Hiace vs. frostvejr?
Fra : Q

Dato : 02-01-06 18:39

Nåede ikke lige at fange mekanikeren idag, så nu kan vi vel starte med at se
om det er noget han overhovedet skal besværes med

Da jeg skulle hjem fra arbejde her til morgen frøs der 12-13 grader.. Bilen
( Hiace 2.4D, 97 model, 260kkm ) startede som sædvanlig uden problemer, men
da jeg skulle sætte den i gear var koblingen meget tung at træde ned.. Da
jeg havde kørt et par km var problemet væk..

Yderligere har jeg bemærket følgende detaljer:

Koblingspedalen har gennem længere tid ikke bevæget sig helt jævnt - det er
somom der lige skal bruges lidt ekstra kræfter for at komme over et punkt
halvvejs nede..

Servostyringen har det med, når bilen har holdt natten over i koldt vejr, at
tage et par sekunder fra motorstart til man faktisk kan styre bilen.. Næsten
som en hydraulik-cylinder der har sat sig..

Står jeg overfor en tur på værksted eller er det bare mig der ikke ved
hvordan en Hiace opfører sig i koldt vejr?

/peter

Fra : Esben Taersker

Dato : 02-01-06 18:53

Q wrote:
> [...]
>
> Står jeg overfor en tur på værksted eller er det bare mig der ikke ved
> hvordan en Hiace opfører sig i koldt vejr?

Jeg har gennem mit job kørt mange forskellige HiAce'er. Lige fra
modellen med rat-gear til den nye som du vist har. Ingen af dem har
opført sig sådan. Lyder som om du har for lidt olie på servo-systemet og
hvad er er galt med gearkassen ved jeg ikke.

/Esben

Fra : Q

Dato : 02-01-06 19:50

"Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opført sig sådan. Lyder som om du har for lidt olie på servo-systemet og
> hvad er er galt med gearkassen ved jeg ikke.

Hmmm... Kunne da godt være det lige skulle checkes

Jeg har en mistanke om at det har noget med kobling, og ikke gearkasse at
gøre ?

/peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 19:35

Q skriver:

> men
> da jeg skulle sætte den i gear var koblingen meget tung at træde ned.. Da
> jeg havde kørt et par km var problemet væk..

Vand i koblingskabel ?

> Koblingspedalen har gennem længere tid ikke bevæget sig helt jævnt - det er
> somom der lige skal bruges lidt ekstra kræfter for at komme over et punkt
> halvvejs nede..

Rust i kablet samtidigt med ?

> Servostyringen har det med, når bilen har holdt natten over i koldt vejr, at
> tage et par sekunder fra motorstart til man faktisk kan styre bilen.. Næsten
> som en hydraulik-cylinder der har sat sig..

Eller olien er stiv ?
Når der er pisket lidt i den bliver den varm og smidig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-01-06 19:46

Hej

Jeg tror ikke at det har noget som helst at gøre med gearkassen, og hvis du
er heldig sikkert heller ikk med
selve koblingen.

1) Hvis din kobling er med kabeltræk, er kablet enten froset eller flosset
(=knækker snart)
´Det skal i såfald bare skiftes (nemt)

2) Er den med hydralisk kobling, har du nok kondensvand i enten hoved- eller
slavecylinder.
Jeg ville i såfald starte med at skifte bremse-/koblingsvæsken, og lufte ud
ved slavecylinderen indtil du er sikker på at væsken er nået frem.

Din servostyring mangler sikkert bare væske, eller har et stoppet filter.
Alternativt kan servopumpen være slidt op - men prøv lige de billige ting
først.

Kim Olsen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 02-01-06 19:56

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
> om det er noget han overhovedet skal besværes med
>
> Da jeg skulle hjem fra arbejde her til morgen frøs der 12-13 grader..

12-13 minus....? eller ? uha da...

> [...]
> Næsten
> som en hydraulik-cylinder der har sat sig..

På min Hiace som jeg købte i 95 fra ny, gjorde servo'en præcis det du
beskriver i meget koldt vejr (minus 0 og ned)
Jeg tror bare at den skal bruge lidt krudt på at få trykket igennem.
Min gjorde det fra helt ny.
Jeg kender manden der købte den og nu har den passeret 350000 og gør det
stadig.

Michael

Fra : Q

Dato : 02-01-06 21:29

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 12-13 minus....? eller ? uha da...

Der var fodkoldt om ørerne

> På min Hiace som jeg købte i 95 fra ny, gjorde servo'en præcis det du
> beskriver i meget koldt vejr (minus 0 og ned)
> Jeg tror bare at den skal bruge lidt krudt på at få trykket igennem.

