Navigationes lyksaligheder
Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 20:09

hej NG

For rigtigt at køre forkert har man brug for et navigationsanlæg.

Min ældste søn har lige ringet mig op fra Putgarden Polen, for at få mig til
at gå
på nettet og undersøge mulighederne for en billet Puttgarden- Rødby.
Han og familien har været på juleferie hos venner i dels Holland dels det
sydlige Polen, og da de ikke kunne få plads på Rostock-Gedser, blev
Putgarden tastet ind i den håndholdte navigation.

Desværre ligger Putgarden i Polen 420 km. fra Puttgarden i Tyskland, og da
familien gerne skulle nå flyveren hjem til Grønland kl. 7 tirsdag, er en
sådan forsinkelse noget der kan mærkes.
Desuden begyndte de at frygte at de skulle køre hele vejen udenom
Det var aldrig sket med et kort.

Apropo vinterdæk, da den lejede Opel Astra ikke må køre i Polen, har vi
byttet bil og heldigvis for det, Opelen der kun har kørt 11.000 km. er
forsynet med fuldmønstrede sommerdæk i størrelsen 205/60, den skøjter hen
over vejen, 5
min efter vi havde byttet var jeg ved at brage ud på Englandvej fra en lille
sidevej, hvor jeg næppe kørte mere end 20 km/t.
At sønnen og familen kørte i min solide GDI med ordentlige vinterdæk var
rart at
vide når man så vejrudsigten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 20:20

> [...]
> sådan forsinkelse noget der kan mærkes.
> Desuden begyndte de at frygte at de skulle køre hele vejen udenom

åh, jeg ved nu snart ikke....jeg har da præsteret at køre forkert ved Berlin
engang i 80'erne og kom faktisk helt til Rostok før jeg opdagede at det ikke
var den rigtige vej til Polen.......jeg tror også det blev et par hundrede
Km ekstra (eller mere).....Jeg kan fare vild på selv Bilka's P-plads hvis
det skulle være

> [...]
> sidevej, hvor jeg næppe kørte mere end 20 km/t.
> At sønnen og familen kørte i min solide GDI med ordentlige vinterdæk var

sjovt at tænke, her er næsten ingen sne tilbage mere

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 20:37

"Tom" skrev

> .Jeg kan fare vild på selv Bilka's P-plads hvis det skulle være

Nu er P.pladser også beregnet til at fare vild på, jeg har selv rendt
forvirret rundt på P.pladsen ved Roskilde dyrskue for at finde bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 20:42

KLIP

> Nu er P.pladser også beregnet til at fare vild på, jeg har selv rendt
> forvirret rundt på P.pladsen ved Roskilde dyrskue for at finde bilen.

Her er et godt koøje ganske handy.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-01-06 22:56

> [...]
> det ikke var den rigtige vej til Polen.......jeg tror også det blev et par
> hundrede Km ekstra (eller mere).....Jeg kan fare vild på selv Bilka's

Ha-ha.
En af mine venner kørte engang, efter en tur i byen, fra Odense til Ålborg
Omkring Århus holdt han ind for at tanke. Da han efterfølgende nåede Vejle,
gik det op for ham, hvad han havde gang i!
Det var den sjove del. Det var knapt så sjovt, at det foregik i en 120
hestes brandert!

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-06 23:13

> Km ekstra (eller mere).....Jeg kan fare vild på selv Bilka's P-plads hvis
> det skulle være

Godt A-Z's p-plads ikke er så stor

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 20:50

On Mon, 2 Jan 2006 20:09:05 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>sådan forsinkelse noget der kan mærkes.
>Desuden begyndte de at frygte at de skulle køre hele vejen udenom

Ahhh. Hehe.. *LOL* I min navi starter man - heldigvis - med at angive
hvilket land man ønsker at havne i

** Lars

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 20:57

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ahhh. Hehe.. *LOL* I min navi starter man - heldigvis - med at angive
> hvilket land man ønsker at havne i

Gør man ikke det i alle..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 21:01

> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Gør man ikke det i alle..?

Nej ikke ved de gamle TOMTOM versioner....her skal man skifte selv mellem
landende

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 21:06

KLIP

> Nej ikke ved de gamle TOMTOM versioner....her skal man skifte selv mellem
> landende

Vælger man så ikke land, da jeg ikke mindes eks. Arnhem findes andre steder
end i Holland..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-01-06 21:10

Tom wrote:

> Nej ikke ved de gamle TOMTOM versioner....her skal man skifte selv
> mellem landende

Skal man ikke det i TT5 også ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 21:12

> Skal man ikke det i TT5 også ?

ved det ikke, jeg er stået af opdaterings-ræset og venter nogle år før jeg
poster flere penge i navigation

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-01-06 21:14

Tom wrote:

> ved det ikke, jeg er stået af opdaterings-ræset og venter nogle år
> før jeg poster flere penge i navigation

OK, jeg har TT5, men har ikke haft det med til udlandet endnu.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 03-01-06 13:03

Per Beer Hansen wrote:

> OK, jeg har TT5, men har ikke haft det med til udlandet endnu.

