Flere forseelser skal koste klip ( i korte~
Fra : BJ

Dato : 02-01-06 05:09

Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm

Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 05:52

> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Fuldkommen sindssygt at ville uddele klip for chiptuning - hvad med at
begynde med den manglende sele, der koster 100 liv om året..?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 05:56

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fuldkommen sindssygt at ville uddele klip for chiptuning - hvad med at
> begynde med den manglende sele, der koster 100 liv om året..?

Forbyd øl, vin og spiritus i Snapstinget.

Det vil spare samfundet for et utal af offentlige danske kroner...

Seriøst, der findes mange andre områder, der ved regulering kunne spare i
tusindvis af liv.

Så lang tid man ikke skal "reklamere" med faren ved indtagelse af alkohol på
emballagen på samme vis som tobak, må man tage sig til hovedet.

Det samme gælder for såkaldte usunde fødevarer.

Nå, vi har ikke set enden på forbuds- og reguleringsjagten/trangen endnu.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 05:57

> Forbyd øl, vin og spiritus i Snapstinget.
> Det vil spare samfundet for et utal af offentlige danske kroner...

Sidst jeg spise derinde, kunne kan ikke købe spiritus.. )

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 05:59

KLIP

> Sidst jeg spise derinde, kunne kan ikke købe spiritus.. )

Hva´pokker, så kan det ikke være ren tobak, der i Mariannes Kings..

Kan man så købe vin og øl..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 07:26

> Kan man så købe vin og øl..?

Det vil jeg tro - for maden er ganske udemærket - og et glas vin vil være
passende, IMO

Dog drikker jeg mest cola og vand til maden - på arbejde.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 07:23

> Seriøst, der findes mange andre områder, der ved regulering kunne spare i
> tusindvis af liv.

Som vi debatterede i en anden tråd forleden, er regeringen Fjog ud efter
indtægter til at kompensere for skattelettelser og de mia. de lader sive væk
hos erhvervslivet. Senest har jeg læst at Kbh.Universitet siger de ikke kan
levere det ønskede "resultat", med det budget de er pålagt, nøjagtigt det
jeg sagde blev resultatet ).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 07:31

> Som vi debatterede i en anden tråd forleden, er regeringen Fjog ud efter
> indtægter til at kompensere for skattelettelser...

Fjog..?!?

Hvad har klip i kørekortet med skattestoppet at gøre - for det ér da
skattestoppet, du taler om, ikke..?

> og de mia. de lader sive væk hos erhvervslivet.

Hvad er der for milliarder..?

> Senest har jeg læst at Kbh.Universitet siger de ikke kan levere det
> ønskede "resultat", med det budget de er pålagt, nøjagtigt det jeg sagde
> blev resultatet ).

Hvad snakker du om - og kender du til de egentlige bevilliger..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 09:12

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan levere det ønskede "resultat", med det budget de er pålagt,
> nøjagtigt det jeg sagde blev resultatet ).

Byen var rigtig men institutionen forkert, det er Kbh.'s Handelsskole.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 09:52

> Byen var rigtig men institutionen forkert, det er Kbh.'s Handelsskole.

Sikke en masse spørgsmål, som du glemte at svare på i forhold til dit indlæg
om "Fjog".

Så kan det være, du kan svare på det her da - siden du er så forarget:

Ved du, hvordan billedet ville se ud, hvis man kørte bevillingerne op mod
marginalomkostningerne ved de evt. flere elever, som skolerne har fået på
det seneste...?
Man skal vel alt andet lige ikke have 5 procent mere tilskud, blot fordi man
får 5 procent flere elever...?

(Jeg formoder, at for eksempel varme og husleje ikke bliver større, fordi
der er flere elver i det samme hus.)

Det ville bare være interssant, om du kunne svare på nogle af alle de
spørgsmål, jeg har stillet - når nu du sådan har besluttet at kalde
statsministeren Anders Fjog Rasmussen.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 10:35

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke en masse spørgsmål, som du glemte at svare på i forhold til dit
> indlæg om "Fjog".

Jeg stiller ingen, jeg citere aviser & TextTv.

> Ved du, hvordan billedet ville se ud, hvis man kørte bevillingerne op mod
> marginalomkostningerne ved de evt. flere elever, som skolerne har fået på
> det seneste...?

Bliver det bedre, af at man i stedet "skære ned", spare, som hidtil er
gjort, det er ikke kun "status quo"?. Erhvervslivet er lige så store hyklere
som Fjog&Co., for de har jo fået de penge, som kunne bruges til at uddanne
de ny medarbejdere, de påstår, de mangler så desperat. For sprgs er om de
reelt mangler dem, jeg tvivler lidt, for der er mangel på lære,elev,
praktikpladser, man er kun interesseret i færdigtuddannede fra de
læreanstalter, der samtidig får skåret i bevillingerne. Jeg tror det er et
"luksus problem", man ønsker nogle flere "kandidater" at vælge i mellem.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 11:14

> Jeg stiller ingen, jeg citere aviser & TextTv.

Jeg er helt med på, at du ikke stiller spørgsmål - det er mig, der gør det -
på baggrund af det, du skriver.

....men du svarer ikke..

> Bliver det bedre, af at man i stedet for at "skære ned", sparer, som
> hidtil er gjort, det er ikke kun "status quo"?.

Det kan diskuteres - men så er det i hvert fald ikke, som du lige skrev -
Politikens historie giver heller ikke svaret - måske har dette en årsag.
(tude-avis)

> Erhvervslivet er lige så store hyklere som Fjog&Co., for de har jo fået de
> penge, som kunne bruges til at uddanne de ny medarbejdere, de påstår, de
> mangler så desperat.

Hør Radioavis klokken 12.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 12:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> ...men du svarer ikke..

Jeg har heller aldrig fået svar på hvordan det §!#¤ skal hænge sammen- det
er skrønen med at "klippe den skallede" om igen. Disse tiltag lugter af
"brugerbetaling", "dummebøder", til hvad?, til at fylde i et "hul man har
lavet", penge man har brug for et andet sted?. Chipning er jo reelt
ukontrolabelt, det samme med om der tales i håndfri el. ej. Så skulle man
lave det lovbefalet at der er bluetooth installeret i i bilerne, og kun
tilsv. mobiler må sælges, benyttes.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 14:42

> Jeg har heller aldrig fået svar på hvordan det §!#¤ skal hænge sammen...

Jeg er helt enig i det plattte i at klippe kørekort for chipning - specielt
når man ikke klipper for ikke at køre med sele.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 02-01-06 13:07

> [...]
> de læreanstalter, der samtidig får skåret i bevillingerne. Jeg tror det er
> et "luksus problem", man ønsker nogle flere "kandidater" at vælge i

Undskyld, jeg bryder ind.
Er der nogen af jer der har set dk.fritid.bil her et eller andet sted?

(Smiley) :c)))

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 14:43

> Undskyld, jeg bryder ind.

Du er tilgivet - dénne gang... ))

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-01-06 10:56

"Seriøst, der findes mange andre områder, der ved regulering kunne spare i
tusindvis af liv"

Tja, man kunne jo starte med hygiejnen på sygehusene. Den hævdes at koster
300 liv/år....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 12:44

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tusindvis af liv"
>
> Tja, man kunne jo starte med hygiejnen på sygehusene. Den hævdes at koster

Og forbyde rygning overalt indendørs.

Dermed lovliggøres de udendørs chiptunede dieselbiler :)

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 14:41

> [...]

> tusindvis af liv"
>
> Tja, man kunne jo starte med hygiejnen på sygehusene. Den hævdes at koster

De kan blot sætte lederne til at gøre rent.

