Forpære Philips 100/90w
Fra : Michael Lund

Dato : 01-01-06 16:33

Skulle for første gang skifte min forlygte pære, men tankpasseren kiggede
underligt på den og sagde at den størrelse i W havde de slet ikke.

Bagefter så jeg at der på den er trykt "Not for use in Europe", men har det
nogen praktisk betydning?

Hvor kan man få den?

Det drejer sig om en Philips H4 12v 100/90w - varenummer 12569.

Mvh.
Michael

Fra : Kim S

Dato : 01-01-06 16:41

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man få den?
>
> Det drejer sig om en Philips H4 12v 100/90w - varenummer 12569.

De kan nok fås i Sverige eller Tyskland, men er ikke lovlige
i DK.

Mvh, Kim

Fra : tb

Dato : 01-01-06 16:56

Mener da jeg så nogle ved thansen, men det er ikke philips

Købte selv en til mc for nogle år siden i en biludstyrsbiks i horsens

Fra : Michael Thorup

Dato : 01-01-06 17:27

Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de
har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 01-01-06 18:50

"Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de
> har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra

Bliver parbolen ikke for varm og kan ledningerne klare den extra belastning
syntes at de er tynde nok i forvejen ?

Søren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-01-06 19:51

> Bliver parbolen ikke for varm og kan ledningerne klare den extra
> belastning syntes at de er tynde nok i forvejen ?

På Opel Vectra fra 1990 fungerer det fint - jeg har kørt med det i mange år.

--
/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 01-01-06 23:43

Jan W Nielsen wrote:
> På Opel Vectra fra 1990 fungerer det fint - jeg har kørt med det i
> mange år.

På en Fiat Uno er det noget lort med mindre man trækker nye ledninger og
smider et par relæer ind, ellers risikerer man at brænde bundstykket af
inde i tændingslåsen. Og det gælder for en del andre biler også.

Bortset fra det, kan jeg som dig også anbefale dem

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Michael Lund

Dato : 01-01-06 19:12

"Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de
> har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra

Tak for svarene til jer alle.

Har lige fundet dem på Høyers hjemmeside.

Mvh. og godt nytår

Michael Lund

Fra : ct

Dato : 01-01-06 22:59

Godt nytår til dig også.

Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de
ikke er lovlige i DK?

Claus

Fra : BJ

Dato : 01-01-06 23:07

"ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de
> ikke er lovlige i DK?

De må da gerne sælges, men køberne må ikke anvende dem...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 02:08

> Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de
> ikke er lovlige i DK?

Naturligvis - men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den samlede
trafiksikkerhed.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 07:29

men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
> der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den samlede
> trafiksikkerhed.

Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert. Der er nok en grund til
de ikke er godkendte, så de gavner ikke den samlede trafiksikkerhed.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 07:38

> Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert.

Du må være slemt godt begavet, hvis du mener at kunne sige det der - eller
også er det ikke Anders Rasmussen, der er "Fjogh" - men Jørgen Rasmussen.

> Der er nok en grund til de ikke er godkendte, så de gavner ikke den
> samlede trafiksikkerhed.

Forbandet æwl - det ved du ikke en kæft om, før du ved, hvor meget lys, der
kommer ud af de to konkrete lygtehuse, og før du ved, hvilken retning, lyset
sendes.

Det ved jeg - men det ved du ikke.

Som sagt - jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
der har overbevist mig om, at det i den konkrete styrker komforten samt den
samlede
trafiksikkerhed.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 11:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Forbandet æwl - det ved du ikke en kæft om, før du ved, hvor meget lys,
> der kommer ud af de to konkrete lygtehuse, og før du ved, hvilken retning,
> lyset sendes.

Det er et faktum, at der kommer væsentligt mere (blændende) strølys fra en
100 Watt pære, end en standard 55 Watt.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 14:33

> Det er et faktum, at der kommer væsentligt mere (blændende) strølys fra en
> 100 Watt pære, end en standard 55 Watt.

Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at den
nødvendigvis blænder mere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 14:54

> Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at den
> nødvendigvis blænder mere.

Jo, for mere strølys = mere blænding.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 18:16

> Jo, for mere strølys = mere blænding.

Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.

I så fald imødeser jeg gerne bevis for den påstand.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 18:26

> Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.

