|
| Dieseløkonomi. Fra : Prikke |
Dato : 01-01-06 19:51 |
|
Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare så
meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l og vi
har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at køre
dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på der er
forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare er vildt
overdrevet)!! Nogle erfaringer??
Mvh Prikke
| |
Michael Kirkegaard (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-01-06 20:09 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43b8249a$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
> køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare
> så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l
> og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at
> køre dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på
> der er forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare
> er vildt overdrevet)!! Nogle erfaringer??
>
Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
Diesel-ejere lyver.
Normal praksis er at lægge 1-2 km ekstra på fabrikstallene.
Dette gælder hvis bilen overholder fabrikkens opgivelser. Hvis bilen kører
mindre end det, så fortæller man om det officielle km/l tal som om den kørte
det.
Min Mazda er opgivet til 18,2 km/l. Dette lader sig kun gøre på lange ture
uden nogen i bilen og medvind og smarte dæk og .... og ..... og...
Her i vinter kommer den op omkring 15-16 km/l ved normal kørsel. Jeg har
kort til arbejde, så ren arbejdskørsel betyder 12-13 på literen.
Selvfølgelig gælder kørestil noget, men kør den så den larmer mindst af
dieselbil, så er den også glad.
Om sommeren ligger den på 17,5 som regel. På langture...
Eller 20 km/l. var det jo :c)
Michael
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-01-06 20:13 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
Hvorfor skulle vi det ?
Min Golf 1,8 med 90 HK var opgivet til 12,6 km/l, den gik let 13-13,5
med mig bag ratet og 14,5 når konen kørte i den.
Min nye Golf V med 1,9TDI går i tiden 19,5 km/l (målt og udregnet) og
lidt mere, når det er varmt. Er det på langtur med fartpiloten på 90
km/t er 21 og 22 km/l let opnåeligt.
Tager jeg den på arbejde (2,5km) går den ikke over 15km/l.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Michael Kirkegaard (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-01-06 20:18 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43B829AC.5A90C3DC@du.kan.finde.den...
> Michael Kirkegaard skriver:
>>
>> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
>> Diesel-ejere lyver.
>
> Hvorfor skulle vi det ?
>
> Min Golf 1,8 med 90 HK var opgivet til 12,6 km/l, den gik let 13-13,5
> med mig bag ratet og 14,5 når konen kørte i den.
>
> Min nye Golf V med 1,9TDI går i tiden 19,5 km/l (målt og udregnet) og
> lidt mere, når det er varmt. Er det på langtur med fartpiloten på 90
> km/t er 21 og 22 km/l let opnåeligt.
>
> Tager jeg den på arbejde (2,5km) går den ikke over 15km/l.
>
>
>
LOL!!!
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-01-06 20:24 |
| | |
Michael Kirkegaard (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-01-06 20:50 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43B82C46.368F69CE@du.kan.finde.den...
> Michael Kirkegaard skriver:
>>
>> LOL!!!
>
> Du tror altså ikke på det ?
>
>
Det var nu mit håb at nogle kunne se mit indlæg fra den humoristiske side og
ikke som en besked fra Bin Laden.
Jeg har haft mange dieselbiler og fælles for dem har været at de alle, under
optimale forhold, lever nogenlunde op til opgivelserne. Nogen gange lidt
over, nogle lidt under.
Derudover hører jeg tit, når jeg snakker med folk om deres diesel-biler,
specielt de nye dieselbillister, at disse biler kører ufatteligt langt på
literen.
Et godt eksempel er den klassiske langturshistorie med fuld oppakning,
tagbøjler og hele familien på bagsædet, hvor bilen snildt kører 20 på
literen.
Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og eksklusive
viden...
Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det sjove
er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6 på
literen.
Men sådan er der så meget......
Michael
| |
Jakob Jeppesen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 01-01-06 23:21 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43b83240$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og eksklusive
> viden...
>
Det er muligt, det er mig, der er langsom, men jeg har endnu ikke
forstået hvad din eksklusive viden består af...
Jeg kan da bidrage med følgende oplysning om den seneste
tankfuld kørt i min Octavia tdi 90hk der er opgivet til 19.2 km/l
ved blandet kørsel:
780km på 39,75 l diesel -> 19.62 km/l
Tanken er brugt således (frit efter hukommelsen):
22/12 Tur fra Støvring til Randers - 60 km på motorvej
22/12 Retur til Støvring ad landevejen til Hobro - derefter motorvej - 60 km
23/12 Bykørsel i Støvring - 2 km
25/12 Motorvej Støvring - Randers - tom trailer - 60 km
26/12 Motorvej Randers - Roskilde - tom trailer - 310 km
30/12 Motorvej Roskilde - Horsens - 235 km
ca. 50 km jeg ikke lige kan huske...
På motorvejen er der kørt med en hastighed på 110-120 km/t, hvor
det var muligt (med trailer 80-90 km/t). På landevej 80-90 km/t.
Alle hastigheder er med forbehold for fejl i GPS'en.
Alle km er kørt med 2 personer og en smule bagage i bilen.
Samlet set har den samme bil kørt 18.1 km/l over de sidste 41500km.
Her er mere end 90% kørt på motorvej (i Jylland) og der køres som
regel med de tilladte hastigheder.