Også her er der snart flere ledere end "indianere".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 14:56

> De kan blot sætte lederne til at gøre rent.
>
> Også her er der snart flere ledere end "indianere".

Prob. er at de troede at området ville blive bedre af at blive udliciteret &
"privatiseret", det blev det ikke. Nu skal færre "indianere" gør det samme
arb. hurtigere.

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 14:59

> [...]

> Prob. er at de troede at området ville blive bedre af at blive udliciteret
> & "privatiseret", det blev det ikke. Nu skal færre "indianere" gør det

Jeg fornemmer (kan dog tage fejl), du ikke kender spor til sygehusverdenen
som ansat..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 15:03

> Jeg fornemmer (kan dog tage fejl), du ikke kender spor til sygehusverdenen
> som ansat..?

Det gør jeg netop, tidl. ansat. Hvorfor skulle jeg ikke det?.

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:09

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gør jeg netop, tidl. ansat. Hvorfor skulle jeg ikke det?.

Så bør du også kende til et uigennemtrængeligt system samt en ubeskrivelig
hakkeorden.

Man prioriterer antallet af ledere og deres muligheder højere end at ansætte
"indianere" nok til at udføre alment arbejde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 15:14

> Man prioriterer antallet af ledere og deres muligheder højere end at
> ansætte "indianere" nok til at udføre alment arbejde.

Det er generelt "offentligt". Mht. sygehusrengøring mærkede jeg et fald i
kvaliteten efter at Jysk Rengøring overtog styringen. Men vi er vist OT :).

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:33

> [...]

> Det er generelt "offentligt". Mht. sygehusrengøring mærkede jeg et fald i
> kvaliteten efter at Jysk Rengøring overtog styringen. Men vi er vist OT

Principielt ja, men virkeligheden er en ganske anden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 22:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Det er generelt "offentligt". Mht. sygehusrengøring mærkede jeg et fald i
> kvaliteten efter at Jysk Rengøring overtog styringen. Men vi er vist OT :).

Den historie der gik for mange år siden er åbenbart stadig aktuel.

Et sted nede i Tyskland havde man en vej der krydsede en sejlbar kanal.

Over kanalen var der en oplukkelig bro.

Dem der ejede vejen og broen fandt så på at det skulle koste noget at
komme igennem. Så brovagten blev sat til at opkræve penge af de
forbisejlende.

Inde på kommunen blev der så ansat en bogholder til at holde regnskab
med disse penge.

Så kom man til at se at man jo så havde en afdeling. Og der blev ansat
en afdelingsleder.

Efter nogle år på den måde blev der bygget en ny vej med en høj bro,
der ikke skulle lukkes op.

Så brovagten blev fyret. Og da der ikke mere kom penge ind blev
bogholderen det også.

Men afdelingslederen sidde der nok stadig.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 15:32

> [...]
>
> Man prioriterer antallet af ledere og deres muligheder højere end at
> ansætte "indianere" nok til at udføre alment arbejde.

Ja, det er rystende som, når man skal spare, fyrer "nedefra" og opefter....

Sygehusvæsenet efterlader i stor udstrækning opslidte indianere, som må
pensioneres før tid, og oveni hatten have invalidepension.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:37

KLIP

> [...]
>
> Sygehusvæsenet efterlader i stor udstrækning opslidte indianere, som må
> pensioneres før tid, og oveni hatten have invalidepension.

Det offentlige, til forskel fra det private, har altid praktiseret denne
form for "rationalisering".

Det er det kommunesammenlægningerne bør og skal gøre noget ved.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-01-06 17:07

> De kan blot sætte lederne til at gøre rent.
>
> Også her er der snart flere ledere end "indianere".

Ja - formange høvdinge og for få indianere.

MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-06 08:25

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev :

>Fuldkommen sindssygt at ville uddele klip for chiptuning

Jep - dybt godnat (som meget andet, den talende udskæring leverer)

>.....- hvad med at begynde med den manglende sele, der koster 100 liv om året..?

Hvis de nu der inde (på borgen) - prøvede noget nyt, nemlig at høste
erfaringer, inden de plaprer løs, så kan der komme noget godt ud af
det - men vejen frem, er ikke at straffe folk indtil de makker ret.

Polisen ved sgu' godt hvor skoen trykker ude i trafikken, chiptuning
har ikke noget med det at gøre, det kan chaufførens kørsel have, chip
eller ej

Så længe de kan stille sig op ved en vilkårlig fodgængerovergang, og
klippe saksen tyndslidt - er der andre ting end lige en pose chips at
kymre sig om - nemlig folks opførsel

Selerne har kun betydning for egen sikkerhed, ikke "modstandernes", så
den emsighed der er på den konto er fejlrettet.

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Broegger

Dato : 02-01-06 08:41

jan@stevns.net skrev

> Selerne har kun betydning for egen sikkerhed, ikke "modstandernes", så
> den emsighed der er på den konto er fejlrettet.

Hvad med alle de ekstra skattekroner der bruges på at lappe "ikke-
selebrugere" sammen? Jeg syntes det er et godt forslag at klippe for det!

Men chips, det gør sgi ingen forskel.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-06 08:57

Broegger <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev :

>Hvad med alle de ekstra skattekroner der bruges på at lappe "ikke-
>selebrugere" sammen? Jeg syntes det er et godt forslag at klippe for det!

De skattekroner har "brugerne" så rigeligt leveret selv i kraft af
afgifter etc.

Der kommer flere penge ind på kontoen "biler", end der bruges, så at
påstå at nogen skal betale ekstra er ukorrekt

>Men chips, det gør sgi ingen forskel.

nemlig

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 09:59

> Hvad med alle de ekstra skattekroner der bruges på at lappe "ikke-
> selebrugere" sammen? Jeg syntes det er et godt forslag at klippe for det!

Udgifte i form af tabt skatteprovenue mv. er faktisk større.

En møgunge er dyr at opforstre for det offentlige, så når han stiller
træsskoene, netop som han har stiftet en ny familie som nyudlært slagter og
ung mand på 21, så har han kostet en masse penge, som samfundet ikke får
igen.

....udover at hans børn og samlever alt andet lige også vil belaste samfundet
mere, når faderen dør.

Hospitalsregningen er i første omgang begrænset (medmindre manden skal have
døgn-pleje resten af livet - så koster det 100 millioner kroner, før han dør
af alderdom), men de andre ting koster for alvor.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 22:17

Jan W Nielsen wrote:
> Udgifte i form af tabt skatteprovenue mv. er faktisk større.

Udgør dette tab mere end 8 mia om året?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-01-06 23:08

> Udgør dette tab mere end 8 mia om året?

Hvad snakker du om..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 11:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Fuldkommen sindssygt at ville uddele klip for chiptuning - hvad med at

Specielt i betragtning af den miljøpolitik man fører på trafikområdet, så er
det helt hen i hegnet.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 12:45

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Specielt i betragtning af den miljøpolitik man fører på trafikområdet, så
> er det helt hen i hegnet.

Hvad mener du? Hentyder du til at offentlige transportmidler (bybusser!)
oser mere end godt er?

I så fald har du ret :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:56

> Hvad mener du? Hentyder du til at offentlige transportmidler (bybusser!)
> oser mere end godt er?

Ja, og MR-tog, der kører rundt på en disp, fordi de forurener for meget. Og
manglende vilje til at indføre biobrændsel, ingen krav og partikelfiltre,
ingen lavere afgifter til biler der kører længere på literen o.s.v.,
o.s.v....

