Så er der modvind på vejene...
Fra : BJ

Dato : 02-01-06 23:08

Nu begynder reaktionerne at flyde til fra autoriteterne omkring udvidelse af
klippekortsystemet:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3472348/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ThomasT

Dato : 02-01-06 23:29

Det er sgu også plat at gi' et klip for chiptuning!!
Ska' der så automatisk følge et klip med når man vælger at købe en Porsche
eller måske en BMW M3??

ThomasT

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-01-06 00:29

Den Mon, 2 Jan 2006 23:28:58 +0100, skrev ThomasT :

> Ska' der så automatisk følge et klip med når man vælger at købe en Porsche
> eller måske en BMW M3??

Kun hvis man har spurgt efter det i en nyhedsgruppe.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kim

Dato : 03-01-06 06:16

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Det er sgu også plat at gi' et klip for chiptuning!!
> Ska' der så automatisk følge et klip med når man vælger at købe en Porsche
> eller måske en BMW M3??
>
> ThomasT
>Rolig , hvis en chiptuning er "usynlig" hvordan vil de så kunne se det,
>hvis man ikke fortæller det , og kan man være ansvarlig for det når det må
>være " forige" ejer der har pillet , og man intet kender til det

Mvh. Kim

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-01-06 12:01

> Det er sgu også plat at gi' et klip for chiptuning!!

Nu kan det godt være jeg spørger dumt...

Men - er det ulovligt at chiptune? Ellers giver det vel ikke rigtigt mening
at klippe for det?

Mvh

Brian

Fra : Brian

Dato : 03-01-06 15:25

Brian Binnerup wrote:

> Men - er det ulovligt at chiptune? Ellers giver det vel ikke rigtigt
> mening at klippe for det?

Mener at have læst i Motor at det anses som en konstruktiv
ændring, så helt lovligt er det vel ikke.

/Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-01-06 20:47

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kan det godt være jeg spørger dumt...
>
> Men - er det ulovligt at chiptune? Ellers giver det vel ikke rigtigt
> mening at klippe for det?

Nej det er ikke lovligt at chiptune, men - foreløbig har ingen - hverken
politi eller synshaller kontroludstyr som kan påvise chiptuning af bil,
synshallernes miljøtester kan ikke selektivt fastslå om en bil er chiptunet
eller blot sviner på grund af motorfejl.

MVH Hans

Fra : Kim

Dato : 03-01-06 22:06

> [...]
> synshallernes miljøtester kan ikke selektivt fastslå om en bil er
> chiptunet eller blot sviner på grund af motorfejl.

Findes der udstyr, der kan påvise , at en bil er chiptunet , på en enkel
måde ??
det vil godt nok være surt at blive taget i firmabilen f.eks og det viser
sig den er chiptunet , så får man lige et klip

Mvh. Kim

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:11

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> det vil godt nok være surt at blive taget i firmabilen f.eks og det viser
> sig den er chiptunet , så får man lige et klip

Det må vel være et spørgsmål om at udlæse motorstyringens data og
sammenligne dem med samtlige af fabrikkens versioner på/af en specifik model
og årgang.

PS: Gad vide hvor meget lagerplads det ville kræve og samtidig HW-mæssigt
fylde på eks. en MC...?
PPS: Mon man kan kræve disse data udleveret fra fabrikkerne..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-01-06 08:45

> [...]
> fylde på eks. en MC...?
> PPS: Mon man kan kræve disse data udleveret fra fabrikkerne..?

Alene til en VW Passat 1.9TDi PD 101hk har jeg omkring 15-20 forskellige
softwareversioner. Ikke forskellige tuningstrin, men forskellige
softwareversioner fra VW. Så hvis man skal sammenligne bilens data med
originaldataene skal man altså have et ordentligt lager.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-01-06 08:48

> [...]
> synshallernes miljøtester kan ikke selektivt fastslå om en bil er
> chiptunet eller blot sviner på grund af motorfejl.

Eller omvendt...

Jeg har måtte chippe en VW Touran 1.9TDi for at den kunne gå gennem syn.
Bilen var importeret fra Tyskland, var et år gammel og skulle stille til
toldsyn her i landet for at få plader på. Men bilens røggastal var 1.2 hvor
det typespecifikt kun måtte være 0.8. Efter en god måned vidste hverken
VW-værksted eller importør hvad de skulle stille op, men efter jeg havde
haft fingre i den var røggastallet 0.6 i 2. forsøg (synsmanden har 6
forsøg). Stempel - godkendt. Bilen blev ikke chippet for mere effekt, men
for at få den gennem syn og bilen har ikke fået mere effekt, men det pudsige
er, at jeg snildt kunne have øget effekten og stadig ramt 0.6 som røggastal.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-01-06 19:45

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43bb7db1$0$99997$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> for at få den gennem syn og bilen har ikke fået mere effekt, men det
> pudsige er, at jeg snildt kunne have øget effekten og stadig ramt 0.6 som

Det har jo gennem den senere tid været meget tvivl om opgivne tal fra
fabrikanterne stemmer overens med virkeligheden.

En enkelt sag med en Citroën kassevogn resulterede i at Citroën måtte tage
bilen tilbage, da de ikke kunne overholde deres egne opgivne tal.

Synsassistenten har et forsøg og ikke seks, det ene forsøg består i
middeltallet for op til tre gange maximum omdrejninger ubelastet.

Jeg tror blot vi har set starten på dette problem, det har jo efterfølgende
være flere sager f.eks.hvor Mercedes heller ikke kan overholde opgivne
normer.

Var det måske en ide at bringe din oplevelse ud i et bredere forum Thomas,
hvem siger at fabrikanternes opgivelser er ufejlbarlige.

MVH Hans