Kørecomputeren viser iøvrigt lige præcis 19.2 km/l over de sidste
ca. 7000 km - det reelle tal er ca. 18.2 km/l
/Jakob
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-06 06:29 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> Det var nu mit håb at nogle kunne se mit indlæg fra den humoristiske side og
> ikke som en besked fra Bin Laden.
At blive udstillet som notisk løgner, fordi man udtaler sig om ens
aktuelle brænstofforbrug er ikke særligt humoristisk.
Havde du smidt et par smileys ind havde jeg måske grint lidt af dig, men
nej....
> Jeg har haft mange dieselbiler og fælles for dem har været at de alle, under
> optimale forhold, lever nogenlunde op til opgivelserne. Nogen gange lidt
> over, nogle lidt under.
Jeg er så kun i gang med min første.
Den lever fint op til mine krav.
> Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og eksklusive
> viden...
Hvilken overraskende og eksklusive viden ?
Min går i øjeblikket omkring de 19,5 medens der er så koldt, ellers er
20,5 ikke noget problem.
> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det sjove
> er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6 på
> literen.
Måske Mazda er begyndt at lyve lidt mindre ?
> Men sådan er der så meget......
Bevares, jeg har registreret mit brændstofforbrug gennem de sidste 10
år, med notering af antal tankede liter og km stand på bilen. Derved har
jeg kunnet udregne gennemsnitligt forbrug på den enkelte tankfuld og på
årsbasis. Bliver jeg, efter mine regnestykker, kaldt notorisk løgner,
ja, så farer jeg i bækhuset og skriver lidt igen....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 07:21 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43B8BA14.77944DD0@du.kan.finde.den...
> Michael Kirkegaard skriver:
>>
>> Det var nu mit håb at nogle kunne se mit indlæg fra den humoristiske side
>> og
>> ikke som en besked fra Bin Laden.
>
> At blive udstillet som notisk løgner, fordi man udtaler sig om ens
> aktuelle brænstofforbrug er ikke særligt humoristisk.
>
> Havde du smidt et par smileys ind havde jeg måske grint lidt af dig, men
> nej....
>
>> Jeg har haft mange dieselbiler og fælles for dem har været at de alle,
>> under
>> optimale forhold, lever nogenlunde op til opgivelserne. Nogen gange lidt
>> over, nogle lidt under.
>
> Jeg er så kun i gang med min første.
> Den lever fint op til mine krav.
>
>> Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og
>> eksklusive
>> viden...
>
> Hvilken overraskende og eksklusive viden ?
>
> Min går i øjeblikket omkring de 19,5 medens der er så koldt, ellers er
> 20,5 ikke noget problem.
>
>> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det
>> sjove
>> er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6
>> på
>> literen.
>
> Måske Mazda er begyndt at lyve lidt mindre ?
>
>> Men sådan er der så meget......
>
> Bevares, jeg har registreret mit brændstofforbrug gennem de sidste 10
> år, med notering af antal tankede liter og km stand på bilen. Derved har
> jeg kunnet udregne gennemsnitligt forbrug på den enkelte tankfuld og på
> årsbasis. Bliver jeg, efter mine regnestykker, kaldt notorisk løgner,
> ja, så farer jeg i bækhuset og skriver lidt igen....
>
>
> Klaus
Jeg har så tilegnet mig yderligere overraskende og eksklusiv viden i denne
debat.
Lav ikke sjov med folks dieselbiler eller deres forventninger til samme.
Husk at fyre smileys af i et væk, fordi folk ikke magter at læse indenad.
:c)))))) sådan...
Forvent ikke at én smiley i slutningen af indlægget vil være nok, giv den
nogle flere..:c)) sådan.
Jeg beklager at mine intensioner blev misforstået, jeg var ikke ude og ville
kalde nogen løgner.. :c))) sådan..
Pænt farvel, :c=....ups....:c)) sådan...
Michael :c)
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-06 08:03 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> Jeg har så tilegnet mig yderligere overraskende og eksklusiv viden i denne
> debat.
Ja, at nogle dieselbiler faktisk overholder det de er opgivet til ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
clarke_dk (02-01-2006)
| Kommentar Fra : clarke_dk |
Dato : 02-01-06 06:36 |
|
Opel Vectra 1992 1.7TD kører 19km/l (motoren har kørt 400.000km)
Peugeot 205 1986 1.8D kører 21km/l (motoren har kørt 250.000km)
MVH
Mike
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b83240$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse
> news:43B82C46.368F69CE@du.kan.finde.den...
> > Michael Kirkegaard skriver:
> >>
> >> LOL!!!
> >
> > Du tror altså ikke på det ?
> >
> >
> Det var nu mit håb at nogle kunne se mit indlæg fra den humoristiske side
og
> ikke som en besked fra Bin Laden.
> Jeg har haft mange dieselbiler og fælles for dem har været at de alle,
under
> optimale forhold, lever nogenlunde op til opgivelserne. Nogen gange lidt
> over, nogle lidt under.
> Derudover hører jeg tit, når jeg snakker med folk om deres diesel-biler,
> specielt de nye dieselbillister, at disse biler kører ufatteligt langt på
> literen.
> Et godt eksempel er den klassiske langturshistorie med fuld oppakning,
> tagbøjler og hele familien på bagsædet, hvor bilen snildt kører 20 på
> literen.
>
> Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og
eksklusive
> viden...
>
> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det
sjove
> er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6 på
> literen.
> Men sådan er der så meget......