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Torben E

Dato : 02-01-06 15:23

> Specielt i betragtning af den miljøpolitik man fører på trafikområdet, så
> er det helt hen i hegnet.

Lige præcis det jeg skulle til at skrive, + at det er fuldstændigt
umuligt at kontrollere chipning, og det kan forøvrigt laves på
de fleste nyere biler uden overhovedet at lave et fysisk indgreb,
altså bare ved at oploade ny software til box´en.

Forøvrigt, hvis man ikke kan tale i telefon under kørsel, så
kan man vel heller ikke ryge (tænde / ramme askebæger) og
sådan, men der er der nok ikke nogen politikere der tør røre
ved. Jeg mener dog at man fint kan tale i fon + ryge, hvis
trafik situationen er til det, hvis ikke man magter det, kan man
sgu heller ikke køre bil alligevel.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 15:33

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de fleste nyere biler uden overhovedet at lave et fysisk indgreb,
> altså bare ved at oploade ny software til box´en.

Jep. )

> [...]
> ved. Jeg mener dog at man fint kan tale i fon + ryge, hvis
> trafik situationen er til det, hvis ikke man magter det, kan man

SUBSCRIBE!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 16:49

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Fuldkommen sindssygt at ville uddele klip for chiptuning - hvad med at
> begynde med den manglende sele, der koster 100 liv om året..?

Apropos tidligere diskussioner omkring moderne motorers forurening og
teknologiske landvindinger, har jeg lige fundet et klip til dig:
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/saab_trionic.avi

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 18:26

Just to let you know...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 18:44

> Just to let you know...

Har set den - spædende film.

...men gør alle moderne biler ikke det..?

(Ærligt spm)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 19:07

> Har set den - spædende film.
>
> ..men gør alle moderne biler ikke det..?

Jo, hvis de har en adaptiv motorstyring - hvilket ikke mange har. Dertil
kommer motorstyringens kapacitet - altså, hvor meget måles der på, og kan
der i sidste ende reguleres på.

Det inovative ligger også i, at systemet i Saab-regi (og nu også Opel )
er 12 år gammelt. Det kører idag som 4. generation, hvor det hele tiden
forbedres.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 05:56

> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

....men for min skyld kunne de uddele klip i kørekort, til alle de fæhoveder,
der kører undt med tåbelys og nærlys tændt på samme tid på deres ofte
billige koreaner-firehjulstrækkere.

Læg engang mærke til, hvor stor en del af de billige biler med pænt meget
udstyr, der har hele lortet tændt på een gang - specielt 4WD´ere.

Det understreger bare min opfattelse af den slags personer som typer med små
tissemænd og små hjerner.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 06:02

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det understreger bare min opfattelse af den slags personer som typer med
> små tissemænd og små hjerner.

Jeg har bemærket det samme omkring Audi A4/6 og VW TDI Stationcar (ført af
nyudnævnte ledere)....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 07:26

> Jeg har bemærket det samme omkring Audi A4/6 og VW TDI Stationcar (ført
> af nyudnævnte ledere)....

Ja, NÆM' li, ja....

/Jan W Nielsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-01-06 16:11

> Ja, NÆM' li, ja....

Og jeg har en aversion mod Peugeot-førere. De har også konstant det skide
tåbelys tændt.
Der må være noget med at det i høj grad medleveres som standard.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bagdad Bob

Dato : 02-01-06 17:41

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tåbelys tændt.
> Der må være noget med at det i høj grad medleveres som standard.

Hørt! der er sku et eller andet med de pegøjt førerere og tåbelys

/Abildgaard (tidligere pegøjt fører)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 18:13

> Og jeg har en aversion mod Peugeot-førere. De har også konstant det skide
> tåbelys tændt.
> Der må være noget med at det i høj grad medleveres som standard.

Enig..!!

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-06 00:05

Den Mon, 2 Jan 2006 16:11:03 +0100 skrev Frodo Nifinger:

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg har en aversion mod Peugeot-førere. De har også konstant det skide
> tåbelys tændt.

Det er ikke "tåbelyset" der er tændt. Det er ledningen inde bagved
der er ved at gå ild i.

Mvh
Kent

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-01-06 16:41

> [...]

fæhoveder,
> der kører undt med tåbelys og nærlys tændt på samme tid på deres ofte

...samt de utallige Peugeot 406´ere

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 02-01-06 08:11

> Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

....ja så er glidebanen startet, hvor er det dog forudsigeligt
Nej det næste bliver 20% hastighedsoverskridelse, derefter 10%

Fra : ena

Dato : 02-01-06 21:07

Hvem skal have klippet hvis man kører i en chippet bil - føreren eller
ejeren? jeg kan da ikke vide om ejeren har chippet den hvis det er en bil
jeg låner - og hvad så med leasede biler - eller brugte biler man har købt -
hvordan skulle man vide om de var chippede?

Fra : Gismo

Dato : 02-01-06 21:27

Hvad med brug af GPS, det er mindst
lige så farligt som brugen af mobil.

Kom med et klip eller et forbud mod GPS i bilen.

Gismo

Fra : Thomas H.

Dato : 02-01-06 22:03

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med brug af GPS, det er mindst
> lige så farligt som brugen af mobil.
>
> Kom med et klip eller et forbud mod GPS i bilen.

Jeg undrer mig i hvert fald nogen gange over, at taxichauffører kan sidde og
taste en adresse ind mens de kører. Taler man i telefon har man trods alt
øjnene på vejen, det andet er da 100 gange værre, så det er sgu lidt svært
at blive klog på - men det er jo politikere så det er nok derfor... bare
synd at deres tossede idéer som regel bliver vedtaget.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 08:25

BJ skriver:

> Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:

"Ulovlig chiptuning" - hmmmmm, så må der jo også være en lovlig
chiptuning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 14:45

KLIP

> "Ulovlig chiptuning" - hmmmmm, så må der jo også være en lovlig
> chiptuning.

Er der ikke noget med, man gerne må tune en eks. alm. sugemotor med op til
20%..?

Hvis det er rigtig, hvad pokker er så forskellen på en chip- kontra
sortfingerstuning..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 15:35

BJ skriver:

> Er der ikke noget med, man gerne må tune en eks. alm. sugemotor med op til
> 20%..?

Jo

> Hvis det er rigtig, hvad pokker er så forskellen på en chip- kontra
> sortfingerstuning..?

Pas, at chiptuning er lettere ?

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:42

KLIP

> Pas, at chiptuning er lettere ?

Da eks. Saab tilbyder såkaldt "fabrikschipning", kan man
registreringsafgiftpålægge chipningen, derfor skal den jagtes.

Alm. sugemotortuning leveres (normalt) ikke ab forhandler.

Det har INTET med miljø (det måles ved syn), sikkerhed eller
brændstofforbrug (vi må maksimalt køre 130 km/t) at gøre.

Det drejer sig udelukkende om at hente øgede afgifter = skatter hjem udenom
skattestoppet.

Derfor bakker samtlige partier også op om slige forslag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-01-06 16:49

> "Ulovlig chiptuning" - hmmmmm, så må der jo også være en lovlig
> chiptuning.

Du kan da få godkendt en bil med konstruktive ændringer i synshallen og få
dem påført registreringsattesten.
Det kræver "bare" du medbringer korrekt dokumentation.

Niels

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:21

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan da få godkendt en bil med konstruktive ændringer i synshallen og få
> dem påført registreringsattesten.
> Det kræver "bare" du medbringer korrekt dokumentation.

Du må på nuværende tidspunkt, helt lovligt og uden påførsel af nogen art,
tune potten med op til 20%.