Hmm.. Jeg har kørt en del i en benziner fra 92, men der har jeg ikke oplevet
noget lignende, men OK - det er heller ikke helt samme bil..

/peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 22:21

"Q" <Q@Q.Q> wrote in

> Da jeg skulle hjem fra arbejde her til morgen frøs der 12-13 grader..

Det har godt nok intet med din post at gøre, men hvor frøs det 12-13
grader?

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 22:44

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det har godt nok intet med din post at gøre, men hvor frøs det 12-13
> grader?

Mellem Frederiskhavn og Skagen ?

Brug DMI.dk

Fra : Q

Dato : 03-01-06 02:27

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har godt nok intet med din post at gøre, men hvor frøs det 12-13
> grader?

Hjørring ved 06-tiden..

/peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 13:10

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Q" <Q@Q.Q> wrote in

> Det har godt nok intet med din post at gøre, men hvor frøs det 12-13
> grader?

Termometeret i vores bil sagde -10°C her til morgen og min kollga som
hef hentede lidt nordligere havde målt det samme.
Vand i vandhanen inden i stalden er også begyndt at blive tykt.
Lokation: lige nord for Randers

--

Christian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-01-06 22:12

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> hef hentede lidt nordligere havde målt det samme.
> Vand i vandhanen inden i stalden er også begyndt at blive tykt.

Damn.. her i Kolding har det max frosset 5 grader. Synes heller ikke DMI
har meldt om koldere grader?

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:17

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Damn.. her i Kolding har det max frosset 5 grader. Synes heller ikke DMI
> har meldt om koldere grader?

-5,9 grader Celsius i Vejle Ø (iflg. min private vejrstations log).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-01-06 22:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:43bae9a8$0$2110
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> -5,9 grader Celsius i Vejle Ø (iflg. min private vejrstations log).

Langt op (ned?) til 12 minusgrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-06 22:51

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Langt op (ned?) til 12 minusgrader

Der har også været noget koldere oppe "nordpå".

Kan tjekke Brønderslev i morgen for de sidste par dages vejr.
(okay temperatur målt i 60 meteres højde)

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:57

KLIP

> Der har også været noget koldere oppe "nordpå".
>
> Kan tjekke Brønderslev i morgen for de sidste par dages vejr.
> (okay temperatur målt i 60 meteres højde)

Mens vi venter kan vi jo prøve vort eget nærvejr....

Hundborg har vist rekorden med næsten -14 graders frost.

http://media.stv.dk/vejret/naervejr/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 07:40

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Kan tjekke Brønderslev i morgen for de sidste par dages vejr.
> (okay temperatur målt i 60 meteres højde)

Nørre Økse (Brovst) 2/1-2006 klokken 22.20 til 23.10 har
gennemsnitstemperaturen været -13 grader.

Brønderslev har ikke været under -5 grader i 60 meters højde.

Gl Vrå enge (der, hvor vi var til koncert med Jean Michel Jarre) - 12
grader 3/1-2006 mellem 08.00 og 09.00.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-06 22:19

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Damn.. her i Kolding har det max frosset 5 grader. Synes heller ikke DMI
> har meldt om koldere grader?

I går morges (klokken 8.30) var den på -9 i Hammel på begge
vejrstationerne vi har på taget af arbejdspladsen.

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:25

KLIP

> I går morges (klokken 8.30) var den på -9 i Hammel på begge
> vejrstationerne vi har på taget af arbejdspladsen.

Vores laveste var klokken 03:57.....;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-06 22:31

BJ skriver:

> Vores laveste var klokken 03:57.....;)

Pas, jeg var på taget og tjekke renmåler på den ene verjstation på det
tidspunkt og havde en i "øret" der sad med live visning af data. Jeg
syntes at det var lidt koldt og spurgte derfor om temperaturen.

Kan da lige tjekke serveren, hvad vi har været på de sidste par dage.

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:42

> [...]

> syntes at det var lidt koldt og spurgte derfor om temperaturen.
>
> Kan da lige tjekke serveren, hvad vi har været på de sidste par dage.

Prøv det, temperaturen har sikkert være lavere i nattens løb.

Jeg er lige startet op på en ny log pr. 010106 på min 180 Gb MS SBS
Server.....så du kan da også få windchill, hPa osv. osv..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-06 22:49

BJ skriver:

> Jeg er lige startet op på en ny log pr. 010106 på min 180 Gb MS SBS
> Server.....så du kan da også få windchill, hPa osv. osv..

Hmmm, jeg har kun 2 simple vejrstationer med 3x vindmåling og retning,
regn (on/off samt mm), visibillity (sigtbarhed), bølgeradar (ja, det er
sku ikke løgn) temperatur, istykkelse, solstråling og tryk.

De kan så selv regne luftens vægt ud, ud fra ovennævnte data.