>
> Michael
>
>
| |
Jan W Nielsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 02-01-06 07:23 |
|
> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det
> sjove er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører
> 15,6 på literen. Men sådan er der så meget......
Kan det være et resultat af, at man har ændret på det "scenario", der ligger
til grund for forbrugsopgivelsen...?
/Jan W Nielsen
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 07:40 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:43b8c6e1$0$10871$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det
>> sjove er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører
>> 15,6 på literen. Men sådan er der så meget......
>
> Kan det være et resultat af, at man har ændret på det "scenario", der
> ligger til grund for forbrugsopgivelsen...?
>
> /Jan W Nielsen
Det er meget sandsynligt. Det er før sket at nye normer ændrer bilernes
faktiske forbrugstal.... :c)
Om de simulerer hele testen på et rullefelt eller om et udvalg af modellerne
faktisk bliver kørt i test, ved jeg ikke.
Det der er interessant er at den samme bil kan have to forskellige
opgivelser..
Michael
:c))))
| |
Jan W Nielsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 02-01-06 07:47 |
|
> Det er meget sandsynligt. Det er før sket at nye normer ændrer bilernes
> faktiske forbrugstal.... :c)
Hvornår var det, man gik over til den nye norm..?
/Jan W Nielsen
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 07:56 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:43b8cc47$0$11673$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Det er meget sandsynligt. Det er før sket at nye normer ændrer bilernes
>> faktiske forbrugstal.... :c)
>
> Hvornår var det, man gik over til den nye norm..?
>
> /Jan W Nielsen
Et skud i tågen......
5 år siden?
| |
Jan W Nielsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 02-01-06 08:03 |
|
>>> Det er meget sandsynligt. Det er før sket at nye normer ændrer bilernes
>>> faktiske forbrugstal.... :c)
>> Hvornår var det, man gik over til den nye norm..?
> 5 år siden?
Jeg husker det heller ikke - men jeg husker, man blandt andet gjorde det for
at få en mere realistisk vurdering.
/Jan W Nielsen
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 12:13 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:43b8d00c$0$16993$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>>> Det er meget sandsynligt. Det er før sket at nye normer ændrer bilernes
>>>> faktiske forbrugstal.... :c)
>
>>> Hvornår var det, man gik over til den nye norm..?
>
>> 5 år siden?
>
> Jeg husker det heller ikke - men jeg husker, man blandt andet gjorde det
> for at få en mere realistisk vurdering.
>
> /Jan W Nielsen
Det er selvsagt svært at simulere forskellige mennesker kørselsforhold, idet
nogle kører længere end andre på literen.
Jeg mener at den nye norm dels skulle være mere realistisk, dels være
standard for forbrugsmåling. Der var så vidt jeg husker 2 forskellige slags
normer, der gav vidt forskellige resultater.
Michael
| |
Peter Weis (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Peter Weis |
Dato : 01-01-06 23:23 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Derudover hører jeg tit, når jeg snakker med folk om deres diesel-biler,
> specielt de nye dieselbillister, at disse biler kører ufatteligt langt på
> literen.
Og dette bringer dig til den helt generelle konklusion, at diesel-ejere
lyver?
Det står tilsyneladende skraldt til.
mvh
Peter
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-01-06 18:02 |
|
"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:43b95270$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Og dette bringer dig til den helt generelle konklusion, at diesel-ejere
> lyver?
> Det står tilsyneladende skraldt til.
Er jeg den eneste der ikke kan se at Hr. Kirkegaard skrev hans indlæg i et
humoristisk tonefald?
I så fald står det virkeligt skraldt til med danskundervisningen i
folkeskolen i dag.
--
Per, Esbjerg
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 21:27 |
|
Hr. Per skrev i en meddelelse
>
> Er jeg den eneste der ikke kan se at Hr. Kirkegaard skrev hans indlæg i et
> humoristisk tonefald?
Uh, tror faktisk at det er den mest herskende holdning at mit indlæg var
idiotisk.
Min intension var at skrive det med humor, men ak, humor er en sær
størrelse.... :c))) (smiley)
> I så fald står det virkeligt skraldt til med danskundervisningen i
> folkeskolen i dag.
Tror det mere er forståelsen som det står skraldt til med..
Hr. Kirkegaard
Nordsjælland
| |
Peter Ingsø Laursen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 02-01-06 22:43 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b98c82$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Hr. Per skrev i en meddelelse
>
>>
>> Er jeg den eneste der ikke kan se at Hr. Kirkegaard skrev hans indlæg i
>> et humoristisk tonefald?
>
> Uh, tror faktisk at det er den mest herskende holdning at mit indlæg var
> idiotisk.
> Min intension var at skrive det med humor, men ak, humor er en sær
> størrelse.... :c))) (smiley)
>
>
>> I så fald står det virkeligt skraldt til med danskundervisningen i
>> folkeskolen i dag.
>
> Tror det mere er forståelsen som det står skraldt til med..
Endog lader en lille pudsig detalje at være overset: At det oprindelige
indlæg er et fint lille løgneparadoks a la det klassiske græske, der har
drillet europæisk tænkning i årtusinder
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
Armand (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-01-06 18:49 |
|
Peter Ingsø Laursen wrote:
>
>>
>>>Er jeg den eneste der ikke kan se at Hr. Kirkegaard skrev hans indlæg i
>>>et humoristisk tonefald?