Nej, men at det ekstra strølys gør!

Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 18:28

KLIP

> Nej, men at det ekstra strølys gør!
>
> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.

Lidt li´som strøsalt og blålys måske..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 18:31

> Lidt li´som strøsalt og blålys måske..?..

Kig lige forbi Århus næste gang du kommer på disse kanter - så må vi jo lige
diskutere, om hvor farveblind du er...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 18:34

KLIP

> Kig lige forbi Århus næste gang du kommer på disse kanter - så må vi jo
> lige diskutere, om hvor farveblind du er...

Når bare du har saltet, så meget gerne..

PS: Osram laver original monterede Xenon på 4.100K... ...... se evt. i
deres katalog på nettet ... http://www.osram.dk side 34.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 19:09

> PS: Osram laver original monterede Xenon på 4.100K... ...... se evt. i
> deres katalog på nettet ... http://www.osram.dk side 34.

Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret HiD på
4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:21

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret HiD
> på 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.

Det kommer an på vinklen man ser det fra. Hvis det er direkte ind i
parabolen så er det hvidt, men hvis man ser HID fra siden så kommer det
blålige skærm. Desuden lyser de RIGTIG meget blåt de første 30 sekunder
efter man har tændt for HID.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 02-01-06 19:27

Henrik B. wrote:
> Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret
> HiD på 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.

De fabriksmonterede er så vidt jeg er informeret på 4300K på de fleste
biler.

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:43

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De fabriksmonterede er så vidt jeg er informeret på 4300K på de fleste
> biler.

Min info går på mellem 4.100 og 4.300K.

Jeg foretrækker 4.200K som en "gylden" middelvej..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 18:40

> Nej, men at det ekstra strølys gør!
> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.

Det er jeg klar over - men hvis dette strølys ikke blænder, har udsagnet
samme relevans som at nævne Toyota og ordet "mondæn" i samme sætning.

Absolutely none.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 19:09

> Det er jeg klar over - men hvis dette strølys ikke blænder, har udsagnet

Det er netop det det gør.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 19:29

> Det er netop det det gør.

Du ved jo ikke en skid om, hvorvidt mine lygter blænder - hvofor sidder du
og fyrer sådan en omgang gøgl af - trænger du til at høre dig selv igen..?

I så fald så skriv noget om Saab.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:18

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men at det ekstra strølys gør!
>
> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.

Hvordan det?
Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da
altid placeret samme sted

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 19:32

> Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da
> altid placeret samme sted

Strølyset er det, der sende i forkerte retninger - ved atmosfæriske
forstyrrelser, ridser i glasset mv.

Der SKAL i øvrigt være en fordeling af lyset i mange retninger - fordelingen
skal bare ikke være for stor - således at lyset står i vejen for, at andre
efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:41

> [...]
> for, at andre efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".

Jeg er bare ikke stødt på betegnelse andre steder end her i gruppen

http://www.osram.se/Bilder/PDF/Fordonsbelysning/64212.pdf
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r037r4e.pdf

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:46

KLIP

> [...]
> for, at andre efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".

På en moderne lygte, er det parabolet, der bestemmer udstrålingen, der er
ingen "optik" i glasset.

Således kan samtlige plastikXenonlygter komme til at blænde noget så grusom
grundet sandblæsning.

De er bekostelige at udskifte, hvor i mod os med glaslygter blot skifter ...
glasset.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:58

> [...]
> grusom grundet sandblæsning.
>
> De er bekostelige at udskifte, hvor i mod os med glaslygter blot skifter

Du kan da også sagtens skifte "glasset" selv om det er af plastic. Min deo
har det lavet af plastic og var fuld af ridser. Jeg valgte at købe 2 nye
komplette paraboler á ca. 450,- ....de er bare klipset sammen med nogle
bøjler og en silikone til at tætne med.....men ok jeg skiftede så det hele
da det var lettere end at udskifte "glasset" alene.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-06 08:12

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert. Der er nok en grund til
>de ikke er godkendte, så de gavner ikke den samlede trafiksikkerhed.

Åehhh - hvis det færdige resultat er godt, og der ikke for andre
trafikanter er gener (andet end lysstyrken) - er løsningen da iorden

Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
eller HID lamper.