Bevares, vi skal alle til at gå over åen efter vand, det skaber bevægelse i
samfundet....og gavner velfærden....!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 17:38

"BJ" skrev

> Du må på nuværende tidspunkt, helt lovligt og uden påførsel af nogen art,
> tune potten med op til 20%.

Jeg tror du blander reglerne om motorskift sammen med reglerne for tuning.

Man må tune lige så meget man vil, så længe man ikke laver konstruktive
ændringer.
Man må skifte til anden motor uden videre, hvis denne anden motor ikke har
en mereffekt større end 20%.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:43

KLIP

> Jeg tror du blander reglerne om motorskift sammen med reglerne for tuning.

Det er ikke umuligt.

> Man må tune lige så meget man vil, så længe man ikke laver konstruktive
> ændringer.

Hvad må man så lave..?

> Man må skifte til anden motor uden videre, hvis denne anden motor ikke har
> en mereffekt større end 20%.

O.k., er software en konstruktiv ændring på nuværende tidspunkt..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 18:10

"BJ" skrev

> Hvad må man så lave..?
Det er ikke helt nemt at svare på, men såkaldt sortfingertuning er tilladt,

længe man kan sige at motoren er den samme som til start,
det vil sige samme blok og samme topstykke, man kan ændre knastaksel,
ventiler, karburator, udstødning, indsugning, kølesystem.

> O.k., er software en konstruktiv ændring på nuværende tidspunkt..?

Måske.
Chiptuning regnes for konstruktiv ændring, men det er tilladt at optimere
sin motorstyring, det er jo ikke meget anderledes end at rode med
karburatoren.
Hvor grænsen mellem optimering og tuning går ved jeg ikke, og jeg tror ikke
man kan få et præcist svar på det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben E

Dato : 03-01-06 14:54

> [...]
> det vil sige samme blok og samme topstykke, man kan ændre knastaksel,
> ventiler, karburator, udstødning, indsugning, kølesystem.

Hej BJ og Alex

I blander det afgiftsmæssige og det syns / forureningsmæssige
sammen, afgiften siger max 20 %, syn siger ingen forandringer
overhovedet uden dukumentation for forurening, hvilket er
nærmest ubetaleligt.

Torben E

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 15:06

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I blander det afgiftsmæssige og det syns / forureningsmæssige
> sammen, afgiften siger max 20 %, syn siger ingen forandringer
> overhovedet uden dukumentation for forurening, hvilket er
> nærmest ubetaleligt.

O.k.

Dernæst, jeg kan læse, tyskerne anvender en T¨V-dokumentation, når de
chiptuner:

Er den gangbar i Danmark (kan overføres)..?

http://www.heicosportiv.de/shop/produkte-details.asp?lang=de&e1=230&e2=253&e3=336&artikelid=10593&pname=produkte.asp

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben E

Dato : 03-01-06 15:15

> Dernæst, jeg kan læse, tyskerne anvender en T¨V-dokumentation, når de
> chiptuner:
>
> Er den gangbar i Danmark (kan overføres)..?

Det burde den i principet være, jeg er dog ikke sikker
på den godtages i alle tilfælde, de enkelte synsmænd er
svjv. ikke helt enige om hvad der gælder.

Torben E

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 15:20

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det burde den i principet være,

Enig, ellers ville risikoen for ulovlige importerede tyske biler være til
stede.

> jeg er dog ikke sikker
> på den godtages i alle tilfælde,

Hmmmm...

> de enkelte synsmænd er
> svjv. ikke helt enige om hvad der gælder.

Det kan jeg tænke mig. De har jo forskellig "opdragelse".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 15:26

KLIP

Denne virksomhed anvender jo et yderst kendt produkt fra de Skandinaviske
breddegrader:

http://www.mr-sweden-motorsport.de/latestnews/latestnews.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 02-01-06 17:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> ændringer.
> Man må skifte til anden motor uden videre, hvis denne anden motor ikke har

?

Tuning og ændring af motor mv.

Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at
det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at
bilen efter ændringerne lever op til kravene.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i
Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3). Disse ændringer hører
ind under begrebet konstruktive ændringer.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

a.. Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens
1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end
tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt
prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også
gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden
seriefremstillet model.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere
fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift
er fastsat efter dette.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens
støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte
niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der
fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny
standstøjsmåling.

a.. Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der
kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større
effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor.
Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens
egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af
hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være
sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV
godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er
teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader,
vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20
%.

a.. Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til
syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af
registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om
syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse
om registrering og syn af køretøjer §22 og Bekendtgørelse om godkendelse og
syn.

Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående
krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er
dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge
bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Må man chiptune?
For chiptuning gælder udover de ovennævnte regler også særlige bestemmelser.
Chiptuning, herunder såkaldte "powerbokse", som manipulerer bilens
motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere
biler, dvs. biler der opfylder "euro 3" bestemmelserne, som trådte i kraft
1. januar 2001. Undtaget er dog biler, der inden 1. april 2004 er godkendt
med dette som konstruktive ændringer, og det fremgår af
registreringsattesten.

Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis
bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke
godkendt med ændringerne - og dermed ikke lovlig.

Skal der betales afgift igen?
Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv.
skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside
kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales
fornyet afgift.

Møller

Fra : Møller

Dato : 02-01-06 17:55
Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:57

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

KLIP en lægere dybdegående udredning.

> Møller

Godt Nytår Erik.

Vi kan vel efter den smøre, konstatere der stort set ikke kører nogen
lovlige tunede/gejlede biler rundt på de danske vej.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 02-01-06 18:10

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vi kan vel efter den smøre, konstatere der stort set ikke kører nogen
> lovlige tunede/gejlede biler rundt på de danske vej.

Ja.

Men det er ikke mig der er forfatter, det er som du kan se på efterfølgende
mail: FStyr.

God nytår.
Fik du købt det lille hus der er til salg i kvarteret, jeg tænker på de
billigste af de to jeg nævnte tidligere det til ca. 8.5 mio.?

Og har du set i JP i dag, at VW satser et sted mellem
100.000.000.000 -999.999.999.999 KKR eller har journalisten, som
sædvanligt, ikke fattet en skid af beløbsangivelse?

Møller

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 18:20

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> God nytår.

Taakkk.

> Fik du købt det lille hus der er til salg i kvarteret, jeg tænker på de
> billigste af de to jeg nævnte tidligere det til ca. 8.5 mio.?

Nope, jeg syntes garagen var for lille i begge tilfælde .....

> Og har du set i JP i dag, at VW satser et sted mellem
> 100.000.000.000 -999.999.999.999 KKR eller har journalisten, som
> sædvanligt, ikke fattet en skid af beløbsangivelse?

Nope, men jeg har bemærket, du ikke kan blive forsikret i FAIR samt belåne
dit feriehus i Frankrig..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 02-01-06 19:43

> [...]
>
> Nope, jeg syntes garagen var for lille i begge tilfælde .....

> Nope, men jeg har bemærket, du ikke kan blive forsikret i FAIR samt belåne

Og det synes jeg ikke er fair

Bilen og Vesterhavshytten har de også afvist, og det er da ellers to ret så
ordinære forsikringsgenstande.

Men hvad med din Middelhavsyacht. Der vil de da nok heller ikke forsikre
indboet: Steinway'et, Rembranden og Poolbordet, bare spørg Nuser.

Har du fået sat skruer ned høj stigning på?

Møller

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:51

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du fået sat skruer ned høj stigning på?