>>
>>Uh, tror faktisk at det er den mest herskende holdning at mit indlæg var
>>idiotisk.
>
> Endog lader en lille pudsig detalje at være overset: At det oprindelige
> indlæg er et fint lille løgneparadoks a la det klassiske græske, der har
> drillet europæisk tænkning i årtusinder
Hæ! Sandelig også!
Hvis ikke dén detalje frikender Kirkegaard for alskens mistro og
nedladende tale, så siger det mest om kritikerne :-|
--
Armand.
(der hverken ryger, drikker eller har med løse kvindfolk at gøre -
Eneste menneskelige fejl er faktisk at han lyver)
| |
Peter Ingsø Laursen (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 03-01-06 20:36 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:3Oyuf.3861$Cl2.97630@news000.worldonline.dk...
> Peter Ingsø Laursen wrote:
>> Endog lader en lille pudsig detalje at være overset: At det oprindelige
>> indlæg er et fint lille løgneparadoks a la det klassiske græske, der har
>> drillet europæisk tænkning i årtusinder
>
>
> Hæ! Sandelig også!
> Hvis ikke dén detalje frikender Kirkegaard for alskens mistro og
> nedladende tale, så siger det mest om kritikerne :-|
Man kan i hvert tilfælde ikke sige noget endegyldigt om udsagnenes validitet
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
Snusken (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 03-01-06 12:20 |
|
> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det sjove
> er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6 på
> literen. Men sådan er der så meget......
Jeg mener, at 2000 årgangen er med en Ford diesel ..
--
vh, erico
---
fjern 2 stk. ko_og_kylle_ i email adr.
| |
Armand (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-01-06 18:43 |
|
Snusken wrote:
>> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det
>> sjove er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift
>> kører 15,6 på literen. Men sådan er der så meget......
>
>
> Jeg mener, at 2000 årgangen er med en Ford diesel ..
- - - som er en Peugeot-diesel
--
Armand
| |
Brian (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-01-06 22:05 |
|
Armand wrote:
> - - - som er en Peugeot-diesel
Som - for at gøre det lidt erotisk - vel er en PSA-diesel ?
/Brian
| |
Armand (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-01-06 22:27 |
|
Brian wrote:
> Armand wrote:
>
>>- - - som er en Peugeot-diesel
>
>
> Som - for at gøre det lidt erotisk - vel er en PSA-diesel ?
>
>
Hvad er der galt med MIN mærkefanatisme??
--
Armand.
| |
Thomas Landberg (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 01-01-06 20:22 |
|
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
Og tyv tror hver mand stjæler. Så kan du prøve at regne lidt på den.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
Michael Kirkegaard (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-01-06 20:52 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43b82bc5$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
>> Diesel-ejere lyver.
>
> Og tyv tror hver mand stjæler. Så kan du prøve at regne lidt på den.
>
Ok, det gør jeg og takker stadig for argumentet.
| |
Brian (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 01-01-06 20:44 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
Eller også kører du din diesel, som du kører benzinbiler.
/Brian
| |
Michael Kirkegaard (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-01-06 20:51 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43b830d1$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Kirkegaard wrote:
>
>> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
>> Diesel-ejere lyver.
>
> Eller også kører du din diesel, som du kører benzinbiler.
>
Hvordan er det?
Michael
| |
Brian (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 01-01-06 21:07 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Hvordan er det?
Skifter gear tættere på de 3000 omdrejninger end de
2000 omdrejninger. Den taktik virker ihvertfald på TDI'er
/Brian
| |
OZ7PUS (01-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 01-01-06 22:07 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43b83634$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Kirkegaard wrote:
>
>> Hvordan er det?
>
> Skifter gear tættere på de 3000 omdrejninger end de
> 2000 omdrejninger. Den taktik virker ihvertfald på TDI'er
>
> /Brian
>
Forhåbentlig omvendt ....
Hvis passaten får skiftet gear i underkanten af de 2500rpm´s går den
betydeligt længere som hvis man først skifter efter de 2500
Men ok skal passaten fremad for alvor uden økonomi skifter man omkring de
28-2900rpm´s
OZ3BTO
| |
Brian (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 01-01-06 22:34 |
|
OZ7PUS wrote:
> Forhåbentlig omvendt ....
Njaa... kan godt se det var utydeligt formuleret.
Som enkeltstående sætning, er det selvfølgelig omvendt.
Hvis man derimod går udfra at han kører sin diesel som man
vil køre en benziner, hvilket jeg gjorde, passer det fint
/Brian
| |
OZ7PUS (01-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 01-01-06 23:36 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43b84a96$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> OZ7PUS wrote:
>
>> Forhåbentlig omvendt ....
>
> Njaa... kan godt se det var utydeligt formuleret.
>
> Som enkeltstående sætning, er det selvfølgelig omvendt.
>
> Hvis man derimod går udfra at han kører sin diesel som man
> vil køre en benziner, hvilket jeg gjorde, passer det fint
>
> /Brian
>
Så er vi enige ;)
Var oss overbevidst om det var en fejl
Dog er det ikke alle diesler det gælder for , Min kørelæres bimmer skulle
køres som en benziner selvom det var en diesel
OZ3BTO
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-01-06 13:09 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b84479$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men ok skal passaten fremad for alvor uden økonomi skifter man omkring de
> 28-2900rpm´s
Nej - så skal den op omkring 4.x00 rpm...
