Vandpumpe på Sierra.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-05 15:48

Hej og godt nytår

Hvordan er det nu med subject.
Hvis jeg starter bilen, skal der så ikke kunne ses cirkulation i
ekspansionsbeholderen?

Jeg har mistanke om at vandpumpen er defekt.
Hvordan ser jeg nemmest om det er tilfældet?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 15:58

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekspansionsbeholderen?
>
> Jeg har mistanke om at vandpumpen er defekt.
> Hvordan ser jeg nemmest om det er tilfældet?

Nu er det sjældent jeg åbner for at se hvordan det virker, ,
men hvis der ingen varme kommer i kabinen, så står vandet sikkert
ret stille ??

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-05 20:56

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Nu er det sjældent jeg åbner for at se hvordan det virker, ,
> men hvis der ingen varme kommer i kabinen, så står vandet sikkert
> ret stille ??

Du efterlever vist følgende:
'If it ain't broken, don't fix it!

Det gør jeg nok ikke altid

Synes det er for lidt varme der kommer i kabinen.
Det selv på sådan en kold dag som i dag.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-12-05 16:04

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Hvordan er det nu med subject.
>Hvis jeg starter bilen, skal der så ikke kunne ses cirkulation i
>ekspansionsbeholderen?

Der er vist kun en enkelt slange op til beholderen, så cirkulation,
ser du næppe

>Jeg har mistanke om at vandpumpen er defekt.
>Hvordan ser jeg nemmest om det er tilfældet?

typisk ved at vandet fiser ud af den, eller den sige lyde (rasler)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-05 20:54

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Der er vist kun en enkelt slange op til beholderen, så cirkulation,
> ser du næppe

Der er 2.
Har dog mistanke om at den øverste er en 'sladreslange'.

> typisk ved at vandet fiser ud af den, eller den sige lyde (rasler)

og det er der intet af.

Kunne dog have mistanke om, at hjulet havde sluppet taget på akslen

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 31-12-05 23:46

Alt dette lyder for mig som et stoppet varmeelement.
(Forudsat at din varmemåler ikke står i det røde felt)

Vores tidligere Senator led af samme syndrom :S

Prøv at pille slangerne, som går ind til varmeelementet af, skyl godt
igennem med vand fra haveslangen. Det kan være at det hjælper. (Det hjalp en
del på Senatoren, den gik fra 0 grader til lunken)

mvh
Daniel Pedersen

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 14:44

jan@stevns.net wrote:

> typisk ved at vandet fiser ud af den, eller den sige lyde (rasler)

Jup!
Medmindre at der alrig har været frostvædske i kølesystemet og at
pumpens "propel" (á "impeller") er tæret bort, drejer pumpeskader sig om
at lejet er færdigt eller pakdåsen utæt og ikke at pumpen svigter!
Manglende vand på systemet eller hængende (á åben) termostat, så
kontrollér lige dét som det første!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-06 10:47

> [...]
> ekspansionsbeholderen?
>
> Jeg har mistanke om at vandpumpen er defekt.
> Hvordan ser jeg nemmest om det er tilfældet?

Jeg ville prøve først at skifte termostaten, hvis det er varme du mangler.
Den holder med garanti ikke bilens levetid og skal ca. skiftes 2 gange på
15-20 år.
Der skal først komme vand til cirkulationsbeholderen når motoren er ved at
blive varm.

Hvis vandpumpen var defekt så havde du sikkert allerede oplevet et alvorligt
motorhaveri

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-01-06 20:03

> Jeg ville prøve først at skifte termostaten, hvis det er varme du mangler.

Den er skiftet for kort tid siden, det var en gang sidste år.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-01-06 20:12

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Den er skiftet for kort tid siden, det var en gang sidste år.

Thansen pumpe ??

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-01-06 21:21

> Thansen pumpe ??

Nope, termostaten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-01-06 22:12

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Nope, termostaten

Åehh - du har fundet fejlen ;)

(Brormanden fryser også i hans Sierra - og gæt hvor den nyligen
skiftede termostat er købt ?)

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-06 22:14

> Åehh - du har fundet fejlen ;)
>
> (Brormanden fryser også i hans Sierra - og gæt hvor den nyligen
> skiftede termostat er købt ?)

Biltema

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-01-06 22:21

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Biltema

Århhhhh - hop i havnen ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-06 23:19

> Århhhhh - hop i havnen ;)

Skal du da have en ny 'bøde' ?

Det er da for koldt at bade i Alssund på denne tid af året.

--
mvh Uffe (med 'hopihavnen' diplom
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene