Frost på indersiden
Fra : Kasper Christensen

Dato : 03-01-06 17:02

Hej med jer

Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som
giver den et pus.
--

Kasper Christensen
http://www.kasperc.dk

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-01-06 17:05

> Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
> Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som
> giver den et pus.

Det er pga.den fugt du udåner, når du er i bilen. Når luften inde i bilen
afkøles, når du forlader bilen, kan luften ikke indeholde så meget fugt.
Derfor kondenserer dette sig på ruderne på indersiden.

Dette kan undgås, hvis du har mulighed for at efterlade bil med vindue lidt
nede, eller (som jeg gør det) 2 km før man er hjemme, slukker varmen i bilen
og ruller vinduet halv ned. På den måde kommer den varme luft med fugtighed
ud af bilen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-01-06 16:19

> [...]
> bilen
> og ruller vinduet halv ned. På den måde kommer den varme luft med

Hej Kasper - og Michael

Som Martin skriver - det er forkert at slukke varmen. Tværtimod skal varmen
op på fuld hammer - ligesom ventilationen også skal op på fuld hammer.
Vinduet skal heller ikke rulles "halvt ned" - det skal kun rulles "een cm
ned".

Årsagerne er:

1) Varm luft alt andet lige har en mindre relativ luftfugtighed. Med andre
ord - varm luft kan "bære" mere vand. Dette betyder, at varm luft alt andet
lige vil være mere tilbøjelig til at stjæle fugt fra omgivelserne - sæder,
måtter, og vinduer. Og dette betyder, at varm luft tørrer omgivelserne bedre
end kold luft.
(Ligesom med en føntørrer, hvor varm luft virker bedre end kold luft)

2) Et halv nedrullet vindue kaster blot luft rundt i bilen, og det som du
ønsker er i stedet en maksimal udskiftning af luften. I princippet er det
slet ikke nødvendigt at åbne vinduerne, da bilen er udstyret med usynlige
trækanaler bagerst i kabinen, men hvis det skal være, virker vinduet, der
kun er rullet 1 cm ned, som en støvsuger. Prøv evt med cigaretrøg, hvis du
er ryger og du er i tvivl. Årsagen er, at der står et permanent undertryk
udenfor de to forreste sideruder, når bilen er i fart. Dette undertryk kan
man benytte til at sætte "turbo" på ventilationen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 16:27

Jan W Nielsen skriver:

> Årsagen er, at der står et permanent undertryk
> udenfor de to forreste sideruder, når bilen er i fart. Dette undertryk kan
> man benytte til at sætte "turbo" på ventilationen.

Ellers fungerer "4x60" fint (4 vinduer helt nede med 60 km/t).

Så bliver der skiftet luft ud !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-01-06 16:38

> Ellers fungerer "4x60" fint (4 vinduer helt nede med 60 km/t).

> Så bliver der skiftet luft ud !

*ROFL*

Jeg har hørt, at det er næsten lige så godt som 4*160 - kan det passe...?

(Husk dine høreværn)

Uden pjat så tror jeg faktisk, at den førstnævnte løsning er bedre, hvis
luften udenfor er kold, som den er pt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 17:07

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg har hørt, at det er næsten lige så godt som 4*160 - kan det passe...?
>

> (Husk dine høreværn)

Ja, for over 60 er der en blafren og larmen uden lige.

> Uden pjat så tror jeg faktisk, at den førstnævnte løsning er bedre, hvis
> luften udenfor er kold, som den er pt.

Egentlig ikke, for det tager maks 30 sekunder så er luften skiftet

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-01-06 20:54

> Egentlig ikke, for det tager maks 30 sekunder så er luften skiftet
> ud....

Ja, men fugten i sæder og anden tekstil i kabinen er ikke skiftet på 30
sek - ligesom vandpytterne på vintermåtterne i bunden af bilen formentlig
også stadig er der.

For rigtigt at trække fugten ud af kabinen, skal man man brug for luft med
en lav relativ fugtighed - og sådan en luft er typisk varmere end
omgivelserne - og så skal man naturligvis have den skiftet, så den hele
tiden bevarer sit lave vandindhold.

....der er da ingen tvivl om, at fugten nok skal forsvinde, hvis du kører
rundt med åbne vinduer længe nok - men jeg ved ikke, om jeg tror, det går
hurtigere, end den første anvisning. (Når det er koldt og fugtigt i vejret,
som det er nu, altså.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-01-06 19:26

> Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
> Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som
> giver den et pus.

Det er sikkert, fordi du slukker for ventilationen, når du under en
køreturen synes, der bliver for varmt i bilen.

Derved bliver fugt fra kroppen og fugt fra sne og vand, tø og sko bærer ind
i bilen ikke lukket ud.

Når luften bliver kold mister den sin evne til at "bære" fugten, der sætter
sig på de koldeste flader - og fryser, hvis det er tilstrækkelig koldt.

