Skifte gearknop på Renault
Fra : Brian M

Dato : 03-01-06 20:10

Hejsa.
Jeg skal have skiftet gearknop på min Renault Megane årgang 2000, men finder
det ærlig talt noget besværligt. Har flået og drejet (eller ihvertfald
forsøgt på det). Har I nogle idéer til hvordan man får den gamle knop af?

På forhånd tak.

-Brian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-06 21:30

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ærlig talt noget besværligt. Har flået og drejet (eller ihvertfald
> forsøgt på det). Har I nogle idéer til hvordan man får den gamle knop af?

Du holder knoppen fast med en rørtang, mens 12 mand skruer bilen af, denne
kassseres straks og smides i havnen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Broegger

Dato : 03-01-06 22:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev

> Du holder knoppen fast med en rørtang, mens 12 mand skruer bilen af,
> denne kassseres straks og smides i havnen.

TOPGAG - man kan kun gætte på din hårfarve

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 03-01-06 21:49

> [...]
> det ærlig talt noget besværligt. Har flået og drejet (eller ihvertfald
> forsøgt på det). Har I nogle idéer til hvordan man får den gamle knop af?

Nu kender jeg ikke specifikt Renault, men mon de ikke laver det ligesom VW?
I så tilfælde, så skal du have manchetten af nede i bunden - så kan du løfte
den op over gearstangen, således at du kan komme til at se den klemmering,
som sidder rundt om gearknoppen og låser den på stangen. Den kan du udvide
med en skruetrækker, og så kan du pille knoppen af.

mvh
Torben Madsen

Fra : Brian M

Dato : 03-01-06 21:54

> Nu kender jeg ikke specifikt Renault, men mon de ikke laver det ligesom
VW?

Nej, det gør de ikke. Renault bruger bakgears-pal. Det gør VW ikke.

Men ellers tak for det mere seriøse forslag ;)

-Brian

Fra : KASO

Dato : 04-01-06 07:56

> [...]
> det ærlig talt noget besværligt. Har flået og drejet (eller ihvertfald
> forsøgt på det). Har I nogle idéer til hvordan man får den gamle knop af?

Iflg. hvad jeg læste på et Mégane forum engang, skulle gearknobben være
limet fast. Enkelte klarede at få den af ved at holde _meget_ fast (med en
tang) og dreje til - resten måtte ty til en skarp hobbykniv (pas på
fingrene!!).