Data på den ene vejrstation ligger med 10 minutters interval de sidste 2
år og den anden for de sidste 3/4 år.

Chillfaktor har vi ikke med

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 22:58

KLIP

> Chillfaktor har vi ikke med

Det er så absolut en mangel.

PS. Min opdaterer hver 8. sekund...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 08:35

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Damn.. her i Kolding har det max frosset 5 grader. Synes heller ikke DMI
> har meldt om koldere grader?

Jo de sagde at der lokalt i Jylland kunne komme temperaturer ned til
-12°C.

Her kan du se tidligere målinger:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrobservationer/vejrobservationer-land.htm

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 08:37

BJ wrote:
> [...]
>
> KLIP

> Mens vi venter kan vi jo prøve vort eget nærvejr....
>
> Hundborg har vist rekorden med næsten -14 graders frost.

Terndrup lige nord for Hadsund også næsten -14°C
http://media.stv.dk/vejret/naervejr/013/stationjørgen.htm

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 08:41

BJ wrote:
> [...]
>
> Jeg er lige startet op på en ny log pr. 010106 på min 180 Gb MS SBS
> Server.....så du kan da også få windchill, hPa osv. osv..

Kan man få lidt mere information om hardware og software ?

evt. på privat mail: cbia SNABELTEGNET mail PRIK sonofon ATTER_EN_PRIK
dk ?
(Undskyld den trælse mailadresse, men den er spamfri nu og det ville
være så dejligt om den forblev det)

--

Christian

Fra : BJ

Dato : 04-01-06 10:17

KLIP

> Kan man få lidt mere information om hardware og software ?

Pt. anvender jeg en Agimex WS-2305-11 (som forhandles udenfor Danmark under
forskellige andre navne, men samme typebetegnelse)

Den består af vind (hastighed og retning), Regnmåler, Tempmåler (inden- og
udendørs), Luftfugtighedsmåler (inden- udendørs), Radiostyret ur.

Sættet leveres med standard tilhørende software som også kan præsentere en
simpel oversigt til upload på webserver.

Jeg anvender 2 stk. display, således den ene sidder i serverrum og den anden
i familiens stue.

Systemet overfører data enten trådløst eller via kabel.

http://www.heavyweather.info/

Systemet er prisbilligt og rimelig nøjagtig.

Den næste på ønskelisten er en Davis Vantage Pro Plus .... men den koster en
del..;)

Jeg "leger" pt. Weather Display´s software som er betydelig mere avanceret i
fremstilling af data samt præsentation på webserver.

Programmet er dyrt i sin helhed (medfølger de dyre stationer som Davis), men
kan lave nogen flotte præsentationer på "vejrserveren".

Programmet er da også det mest anvendte og kan ses på utrolig mange websider
med vejr (fra både private og professionelle).

http://www.ambientweather.com/virtualstation.html

Der findes andre programmer til dataopsamling/præsentation som jeg også har
"leget" med, men har pt. fundet Weather Display det mest interessante, da
det kan styre alt incl. "vejrkamera".

Søger du på nettet er det ganske utrolig, hvor mange private, der
interesserer sig for vejret i hele verden...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 08:42

"Christian B. Andresen" skriver:

> evt. på privat mail: cbia SNABELTEGNET mail PRIK sonofon ATTER_EN_PRIK
> dk ?

Sonofon....

Stakkel !

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 09:22

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Sonofon....

Vidste faktisk den ville komme

> Stakkel !

Virker fint, det er en erhvervsløsning BILLIGT og hurtigt
Bruger ikke deres newsserver

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 09:26

"Christian B. Andresen" skriver:

> Vidste faktisk den ville komme

Jeps.

> Virker fint, det er en erhvervsløsning BILLIGT og hurtigt
> Bruger ikke deres newsserver

Så vent til deres mailserver eller DNS server dør igen.
Eller der bliver problemer med linjen.
Kundeservice ??? - Nej, det er sku ikke deres stærke side !

Står der noget omkring en newsserver i dine papirer ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 09:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Jeps.

> Så vent til deres mailserver eller DNS server dør igen.
> Eller der bliver problemer med linjen.

Det har der ikke været endnu, og det er jo ude på landet så
fejlmulighederne er mange.

> Kundeservice ??? - Nej, det er sku ikke deres stærke side !

Det er erhvervsservice vi skal ringe til, kan være de er bedre.
De få spørgsmål jeg havde hjalp de hurtigt med.

> Står der noget omkring en newsserver i dine papirer ?

Ja. Men jeg ved fra dig at den er dårlig. Det er news.sonofon.dk svjh

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-06 10:09

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det har der ikke været endnu, og det er jo ude på landet så
> fejlmulighederne er mange.