Jollen er sat på land i en lækker varm kæmpe stor lade...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 09:16

On Mon, 2 Jan 2006 05:09:18 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:
>
>http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
>Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Ja.. Og hvordan pokker beviser man nu hvem der har fået øsen
chiptunet?? Det kunne jo være den forrige ejer, fx....

** Lars

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-01-06 09:36

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> Ja.. Og hvordan pokker beviser man nu hvem der har fået øsen
> chiptunet?? Det kunne jo være den forrige ejer, fx....
>

> ** Lars

Chiptuning. Det er godt nok et sølle klip man kan få der.

OK, kan jeg ikke få chiptunet min bil, jamen så man man jo få sig en Turbo
eller en kompressor som giver nogle gange giver 30-40% mere effekt, hvilken
chippen på en Benzinbil i hvert fald ikke gør... Og får man ikke et klip for
da så vokser bilparken af endnu hurtigere biler, fjollet...

Nej skal vi ikke aftale at hvis en tilfældig kan accelerere hurtigere fra
0-100km/t under 12 sek.. Så få man et klip... Det er der i princippet da
mere fornuft i.
Det sq da fuldstændig ud i hampen det forslag med chipklip.

Og ja til klip for at køre uden sikkerhedssele, det da omtanke...

BH

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 10:38

> Nej skal vi ikke aftale at hvis en tilfældig kan accelerere hurtigere fra
> 0-100km/t under 12 sek.. Så få man et klip... Det er der i princippet da
> mere fornuft i.

ja som om vi ikke har nok af den slags folk når man skal ind på motorvejen..
synes der er gået økonomi i motorvejs accelerationer !! :o/ nogle biler går
kun 30-100 på 2 min !!!

Mvh
Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 11:28

On Mon, 2 Jan 2006 10:37:37 +0100, "Juel" <him> wrote:

>ja som om vi ikke har nok af den slags folk når man skal ind på motorvejen..
>synes der er gået økonomi i motorvejs accelerationer !! :o/ nogle biler går
>kun 30-100 på 2 min !!!

Ja.. Man kan sige at det burde give klip til dem der fletter ind på
motorvejen med 90 km/t hvor der i øvrigt er 110 km/t trafik, fordi de
ikke lige syntes de kan overskue at gøre det med højere hastighed.

Det er da om noget ret så farligt!

** Lars

Fra : JS

Dato : 02-01-06 11:55

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> motorvejen med 90 km/t hvor der i øvrigt er 110 km/t trafik, fordi de
> ikke lige syntes de kan overskue at gøre det med højere hastighed.

Overhovedet ikke. Medmindre det er tåber der i forvejen kører på vejen.
Biler med trailere og campingvogne samt lastbiler er altså livsfarlige
indflettere eller hvad?
Det er heller ikke alle biler, der med lovlig lastevægt, kan accelerere til
110 km/t på en tilkørselsrampe. Dem skal der vel være plads til?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 12:46

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er heller ikke alle biler, der med lovlig lastevægt, kan accelerere
> til 110 km/t på en tilkørselsrampe. Dem skal der vel være plads til?

Næh .. de bliver jo nærmest forbudt jf. de nye klipperegler!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 12:58

On Mon, 2 Jan 2006 11:55:10 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Det er heller ikke alle biler, der med lovlig lastevægt, kan accelerere til
>110 km/t på en tilkørselsrampe. Dem skal der vel være plads til?

Alt der medfører ulempe for trafikken på motorvejen er da potentielt
farligt. Du kommer kørende med 110 km/t, er ved at tænde en smøg (som
man jo godt må), taber lightere, kigger ned og ser ikke bilen med 80
km/t der fletter ind foran dig på motorvejen. Bang.

Men vi er da enige i at man skal give plads til indfletning, men det
sker da ofte heroppe hvor jeg kører at man ser gamle nisser i deres
store Volvo'er der bestemt godt kunne nå op i fart lave det stunt.

Måske ikke direkte livsfarligt, men i mine øjne cirka ligeså farligt
som at tale i mobiltelefon

** Lars

Fra : JS

Dato : 02-01-06 14:20

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> man jo godt må), taber lightere, kigger ned og ser ikke bilen med 80
> km/t der fletter ind foran dig på motorvejen. Bang.

Og hvis han havde en trailer på ville du se ham?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 14:45

On Mon, 2 Jan 2006 14:20:00 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>Og hvis han havde en trailer på ville du se ham?

Næh... Men nu holder jeg øjnene på vejen - og hvis jeg kommer kørende
og er agtpågivende i øvrigt forventer jeg at en trailer efter en bil
kører relativt langsomt hvorimod jeg umiddelbart ville forvente en
almindelig personbil fletter ind med normal motorvejshastighed.

** Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-01-06 15:09

> Ja.. Man kan sige at det burde give klip til dem der fletter ind på
> motorvejen med 90 km/t hvor der i øvrigt er 110 km/t trafik, fordi de
> ikke lige syntes de kan overskue at gøre det med højere hastighed.

Det er svært at give klip for det da der ikke eksistere minimumshastighed
på danske veje (har været debatteret så indtil flere geder er nybarberet).
Hvis jeg har lyst til at køre 90kmt så kan du da bare holde dig bag mig
eller overhale. Der kan være mange årsager til at vedkommende ikke køre 110
ved indfletningen (og ikke alle behøver nødvendigvis at være pga.
lovgivningen diktere lavere hastighed)

> Det er da om noget ret så farligt!

Det er noget helt andet, men det er der så meget andet der også er. Solen
der hænger lavt over horisonten lige i kørselsretningen er også farligt,
skal den så have et klip for det?

Thomas

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:12

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er noget helt andet, men det er der så meget andet der også er. Solen
> der hænger lavt over horisonten lige i kørselsretningen er også farligt,
> skal den så have et klip for det?

Hmm ... man kunne da give et klip til dem som kører af sporet på sommerdæk i
vinterføre...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 16:31

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmm ... man kunne da give et klip til dem som kører af sporet på sommerdæk
> i vinterføre...;)

Og viceversa om sommeren ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:21

KLIP

> Og viceversa om sommeren ;)

By George, he got it..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 11:29

On Mon, 2 Jan 2006 09:35:41 +0100, "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk>
wrote:

>Og ja til klip for at køre uden sikkerhedssele, det da omtanke...

Tjah... De er jo folk selv det går ud over, så for min skyld kan de da
køre så meget uden sele de har lyst til. Jeg ville aldrig drømme om at
gøre det - det er da direkte tåbeligt at udsætte sig selv for risikoen
for en flyvetur gennem forruden hvis bilen pludselig stopper!

** Lars

Fra : Nygaard

Dato : 02-01-06 09:59

> Ja.. Og hvordan pokker beviser man nu hvem der har fået øsen
> chiptunet?? Det kunne jo være den forrige ejer, fx....

Ville det ændre noget ved ansvaret? Er man som chauffør ikke altid 100%
ansvarlig for køretøjets tilstand?

/Nygaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 11:33

On Mon, 2 Jan 2006 09:58:30 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk>
wrote:

>Ville det ændre noget ved ansvaret? Er man som chauffør ikke altid 100%
>ansvarlig for køretøjets tilstand?

Jo det er man da. Men det kan som fører være meget svært at bedømme om
en bil er tunet eller ej. OK - måske med en boks - men hvad nu hvis
der er ændret i styrecomputeren så der faktisk ikke er nogen synlig
ændring.... Klart, så bliver den måske nok fanget til syn - men det
kan jo ikke være rigtigt at man skal køre sin bil til syn når man
køber den? Dét system blev jo netop afløst af periodisk syn for nogen
år siden.