I TT5 afhænger det af, om man har installeret deres pluskort. Med dem
kan man navigere på tværs af landegrænser (hvilket jeg ikke har prøvet)
eller man kan bruge deres standard kort og så skal man selv vælge. Når
man kryser grænsen med standard kortet, så render man simpelthen tør for
vej på gps'en.

Jeg har forøvrigt også lært, at man ikke skal stole 100% på de gps'er.
Jeg har brugt min gps med TT5 meget i forbindelse med mit arbejde.
(Chauffør hos post.dk) Nogle gange når jeg har kørt et eller andet sted
ude på bøhlandet på en ny tur jeg ikke kender, så har jeg oplevet at
blive ledt ned til en bondegård og ud på gårdens små markveje. Jeg
vendte selvfølgelig om og kom tilbage på en større vej igen og fandt
frem, men det er ikke bare en gang jeg har oplevet det. Det er ret mange
gange efterhånden. Men i byerne nyder jeg meget min GPS. Det gør det
noget nemmere at finde postkasser. :D

mvh.
Rasmus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 21:03

On Mon, 2 Jan 2006 20:56:36 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Gør man ikke det i alle..?

Åbenbart ikke.. Ellers ender man da ikke i Polen når man skulle ha'
været til Tyskland...? Eller?

** Lars

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 21:01

"Lars Knudsen" skrev i

> Ahhh. Hehe.. *LOL* I min navi starter man - heldigvis - med at angive
> hvilket land man ønsker at havne i

Ja men det havde ikke hjulpet, det med Polen var en fejl, jeg kan nu på
Michelin Maps se at Putgarden også ligger i Tyskland, helt op mod Polen.
Puttgarden i Schleswig-Holstein og Putgarden i Mechelburg-Vorpommern.

Så det er måske værd lige at kigge på sin navigation, hvad den foretrækker.

mvh
Alex Christensen.

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 21:08

KLIP

> [...]
> Puttgarden i Schleswig-Holstein og Putgarden i Mechelburg-Vorpommern.
>
> Så det er måske værd lige at kigge på sin navigation, hvad den

Eller enten lære fremmedsprog eller stave..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 21:46

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Desuden begyndte de at frygte at de skulle køre hele vejen udenom
> Det var aldrig sket med et kort.

Da jeg - for mange år siden - billetterede rejsende ved overfarten
Halsskov-Knudshoved, blev jeg engang præsenteret for et sæt billetter og
en pladsreservation, købt i forvejen; men til overfarten
Rødby-Puttgarten.

Så fejlnavigation er ikke en ny opfindelse - og ikke afhængig af moderne
teknologi.
--

Jens F

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-01-06 21:57

> [...]
> Halsskov-Knudshoved, blev jeg engang præsenteret for et sæt billetter og
> en pladsreservation, købt i forvejen; men til overfarten

Hvorefter du stak hovedet ud af vinduet og råbte "Deet en OM'er!"

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 22:18

Thomas Landberg <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

> Hvorefter du stak hovedet ud af vinduet og råbte "Deet en OM'er!"

Som sagt: Det er mange år siden. Faktisk fra før billettørerne fik
"iskioskerne" at arbejde fra. Dengang var det ud på asfalten med tasken
på maven.

Lidt blødsødenhed var der dog plads til: Taget over billetkontrollen var
der, så regn kunne man nogenlunde holde sig ude af. Men blæsten!
--

Jens F

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 22:14

"Jens" skrev i

> Så fejlnavigation er ikke en ny opfindelse - og ikke afhængig af moderne
> teknologi.

Nej selvfølgelig ikke.
Men netop ved navigationsanlæg mangler man dette med at kunne følge med på
et kort, samtidig med at man stoler ubetinget på de vejledninger det giver.

Kører man efter hukommelsen har man fravalgt kontrollen, eller finder man
den forkerte by på et kort, så gavner det selvfølgelig ikke at følge med på
et kort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 22:28

> [...]

> et kort, samtidig med at man stoler ubetinget på de vejledninger det giver.

