Sommerdæk contra vinterdæk.
Fra : Anders

Dato : 30-12-05 09:30

Fra : Henning

Dato : 30-12-05 10:28

On Fri, 30 Dec 2005 09:29:52 +0100, "Anders"
<nejtaktilspam@hotmail.cmo> wrote:

>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=327875

Det er en ren fornøjelse at se de smarte, unge med omvendt kasket, når
de ikke kan komme i gang i krydsene i København... Store smarte
Mercedes og BMW med lavprofildæk...

Fra : Leonard

Dato : 30-12-05 10:57

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>Det er en ren fornøjelse at se de smarte, unge med omvendt kasket, når
>de ikke kan komme i gang i krydsene i København...

Overhalede en af slagsen i Odense i går.
Han kunne for engangs skyld godt finde i højre spor og undlade at give
os andre fingeren, men han kørte også kun 20 km/t

Egentlig lidt en skam at de ikke kører på nogle ordentlige dæk, så
kunne de rydde vejen for kommunen, bilerne er jo udstyret med sneplov

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Leonard

Dato : 30-12-05 10:44

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> wrote:

>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=327875

citat:
Ifølge Falck viser en undersøgelse - foretaget efter den sidste
snestorm i februar - at det langt overvejende er bilister med
sommerdæk på bilen, der kører galt og må trækkes op af grøften, når
der er sne på vejene.

Det giver jo stof til at Falck og andre bjærgningsselskaber ændrer
prispolitik, så det koster ekstra at blive trukket fri, hvis bilen har
uegnede dæk på.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-12-05 12:04

Leonard wrote:
> "Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> wrote:

> Det giver jo stof til at Falck og andre bjærgningsselskaber ændrer
> prispolitik, så det koster ekstra at blive trukket fri, hvis bilen har
> uegnede dæk på.

Tåbeligt forslag... hvornår er et dæk uegnet? Hvad så hvis det er en på
nedslidte vinterdæk?

Lars B

Fra : Leonard

Dato : 30-12-05 12:20

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

>Tåbeligt forslag... hvornår er et dæk uegnet? Hvad så hvis det er en på
>nedslidte vinterdæk?

Det kunne jo stå i betingelserne for abb. at dæk skal være mærket med
M+S og have mindst 3 mm mønster - ellers koster det dobbelt at blive
trukket fri.
Ligesom forsikringer hvor der er dobbelt selvrisiko hvis føreren er
under 25 år.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 12:26

> [...]
> trukket fri.
> Ligesom forsikringer hvor der er dobbelt selvrisiko hvis føreren er

Ja det ville da være lidt mere logisk, fremfor at diskriminere folk på
alder.
En 23-årig kan godt være en bedre bilist end en 50-årig, men det kan ikke
diskuteres at vinterdæk er bedre end 245/40-17 sommerdæk ...eller det kan
det jo så åbenbart

Fra : alexbo

Dato : 30-12-05 12:38

"Leonard" skrev i

> Det kunne jo stå i betingelserne for abb. at dæk skal være mærket med
> M+S og have mindst 3 mm mønster - ellers koster det dobbelt at blive
> trukket fri.

Dobbelt af hvad?
Og hvornår skal det være dobbelt op? Når der er sne nok til en snemand,
eller når falckmanden ryger på røven på den glatte vej.
Skal det koste ekstra at blive slæbt på værksted, hvis man ikke har
overholdt service?
Det lyder smart, men er fuldstændigt umuligt at håntere i virkeligheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 30-12-05 12:49

KLIP

> Det lyder smart, men er fuldstændigt umuligt at håntere i virkeligheden.

Sludder og vrøvl.

Vi har så mange tåbelige og latterlige subjektive love i forvejen, så en
mere fra eller til, kan ikke gøre den store forskel.

Lad dog staten være formynder i et og alt, så skal vi bare læne os tilbage
og vente på badet i overfloden.

Det er jo det de kommende generationer ønsker sig helt og holdent og de
yngre hjælper svært til at komme hen imod.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 30-12-05 12:59

"BJ" skrev

> Det er jo det de kommende generationer ønsker sig helt og holdent

At spåkoner kan se ind i fremtiden vidste jeg godt, men at nogen ligefrem
ved hvad de ufødte kommende generationer ønsker sig, er helt nyt for mig.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 30-12-05 13:03

KLIP

> At spåkoner kan se ind i fremtiden vidste jeg godt, men at nogen ligefrem
> ved hvad de ufødte kommende generationer ønsker sig, er helt nyt for mig.

Du er enten ikke eller planlægger heller ikke at blive forælder.

Børn bliver i udpræget grad præget af deres forældres holdning ellers skal
staten nok sørge for det.

Men det er sikkert et ukendt begreb for dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-12-05 13:06

> [...]
> snestorm i februar - at det langt overvejende er bilister med
> sommerdæk på bilen, der kører galt og må trækkes op af grøften, når

Hvis 9/10 af alle bilister kører med sommerdæk, så vil 9/10 af de bilister
der ender i grøften også køre med sommerdæk (det vil jeg gerne citeres for
andre steder :)).

Så længe Falck - og andre kloge hoveder - ikke har en opgørelse over hvor
stor en del af bilisterne der kører med sommerdæk, så er Falcks udtalelse
ikke 5 potter pis værd - pardon my Frensch.

> Det giver jo stof til at Falck og andre bjærgningsselskaber ændrer
> prispolitik, så det koster ekstra at blive trukket fri, hvis bilen har
> uegnede dæk på.

Hvis nu størstedelen af bilisterne kørte med vinterdæk, ville det nok blive
dyrest at blive slæbt på ret køl når man kørte med vinterdæk. Falck laver
bare reglerne efter hvordan de får flest penge i kassen.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 30-12-05 12:44

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

KLIP

Sludder og vrøvl..... folk er meget klogere ned som så.

Bestem ved lov at alle enten skal have sommerdæk eller helårsdaæk monteret
med min 1 mm mønster og præmier dem som kører lige til grænsen..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus G.

Dato : 30-12-05 13:44

Hvis man køre rundt på "rigtige" sommer dæk ala "Goodyear Eagle F1 GS-D3",
og "Continental Sport Contact 2" om vinteren, så er man fandme heller ikke
rigtig rask oveni. Jeg kender flere, og har læst om endnu flere der siger at
ved bare 1(éen)cm sne, så kan de ingenting mere, og med ingenting mener jeg
virklig ingenting, bare det at sætte igang på lige vej er en større opgave.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 14:05

> [...]
> jeg
> virklig ingenting, bare det at sætte igang på lige vej er en større

Det er det værste VRØVL jeg længe har hørt. Sidste år kørte jeg netop
vinteren igennem på Goodyear Eagle F1 GS-D3 205-50-15h. Jeg kan mane et 7"
søm gennem din påstand med at man ingenting kan med de dæk....man kan både
sætte igang og standse og styre....og her er tale om EGNE erfaringer og ikke
fra nogen jeg kender eller har hørt om.

Jeg har altid haft den mulighed at hvis mine F1 dæk ikke kunne klare opgaven
ja så har jeg et sæt UG stående som jeg kunne skifte til. Det var
overhovedet ikke nødvendigt sidste år. I år valgte jeg at skifte til UG igen
for lige at se hvor revolusionerende forskellen skulle være....og ja der er
en tydelig forskel, men trods alt ikke SÅ meget at man slet ikke kan køre
med F1.
.....og mine køre-færdigheder ligger ikke over gennemsnittet som hos de
fleste andre

--
Tom

Fra : Uni Bull

Dato : 30-12-05 14:50

> ....og mine køre-færdigheder ligger ikke over gennemsnittet som hos de
> fleste andre

He he - hæng mig ikke op på det nøjagtige tal, men undersøgelser viser
at 85% af de danske (mandlige?) bilister vurderer at de kører bedre
end gennemsnittet... Hmmm...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-05 16:53

> [...]
> sætte igang og standse og styre....og her er tale om EGNE erfaringer og
> ikke fra nogen jeg kender eller har hørt om.

Tjah... da jeg var så letsindig at fise rundt med 205/55R15 Bridgestone B530
i sne, erfarede jeg, at de _intet_ kunne, bare der lå den mindste kan
sjap/sne på vejen. ABS osv. var virkningsløst, da bilen bare kurede rundt.
Da jeg så fik vinterdæk på, var situationen en helt anden - men sådan er der
jo så meget...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 30-12-05 18:36

[...]

Ja Tom der er gået en stor motorkøre tabt i dig
aldrig i pis for at skifte dæk uanset vejret
se det er jo noget der dur
mvh Alstrup

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 18:47

Rochy Nielsen wrote:

> Ja Tom der er gået en stor motorkøre tabt i dig
> aldrig i pis for at skifte dæk uanset vejret
> se det er jo noget der dur

Forskellen på os dødelige og Schumacher på Hockenheim, er
at han ikke bare kan sætte farten lidt ned, fordi forholdene
ændrer sig - det kan vi andre jo godt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 18:51

"Rochy Nielsen" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra nogen jeg kender eller har hørt om.
>
> Ja Tom der er gået en stor motorkøre tabt i dig
> aldrig i pis for at skifte dæk uanset vejret

øh, jeg skrev da forrige år kørte jeg på F1 dæk i år er det UltraGrip. Nogen
stor motorkører er der da ikke gået tabt i mig, omend jeg dog kan sige at
jeg HAR kørt motorløb i flere år

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-12-05 18:42

> [...]
> vinteren igennem på Goodyear Eagle F1 GS-D3 205-50-15h. Jeg kan mane et 7"
> søm gennem din påstand med at man ingenting kan med de dæk....

Er du egentlig klar over hvor stor sådan et søm er?

:)

> ....og mine køre-færdigheder ligger ikke over gennemsnittet som hos de
> fleste andre

Sig ikke mere. Jeg tror dig!

:)

--
Per, Esbjerg
- med kørefærdigheder i ypperste klasse :)

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 16:33

Anders wrote:

Here we goes again! :-|

Må jeg lige bryde monotonien ved at binge alle kassevognene ind i
billedet: Det er oftets dém der skal køre hver dag, men alligevel er det
tit dem der, ved grønt, accelererer langsommere end en morlille med
rulator ligesåsnart der er lidt sne på vejene :-|
Om det er dårligt dækvalg (alene), eller manglende fornemmelse for at
skulle have lidt "vintervægt" over bagakslen, skal jeg ikke gøre mig til
dommer over, kun at typen skiller sig markant ud!

--
Armand.