Og helt ærligt.. Klip i kørekortet for det? Hvis jeg havde en betinget
dom ville det jo faktisk betyde frakendelse. Det syntes jeg ærlig talt
virker meget voldsomt og noget ude af proportioner for dén forseelse.

Jeg tror bestemt at en diesel-bil uden filter forurener mange gange
mere end en diesel-bil med filter og tuningsboks, fx....

** Lars

Fra : Nygaard

Dato : 02-01-06 12:04

> [...]
> kan jo ikke være rigtigt at man skal køre sin bil til syn når man
> køber den? Dét system blev jo netop afløst af periodisk syn for nogen
Det er helt rigtigt, at det er svært for menigmand at bedømme, og skønt det
ikke hjælper i det øjeblik ejeren får et klip, så kan man jo delvist sikre
sig, ved at man i forbindelse med handlen får sælger til at skrive under på
at bilen ikke er chippet. Umiddelbart efter handlen kan man jo så lade en
fagmand gennemgå bilen, og såfremt der findes noget, lade handlen gå tilbage
eller få bilen "af-chippet" for sælgers regning.

> Og helt ærligt.. Klip i kørekortet for det?
Det har jeg så slet ikke forholdt mig til - kun ansvaret for at køre med
det...

> Jeg tror bestemt at en diesel-bil uden filter forurener mange gange
> mere end en diesel-bil med filter og tuningsboks, fx....
Det ved jeg så ikke noget om, men (undskyld jeg generaliserer) folk der
monterer en tysk-importeret tuningsboks til ?300 på en gammel udbollet
diesel slæde, vil næppe se lyset i at montere et partikelfilter samtidig...

/Nygaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 13:02

On Mon, 2 Jan 2006 12:03:46 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk>
wrote:

> [...]
>fagmand gennemgå bilen, og såfremt der findes noget, lade handlen gå tilbage
>eller få bilen "af-chippet" for sælgers regning.

Ja, selvfølgelig kan man det. Men privat handel.. Lade handlen gå
tilbage.. Det kan hurtigt blive noget kompliceret - og dyrt - hvis
sælger pludselig ikke mener at det heller ikke er ham der har monteret
boksen, for eksempel.

>Det har jeg så slet ikke forholdt mig til - kun ansvaret for at køre med
>det...

Ja ok. Selvfølgelig har føreren ansvaret for køretøjet, det er jeg da
fuldstændig enig i. Jeg syntes bare - og nu handlede tråden om klip i
kortet - at klip for at køre med tuningschip/box er en ret - og for -
hård sanktion.

>Det ved jeg så ikke noget om, men (undskyld jeg generaliserer) folk der
>monterer en tysk-importeret tuningsboks til ?300 på en gammel udbollet
>diesel slæde, vil næppe se lyset i at montere et partikelfilter samtidig...

Enig. Men farligheden ved at gøre det mener jeg nok kan diskuteres.

** Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 09:50

> Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Duracell-batteriet fra Rådet for Større klippesikkerhed springer som
sædvanlig op som trold af en æske og erklærer sig enig.

Skulle der være nogen her der vil erklære sig uenig i hans politik, så skriv
til rlcs@rfsf.dk og fortæl ham hvorfor I er uenige.

Lad os gøre det alle sammen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 10:38

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Skulle der være nogen her der vil erklære sig uenig i hans politik, så
> skriv til rlcs@rfsf.dk og fortæl ham hvorfor I er uenige.

Kan man skrive til samme adresse og udtrykke sin enighed, eller er det kun
en brokkeadresse?
Jeg synes forslaget om et klip for håndholdt telefon er udmærket, det er
uhyggelig mange lastbilchauffører man ser i et højresving med telefonen for
øret, jeg tror det koster en del cyklister livet.
Et klip for manglende sele er vel heller ikke tosset.
Forslaget om klippet for chip er ikke til at tage alvorligt, der er jo ingen
betjent der kan se på en bil om den er chippet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 12:51

> "Per Henneberg Kristensen" skrev

> Kan man skrive til samme adresse og udtrykke sin enighed, eller er det kun
> en brokkeadresse?

Det er kun en brokadresse. Selvsamme Duracell-batteri har for ganske nyligt
tilkendegivet at flere i Rådet for større færdselssikkerhed vil ligge navn
til de udtalelser der kommer fra selvsamme råd, fordi folk generelt - det
kunne han forstå ud fra hans udtalelser - var ved at være træt af hans navn
i forbindelse med tilbagemeldinger.

Well - det tror fanden med de meninger han somme tider fører sig frem med.

> Jeg synes forslaget om et klip for håndholdt telefon er udmærket, det er
> uhyggelig mange lastbilchauffører man ser i et højresving med telefonen
> for øret, jeg tror det koster en del cyklister livet.

FDM er ellers uenig i Duracellsving´s udtalelse om at han er enig i
justitsmedister Jespersen´s udmeldinger. Selv er jeg helt enig (med dig :)).

> Et klip for manglende sele er vel heller ikke tosset.

Jeg forstår slet ikke at den ikke var med i første runde.

> Forslaget om klippet for chip er ikke til at tage alvorligt, der er jo
> ingen betjent der kan se på en bil om den er chippet.

Som tingenes tilstand er i dag kan de ikke måle det på synshallen. De kan
ikke engang - på synshallen - måle om bilen overholder forureningskravet.
Jo - ved maks. omdrejningstal, men hvem kører lige der i en torquemobil til
hverdag (læs: turbotrukket dieselslæde).

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas H.

Dato : 02-01-06 16:43

> Kan man skrive til samme adresse og udtrykke sin enighed, eller er det kun
> en brokkeadresse?

Det gør du bare, skriv til ham, at du mener at det er helt ok, at folk der
har købt en brugt Dieselbil der åbenbart var chiptunet en smule af den
forrige ejer, snakker i mobil mens hans 14-årige søn bag i bilen har taget
selen af, bliver dømt uegnet til at køre bil på stedet, pga. 3 klip!
Du kan da ikke seriøst mene, at disse forseelser skal gøre, at man skal
FRADØMME folk retten til at køre bil?

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 17:02

"Thomas H." skrev

> Det gør du bare, skriv til ham, at du mener at det er helt ok,
Det har Per frabedt sig, adressen er kun for brokkehoveder.

> Du kan da ikke seriøst mene, at disse forseelser skal gøre, at man skal
> FRADØMME folk retten til at køre bil?

Det gør man jo heller ikke, start nu med at læse reglerne for klip, og spørg
om det du ikke forstår.
Hvis du skulle få tid til overs så læs mit indlæg igen, der står hvad jeg
mener om chipklip.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 02-01-06 19:42

> Det gør man jo heller ikke, start nu med at læse reglerne for klip, og
> spørg
> om det du ikke forstår.

Fortæl mig hvad der er forkert så.

> Hvis du skulle få tid til overs så læs mit indlæg igen, der står hvad jeg
> mener om chipklip.

Ja det er du imod, men det er og bliver en glidebane, at de bare smider mere
og mere på den ordning!

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 20:20

"Thomas H." <> skrev

> Fortæl mig hvad der er forkert så.
Man får ikke kortet FRADØMT man bliver sendt til en orientere køreprøve,
den
skal selvfølgelig bestås.

> Ja det er du imod, men det er og bliver en glidebane, at de bare smider
> mere og mere på den ordning!