På TT5 kan man da se den planlagte rute på et kort både ved oprettelsen
og gennem hele forløbet. Jeg foretrækker dog som regel at få vist
anvisningerne på skærmen - og ikke kun gennem højttaleren.
--

Jens F

Fra : Armand

Dato : 03-01-06 19:37

Jens wrote:

> [...]
> Halsskov-Knudshoved, blev jeg engang præsenteret for et sæt billetter og
> en pladsreservation, købt i forvejen; men til overfarten

En af mine skolekammerater havde fritidsjob på en tankstation i byens
nordlige udkant. En lørdag fik han et forvirret tysk ægtepar ind af
døren: De spurgte til slottet. Til min kammerats afværgende svar om at
der ikke var noget slot i Fredericia og omegn forklarede de at
receptionisten på deres Odense-hotel havde gelejdet dem til Fredericia
da de sprugte om vejen til Egeskov Slot (Egeskov og Bøgeskov er
Fredericias to nordlige forstæder!)
Almindelig geografisk viden kan ikke erstattes af hverken kort eller
rutefindere :-|

> Så fejlnavigation er ikke en ny opfindelse - og ikke afhængig af
> moderne teknologi.

Måske ikke; men i mine øjne er fejlen at hvor folk uden stedsans i
bevidsthed derom kan fravælge at bruge kort til fordel for den
elektroniske løsning, så er problemet ved de få gadgets, som kræver
skriftlig kommunikation, at dé efterlader ordblinde i omtrent samme
situation. At kikse med kun ét "t" i Puttgarden er i dette tilfælde et
,omend banalt, men så meget desto mere omsiggribende skrive-kiks som man
ikke skal være meget ordblind for at kunne falde i

En anden ting er at rutefindere på en måde gør folk endnu mindre
geografi-kyndige når man kun behøver at køre ruten meter, for meter uden
at behøve at vide om man er i øst eller vest :-/

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-01-06 17:26

> [...]
> forstæder!)
> Almindelig geografisk viden kan ikke erstattes af hverken kort eller

Egeskov slot ligger i min gps som point of interest (what ever)... såhhhh
træk din udtalelse tilbage :)

> En anden ting er at rutefindere på en måde gør folk endnu mindre
> geografi-kyndige når man kun behøver at køre ruten meter, for meter uden
> at behøve at vide om man er i øst eller vest :-/

Det er fuldstændig op til dem selv. Man kan zoome på kortet alt det man vil

Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-01-06 22:00

> [...]
> sidevej, hvor jeg næppe kørte mere end 20 km/t.
> At sønnen og familen kørte i min solide GDI med ordentlige vinterdæk var

Tror man skal være forsigtig med at lade navigationsanlæggene erstatte
almindelig sund fornuft. Husker stadig et indlæg på Tomtom User hvor en
Tomtom-bruger glad berettigede om hvordan han slavisk havde fulgt
vejledningen og var kørt ned på motorvejen ved Århus, lang tid før den var
åbnet. Efter flere kilometer på den meget tomme motorvej hvor der kun var
ham og en masse ingeniørmateriel fandt han ud af, at han var ledt på galt
spor, bl.a. fordi asfalten sluttede... Hvis jeg havde lavet noget så dumt
havde jeg fundet et hul jeg stille og roligt kunne lægge mit til at dø i -
og under ingen omstændigheder postet det i et offentligt forum.

Fra : Q

Dato : 02-01-06 22:06

> hej NG
>
> For rigtigt at køre forkert har man brug for et navigationsanlæg.

I efteråret var jeg et smut i Innsbruck med en chartret turistbus..

Chaufføren havde få dage forinden investeret i en Ipaq med noget GPS..

Turen fra nordjylland til lidt nord for Hamburg gik smertefrit, kun
forstyrret af chaufførens lyst til at agere turguide og fortælle om
biogasanlæg og omkørselsskilte.. Omkring Hamburg blev det åbenlyst at
vedkommende ikke havde kørt bus længere sydpå .. Foredragene om
rensningsanlæg, planlagte yoghurtfabrikker osv. stilnede af..
Ruteplanlægningen bestod af chefens rutebeskrivelse ( motorvejsnumre noteret
på en gul lap ) + den korteste rute med GPSen..

Henover aften kørte vi gennem Nürnberg Centrum - manden havde panisk angst
for Stau, så da han så lidt blå blink flåede han bussen af motorvejen og
forsøgte at komme gennem byen.. GPSen tager bare ikke højde for at en bus er
væsentligt højere end en personvogn.. Chaufføren stolede dog blindt på den
og valgte gentagne gange at ignorere motorvejsskilte mod München og
fortsatte sightseeing-turen gennem Nürnberg.. Først da adskillige af
passagererne påtalte at han vist var ude på en alvorlig bøhmand og spurgte
om han skulle have assistance kom vi på rette kurs igen.. På det tidspunkt
var GPSen dog begyndt at vise vej mod Berlin (?)..

Vi ankom "kun" 2-3 timer senere end planlagt ..

Selvfølgelig er denne historie et eksempel på at både GPS og chauffør kvajer
sig, men GPSen vil aldrig erstatte et ganske alm. vejkort i min bil..

/peter