|
| Ikke nok strøm :o( Fra : Propellen |
Dato : 30-12-05 23:45 |
|
Escort MK4.
65Ah 650A batteri VARTA. 90A generator. Triller 50km til & fra job...
Altså 100km dagligt.
Generator er OK. Testet i bænk.
Oliefyr kører 20 min 2 gange dagligt.
Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
Alarm bruger ikke meget strøm.
GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
Ikke noget andet elektronik på "standby"
Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men
det var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan man
teste med?
Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for
lille. Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal ligge i
bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Uffe Ravn (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 31-12-05 00:04 |
|
Propellen wrote:
> Escort MK4.
> 65Ah 650A batteri VARTA. 90A generator. Triller 50km til & fra job...
> Altså 100km dagligt.
> Generator er OK. Testet i bænk.
> Oliefyr kører 20 min 2 gange dagligt.
> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
> Alarm bruger ikke meget strøm.
> GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
> Ikke noget andet elektronik på "standby"
> Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men
> det var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan
> man teste med?
> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for
> lille. Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal
> ligge i bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
Har du målt generotorens ydeevne?
Har du målt hvilestrømsforbruget?
Det kunne virke som om at din generator er i underkanten.
Hvilket tværsnit har ladeledningen?
Mvh. Uffe Ravn
| |
Propellen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 31-12-05 10:03 |
|
Uffe Ravn skrev:
>
>
> Har du målt generotorens ydeevne?
>
Nej, det er gjort i testbænk. De siger den er ok.
> Har du målt hvilestrømsforbruget?
>
Nix.. Prøver jeg lige.
> Det kunne virke som om at din generator er i underkanten.
>
Tvivler.. Der sad en 45-50A som standard.
> Hvilket tværsnit har ladeledningen?
>
Det betyder?
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-12-05 10:04 |
| | |
Propellen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 31-12-05 10:09 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
> Hvor tyk en ledning ?
>
Stor nok... En 15kvadrat vil jeg tro.
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Ukendt (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-12-05 00:13 |
|
"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:43b5b837$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Escort MK4.
> 65Ah 650A batteri VARTA. 90A generator. Triller 50km til & fra job...
> Altså 100km dagligt.
> Generator er OK. Testet i bænk.
> Oliefyr kører 20 min 2 gange dagligt.
> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
> Alarm bruger ikke meget strøm.
> GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
> Ikke noget andet elektronik på "standby"
> Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men det
> var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan man teste
> med?
> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for lille.
> Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal ligge i
> bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
Nu skriver du "Batteri ikke stort nok" hvad mener du egentlig med det?
Du skriver din generator er ok og dit batteri er ok....øh hvad er så egenlig
problemet?
Bemærk at batterikapaciteten er opgivet ved +25°C og at den falder
betragteligt med temperaturen
--
Tom
| |
Ukendt (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-12-05 00:21 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43b5bee0$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
> news:43b5b837$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Escort MK4.
>> 65Ah 650A batteri VARTA. 90A generator. Triller 50km til & fra job...
>> Altså 100km dagligt.
>> Generator er OK. Testet i bænk.
>> Oliefyr kører 20 min 2 gange dagligt.
>> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
>> Alarm bruger ikke meget strøm.
>> GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
>> Ikke noget andet elektronik på "standby"
>> Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men det
>> var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan man teste
>> med?
>> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for lille.
>> Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal ligge i
>> bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
>
> Nu skriver du "Batteri ikke stort nok" hvad mener du egentlig med det?
Sorry "Ikke strøm nok", hvad mener du egentlig med det?
--
Tom
| |
Propellen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 31-12-05 10:07 |
|
Tom skrev:
>
>
> Sorry "Ikke strøm nok", hvad mener du egentlig med det?
>
At der er ikke er nok power på batteriet.. Det taber spændingen for hurtigt.
Ved godt Strøm = A Spænding = V
> --
> Tom
>
>
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Armand (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-12-05 17:32 |
|
Propellen wrote:
> Tom skrev:
>
>>
>>
>> Sorry "Ikke strøm nok", hvad mener du egentlig med det?
>>
> At der er ikke er nok power på batteriet.. Det taber spændingen for
> hurtigt.
> Ved godt Strøm = A Spænding = V
Batteriet er i og for sig kun et startbatteri - Ligesåsnart motoren
snurrer er det generatoren der i praksis leverer strømen. Så hvis ikke
at dit forbrug er på mere end de 90A som du fastholder at generatoren
kan levere, så har du ingen problemer!
Løber du tør for strøm undervejs, er der enten meget større forbrug på,
end du tror (á tung kortslutning?), eller også så kommer der ikke 90
ampere fra generatoren :-|
Hvorledes registrerer du at du mangler strøm??
--
Armand.
| |
Propellen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 31-12-05 19:44 |
|
Armand skrev:
>
> Løber du tør for strøm undervejs, er der enten meget større forbrug på,
> end du tror (á tung kortslutning?), eller også så kommer der ikke 90
> ampere fra generatoren :-|
>
Ved kun hvad de har fortalt mig, der hvor den blev testet... dvs.
generator er ok! Men tester lige selv her i løbet af ugen...
