du skal have min. 4 mm mönster tilbage på dine vinterdäk i
östrig. Altså ikke 1.6 mm som i dk. Derudover kräves en selvlysende
sikkerhedsvest som man skal have på mens man arbejder på en havareret
bil (eks. skifter et punkteret däk)...

Derudover skal du i Tyskland have en seddel i forrude/instrumentbord
der angiver dine vinterdäks maksimalt tilladte hastighed hvis ellers
din bil har en höjere tophastighed end däkkenes. Kig på däkkene og
se i instruktionsbogen.

Körer du i en weekend kan du iövrigt også overveje at köre torsdag
aften - det er sygt på motorvejene i weekenden. Det gör jeg altid og
der har man stort set vejene for sig selv...

Derudover er en blöd börste til sne på bilen, isskraber, og sneskovl
obligatorisk imo. Startkabler er praktiske - har oplevet helt nye biler
som ikke kunne starte pga. kulde og halvdårligt batteri på trods af
at det er nästen nyt.

> Mvh. Lisbeth

God tur & VH Juul

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-06 11:19

<ejs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Se ovenfor. Husk iövrigt altid at overholde maks. hastigheder for
> käderne. Hvis de springer under körsel kan de ödelägge ufatteligt
> meget på din bil (aksler, ophäng osv.)

Tak for det tip.

> Dem der svarer til dine däk - kig på dem!

Hmm... jeg aner ikke, hvordan man aflæser størrelsen på dæk, men har til
gengæld heller ikke kigget efter, så måske er det indlysende, når jeg kigger
på dækkene.

> Ja - du skal have min. 4 mm mönster tilbage på dine vinterdäk i
> östrig.

Dækkene er helt nye. Har kørt 1500 km på dem, så deeeet *S*

> Derudover kräves en selvlysende sikkerhedsvest
> som man skal have på mens man arbejder på en havareret
> bil (eks. skifter et punkteret däk)...

Har købt tre, der allerede ligger i bilen. Så er der både til chaufføren (vi
er to) og evt. hjælper.

> [...]
> der angiver dine vinterdäks maksimalt tilladte hastighed hvis ellers
> din bil har en höjere tophastighed end däkkenes. Kig på däkkene og

Og hvorfra får man så lige den seddel? Laver man den bare selv?

> Körer du i en weekend kan du iövrigt også overveje at köre torsdag
> aften

Vi kører en fredag aften.

> [...]
> obligatorisk imo. Startkabler er praktiske - har oplevet helt nye biler
> som ikke kunne starte pga. kulde og halvdårligt batteri på trods af

Har et eller andet sted et sæt startkabler, som aldrig har været i brug. Den
ene gang jeg har haft brug for starthjælp, ringede jeg efter Dansk
Autohjælp. Men kablerne må hellere komme ned i bilen til turen. Finder dem
frem nu.

Tak for tips og råd!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-01-06 11:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm... jeg aner ikke, hvordan man aflæser størrelsen på dæk, men har til gengæld heller ikke kigget efter, så måske er det
> indlysende, når jeg kigger på dækkene.

På siden af dækket står der f.eks. 195/65-R15 eller noget tilsvarende
og det tal finder du bare i oversigten Klaus gav dig.

> Og hvorfra får man så lige den seddel? Laver man den bare selv?

Mon ikke dine dæk er godkendt til den hastighed bilen kan køre -
nu er C4'eren jo ikke nogen sindsyg sportsvogn og hvis du har
købt dækkene hos en dækmand, har han vel sat nogen på, der passer.

/Jakob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-01-06 11:45

>Hmm... jeg aner ikke, hvordan man aflæser størrelsen på dæk, men har til
>gengæld heller ikke kigget efter, så måske er det indlysende, når jeg kigger
>på dækkene.

Jeps.. Der står fx. noget med 205/55-R16 eller noget i den stil på
siden af dækket. Snekæderne i Harald Nyborg har et fint skema hvor du
finder "din" størrelse og så er det fjong.

>Og hvorfra får man så lige den seddel? Laver man den bare selv?

Ja ("MAX 160 KM/T" og så sætte den fast - så den kan tages af igen når
du er hjemme). Hvis dækkene kan køre lige så hurtigt som bilens
tophastighed er en seddel ikke nødvendig.

Se evt her http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=50#hastighedskoder

Hvordan man læser det på dækket.

God tur!

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-01-06 14:20

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps.. Der står fx. noget med 205/55-R16 eller noget i den stil på
> siden af dækket. Snekæderne i Harald Nyborg har et fint skema hvor du
> finder "din" størrelse og så er det fjong.

Jeps.. det var lige præcis dét, der stod på siden af mine dæk *S*
Så nu har jeg lige været en tur forbi Harald og købe to sæt kæder - et til
min bil og et til kærestens. Så er vi næsten klar til at rulle dernedaf til
sne og Yodle-adle-eedle-idle-oo.

> Se evt her http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=50#hastighedskoder
> Hvordan man læser det på dækket.

Tak for hjælpen. Til dig og de andre.