--
Per, Esbjerg
| |
Propellen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 01-01-06 22:43 |
|
Michael Kirkegaard skrev:
> Min Mazda er opgivet til 18,2 km/l. Dette lader sig kun gøre på lange ture
> uden nogen i bilen og medvind og smarte dæk og .... og ..... og...
> Her i vinter kommer den op omkring 15-16 km/l ved normal kørsel. Jeg har
> kort til arbejde, så ren arbejdskørsel betyder 12-13 på literen.
> Selvfølgelig gælder kørestil noget, men kør den så den larmer mindst af
> dieselbil, så er den også glad.
>
> Om sommeren ligger den på 17,5 som regel. På langture...
>
> Eller 20 km/l. var det jo :c)
>
Jeg kan få en FH12 ned på 500m/L og 2,7km/L hvis jeg kører pænt.
Kollegas Avensis 2.0 er over 20km/l med cruise på 90, og over 100 er der
meget langt op til de 20km/L. Cruise gør en hel del ved økonomien...
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Ukendt (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-01-06 00:45 |
|
"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:43b84ccc$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Jeg kan få en FH12 ned på 500m/L og 2,7km/L hvis jeg kører pænt.
Så er den dælme godt lastet. Er du én af dem der kører og er konstant bange
for vægtkontrol?
Jeg kører selv FH12 og jeg syntes ikke jeg anstrenger mig for at køre
økonomisk: jeg har klampen i kælderen det meste af tiden - og så kører jeg
89 km/t.
Det er godt motorvej det meste, men jeg kører da 3,9 - 4,1 km/l afhængig af
last og vejr.
Det hører selvfølgelig med til historiuen at bilen er gul og derfor ikke
tungt lastet...
Mvh Tommy
| |
Propellen (03-01-2006)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 03-01-06 00:35 |
|
TBJ skrev:
>
>
> Så er den dælme godt lastet. Er du én af dem der kører og er konstant bange
> for vægtkontrol?
Nææ... er aldrig over 37T... 500m/L er osse kun op af bakke og på maks
moment og højst en 4-500meter. Men bilen er gammel, årgang 95 & 1.2mill
på klokken. Men smid cruise på 80 og du er nemt over 3km/L
> Jeg kører selv FH12 og jeg syntes ikke jeg anstrenger mig for at køre
> økonomisk: jeg har klampen i kælderen det meste af tiden - og så kører jeg
> 89 km/t.
Jamen så er du jo "en af de farlige" du må jo kun køre 80 på motorvej!!!
> Det er godt motorvej det meste, men jeg kører da 3,9 - 4,1 km/l afhængig af
> last og vejr.
> Det hører selvfølgelig med til historiuen at bilen er gul og derfor ikke
> tungt lastet...
Ikke forstået! Autohjælp er mit bud, så´n lige ud fra den blå luft!
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-06 06:30 |
|
Propellen skriver:
>
> Cruise gør en hel del ved økonomien...
Enig, enig, det gav omkring 2 km/l i mit tilfælde.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Dennis Pedersen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 02-01-06 09:33 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message
news:43b828a9$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43b8249a$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende
kunne
> > køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare
> > så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5
km/l
> > og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i
at
> > køre dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen
på
> > der er forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare
> > er vildt overdrevet)!! Nogle erfaringer??
> >
>
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
> Normal praksis er at lægge 1-2 km ekstra på fabrikstallene.
> Dette gælder hvis bilen overholder fabrikkens opgivelser. Hvis bilen kører
> mindre end det, så fortæller man om det officielle km/l tal som om den
kørte
> det.
Min Leon er opgivet til 20km/l
Det har den kun lige været oppe at snuse til selv på en langtur 18,61 er den
absolutte rekort (på 195 16" vinterdæk - 18" sommerdæk går den 1-2 kortere
alt efter hvor tung foden er) og fartpiloten bruges altid samt altid under
klippe grænsen.
Et gennemsnit over de sidste 7000km viser 18,05 (ingen kørerkort computer -
så det er basseret på tankninger og kilometer stand)
--
/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm
| |
Henrik Nielsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 02-01-06 11:09 |
|
"Diesel-ejere lyver"
Det var noget af en påstand.... Og hvorfor mener du vi gør det?
Min Mercedes diesel går 15-17km/L. Men det er måske løgn?
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Ukendt (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-01-06 11:19 |
|
"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:43b8fb84$0$152$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Diesel-ejere lyver"
>
> Det var noget af en påstand.... Og hvorfor mener du vi gør det?
>
> Min Mercedes diesel går 15-17km/L. Men det er måske løgn?
>
>
Jepper, fordi Mercedes ejere er de værste !
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
Seat Altea Van TDi / DSG '05
BMW K1200 RS '99
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-01-06 13:02 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b828a9$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43b8249a$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
>> køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare
>> så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l
>> og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at
>> køre dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på
>> der er forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare
>> er vildt overdrevet)!! Nogle erfaringer??
>>
>
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
Snak for dig selv. Var det Mazda du kørte? :)
> Normal praksis er at lægge 1-2 km ekstra på fabrikstallene.
> Dette gælder hvis bilen overholder fabrikkens opgivelser. Hvis bilen kører
> mindre end det, så fortæller man om det officielle km/l tal som om den
> kørte det.
>
> Min Mazda er opgivet til 18,2 km/l. Dette lader sig kun gøre på lange ture
> uden nogen i bilen og medvind og smarte dæk og .... og ..... og...