Ja, og hvis det betyder at vi er på vej væk fra bødemaskinen, og over i
noget konsekvensnoget, så skal jeg ikke klage.
Jeg har altid syntes at det var urimeligt at man kunne betale sig fra at
opføre sig forkert, det betød at for nogen ramte det hårdt andre var
ligeglade.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 20:36

> [...]
> Jeg har altid syntes at det var urimeligt at man kunne betale sig fra at
> opføre sig forkert, det betød at for nogen ramte det hårdt andre var

Kan man stille til køreprøve i sin egen vogn?
Ellers kan jeg ikke lige se det med at slippe for at betale

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 20:49

"Tom" skrev

> Kan man stille til køreprøve i sin egen vogn?
> Ellers kan jeg ikke lige se det med at slippe for at betale

Nej og man får da også en bøde.
Det jeg mener er at når det kun er bøder der uddeles, så vil der være en hel
del der er ligeglade de betaler bare, men et klip og truslen om at miste
kortet, det virker.

Det er tydeligt at der er blevet meget længere mellem de rigtig hurtige
bilister på motorvejen, nu koster det ikke bare penge, men kortet.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 20:56

KLIP

> [...]
>
> Det er tydeligt at der er blevet meget længere mellem de rigtig hurtige
> bilister på motorvejen, nu koster det ikke bare penge, men kortet.

Det var nogenlunde samme begrundelse for at genindføre piskestraffen i
Singapore for at stoppe tyveknægtene.

Måske vi kan overføre dette til danske forhold.

Et klip i øret og en bøde.

Efter 3 klip, af med øret.....

Mon det også højner folks ansvarlighed..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 20:58

> [...]
>
> Et klip i øret og en bøde.
>
> Efter 3 klip, af med øret.....
>
> Mon det også højner folks ansvarlighed..?

Joeh men hvad klipper man i hvis det er til mere end 6 klip

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 21:05

KLIP

> Joeh men hvad klipper man i hvis det er til mere end 6 klip

Neglene eller overtager afstraffelsesmetoden fra Singapore:

1) Klokken 6 om morgenen...
2) Af med skjorten og ud på pladsen med blot et lændeklæde.

Vælge mellem 3 kæppe: en tynd, en tykkere og tyk.

Den valgte kæp dyppes i hestepis.

3) Bindes til et trækryds.
4) Et styk mammut af en Sikh lægger an til første slag af 3 i alt.
5) Slagene placeres parallelt over dine balder som flækker pænt og jævnt.
6) Du tages ned af trækrydset og føres tilbage til cellen.
7) Dine sår plejes.
8) Du tilbringer 3 måneder i skyggen liggende på maven.

Ovennævnte er fortalt ganske levende af en tidligere politimand i det
sigaporianske politikorps.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 21:07

> [...]
> 8) Du tilbringer 3 måneder i skyggen liggende på maven.
>
> Ovennævnte er fortalt ganske levende af en tidligere politimand i det

Jeg tror jeg ville tage bussen hvis jeg boede i singapore

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 21:12

KLIP

> Jeg tror jeg ville tage bussen hvis jeg boede i singapore

Kan du også roligt gøre.

Cirka 3 uger efter genindførslen af 'caning' i Singapore, var samtlige
tyveknægte stort se forsvundet også fra busserne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 21:46

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Joeh men hvad klipper man i hvis det er til mere end 6 klip

Mangler Du forslag - eller fantasi?
--

Jens F

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 01:20

> Måske vi kan overføre dette til danske forhold.
>
> Et klip i øret og en bøde.
>
> Efter 3 klip, af med øret.....
>
> Mon det også højner folks ansvarlighed..?

Hvad?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 13:22

KLIP

> Hvad?
>
> :)

Øøhhh, sagde du noget..?..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 20:56

> [...]
>
> Det er tydeligt at der er blevet meget længere mellem de rigtig hurtige
> bilister på motorvejen, nu koster det ikke bare penge, men kortet.

ja det har du ret i, det er ikke så ofte man ser nogen fræse derudaf mere.
Jeg må dog indrømme at jeg i dag var oppe og ringe med liiige over 200 Km/t
på motorvejen, mondeo'en kunne heller ikke mere end det (220 Km/t på
speedometer). Sjovt at en motor med så mange Km på tælleren stadig kan en
anelse mere end den er opgivet til.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 02-01-06 22:20

> Man får ikke kortet FRADØMT man bliver sendt til en orientere køreprøve,
> den
> skal selvfølgelig bestås.

Jo jo, men så kører man så med nerver på i 3 år ikke, dvs. kører du med en
der tager selen af på bagsædet, er du på røven.
Mit problem er at det skulle være et middel mod grove færdselsforseelser, og
det kan jeg simpelthen ikke se at det er, hvis 30% overskridelse og en
chippet bil er groft, skal der så indføres dødsstraf for folk, som mange af
os i gruppen, der har prøvet at køre 240, eller folk som har en bil med 500
tuner-hk?
Kan du ikke se at man flytter hele niveauet? Folk og politikere er jo gået
TOTALT i selvsving og panik, i en eller anden form for rus i at få folk
frataget deres kørekort og penge. Straffen passer ligesom ikke rigtig til
forbrydelsen mere, når man truer folk med at tage kørekortet fordi folk
taler i en fucking telefon, og jeg ville godt nok føle mig røvrendt hvis jeg
mistede pappet af den grund, især når flere undersøgelser viser at der slet
ikke er forskel på at tale i håndholdt eller med folk på bagsædet, men den
slags forskning har det jo med at prelle af på forhippet politikere, og
skulle de erkende det efter at loven er trådt i kraft, er det bare surt for
man sløjfer den jo ikke bagefter!

> Ja, og hvis det betyder at vi er på vej væk fra bødemaskinen, og over i
> noget konsekvensnoget, så skal jeg ikke klage.

Så længe 70-årige, der sidst har fået et lægecheck som 18-årige, kan køre
ugeneret rundt i en Kadett A med 1,8mm dækmønster i regnvejr med 110 km/t,
kan jeg ikke tage deres ååh så velmenende "alt for trafiksikkerheden"
seriøst.

> Jeg har altid syntes at det var urimeligt at man kunne betale sig fra at
> opføre sig forkert, det betød at for nogen ramte det hårdt andre var
> ligeglade.

Jeg er sikker på at mange kommunister vil give dig ret ....

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 22:39

"Thomas H." skrev

> Jo jo, men så kører man så med nerver på i 3 år ikke, dvs. kører du med en
> der tager selen af på bagsædet, er du på røven.
Hvad præcist mener du med alle de ord du skriver, det næsten umuligt at
trække noget konkret information ud af dem.
Jeg har på fornemmelsen at du tror man mister kortet, hvis man får et klip i
prøvetiden, det er ikke sådan.

> [...]
> ugeneret rundt i en Kadett A med 1,8mm dækmønster i regnvejr med 110 km/t,
> kan jeg ikke tage deres ååh så velmenende "alt for trafiksikkerheden"
Tja, og hvis han sætter hastigheden ned, har vi dig hængende her for at
klage over at de satans pensionister ikke kan få flyttet røven.

> Jeg er sikker på at mange kommunister vil give dig ret ....
Skal det forstås at du vil foretrække et system hvor alle lovovertrædelser
har en pris, og så kan man selv vælge hvilke man vil købe?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 23:03

KLIP

> Skal det forstås at du vil foretrække et system hvor alle lovovertrædelser
> har en pris, og så kan man selv vælge hvilke man vil købe?

Man fristes til at være overbevist om, det er sådan politikerne sælger
varen.

Der er nunte meget hoved eller hale i meget af det...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 01:22

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke se at man flytter hele niveauet? Folk og politikere er jo gået
> TOTALT i selvsving og panik,

Du glemte at nævne Duracell-batteriet ...