At man så med nye (bedre) paraboler måske kunne opnår samme gode lys,
er noget andet - Vectra'ens lygter er ab fabrik værre end Mondeo's -
når plastlinserne er blevet gule

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 08:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
> eller HID lamper.

Det er da rigtigt. Hvof' er de så ikke godkendte?.

> At man så med nye (bedre) paraboler måske kunne opnår samme gode lys,
> er noget andet - Vectra'ens lygter er ab fabrik værre end Mondeo's -
> når plastlinserne er blevet gule

Kunne det skyldes at de for ikke at skade andre, mere end de gavner ejeren,
krævede bedre fx. paraboler, linser/ lygteglas ;)). Jeg har også kørt med
dem, men holdt op, for jeg syntes resultatet var pauert, ifht. de var 2* de
godkendte +30,50 lamper, + lygterne blev VARME..

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 11:55

> Åehhh - hvis det færdige resultat er godt, og der ikke for andre
> trafikanter er gener (andet end lysstyrken) - er løsningen da iorden

Det gør der netop.

> Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
> eller HID lamper.

Jep.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-01-06 09:47

> Naturligvis - men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje
> vurdering, der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den
> samlede trafiksikkerhed.

For dig måske
- men for os andre, der får dobbelt så meget spredt diffust + reflekteret
lys sendt i hovedet, når vi møder dem med for meget blus på lampen, har det
nok nærmest den modsatte effekt for trafiksikkerheden
Det er jo diskussionen om (ulovligt/forkert) brug af tåbelygter om igen - så
den er "tabt" på forhånd! Nå jo, man kan jo bare lade være med at kigge ind
i de modkørendes lygter - "for så blænder de jo ikke".

PS! Jeg bruger i øvrigt mit fjernlys langt mere end andre bilister typisk
gør - det styrker komforten for mig, og gavner trafiksikkerheden for mig.
/Ironi ON "Hvis det så generer andre, er det jo bare deres problem!" /Ironi
OFF

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Broegger

Dato : 02-01-06 09:54

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev

> [...]
> typisk gør - det styrker komforten for mig, og gavner
> trafiksikkerheden for mig. /Ironi ON "Hvis det så generer andre, er

Og så kan jeg anbefale dig at tænde tågelygterne også, for så får du også
oplyst vejen lige foran bilen. Hvis du så også kombinerer det med en lus
på stoplyset, så er man også sikker på at alle dem der kommer bagfra kan
se en. Det kan nok med fordel kombineres med konstant brug af
advarselsblink!

Og hvad de andre føler/tænker/generes af... Det betyder da ikke noget. Så
længe JEG har det godt

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-01-06 10:08

> For dig måske

Nej - jeg skriver jo netop "den samlede trafiksikkerhed".

> - men for os andre, der får dobbelt så meget spredt diffust + reflekteret
> lys sendt i hovedet, når vi møder dem med for meget blus på lampen, har
> det nok nærmest den modsatte effekt for trafiksikkerheden

Det får du ikke af mine lygter, og jeg har ALTID været til syn med 2*100W i
lygterne.

> PS! Jeg bruger i øvrigt mit fjernlys langt mere end andre bilister typisk
> gør - det styrker komforten for mig, og gavner trafiksikkerheden for mig.

Det er helt positivt, at godt lys højner trafiksikkerheden voldsomt. Hvis
lyset sendes ud i den rigtige retning, og hvis der ikke er for meget lys -
og det dermed ikke blænder - så vil det alt andet lige forbedre
trafiksikkerheden - så let er det.

Spørgsmålet er altså alene, og ovenstående præmisser er opfyldt - og det er
de.

Ret beset er lysmængden formentlig mindre end på nye biler - men den er
større end fra tilsvarende gamle biler - og med lyset sendt den rette vej ud
foran bilen er trafiksikkerheden øget - både for mig - og for miljø, som jeg
kører rundt i.

Man skal passe lidt på med, hvor meget man mener at kunne sige, om en anden
mands konkrete bil, når man ikke har set den - det kommer hurtigt til at
lyde lidt hult.

Det vil derimod give mere mening, om man nævte, at det kraftigere lys jo
naturligt nok stillede større krav til opmærksomhed på lygterne stand og
justering.

