Sne panik?
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 18:50

Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne og
politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?

Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv
time siden.

Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på hele
kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem
Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og
pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive en
del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og
snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?

Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på vejbanen
og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt unødig
kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger sne på
vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande kører det
skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der måske ligger
5 cm. sammentrygt sne! Måske man skulle fraråde kørsel på mindre veje,
specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut ingen problemer
at køre på!

Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-05 19:04

"Jesper" <-> wrote in

> Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe
> ruterne og politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?

Fordi Hr. og Fru Jensen kan køre i grøften på en dag med overskyet vejr og
15 grader.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-12-05 19:35

"Jesper" <-> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne
> og politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?

Ind i mellem kan jeg ikke lade være at tænke på, hvor meget dette sne- og
øvrige vejrhysteri er medieskabt.

Prøv at lægge mærke til (året rundt), hvordan tv-medierne gejler enhver (!)
vejr-"begivenhed" op! Bare det blæser en smule fra vest, sender de straks en
journalistelev til Esbjerg Havn, hvor han så kan sige: "Hu hej, hvor det
blæser. Vi er nu en halv meter over normal vandstand". Herefter følger et
otte minutter langt interview med den lokale beredskabschef, der ikke
rigtigt kan få øje på den fantastiske nyhed!

Hmmmm, lidt ligesom (kvinde-)håndbold. Under to procent af de organiserede
idrætsudøvere i Danmark spiller håndbold. Det er ikke det indtryk, man får,
hvis man studere dansk tv's sendeflade

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Lars

Dato : 28-12-05 19:53

> [...]
ikke
> det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Først synes du det er dumt at fraråde udkørsel, derefter fraråder du selv
udkørsel. Hvad mener du egentlig?

- Lars

Fra : Jens

Dato : 28-12-05 20:11

Jesper <-> wrote:

> Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
> det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Subscribe!

De sidste par dage har der ligget sne - og efterhånden is - på de små
villaveje her på Amager. På åbne stræk ligger der lidt fygefaner, men
hovedparten af vejene er rene, omend lidt våde.

Og hvad ser man så? Pludselig er det så farligt at køre, at venstre spor
skal bruges, selv om man holder sig under 40 km/t. Som om bilerne
spontant skulle blive grebet af en kæmpehånd og slynget bort fra vejen,
hvis man et øjeblik mistede fuldt vejgreb på bare ét hjul.

Folk, der ikke kan håndtere bilen i glat føre - eller som ikke har
udrustet den med dæk, passende til årstiden - skulle lade kræet blive i
carporten indtil sneen er smeltet og vi igen har temperaturer over 2
grader hele døgnet.
--

Jens F

Fra : Bagdad Bob

Dato : 29-12-05 16:14

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udrustet den med dæk, passende til årstiden - skulle lade kræet blive i
> carporten indtil sneen er smeltet og vi igen har temperaturer over 2

Hørt - og til de, der ikke kan lære det - DØD VED KØLLE! (har idag sneglet
mig afsted i alenlange køer bag en forskrækket lillefar, der med hvide knoer
om rattet kører 35 km/t på en fin omend snedækket vej).

/Abildgaard

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-05 17:54

"Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hørt - og til de, der ikke kan lære det - DØD VED KØLLE!

Det måtte en ung mand så også i dag. 100 km/t er er komplet hjernedødt!
Heldigvis overlevede alle andre, inkl. modkørende, indtil videre.

Fra : Jens

Dato : 29-12-05 20:50

Peter Ingsø Laursen <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote:

> "Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det måtte en ung mand så også i dag. 100 km/t er er komplet hjernedødt!
> Heldigvis overlevede alle andre, inkl. modkørende, indtil videre.

Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.

Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100
km/t da helt i orden.

Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
linie man tilsigter?
--

Jens F

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-05 21:04

Jens wrote:
> [...]
>
> Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
> motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100

Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve

> Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
> linie man tilsigter?

Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.

--
vh
Torben

Fra : Jens

Dato : 29-12-05 21:53

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve

Smiley eller ej: Skulle alle Nordmænd og svenskere til orienterende
køreprøve efter din opfattelse?

> Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.

Læs indenad i det Du svarer på.
--

Jens F

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-12-05 16:48

Jens wrote:

> Smiley eller ej: Skulle alle Nordmænd og svenskere til orienterende
> køreprøve efter din opfattelse?

Næ - kun dem der kører ca. 100km/t på sne. Det er de færreste.

Jeg husker godt argumentet fra min barndom : "når Søren kan, så kan jeg
også". Jeg er for et meste vokset fra den slags argumenter.

> Læs indenad i det Du svarer på.

Du slipper fint udenom at forholde dig til de eksempler - det er ikke
saltsletten vi taler om - de fleste biler kan komme i slinger ved at
ramme spor eller små snevolde med 100 km/t (på fast sne). At moster Agda
kan komme kørende i accelerationsbanen ved vi alle - ikke en
ønskværdig situation med den hastighed.

Du er i modvind med din holdning, Jens. Tid til selvransagelse.

--
vh
Torben

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 20:26

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Jens wrote:

---klip---

> [...]
> ramme spor eller små snevolde med 100 km/t (på fast sne). At moster Agda
> kan komme kørende i accelerationsbanen ved vi alle - ikke en

Mit eksempel var: en jævnt snedækket motorvej. Når Du opstiller
eksempler med flettepligt og varierende snemængder, benytter Du dit eget
eksempel, som Du endvidere ikke ulejliger dig med at beskrive.

Flettepligt på motorveje forekommer ved tilkørsler (ca. 10 km mellemrum)
og indsnævringer ved vejarbejder. Det er ikke ligefrem sammenfletninger,
der er det typiske ved en motorvejsstrækning.

Varierende snemængder er i modstrid med den satte præmis: En jævnt
snedækket motorvej.

I betragtning af, at dine eksempler er nævnt som svar på, hvilke fysiske
kræfter, der skulle få bilen til at afvige fra en ret linie, kan jeg
mistænke dig for at svare på noget andet end det, der står.

> Du er i modvind med din holdning, Jens. Tid til selvransagelse.

Hvis jeg havde skrevet, at 100 km/t er i orden på enhver snedækket
motorvej, ville jeg finde grund til selvransagelse f.s.v.a. min færden.

I erkendelse af, at enhver kommunikator har ansvaret for det modtagne og
forståede budskab, må jeg tilpasse skrivestilen til det forum jeg
skriver i.
--

Jens F

Fra : Peter Weis

Dato : 30-12-05 21:53

Jens wrote:

> Varierende snemængder er i modstrid med den satte præmis: En jævnt
> snedækket motorvej.

Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
uden interesse.

mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 22:49

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
> uden interesse.

Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
--

Jens F

Fra : Peter Weis

Dato : 31-12-05 08:52

Jens wrote:

> Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?

Nej, jeg taler udelukkende om andre menneskers oplevelser - aldrig om dine.

mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 31-12-05 12:37

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> Nej, jeg taler udelukkende om andre menneskers oplevelser - aldrig om dine.

Så prøv at slå "hypotetisk" op i en ordbog.
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-06 12:59

Den Fri, 30 Dec 2005 22:48:52 +0100, skrev Jens :

> Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?

Det tror jeg ingen vil bestride. Men de fleste vil nok bestride at man
kan forudsige at præmisserne er sådan.

Sne er noget lumsk noget. I modsætning til regn kan det finde på at
samle sig i bunker. Ved den mindste smule vind kan en kantafmærkning
blive til en begyndende snedrive.

At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
med skarpladt køretøj.

--
Kent Oldhøj

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-01-06 13:57

Mon, 2 Jan 2006 12:59:13 +0100, skrev Kent Oldhøj, på 20 linier, i
<1ogifapupc2o4$.dlg@oldhoj.dk>, :

> [...]
>
>At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
>tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang

Ja 89-90 køre en lastbil da altid, næsten uanset hvor meget sne.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-06 21:12

Den Mon, 02 Jan 2006 13:57:04 +0100, skrev Karsten Andersen :

> Ja 89-90 køre en lastbil da altid, næsten uanset hvor meget sne.

At det skarpladte køretøj vejer flere tons gør jo ikke risikoen mindre.
Iøvrigt er det bestemt ikke mit indtryk af truckerfolket.

--
Kent Oldhøj

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 15:22

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
> tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
> med skarpladt køretøj.

Hvis Du med "ikke sneryddet" mener ikke renset til ren asfalt, skal Du
nok afholde dig fra at køre nordpå om vinteren.