Min Golf III TDI er opgivet til 19 komma et eller andet.
> Om sommeren ligger den på 17,5 som regel. På langture...
Min kører - og det er målt flere gange (om sommeren) - 23,5 km/l ved 100
ægte km/t og 18,75 ved 120 km/t.
> Eller 20 km/l. var det jo :c)
Så lidt? :)
--
Per, Esbjerg
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 13:15 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43b915f2$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43b828a9$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43b8249a$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende
>>> kunne køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få
>>> den, bare så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den
>>> gået 11,5 km/l og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen
>>> tidligere erfaring i at køre dieselbiler og er nu usikre på om det er
>>> vores måde at køre bilen på der er forkert, eller der er noget andet
>>> galt, (eller om de 16 km/l bare er vildt overdrevet)!! Nogle
>>> erfaringer??
>>>
>>
>> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
>> Diesel-ejere lyver.
>
> Snak for dig selv. Var det Mazda du kørte? :)
Det er Mazda, ja. Tro det eller ej, der er faktisk nogle der gør det.
>> Normal praksis er at lægge 1-2 km ekstra på fabrikstallene.
>> Dette gælder hvis bilen overholder fabrikkens opgivelser. Hvis bilen
>> kører mindre end det, så fortæller man om det officielle km/l tal som om
>> den kørte det.
>>
>> Min Mazda er opgivet til 18,2 km/l. Dette lader sig kun gøre på lange
>> ture uden nogen i bilen og medvind og smarte dæk og .... og ..... og...
>
> Min Golf III TDI er opgivet til 19 komma et eller andet.
Super...
>> Om sommeren ligger den på 17,5 som regel. På langture...
>
> Min kører - og det er målt flere gange (om sommeren) - 23,5 km/l ved 100
> ægte km/t og 18,75 ved 120 km/t.
Hvordan måler man ægte km/t ?
>> Eller 20 km/l. var det jo :c)
>
> Så lidt? :)
>
Ja, store biler bruger som regel mere end de små potter :c) (smiley)
Michael
| |
Jens (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 02-01-06 15:32 |
|
Michael Kirkegaard <flirtinggoose@hotmail.com> wrote:
> Hvordan måler man ægte km/t ?
F.eks. ved hjælp af GPS.
--
Jens F
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-01-06 16:25 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b91939$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Min kører - og det er målt flere gange (om sommeren) - 23,5 km/l ved 100
>> ægte km/t og 18,75 ved 120 km/t.
>
> Hvordan måler man ægte km/t ?
I mange år brugte jeg stopur. Nu bruger jeg gps´en.
--
Per, Esbjerg
| |
Mikkel Vitus (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Vitus |
Dato : 02-01-06 20:45 |
|
> Jeg vil gerne indvie dig i en lille hemmelighed.
> Diesel-ejere lyver.
Jeg kan oplyse dig at min fabia 1.9 SDI dagligt har kørt Vejle-Århus og
retur. Med omkring 130 km/t, kører den 21,1 - 21,4 km per. liter. Dette er
målt og udregnet, og ved tankning fra samme stander på samme tank.
Den er så vidt jeg husker opgivet til omkring 20 km/l.
Mvh
Mikkel
| |
Kent Glerup (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 01-01-06 20:10 |
|
On Sun, 1 Jan 2006 19:51:05 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:
>Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
>køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare så
>meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l og vi
>har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at køre
>dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på der er
>forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare er vildt
>overdrevet)!! Nogle erfaringer??
Hejsa
Jeg tror ikke at de opgivne 16 km/l er helt hen i vejret.
Dog har Multipla'en noget af et frontareal, og er derfor lidt "tung" i
vinden.
Jeg kører selv med samme maskine i en 150 HK udgave (monteret i en
Opel Zafira). I den kan jeg holde alt mellem 10 og 17 km/l, justeret
af højrefoden.
Når der skal lokkes noget økonomi ud af en diesel, skal man nok lige
justere teknikken ifht. benzinbiler. Kør motoren i relativt lave
omdrejninger, lad den dog ikke trække så lavt at den vibrerer.
Små bevægelser med højrefoden skal man også passe lidt på med, så prøv
at køre den roligt i så højt gear som muligt.
MVH
Kent Glerup
| |
Armand (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-01-06 23:54 |
|
Kent Glerup wrote:
>
> Når der skal lokkes noget økonomi ud af en diesel, skal man nok lige
> justere teknikken ifht. benzinbiler. Kør motoren i relativt lave
> omdrejninger, lad den dog ikke trække så lavt at den vibrerer.
> Små bevægelser med højrefoden skal man også passe lidt på med, så prøv
> at køre den roligt i så højt gear som muligt.
Jup!
Og hvad angår omdrejninger, så er hastigheden jo også en væsentlig
faktor for det benyttede omdrejningstal, så prøv også at holde
hastighedsgrænserne over en tankfuld
Jeg har en kollega hvis brændstofudgifter faldt med med ca. 1/3 efter de
første to klip allerede midt i september
--
Armand.
(der selv "kun" kører 21,5km/l hvilket er mere end 3 km/l under det
officielle snit)
| |
Thomas Landberg (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 01-01-06 20:26 |
|
> Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
> køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare
> så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l
> og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at
> køre dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på
> der er forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare
> er vildt overdrevet)!! Nogle erfaringer??
