Olie der stopper ventil-tikkeri
Fra : Holten

Dato : 01-01-06 14:24

Har nogen erfaringer med at stoppe ventil-tikkeri fra hydrauliske
ventil-løftere.
Det er et fænomen den har når den startes kold, og så de første par km,
hvorefter det holder helt op.
Det er ikke nogen kraftig lyd, blot kan det høres svagt og det er jo træls.
Bilen en Pajero 3000 24 V fra 1994, så det koster jo lidt at skifte dem

Synes engang en eller anden anbefalede noget Mobil-et-eller-andet ?

MVH

Holten

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-06 14:46

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bilen en Pajero 3000 24 V fra 1994, så det koster jo lidt at skifte dem
>

> Synes engang en eller anden anbefalede noget Mobil-et-eller-andet ?

Min har haft det de sidste 100.000 Km eller mere. Jeg har valgt at leve med
det, da forskellige olier ikke kan fjerne det og nye ventiler koster 100 Kr
x 16 plus det løse

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 15:12

Holten wrote:
> [...]
> Bilen en Pajero 3000 24 V fra 1994, så det koster jo lidt at skifte dem
>
> Synes engang en eller anden anbefalede noget Mobil-et-eller-andet ?

Er det ikke blot et spørgsmål om tilstrækelig tynd (vinter)olie der
lader olie komme frem til topstykket i tilstrækkelig mængde til at dæmpe
lydene :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-01-06 15:46

> Er det ikke blot et spørgsmål om tilstrækelig tynd (vinter)olie der lader
> olie komme frem til topstykket i tilstrækkelig mængde til at dæmpe lydene
> :-/

Det er ikke vinterolie, den kan bruges hele året, men jo, 0 el. 5W40 er så
tynd når den er kold, at kan den ikke stoppe tikkeriet er der kun "byt til
nyt" tilbage.

Fra : Holten

Dato : 01-01-06 18:16

> Det er ikke vinterolie, den kan bruges hele året, men jo, 0 el. 5W40 er så
> tynd når den er kold, at kan den ikke stoppe tikkeriet er der kun "byt til
> nyt" tilbage.

Er det så: MOBIL ONE RALLY FORMULA 5W/50 4LTR i Harald Nyborg til 249,-

Eller: Shell Helix Ultra 5w40 til kr. 229,- eller 0w40 til 299,- i Bilka

???

MVH

Holten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-01-06 02:49

> [...]
>
> Er det så: MOBIL ONE RALLY FORMULA 5W/50 4LTR i Harald Nyborg til 249,-
>
> Eller: Shell Helix Ultra 5w40 til kr. 229,- eller 0w40 til 299,- i Bilka

Nu kender jeg ingen af dem. Men bare den er FULDsyntetisk behøves den ikke
være dyrt mærke "etellerandet". Selv har jeg i årevist kørt på det som du
får smidt i nakken til 5 l. for ~150,- .

Fra : alexbo

Dato : 01-01-06 16:17

"Holten" skrev

> Synes engang en eller anden anbefalede noget Mobil-et-eller-andet ?

Nu skriver du ikke hvilken olie du bruger, så er det svært at anbefale noget
andet.
Men prøv dig frem det er ofte det hjælper at skifte mærke, type, eller
viskositet, der er ikke noget der i sig selv er det bedste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holten

Dato : 01-01-06 17:55

> [...]
> Men prøv dig frem det er ofte det hjælper at skifte mærke, type, eller
> viskositet, der er ikke noget der i sig selv er det bedste.

Jeg har kun haft bilen 1 måned og ved ikke hvilken type den kører med,
derfor vil jeg skifte olie på den, men vil da gerne vælge den bedste til
formålet.

MVH

Holten

Fra : alexbo

Dato : 01-01-06 18:20

"Holten" skrev

> Jeg har kun haft bilen 1 måned og ved ikke hvilken type den kører med,
> derfor vil jeg skifte olie på den, men vil da gerne vælge den bedste til
> formålet.

Så vil jeg foreslå en 10/40 halvsyntetisk.
Thansen sælger en Duckhams QXR til 250 for en dunk.
Skift filter også.
Og så er bare at se om det gør nogen forskel, og så tage det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-01-06 03:00

> Så vil jeg foreslå en 10/40 halvsyntetisk.
> Thansen sælger en Duckhams QXR til 250 for en dunk.
> Skift filter også.

De sælger billigere fuldsyntetisk olie, så hvorfor betale mere for noget som
er dårligere? ;).

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 10:03

> De sælger billigere fuldsyntetisk olie, så hvorfor betale mere for noget
> som er dårligere? ;).

Enig, jeg kører og KUN med fuldsyntetisk. Har kørt med mange forskellige
mærker og bilen har da rundet 300.000 Km nu

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 10:29

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> De sælger billigere fuldsyntetisk olie, så hvorfor betale mere for noget
> som er dårligere? ;).

Nu valgte du ikke at skrive hvilken olie du mener, og så er det svært at
tage stilling, forøvrigt er olievalg nærmest ligesom bilmærkevalg, det kan
man skrive meget om, uden at blive klogere.
Men selve det at en olie er fuldsyntetisk gør den ikke bedre efter min
mening.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kelter

Dato : 01-01-06 18:29

Min stoppede med tikkeriet da den fik en "swedol" behandling
Hilsen
John

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 22:58

Kelter wrote:
> Min stoppede med tikkeriet da den fik en "swedol" behandling

Værd at prøve!
men ellers burde et seriøst olieskifte - eller to, for den sags skyld,
kunne rense i omtrent samme grad :-/
Der er tilsyneladende ingen der ved hvor længe sælger har kørt rundt med
den aktuelle tjære i bundkarret, så et olieskifte burde have været en
elementær handling efter erhvervelsen og derfor ikke mindst nu hvor
lifter-larm er konstanteret!

Er gode gamle RedX ikke også beregnet til at tilsætte olien for at
opløse sod og slam? I fald kunne man jo foretage et olieskifte med
discount-olie tilsat RedX og kort tid efter skifte filter og olie med et
kvalitetsprodukt á tyndtflydende syntetisk!

--
Armand.