Hjælp, jeg er hos svigerforældrene!
Fra : Itsaret Nielsen

Dato : 30-12-05 10:51

Og der har jeg ikke min online haynes manual med. og fik en
gearknop af kæresten til julegave men har ikke en ide om hvordan jeg
får den originale knop af?

Så hvordan får man sådan en fætter af? og hvad størrelse har stangen?

Fik 4 forskellige størrelser adapterer med.

Dak
Ford Sierra 2.0I DOHC EFI Azur 4.dørs 1 bagageklap
"nyhedsgrupper.tdconline.dk's opbygning stinker! "

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 11:01

"Itsaret Nielsen (slet L76T5)" <dak_n@L76T5hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11359364800.459308499311195@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Så hvordan får man sådan en fætter af? og hvad størrelse har stangen?
>
> Fik 4 forskellige størrelser adapterer med.

Tja til den Sierra 91 Azur jeg havde, skulle jeg engang pille gearknoppen af
for at kunne afmontere gearkassen. Den havde slet ikke noget gevind men
derimod et skod ribbe-system som ikke er til at forklare. Den eneste måde
jeg kan se man kan få den af på er ved at dreje knoppen 45° (+-1°) til en af
siderne og så trække den opad. Men der skal bruges ganske mange kræfter på
at vriden knoppen.
Når det er sagt så tvivler jeg på at de gearknoppe du har fået vil passe på,
da de formegentlig er med gevind og det var der i hvert fald ikke i min
sierra........virkelig tåbeligt system ford har lavet

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-12-05 13:34

Tom wrote:

> Tja til den Sierra 91 Azur jeg havde, skulle jeg engang pille
> gearknoppen af for at kunne afmontere gearkassen.

Man skal ikke adskille noget inde i bilen, for at afmontere MT75 gearkassen.
Hele geararmen bliver hængende under bilen, når du bare har skruet de 2
bolte ud, som holder selve geararms konsolet fast på gearkassen (nedenunder
bilen).

> [...]
> dreje knoppen 45° (+-1°) til en af siderne og så trække den opad. Men
> der skal bruges ganske mange kræfter på at vriden knoppen.

Ifølge Haynes, så skal man ikke dreje knoppen, den skal kun presses til den
ene side, så kan den løftes af.

> Når det er sagt så tvivler jeg på at de gearknoppe du har fået vil
> passe på, da de formegentlig er med gevind og det var der i hvert
> fald ikke i min sierra........

Hvis han kun har fået adaptere med, hvor der e gevind i/på, så kan det nok
give lidt problemer.

> virkelig tåbeligt system ford har lavet

Jeg har aldrig haft problemer med det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:53

> [...]
> Hele geararmen bliver hængende under bilen, når du bare har skruet de 2
> bolte ud, som holder selve geararms konsolet fast på gearkassen

Nu har Ford jo lavet talrige ændringer på de forskellige årgange om
modeller. Jeg kunne ikke få gearkassen af uden at hive knoppen af
(manchetten er lavet så den skal ikke følge med). Det er da muligt at der
findes en sindring anden metode når man har afmonteret en > 5 gearkasser og
fundet ud af at det er særdeleres svært at afmontere en gearknop i (nogle)
Sierra'er.

> Ifølge Haynes, så skal man ikke dreje knoppen, den skal kun presses til
> den ene side, så kan den løftes af.

Haynes dækker som regl kun EN bilmodel. Min første Sierra fra 82 havde en
knop med gevind så der var det slet ikke noget problem. Jeg ved ikke lige
hvad forskellen er ved at presse knoppen til den ene side og så at dreje den
45°.

> Hvis han kun har fået adaptere med, hvor der e gevind i/på, så kan det nok
> give lidt problemer.

> Jeg har aldrig haft problemer med det.

Jeg har
Knoppen sidder umådelig godt fast.....eller kan gøre det. Heldigvis er man
gået bort fra dette tåbelige system ved mondeo og anvender bare et alm
gevind igen

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-12-05 13:59

Tom wrote:

> [...]
> der findes en sindring anden metode når man har afmonteret en > 5
> gearkasser og fundet ud af at det er særdeleres svært at afmontere en

Svjv er det det samme på alle Sierra'er med MT75 kasse.
Det er kanon nemt, bare skru de 2 bolte af nedenunder, på siden af
gearkassen og vupti, så bliver hele geararmen (med manchet og der ganze
molivitten) siddende inde i bilen, som intet var hændt

> Haynes dækker som regl kun EN bilmodel.

Ja ja, men en rigtig Ford mand har naturligvis bøger til ALLE årgangene

> Min første Sierra fra 82
> havde en knop med gevind så der var det slet ikke noget problem. Jeg
> ved ikke lige hvad forskellen er ved at presse knoppen til den ene
> side og så at dreje den 45°.

Forskellen er vel, at den ene har gevind (og derfor skal drejes af) og den
anden har ikke

> Jeg har
> Knoppen sidder umådelig godt fast.....eller kan gøre det.

Det er også en god ting, at den sidder fast.
Jeg har tit og ofte prøvet, at sidde med hele gearstangen i hånden når der
skulle skiftes lidt "friskt" i en gammel Escort Mk 1 + 2 samt
Taunus/Granada/Capri.
Der var hele gearstangen (med gevind i nylon) jo blot skruet ned i halsen på
gearkassen, det holdt ikke særligt godt, men kunne da fikses med en egen
opfindelse

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 14:51

Tom wrote:

> ...virkelig tåbeligt system ford har lavet

Jeg undrer mig indimellem over hvorfor hulen du er Ford mand ?
Det er ikke sjældet at du kalder noget Ford har lavet, for idiotisk
eller andre knap så flatterende ting

Det ser man aldrig VAG eller PSA fanatikere gøre.

Det er selvfølgelig rart at der indimellem er folk der ikke er for
mærkefixerede til at nævne fejl ved deres mærke - men der er
måske gemt lidt masochist i dig ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:29

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig indimellem over hvorfor hulen du er Ford mand ?
> Det er ikke sjældet at du kalder noget Ford har lavet, for idiotisk
> eller andre knap så flatterende ting
>
> Det ser man aldrig VAG eller PSA fanatikere gøre.

Vel fordi de fleste bare kører bilen hen til mekanikeren og lader ham fedte
rundt med bilen hver gang der skal laves noget. Mange VAG eller PSA
mekanikere kunne sikkert fortælle om mange svagheder ved selv lovpriste
biler (hvis de ville).

> Det er selvfølgelig rart at der indimellem er folk der ikke er for
> mærkefixerede til at nævne fejl ved deres mærke - men der er
> måske gemt lidt masochist i dig ?

Nej, jeg skriver bare om både de pos. og neg. sider ved Ford. Har tydelig
kunne danne mig et billede af at dette er særlig et tabu ved f.eks peugeot
ejere, selv om de har blinkende ABS og airbag lamper osv osv

Men mange bliver da sikkert forskrækket og tror at Ford er det arveste l*rt
fordi nogle ting kunne være bedre. Jeg nægter dog at tro det er meget
anderledes på andre biler.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 17:39

Brian wrote:

> Jeg undrer mig indimellem over hvorfor hulen du er Ford mand ?
> Det er ikke sjældet at du kalder noget Ford har lavet, for idiotisk
> eller andre knap så flatterende ting
> Det ser man aldrig VAG eller PSA fanatikere gøre.

Jeg kører i min 3. Peugeot, og jeg kan da godt finde på at kalde fords
mekanik for primitiv og ringe!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 17:42

> Jeg kører i min 3. Peugeot, og jeg kan da godt finde på at kalde fords
> mekanik for primitiv og ringe!

HVA kender du så til Ford?
Selv om det passer

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 17:54

Tom wrote:

> HVA kender du så til Ford?
> Selv om det passer

= Et improviseret indlæg for at fluekneppe lidt i ordstillingen i det
citerede indlæg, hvori der i koncentreret form står "at det er underligt
at Fordejere punker Ford, for det gør Peugeot-ejere ikke"

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 18:42

Armand wrote:

> = Et improviseret indlæg for at fluekneppe lidt i ordstillingen i det
> citerede indlæg, hvori der i koncentreret form står "at det er
> underligt at Fordejere punker Ford, for det gør Peugeot-ejere ikke"

Nu citerede du jo godt nok på en måde, så to enkeltstående sætninger
blev trukket sammen, men fred være med det

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-12-05 13:30

Itsaret Nielsen (slet L76T5) wrote:
> [...]
>
> Så hvordan får man sådan en fætter af? og hvad størrelse har stangen?
>
> Fik 4 forskellige størrelser adapterer med.

Ifølge Haynes, så skal den bare presses til den ene side, man skal ikke
dreje på knoppen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Itsaret Nielsen

Dato : 30-12-05 17:17

>Ifølge Haynes, så skal den bare
>presses til den ene side, man skal ikke
>dreje på knoppen.

tjaa.. nu brugte jeg decideret fysisk vold mod gearknoppen. den
sad fast med 4 plastic"modhagere" men gummiet som sidder uden på
blev jeg nødt til at klippe/skære op. :-/ Den sad fast foran så
hvis man skulle have den af alene så skulle man vippe den
baglæns!

Og så fik jeg et lille problem med fjederen/pin'en til bakgear
positionen. Den kan jeg ikke bruge hvis jeg skal have den nye
gearknop i så den bliver nødt til at være oprejst/hevet i hele
tiden. Da jeg ikke har mange ting at gøre godt med så tog jeg
det plasticstykke som forbandt adapterne fra den nye gearknop,
klippede den til og satte den ind så den er i spænd. Men en
kraftig bump ala et rensdyr kan nok få den til at hoppe ud.

Så hvis i ser en bil i en parkeringsbås med havariblink i gang
så er det bare mig som ikke kan bakke ud.

Dak
Ford Sierra 2.0I DOHC EFI Azur 4.dørs + 1 bagageklap
"Som mangler en enkelt bolt og møtrik"