Det lyder meget kort det der. Er der ikke kørecomputer i så I kan se hvor
meget den sluger ved hvilke hastigheder? Jeg kunne forestille mig, at en
Multipla ville være tørstig ved hurtig motorvejskørsel, men hvis man holder
den på max. 120km/t burde den køre 15km/l eller deromkring. Min egen Seat
Toledo holder pt. på 16" vinterdæk et reelt snit på 16-17km/l, men hvis man
kører 140km/t er der godt med hul igennem. En kammerat var i KBH i den og da
den kom retur stod måleren på 13.2km/l. Det er ny bundrekord, men kun fordi
han kørte med en noget højere hastighed end jeg selv gør. Jeg kan se, at det
i øjeblikket koster meget at køre de dage hvor temperaturen lige er krøbet
ned under frysepunktet. Så en kombination af frostvejr, vinterdiesel og
(måske) høje hastigheder på motorvejene kan medvirke til jeres snitforbrug.
Men igen: Selv i det her vejr burde det være muligt at holde den på 15km/l
hvis man kører pænt og mekanikken er i orden.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
Prikke (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Prikke |
Dato : 01-01-06 22:54 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43b82cb3$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
>> køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare
>> så meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l
>> og vi har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at
>> køre dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på
>> der er forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare
>> er vildt overdrevet)!! Nogle erfaringer??
>
> Det lyder meget kort det der. Er der ikke kørecomputer i så I kan se hvor
> meget den sluger ved hvilke hastigheder? Jeg kunne forestille mig, at en
> Multipla ville være tørstig ved hurtig motorvejskørsel, men hvis man
> holder den på max. 120km/t burde den køre 15km/l eller deromkring. Min
> egen Seat Toledo holder pt. på 16" vinterdæk et reelt snit på 16-17km/l,
> men hvis man kører 140km/t er der godt med hul igennem. En kammerat var i
> KBH i den og da den kom retur stod måleren på 13.2km/l. Det er ny
> bundrekord, men kun fordi han kørte med en noget højere hastighed end jeg
> selv gør. Jeg kan se, at det i øjeblikket koster meget at køre de dage
> hvor temperaturen lige er krøbet ned under frysepunktet. Så en kombination
> af frostvejr, vinterdiesel og (måske) høje hastigheder på motorvejene kan
> medvirke til jeres snitforbrug. Men igen: Selv i det her vejr burde det
> være muligt at holde den på 15km/l hvis man kører pænt og mekanikken er i
> orden.
>
>
> --
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
>
Hej.
Desværre er Multiplaén hverken udstyret med kørecomputer eller
omdrejningstæller. Før Multiplaén, var vi de heldige ejere af en gammel
Toyota Carina. Carinaén var udstyret med en lille rød lampe, som lyste når
vi trampede lidt for hårdt på speederen og efter vi begyndte at køre efter
denne lampe, gik Carinaén fra ca. 12 km/l. til ca 15,5 km/l. Samme
kørefilosofi har vi forsøgt at overføre til Multiplaén, men, som det jo kan
ses af ovenstående, uden held.
m.v.h.
Prikke
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-01-06 13:13 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43b82cb3$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Toledo holder pt. på 16" vinterdæk et reelt snit på 16-17km/l, men hvis
> man kører 140km/t er der godt med hul igennem. En kammerat var i KBH i den
> og da den kom retur stod måleren på 13.2km/l. Det er ny bundrekord, men
> kun fordi han kørte med en noget højere hastighed end jeg selv gør.
Brormand fik hans G5 140HK til at køre 8,5 på literen rundt på
Nürburgring... det er hans bundrekord :)
--
Per, Esbjerg
| |
Henning (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 01-01-06 20:31 |
|
On Sun, 1 Jan 2006 19:51:05 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:
>Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
>køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare så
>meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l og vi
>har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at køre
>dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på der er
>forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare er vildt
>overdrevet)!! Nogle erfaringer??
Et simpelt råd - læg et æg mellem din fod og speederen! Måske ikke
fysisk, men kør som om der var et Vupti, har du 3-4km ekstra pr.
liter, helt gratis!
Henning
hsb(at)image.dk
| |
p.jarnbak (01-01-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 01-01-06 20:52 |
|
> Et simpelt råd - læg et æg mellem din fod og speederen! Måske ikke
> fysisk, men kør som om der var et Vupti, har du 3-4km ekstra pr.
> liter, helt gratis!
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk
Det har jeg prøvet i min seat ibiza 90hk tdi.Det duer ikke.Den kører 1,5-2
km/l mindre.
Det jeg normalt gør er lidt over halv gas og så skifte gear ved 2200 rpm
hvis det ikke skal gå stærkt
ellers skifte ved 25-2700 rpm hvis det skal gå lidt hurtigt.Ved bykørsel
kører jeg med mellem 1400 og 1900
rpm.Det er vigtigt at komme i højt gear så hurtigt det kan lade sig
gøre.Hvis man køre med "blød" fod for
turboen ikke det krudt der skal til og dermed giver den ikke det ladetryk
der nødvendigt for at køre økonomisk
Min ibiza er opgivet til 20km/l i snit men køre kun 19,8 km/l sommer og
18km/l vinter.Det er med 75 km blandet
motortrafikvej og motorvej alså 100-130 km/t og det er udregnet over 2500
km.
