Thomas wrote:
>
> Da jeg kørte på arb. i dag begyndte abs lampe at lyse - så airbag lampe.
> Lyset i instrumentbrættet blev svagere og samme gjorde lys i lygterne og
> radioen slukkede tilmed... Kørte så videre med knap så meget lys på da jeg
> næsten var ved mit arbejde og efter 3 min kørsel kom alt lyset igen og
> advarsels lamperne slukkede !!! Der var ingen problemer resten af turen og
> jeg stoppede og startede motoren igen uden problemer da jeg var kommet til
> arbejdet...
> Nu skal det siges at jeg har fået skiftet generator ....
> Inden jeg fik skiftet den var det nøjagtigt samme problem. Da det
> skete dengang kørte jeg ind til siden og stoppede motoren og kunne derefter
> ikke starte den (dødt batteri).
> Nu er jeg jo lidt i tvivl om det virkeligt var generatoren der var problemer
> med.
> Er der nogle der har oplevet lignende problemer og måske har en løsning på
> problemet??
Symptomerne lyder umiskendeligt som de gange jeg har mistet ladestrøm
p.g.a. slidte kul, men dér lyste ladelampen tydeligt som indikering af
problemets komme :-/
Prøv også lige at bruge vinduesviskerne for at se om også dé kører med
nedsat styrke og altså at det ér svag strøm!
Ifald er en effektiv videre diagnosticeren at åbne kølerklappen og give
generatoren et solidt gok (som kan ryste kullene på plads) og se om ikke
forlyset tiltager i styrke, samt om ikke motoren taber omdrejninger ved
at generatoren derefter lader med fuld kapow!? Hvis dét er tilfældet
skyldes dine problemer at kullene er slidte eller hænger fast af en
eller anden grund :-|
> Kan det evt. være en dårlig forbindelse
Kig efter!
Det er elementært at kigge dumt på generatoren og dennes få
ledningsforbindelser, om de nu sidder fast - Fraværet af ladelampesignal
(også når der sættes tænding på?), kunne netop tyde på løse
forbindelser, hvilket gentagne problemer efter at værkstedet
(fejlagtigt) har skiftet generatoren (i tiltro til at det var
dén/kullene der svigtede) også gør!
> .............eller et relæ som slår fra når det
> bliver for varmt så alt strømmen kommer direkte fra generatoren og ikke via
> batteriet??
Lidt opfindsomt!
Egentlig suges der i praksis direkte på generatoren, og kun den
strømmængde man ikke bruger bliver hældt videre på batteriet hvis dét
overhovedet trænger til opladning. Så strømmangel opstår ved at
generatoren ikke længere lader og batteriet efterfølgende er ved at løbe
tørt!
--
Armand.