> Hvorledes registrerer du at du mangler strøm??
>
At der kun var 12.1V på batteri i torsdags.
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Armand (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-01-06 14:59 |
|
Propellen wrote:
> Armand skrev:
>
>>
>
>> Løber du tør for strøm undervejs, er der enten meget større forbrug
>> på, end du tror (á tung kortslutning?), eller også så kommer der ikke
>> 90 ampere fra generatoren :-|
>>
> Ved kun hvad de har fortalt mig, der hvor den blev testet... dvs.
> generator er ok! Men tester lige selv her i løbet af ugen...
>
>> Hvorledes registrerer du at du mangler strøm??
>>
> At der kun var 12.1V på batteri i torsdags.
Morgen (inden start) eller eftermiddag (efter hjemkomst)??
--
Armand.
| |
Propellen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 01-01-06 18:55 |
|
Armand skrev:
>
> Morgen (inden start) eller eftermiddag (efter hjemkomst)??
>
Eftermiddag inden afgang fra job...
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Hans L. Jørgensen (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 01-01-06 21:09 |
|
"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:43b8173b$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Armand skrev:
>
>>
>> Morgen (inden start) eller eftermiddag (efter hjemkomst)??
>>
> Eftermiddag inden afgang fra job...
>
Hvilket var efter at dit oliefyr har kørt i 20 minuter, vil sige at det er
OK.
Hvis din starter har besvær med at starte motoren kan det skyldes slidte
kul.
Hvis du vil sikre dig mere kapacitet kan du finde en 80-84 Ah akumulator, de
findes i dag i størrelser som ikke er større end det du har nu.
MVH Hans
| |
Armand (01-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-01-06 23:12 |
|
Propellen wrote:
> Armand skrev:
>
>>
>> Morgen (inden start) eller eftermiddag (efter hjemkomst)??
>>
> Eftermiddag inden afgang fra job...
>
Gentagne tilfælde, eller kun lige for nylig (senest)?
Erfarings-anekdote:
Min svigerindes Fiat fik pludselig svært ved at starte og jeg blev
hidkaldt for at agere starthjælp. Jeg kunne blot prædike om at hvis den
ikke ladede var der ikke meget grund til at starte den v.h.a.
starthjælp; men sært nok holdt den sig selv igang efter at navlestrengen
blev fjernet, og da vi målte efter ladte den med fuld spænding :-/
Det kun 1½ år gamle batteri blev åbnet for at kontrollere syrestanden,
men mod forventning var der vædske til stregen!
Efter en køretur med formål at oplade batteriet til næstkommende start,
hvor kvindfolket blev instrueret grundigt om at sløve vinduesviskere
ville være en indikation på udfald af generator, og hvor vi i
bedrevidenhed sad længe og ventede på at hun ringede på mobilen, vendte
hun tilbage med en bil der tydeligvis sprudlede af strøm og sågar kunne
starte!
1½ time senere var den atter død, og vi startede den atter op v.h.a.
navlestrengene og kørte den til autoelektrikeren, som (dagen efter) ikke
kunne give et bud, men ville ringe førend at det løb for meget op.
Kort tid efter ringede han op igen (gys!): Bilen var klar til afhentning
formedelst 600,-kr. Han havde klaret problemet ved at isætte en nyt
batteri
Morale: Batterier er en sliddel og ringe alder behøver ikke at være
grund til at ignorere dét faktum!
Got the point Airscrew?
--
Armand.
| |
Klaus G. (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 31-12-05 02:44 |
|
> Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men
> det var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan man
> teste med?
Jeg kender den ikke, men et 13-14måneder batteri plejer ikke at være dødt
allerede. Så jeg tror dit batteri er godt nok.
> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for
> lille. Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal ligge i
> bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
Jeg tror ikke dine 65Ah er for lidt, slet ikken år du køre 100km om dagen,
og har en generator der kan smide 90A. Og dit strøm forbrug er jo ikke så
galt igen. 800ah?!! Er du gal mand, så kan du da vist godt leje en trailer
til batteriet :)
Så mit bud på din fejl, må være at din generator ikke længere kan lade med
90A. Eller din bil står og sluger strøm når den er slukket.
Jeg har selv et 64ah batteri i min fabia(1.2 benzin), og det har været nok
indtil videre her i vinter. Og jeg bruger sædevarme hver gang jeg sætter mig
i en kold bil, elbagruden køre også, plus varme i sidespejle. Std musik
anlæg, fuld blæs på ruderne osv.. Og jeg køre tit korte ture, hvor man
skulle tro at batteriet ville blive afladt, men det køre endnu. Min
generator er "kun" på 70A.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Jørgen M. Rasmussen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 31-12-05 03:03 |
|
"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
Som det batt. dit fyr har afladet, måske kunne bruge?. Vælg dine krige, vil
du have varm bil el. dunk-dunk musik ;).
> Alarm bruger ikke meget strøm.
> GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
Mange biler har permanent støm på cigaret-stikket. Hvad er forbruget, mA.,
når den står, og står?
> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for lille.
> Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen?
Spænd en el.truck bagetter' bilen ;).
Der er noget begrebsforvirring her. Et stort batt. hjælper ikke en kæft,
hvis det ikke er power til at holde det opladet. Det er ikke bedre til at
modtage ladning el. bliver belastet mindre, det kan bare klare den i længere
tid.
| |
Klaus G. (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 31-12-05 03:31 |
|
> Der er noget begrebsforvirring her. Et stort batt. hjælper ikke en kæft,
> hvis det ikke er power til at holde det opladet. Det er ikke bedre til at
> modtage ladning el. bliver belastet mindre, det kan bare klare den i
længere
> tid.
>
Min bil havde kun et 44ah batteri fra fabrikken af, hvilket er for lidt til
mig, da jeg køre mange korte ture, og så engang imellem nogle lange. Så jeg
skiftede mit batteri ud med et 64ah, for at jeg kan holde strømmen mellem de
lange ture. Så i nogle tilfælde kan det godt hjælpe med et større
batteri(ah).
Køre man derimod kun til bageren i sin bil, hvor man tænder for alt hvad der
har med el at gøre(hæmoride-grill, elbagrude, blæsere, bilstereo, osv.), så
kan det være ligemeget hvor stort batteri man kyler i, hvis man aldrig køre
længere ture hvor det kan blive opladt.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Ukendt (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-12-05 10:56 |
|
> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
ok dvs kun en lille forstærker ?
Jeg ville 100% se at få målt hvad den bruger i hvilestrøm !!! jeg havde en
engang der bare sugede mit batteri i hvile tilstand..
Du kan jo evt koble den fra i et par dage, HUSK at koble remote ledningen
fra til forstærkeren, eller kan du risikere at brænde din autoradio af, den
vil prøve at levere strøm til hele forstærkeren og smask siger det så..
Mvh
Morten
| |
Jacob Rungwald (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 31-12-05 13:16 |
|
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Juel" <x> wrote in message
news:43b655aa$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
>
> ok dvs kun en lille forstærker ?
> Jeg ville 100% se at få målt hvad den bruger i hvilestrøm !!! jeg havde en
> engang der bare sugede mit batteri i hvile tilstand..
> Du kan jo evt koble den fra i et par dage, HUSK at koble remote ledningen
> fra til forstærkeren, eller kan du risikere at brænde din autoradio af,
> den vil prøve at levere strøm til hele forstærkeren og smask siger det
> så..
Øøøøh, hvilken forstærker kan finde på at trække sin strøm via
remoteledningen ? Den er da kun til at trække et lille relæ der så tænder
for den store strømsluger.
--
Mvh
Jacob
| |
Ukendt (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-12-05 16:49 |
|
"> Øøøøh, hvilken forstærker kan finde på at trække sin strøm via
> remoteledningen ? Den er da kun til at trække et lille relæ der så tænder
> for den store strømsluger.
Det står i flere vejledninger der følger med forstærkerne..
men optimalt har du ret..
Mvh
Morten
| |
Propellen (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Propellen |
Dato : 31-12-05 19:46 |
|
Juel skrev:
>>Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
>
>
> ok dvs kun en lille forstærker ?
Tjaaa... en lille Phoenix Gold til sub & en lowbudget til de andre
højtalere.
> Jeg ville 100% se at få målt hvad den bruger i hvilestrøm !!! jeg havde en
> engang der bare sugede mit batteri i hvile tilstand..
Kunne jo være de 2. Men har jo aldrig haft problemer med strøm før.
--
/Propellen
"Don´t pull low... Unless you are!"
"The sky is not the limit. The ground is"
| |
Menabra (31-12-2005)
| Kommentar Fra : Menabra |
Dato : 31-12-05 11:30 |
|
"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:43b5b837$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Escort MK4.
> 65Ah 650A batteri VARTA. 90A generator. Triller 50km til & fra job...
> Altså 100km dagligt.
> Generator er OK. Testet i bænk.
> Oliefyr kører 20 min 2 gange dagligt.
> Anlæg bruger 15-20A, men det er jo kun når bil er startet.
> Alarm bruger ikke meget strøm.
> GPS er via. cigartænder, så ikke tændt ved slukket bil.
> Ikke noget andet elektronik på "standby"
> Batteri er 13-14 måneder gammelt. Batteri tester siger det er ok. Men det
> var så´n en "brødrister" hvis nogen kender den. Hvad ellers kan man teste
> med?
> Tror lidt på batteri er ved at halte lidt, og det er en anelse for lille.
> Kan man få batterier i 800+Ah størrelsen? Uden at de skal ligge i
> bagagarummet, fordi de er lastvogns størrelse...
Hej
Har du testet om din starter æder al strømmen ??
mvh
> --
> /Propellen
>
> "Don´t pull low... Unless you are!"
>
> "The sky is not the limit. The ground is"
| |
|
|