/Jan W Nielsen

Fra : ct

Dato : 07-01-06 22:53

> [...]
> trafiksikkerheden - så let er det.
>
> Spørgsmålet er altså alene, og ovenstående præmisser er opfyldt - og det

Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at
tilsidesætte loven idet du mener at du er klogere end landets love, og så
kan man jo tænke lidt over det

Interesseant scenarie hvis alt for mange valgte dit syn på tingene.

Claus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-01-06 22:57

> [...]

>tilsidesætte loven.......... snip idet du mener at du er klogere end landets love, og så

Åehh - spis lige brød til , der står ingen steder skrevet hvilken
effekt lamperne må være på

Ej heller sidder der noget godkendelsesmærke på pærene (oftest!)

>....idet du mener at du er klogere end landets love, og så
>kan man jo tænke lidt over det ;-

Kan Jan's tekst udledes sådan ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-01-06 23:15

On Sat, 07 Jan 2006 22:57:10 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Åehh - spis lige brød til , der står ingen steder skrevet hvilken
>effekt lamperne må være på

>--

Der tager du fejl. En krakilsk synsmand kan godt finde på at måle
sådan noget.

Hedder det ikke noget med candela - eller hur?

>--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-01-06 23:23

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Der tager du fejl. En krakilsk synsmand kan godt finde på at måle
>sådan noget.

Det kan han ikke, effekten altså - han kan måle lysstyrken ud af
lygten - og nok konstatere at der er knald på læggehønen ( i givet
fald )

>Hedder det ikke noget med candela - eller hur?

jep - men tror du ikke en pære på 100watt, giver sådan cirka samme
lysudbytte, som en forlygte + en fjernspot ?

Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
ikke overstige 225.000 cd ~ Ergo lovlig lysstyrke

(de fleste lygtekontrolindretninger har en måler påmonteret)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-01-06 23:37

On Sat, 07 Jan 2006 23:23:18 +0100, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>ikke overstige 225.000 cd ~ Ergo lovlig lysstyrke
>
>(de fleste lygtekontrolindretninger har en måler påmonteret)

Alt det du der fremfører, er rigtigt, og jeg er s'gu lidt loren ved
det her emne.

Sagen er jo den at jeg mener de pærer er ulovlige, men jeg kan ikke
huske begrundelsen for det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-01-06 23:44

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Alt det du der fremfører, er rigtigt, og jeg er s'gu lidt loren ved
>det her emne.

Jeg prøver da også ihærdigt at undlade vås ;)

>Sagen er jo den at jeg mener de pærer er ulovlige, men jeg kan ikke
>huske begrundelsen for det.

Jeg kender begrundelsen, men vil holde dig lidt på pinebænken endnu ;)

Se - noget sjovt er jo at f.eks Ford-bilerne har lygter med dobbelt
pærebestykning, så når man skifter til fjernlys, er der 60+55 vatt i
hver side af bilen - det er jo endnu mere end de dersens 90/100 pærer

Og så er vi jo snart helt ude i hampen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 00:07

On Sat, 07 Jan 2006 23:44:28 +0100, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>pærebestykning, så når man skifter til fjernlys, er der 60+55 vatt i
>hver side af bilen - det er jo endnu mere end de dersens 90/100 pærer

Ja, men noget meningsfyldt skal vi da beskæftige os med i gruppen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-01-06 23:18

> Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at
> tilsidesætte loven idet du mener at du er klogere end landets love.

Korrekt.

> og så kan man jo tænke lidt over det

Ja, der er mange gange, hvor man kan agere smartere, end det er tilladt. Så
længe det gavner det fælles bedste, og så længe lovløs adfærd ikke præger de
store linier i ens adfærd, har jeg intet problem med det.

Kan jeg se mig selv i spejlet om aftenen og vide, at jeg ikke har gjort
nogen noget, der ikke er godt - ja, det kan jeg.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Michael Lund

Dato : 02-01-06 16:36

"ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> Godt nytår til dig også.
>
> Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de
> ikke er lovlige i DK?

Jeg anede ikke at der var et muligt "problem" her. Har haft Galant'en et ½
år og gik sådan set bare ind på en tank og ville have en pære magen til den
der var sprunget.

Der er aldrig nogen der i den periode har blinket, med mindre de ved en fejl
fik "det lange" først

Mvh.
Michael