Netop

> Det er erhvervsservice vi skal ringe til, kan være de er bedre.
> De få spørgsmål jeg havde hjalp de hurtigt med.

80291002 ?
De luker tidligt !

> Ja. Men jeg ved fra dig at den er dårlig. Det er news.sonofon.dk svjh

Skummelt, det er ikke, hvad de oplyser i kundeservice.

Mail for yderligere info

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 10:48

BJ wrote:
> [...]
>
> Den består af vind (hastighed og retning), Regnmåler, Tempmåler (inden- og
> udendørs), Luftfugtighedsmåler (inden- udendørs), Radiostyret ur.

Jeg har nemlig forskelligt hardware enten hjemmefusket eller købt hos
venlige sjæle billigt.
Dette udstyr vil jeg gerne koble til noget datalogger som jeg har og
som jeg selv kan programmere. Denne datalogger skal så sende data fra
datalogger og til PC'en så det kan vises.
Det er dette program jeg godt kunne tænke mig, hvorfor opfinde den
dybetallerken hvis man kan skaffe den andetsteds.
Derfor er jeg int. i protocol og interface.

> Sættet leveres med standard tilhørende software som også kan præsentere en
> simpel oversigt til upload på webserver.

Det ville være smart.

> Jeg anvender 2 stk. display, således den ene sidder i serverrum og den anden
> i familiens stue.
>
> Systemet overfører data enten trådløst eller via kabel.
>
> http://www.heavyweather.info/

Er det muligt at koble ens eget måleudstyr på med den korrekte
protocol ?

> [...]
>
> Programmet er da også det mest anvendte og kan ses på utrolig mange websider
> med vejr (fra både private og professionelle).

Ser rigtigt godt ud, kan det bruges til at vise data fra ens eget
måleudstyr ?

> [...]
>
> Søger du på nettet er det ganske utrolig, hvor mange private, der
> interesserer sig for vejret i hele verden...

Og det er facinerende og spændende.
Og jeg vil kunne bruge dataene til en optimering af pillefyret måske ?

--

Christian

Fra : BJ

Dato : 04-01-06 10:58

KLIP

>Derfor er jeg int. i protocol og interface.

Den kender jeg ikke på mit udstyr.

Selve interfacet perifere enheder til displayenhed er (flere) standard RJ11.

Displayenheden leverer sine data ud på en RS-232 port.

>Er det muligt at koble ens eget måleudstyr på med den korrekte
>protocol ?

Jeg ved det ikke i tilfældet HeavyWeather systemet.

>Ser rigtigt godt ud, kan det bruges til at vise data fra ens eget
>måleudstyr ?

Det synes jeg også, såecielt i de mange muligheder for præsentation på
webserver.

Jeg ved ikke om dine data er kompatible med programmet, men en mail til
producenten kunne måske opklare dette..?

> Der findes andre programmer til dataopsamling/præsentation som jeg også
> har

>Og det er facinerende og spændende.

Da konen forbarmede sig over mig til min seneste fødselsdag med nævnte
udstyr, har jeg fundet et vist behag i at lege med det nye legetøj...

>Og jeg vil kunne bruge dataene til en optimering af pillefyret måske ?

Det skal jeg ikke kunne sige (jeg har naturgas), men en interessant
tanke/ide..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 11:05

BJ wrote:
> [...]
> webserver.
>
> Jeg ved ikke om dine data er kompatible med programmet,

Jeg kan bare lave protocollen så det passer

> men en mail til producenten kunne måske opklare dette..?

Hvis de vil fortælle det ?

> Da konen forbarmede sig over mig til min seneste fødselsdag med nævnte
> udstyr, har jeg fundet et vist behag i at lege med det nye legetøj...

Den eneste forskel på drenge og mænd er prisen på deres legetøj
ikke ?

> Det skal jeg ikke kunne sige (jeg har naturgas), men en interessant
> tanke/ide..

Så kan man kompensere for vindretning og -hastighed og udetemperaturen

--

Christian

Fra : BJ

Dato : 04-01-06 11:17

KLIP

>Jeg kan bare lave protocollen så det passer

Hvad venter du så på..

>Hvis de vil fortælle det ?

Godt spørgsmål.

>Den eneste forskel på drenge og mænd er prisen på deres legetøj
>ikke ?

Du har helt ret..

>Så kan man kompensere for vindretning og -hastighed og udetemperaturen

Den er mange ting, du så må kunne kompensere for herunder også
solvarmen/lyset med en passende perifer enhed..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 11:21

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad venter du så på..

Tid !

> Den er mange ting, du så må kunne kompensere for herunder også
> solvarmen/lyset med en passende perifer enhed..

Ja, det er vist kun den berømte tid som er en begrænsende faktor.

--

Christian