Hvad mener Du selv er en passende hastighed på en motorvej, hvor sneen
er skrællet af en sneplov, så der ligger et fastkørt underlag tilbage?
--

Jens F
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-06 21:10

Den Mon, 2 Jan 2006 15:22:19 +0100, skrev Jens :

> Hvis Du med "ikke sneryddet" mener ikke renset til ren asfalt, skal Du
> nok afholde dig fra at køre nordpå om vinteren.

Jeg færdes nu ganske hjemmevandt da jeg dels har familie i mellem
Sverige, dels ynder at stå på langrendski.

> Hvad mener Du selv er en passende hastighed på en motorvej, hvor sneen
> er skrællet af en sneplov, så der ligger et fastkørt underlag tilbage?

Det afhænger jo af sigtbarhed, vejrforhold, trafiktæthed, lokalkendskab
osv. Som jeg skrev kunne jeg godt forestille mig tilfælde hvor 100 km/t
var ok. Men i langt de fleste tilfælde vil jeg stadig mene at der er en
unødig stor risiko forbundet med den hastighed og snedækket motorvej.

ISÆR hvis der stadig falder nedbør.

--
Kent Oldhøj

Fra : Jens

Dato : 02-01-06 22:12

> [...]

> var ok. Men i langt de fleste tilfælde vil jeg stadig mene at der er en
> unødig stor risiko forbundet med den hastighed og snedækket motorvej.

Min holdning til emnet er - og har hele tiden været - at forholdene, der
dikterer ens kørsel er komplekse - og at sne øger kompleksiteten. Jeg
reagerede blot på en melding om, at 100 km/t på sne er "hjernedødt".

Ingen kvalificerende detaljer, ingen forbehold, ingen modifikationer.

Sne er glat at køre på - men sender ikke biler i kast ind over marker.
Der skal noget andet til, der giver en sideværts påvirkning - og disse
andre ting skal man passe på med, ligesom man skal passe på alt, hvad
der er - eller kan komme - i ens bane indenfor en forlænget
bremseafstand.

P.S. Selv med min bedste vilje er jeg ikke i stand til at finde det
sted, hvor Du har skrevet, at Du kunne forestille dig tilfælde, hvor 100
km/t var ok. Medmindre altså, at det er restmængden (alle - "de fleste
tilfælde") i udsagnet: "At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 16:19

> Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve

> Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.

Skæv vejbane plus sidevind.

Been there, won the T-shirt (didn´t batter the car).

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-05 22:40

> Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.

OK. Jeg lod underforstå, at de 100 km/t ikke var afstemt efter forholdene.
Sammenstødet med den modkørende skete på toppen af en bakke, hvilket vel
udelukker motorvej, og så har det jo sneet en del i dag.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-05 22:51

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Ingsø Laursen <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote:
>

> Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
> linie man tilsigter?

Måske nogenlunde den tanke de to på Djursland, som i dag kørte frontalt
sammen, resultat - 1 død en meget hårdt kvæstet.

Er egentlig nærmest ligeglad med dig, men så sandlig ikke med dem som du
evt. inddrager i en ulykke, alene fordi du - kan man fristes til tro, føler
dig usårlig.

Møder dagligt den kategori bilister, for nogle år siden kom sådan en karl
smart drønene fordi med 80+ fuck finger o.s.v. 2-3 km. længere fremme møder
jeg gutten igen, nu liggende på taget i en ret dyb grøft, men - nu kunne
hans fuck finger ikke en gang nå seleudløseren, det så faktisk ret grin ud
som han hang der i selen.

MVH Hans

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 00:27

Hans L. Jørgensen <hansjo@get2net.dk> wrote:

> [...]
> hans fuck finger ikke en gang nå seleudløseren, det så faktisk ret grin ud

Kumbel skrev engang:

"En yndet form for polemik
Består i det probate trick
at dutte folk en mening på
hvis vanvid alle kan forstå."

Du klipper i det Du svarer på - men på en måde, så det er uklart, hvem
der skrev hvad. Derudover lader Du et spørgsmål stå - som Du så undlader
at forholde dig til.

Mit indlæg indeholdt ordet "motorvej". Hvor i din replik finder jeg det?
Mit indlæg indeholdt ordet "sikkerhedsafstand". Jeg leder forgæves i
dit.
Hvis man kører på en islagt sø, kan man - uden fare - opnå den fart, som
dækkene kan trække én op på. Hvis man ikke foretager sig noget drastisk
fortsætter man ligeud. Man kastes ikke pludselig til siden af en
"magnetisk mark" eller andet. Ligeledes på en lige vej.