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 10:21

> Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Jeg er nærmest fløjtende ligeglad med de chips
Det var jo forventligt at regeringen ville lovgive på området da det længe
har været omtalt som et miljøproblem og diesel i forvejen er i søgelyset.
Det er vist også mere det preventive i det.......hvor mange politibiler har
nu liiiige et rullefelt med i bagagerummet så de kan se om bilen yder mere
end den må
Nu er et klip i kortet vel heller ikke jordens undergang når man i forvejen
har O.

Men det er da kedeligt at jeg skal forfølges fordi jeg ikke har headsæt til
min telefon. Heldigvis har den en funktion så den kan øge lydstyrken så
meget at det slet ikke behøves......fordi der kommer ALDRIG 2 stk
galopskruer ind i konsolen på min mondeo for at holde en telefon.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 10:30

Tom skriver:

> Men det er da kedeligt at jeg skal forfølges fordi jeg ikke har headsæt til
> min telefon.

Det skal du da heller ikke, du kan da bare slukke for den, eller lade
være med at bruge den, når du kører.

> Heldigvis har den en funktion så den kan øge lydstyrken så
> meget at det slet ikke behøves

Så har du da handsfree !

> fordi der kommer ALDRIG 2 stk
> galopskruer ind i konsolen på min mondeo for at holde en telefon.

Hvorfor i alverden skulle der da også det ?

1. Der findes masser af holdere, der monteres uden huller.
2. Har du handsfree hvor mobilen ligge løst i bilen er politiet også
ligeglad.

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-01-06 10:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Tom skriver:

I følge en brittisk dokumenteret undersøgelse (Kilde: Politiken for ca.
halvt år siden), så kunne de ikke påvise mindre eller mere forskel i
førerens koncentration om det var en headset eller håndholdt.

Jeg kan desværre ikke finde artiklen igen, men det da bemærkelsesværdig
synes jeg.

BH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 12:23

Bjarne Haug skriver:

> I følge en brittisk dokumenteret undersøgelse (Kilde: Politiken for ca.
> halvt år siden), så kunne de ikke påvise mindre eller mere forskel i
> førerens koncentration om det var en headset eller håndholdt.

Headsæt er da også ubrugeligt. Det har jeg prøvet. Er rigtigt handsfree
virker.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-01-06 15:13

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in

> [...]
> i førerens koncentration om det var en headset eller håndholdt.
>
> Jeg kan desværre ikke finde artiklen igen, men det da

Flere organisationer (dog ingen danske IIRC) har påvist at det er næsten
ligeså farligt med handfree/headset og lign. som håndholdt. Koncentrationen
ryger lige i fløjten når du knævre telefon.

AFAIK så er det netop årsagen til at det (IIRC) ikke er ulovligt at tale i
håndholdt telefon i Sverige, der forsøger man at få gjort al telefoni
ulovligt mens man køre bil, netop fordi det er tabet af koncentrationen der
er det farlige, og ikke det at man kun har een hånd på rettet. Fx. er der
ingen lov der forbyder mig at sidde med den ene hånd i lommen mens jeg
kører bil (nu har jeg automatgear så skal heller ikke røre i suppen i tide
og utide).

Thomas

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:35

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fx. er der
> ingen lov der forbyder mig at sidde med den ene hånd i lommen mens jeg
> kører bil (nu har jeg automatgear så skal heller ikke røre i suppen i tide
> og utide).

Nu "forretningsområde": Klip til alle som skifter gear under kørslen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 11:34

On Mon, 02 Jan 2006 10:29:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2. Har du handsfree hvor mobilen ligge løst i bilen er politiet også
>ligeglad.

Muligvis - men det er da stadig ligeså ulovligt...

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 12:22

Lars Knudsen skriver:

> Muligvis - men det er da stadig ligeså ulovligt...

Kan det være at det bliver lavet om ?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-01-06 13:03

On Mon, 02 Jan 2006 12:22:17 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Kan det være at det bliver lavet om ?

Det ved jeg ikke noget om. Men i gældende lovgivning er det bestemt
ulovligt at tale i en mobiltelefon der ikke er fastmonteret.

** Lars

Fra : Benny Højvælde

Dato : 02-01-06 14:23

> [...]
> så meget at det slet ikke behøves......fordi der kommer ALDRIG 2 stk
> galopskruer ind i konsolen på min mondeo for at holde en telefon.

Det er ligemeget det er kun en ford.

Benny

Fra : claus b. p.

Dato : 02-01-06 12:30

> [...]
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Hvorfor klipper de ikke bare rent preventivt, - vi er jo alle potentielle
lovbrydere!

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 12:53

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor klipper de ikke bare rent preventivt, - vi er jo alle potentielle
> lovbrydere!

Så skulle de jo også klippe deres kollegaer, når de stopper sådanne!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Benny Højvælde

Dato : 02-01-06 14:06

> Så bliver "saksen" sikkert taget frem igen:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/01/01214521.htm
>
> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Jeg læste i sidste efterår at dieselbiler (især stærkt forurenede chippede
diesel hakkere) koster op til 1200 dødsfald om året pga. lungecancer.

Benny

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-01-06 14:17

Benny Højvælde wrote:
> Jeg læste i sidste efterår at dieselbiler (især stærkt forurenede chippede
> diesel hakkere) koster op til 1200 dødsfald om året pga. lungecancer.

Det er muligt. Men man mener også at transportsektoren kun står for ca.
20% af forureningen med sodpartikler, mens uddunstninger fra brændeovne
og pejse udgør ca. 50%.
Så der er mere fornuft i at gribe ind over for brændeovne, end over for
chippede diesel-personbiler, som jo må udgøre en forsvindende lille
procentdel af den samlede transportsektors miljøbelastning.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:11

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> chippede diesel-personbiler, som jo må udgøre en forsvindende lille
> procentdel af den samlede transportsektors miljøbelastning.

Ja jeg så også gerne hele folketinget stille op her og gik igang med at
kløbe brænde, så slipper jeg da for det
Ellers er det bare OK at vi sviner med brændeovne, det er godt nok billigt
at varme med i forhold til olie

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:40

KLIP

> Ellers er det bare OK at vi sviner med brændeovne, det er godt nok billigt
> at varme med i forhold til olie

Vil det sige, træpillebrændeovne er renligere end traditionel afbrænding af
træ i brændeovne..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:46

> KLIP

> Vil det sige, træpillebrændeovne er renligere end traditionel afbrænding
> af træ i brændeovne..?

Aner det ikke og jeg bekymrer mig heller ikke om det, jeg har stadig mindst
20 rummeter jeg skal have brændt af gennem de næste par år.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:58

KLIP

> Aner det ikke og jeg bekymrer mig heller ikke om det, jeg har stadig
> mindst 20 rummeter jeg skal have brændt af gennem de næste par år.

Jeg gør heller ikke, men de er nu smarte.

PS: Nogen må altså vrøvle noget så grusomt eller også mener man alle dem som
fyrer med aviser i mælkekartoner. Meget populært indenfor pædagogkredse i
hine tider: http://www.shell.dk/search/braendeovn.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-01-06 16:51

> Hvad mon det næste bliver ... brede dæk, alu-basser, rørhaler osv..?

Gerne eftermonterede "sports"-udstødninger for min skyld....

(Jeg bor op ad en stærkt trafikeret bakke, hvor Brian lige skal gi´ sin
Kadett 1.2 noget havre )

/Caspersen

- Som har forståelse for, at en Ferrari selvfølgelig skal larme mere end en
Golf 2

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:23

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gerne eftermonterede "sports"-udstødninger for min skyld....

Jep, og eftermonterede frontspoilere, de kan alligevel ikke bruges som
sneskrabere...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~