Man ser ofte diverse klaphatte, der kører rundt og gnider på de duggede
ruder i nye biler. De gør det samme, mens de sidder med vådt tøj indenfor.

Hav ALTID moderat ventilation på, når bilen er tændt - og reguler så i
stedet varmen på varmeknappen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 19:45

> Hav ALTID moderat ventilation på, når bilen er tændt - og reguler så i
> stedet varmen på varmeknappen.

Og lad være med at trække vejret når du sidder i en kold bil! :)

Jeg kører altid med min blæser på 2 - ellers bliver den aldrig varm.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 03-01-06 21:55

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg kører altid med min blæser på 2 - ellers bliver den aldrig varm.

Du skulle få smidt noget Climatronic i den lille hatæske - det er
gode sager

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 22:31

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Du skulle få smidt noget Climatronic i den lille hatæske - det er
> gode sager

Jeg vil hellere have en nyere bil ... :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 04-01-06 16:39

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg vil hellere have en nyere bil ... :)

Så er mit forslag nok billigere

/Brian

Fra : Armand

Dato : 03-01-06 22:19

Kasper Christensen wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
> Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som
> giver den et pus.

Mistanke: Du har ikke ventilationen stående på "recirkulation"?

--
Armand.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 04-01-06 16:38

> Mistanke: Du har ikke ventilationen stående på "recirkulation"?

Nej, kun når jeg kører bag en stærkt ossende bil

--

Kasper Christensen
http://www.kasperc.dk

Fra : Benny Højvælde

Dato : 03-01-06 22:36

"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
> Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som
> giver den et pus.

Du sku ikke klage. Mellem jul og nytår væltede konen et 0,75 liters MacD.
krus i bunden af bilen. Hældigvis sukkerfri men for fanden det gav is på
indersiden af for og bagruden.

Benny

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-01-06 22:46

> Du sku ikke klage. Mellem jul og nytår væltede konen et 0,75 liters MacD.
> krus i bunden af bilen. Hældigvis sukkerfri men for fanden det gav is på
> indersiden af for og bagruden.

En god lang køretur med fuld knald på varme til fødderne - så er den
klaret...

(Bilen er knastør i kabinen og INGEN fugt/dug)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-06 09:16

> [...]

> Jeg har opserveret, at jeg har frost på indensiden af min forude i min
> Fabia. Er det en utæt liste, eller er det bare fugtigheden i luften, som

For tre dage siden var kæresten og jeg afsted på 2½ times stærkt svedende
motionstur i skoven. På turen hjem fik vi afgivet så meget damp, at det
først her til morgen var lykkedes (så godt som) at få den invendige fugt ud
igen. Det blev gjort ved at køre med halvåbent vindue og fuld knald på
varmen. Men det blev en langvarig affære at komme ud på den første køretur
dagen derpå.... der sad nemlig lige så meget is på den indvendige side af
forruden som udvendigt!

Næste gang vi damper på vejen hjemad, vil jeg huske at lufte ud inden vi når
hjem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 09:49

Lisbeth Jacobsen skriver:

> Næste gang vi damper på vejen hjemad, vil jeg huske at lufte ud inden vi når
> hjem.

Kunne i ikke bare løbe ud i skoven og hjem igen ?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-06 11:46

> Kunne i ikke bare løbe ud i skoven og hjem igen ?

Joda... og det sker tit. 2-3 gange om ugen for mit vedkommende. Men denne
gang var vi ca 15 km hjemmefra og futtede rundt i 2½ time i en af de store
skove. Og godt nok er vi sejge, vi løber altså ikke 2x15 km gennem byen for
derefter at bruge 2½ time i skoven *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 09:56

Michael Kristensen wrote:

> [...]
> og ruller vinduet halv ned. På den måde kommer den varme luft med fugtighed

Og så glemmer man det og så begynder det at sne og fyge. Så kan
enhver forstille sig hvordan bilen ser ud bagefter.

--

Christian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-01-06 13:38

Michael Kristensen skrev:

> Det er pga.den fugt du udåner, når du er i bilen. Når luften inde i bilen
> afkøles, når du forlader bilen, kan luften ikke indeholde så meget fugt.
> Derfor kondenserer dette sig på ruderne på indersiden.

Ja.

> [...]
> og ruller vinduet halv ned. På den måde kommer den varme luft med fugtighed

Hvordan skulle det hjælpe at slukke for varmen? Hvis ikke den står
på recirc. er der meget lidt fugt i den luft der kommer ind, uanset
temperaturen. Og den mængde fugt passagererne afgiver gennem ånden er
ret uafhængig af temperaturen. Det virker lige så godt at skrue op
for blæseren de sidste par km. Så får man også mere af fugten ud af
tæpper o.l.

Jeg slukker _aldrig_ for blæseren i bilen, og jeg har sjældent
problemet. Men bilen (med blæser) skal startes allerede mens familien
sætter sig ind.

mvh

Martin