Hej Palle.
| |
Armand (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-01-06 00:02 |
|
p.jarnbak wrote:
>>Et simpelt råd - læg et æg mellem din fod og speederen! ...
>>Vupti, har du 3-4km ekstra pr. liter, helt gratis!
>>
> Det har jeg prøvet i min seat ibiza 90hk tdi.Det duer ikke.Den kører 1,5-2
> km/l mindre.........
> Det er vigtigt at komme i højt gear så hurtigt det kan lade sig gøre.
> Hvis man køre med "blød" fod får turboen ikke det krudt der skal til og dermed
> giver den ikke det ladetryk der nødvendigt for at køre økonomisk
Da jeg i skuffelse over ikke at kunne opnå det officielle tal trods det
at jeg bor lige ved bygrænsen og har en arbejdsvej på 25km gjorde mig de
samme overvejelser: Et par hundrede omdrejninger højere end hvor jeg
ellers skiftede ud fra "akkurat ikke sej-træk efter gearskifte", blev
motoren markant mere livlig (á bedre turbo-ladning?), hvorfor jeg kørte
en tankfuld med den anelse højere omdrejninger for gearskifte - Og faldt
1km/l i økonomi
> Min ibiza er opgivet til 20km/l i snit men køre kun 19,8 km/l sommer og
> 18km/l vinter.Det er med 75 km blandet motortrafikvej og motorvej alså
> 100-130 km/t og det er udregnet over 2500 km.
Den anden store faktor er koldkørsel!
Dieselen tager væsentlig længere om at køre sig varm end en bensinmotor,
og trods dieseldrift er der alligevel en "choker-virkning" under koldkørsel!
Om diesel bruger forholdsvis mere under "choker-kørsel" kan jeg ikke
sige noget om, men det er et faktum at på kolde morgener bruger min
HDi'er det halve af min 25km's arbejdsvej til at køre sig varm, så hvis
ens kørselsmønster sjældent overstiger 15 km af gangen vil forbruget
være relativt højt p.g.a. vedvarende "choker-brug"!
Personligt ser jeg frem til hvad sommerens højere temperaturer vil gøre
ved økonomien, eftersom at det ikke ser ud til at jeg får rejst en
carport med strøm til en "dyppekoger" (som skal tage brodden af
koldstarterne) inden da :-/
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 01-01-06 21:02 |
|
Michael Kirkegaard skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:43B82C46.368F69CE@du.kan.finde.den...
> > Michael Kirkegaard skriver:
> >>
> >> LOL!!!
> >
> > Du tror altså ikke på det ?
> >
> >
> Det var nu mit håb at nogle kunne se mit indlæg fra den humoristiske side og
> ikke som en besked fra Bin Laden.
> Jeg har haft mange dieselbiler og fælles for dem har været at de alle, under
> optimale forhold, lever nogenlunde op til opgivelserne. Nogen gange lidt
> over, nogle lidt under.
> Derudover hører jeg tit, når jeg snakker med folk om deres diesel-biler,
> specielt de nye dieselbillister, at disse biler kører ufatteligt langt på
> literen.
> Et godt eksempel er den klassiske langturshistorie med fuld oppakning,
> tagbøjler og hele familien på bagsædet, hvor bilen snildt kører 20 på
> literen.
>
> Så jeg hiver piben tilbage og lever alene med min overraskende og eksklusive
> viden...
>
> Jeg har selv en Mazda 626 DiDT, som er opgivet til 18,2 fra 1999, det sjove
> er at 2000 modellen der er identisk på nær et lille facelift kører 15,6 på
> literen.
> Men sådan er der så meget......
>
> Michael
| |
Lars Knudsen (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 02-01-06 09:23 |
|
On Sun, 1 Jan 2006 19:51:05 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:
>Vores nyligt indkøbte Multipla diesel fra 2000 skulle efter sigende kunne
>køre omkring 16 km på en liter diesel. Vi kan dog slet ikke få den, bare så
>meget som derop omkring. På den sidste tankfuld har den gået 11,5 km/l og vi
>har tidligere kørt 12-13 km/l. Vi har ingen tidligere erfaring i at køre
>dieselbiler og er nu usikre på om det er vores måde at køre bilen på der er
>forkert, eller der er noget andet galt, (eller om de 16 km/l bare er vildt
>overdrevet)!! Nogle erfaringer??
Det lyder meget kort ja. Hvordan kører i den - og er det meget korte
ture eller meget hurtige ture? Jeg kører 13-14 km/L i min 6 cyl BMW
diesel, og det er med automatgear og knap 1.900 kg bil der slæbes
rundt på.
Til gengæld lange ture meget landevej (~100 km/t) og meget motorvej
(~130 km/t) med jævn hastighed kombineret med turen fra Fields ved
København igennem kbh til Bredgade og retur.
Ikke trykke for hårdt på speederen, skift gear så tidligt som motoren
kan uden at den sejtrækker (mit automat skifter ved lidt under 2000
omdr. hvis man kører den uden at trykke hårdt på speederen). Den burde
altså nok kunne give mere end 11,5 km/L..... Ville jeg da bestemt tro!
** Lars
| |
Michael Kirkegaard (02-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 02-01-06 12:21 |
|
Her de officielle tal for en ny Multipla
EU direktiv 99/100)
bykørsel/landevejskørsel/kombineret kørsel (km/l) 12,5/18,2/15,6
| |
|
|