Jeg tager afstand fra vanvittig kørsel - hvadenten det foregår i tørt,
vådt eller glat føre.

Jeg tager også afstand fra det synspunkt, at når der ligger sne på
vejen, så kan man hjemme i dagligstuen dømme en vilkårlig hastighed "for
høj".

Ved vinterkørsel i vore nordiske nabolande kan man ved selvsyn
overbevise sig om, at der i spidsen af enhver langsomtkørende kolonne
ligger en dansk bil med langt lavere hastighed end de lokale fører sig
frem med.

Men det er selvfølgelig bare fordi de ikke følger med i gruppen her
--

Jens F

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 14:14

> [...]
>
> Mit indlæg indeholdt ordet "motorvej". Hvor i din replik finder jeg det?
> Mit indlæg indeholdt ordet "sikkerhedsafstand". Jeg leder forgæves i

´Hamm altså - du må gerne pille en en sammenhæng, vi andre (jeg) må ikke.

> Hvis man kører på en islagt sø, kan man - uden fare - opnå den fart, som
> dækkene kan trække én op på. Hvis man ikke foretager sig noget drastisk
> fortsætter man ligeud.

Nej _overhovedet_ ikke, og det er bedøvende ligegyldigt hvad du fortager dig
i den situation, den fremadrettede energi sætter retningen uden hensyn til
havd du gør.

> Man kastes ikke pludselig til siden af en
> "magnetisk mark" eller andet. Ligeledes på en lige vej.

Nej - men eksempelvis sporkørt is/sne, eller sågar en der kommer sejlende på
skærende kurs af dig, nå men - det er måske fordi du ikke har samme erfaring
som agmle rutinerede chaufutter..

> Jeg tager afstand fra vanvittig kørsel - hvadenten det foregår i tørt,
> vådt eller glat føre.

Fint - så er det jo naturligvis blot forskellen i opfattelsen af "vanvittig
kørsel".

> Jeg tager også afstand fra det synspunkt, at når der ligger sne på
> vejen, så kan man hjemme i dagligstuen dømme en vilkårlig hastighed "for
> høj".

Puha bliver sgu' helt svedt, kørte du da du fremsatte ovennævnte påstand ;-/

> [...]
> overbevise sig om, at der i spidsen af enhver langsomtkørende kolonne
> ligger en dansk bil med langt lavere hastighed end de lokale fører sig

Nu er deres klima i Norge og fra Midtsverige absolut heller ikke på mange
punkter sammenlignelig med det danske. Burde du da vide, hvis din udtalelse
er selvoplevet.

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 21:56

Hans L. Jørgensen <hansjo@get2net.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> ´Hamm altså - du må gerne pille en en sammenhæng, vi andre (jeg) må ikke.

I dit svar forekommer en: > "Peter Ingsø Laursen", hvis bidrag var
klippet væk. Derved blev det uklart, hvem der skrev hvad.

Dernæst klippede Du det væk, som jeg må formode var grundlaget for din
replik. Normen er, at man sletter det, man ikke svarer på, og citerer
det man svarer på.

Du inddrager en beskrivelse af en dødsulykke på Djursland - uden at
beskrive hvordan den hænger sammen med mit indlæg.

Du "fristes til at tro" at jeg føler mig usårlig. Og fører linien videre
til "den kategori bilister", beskrevet som karl smart med 80+ fuck
finger o.s.v.

Og det eneste Du citerer fra mit indlæg er et spørgsmål: "Hvilke fysiske
kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette linie man
tilsigter?" Uanset, at spørgsmålet er taget ud af sin sammenhæng: "Jævnt
snedækket motorvej" kunne det da fortjene et svar.

> Nej _overhovedet_ ikke, og det er bedøvende ligegyldigt hvad du fortager dig
> i den situation, den fremadrettede energi sætter retningen uden hensyn til
> havd du gør.

Prøv at læse igen. Er Du fortsat uenig i at man fortsætter ligeud?

> Nej - men eksempelvis sporkørt is/sne, eller sågar en der kommer sejlende på
> skærende kurs af dig, nå men - det er måske fordi du ikke har samme erfaring
> som agmle rutinerede chaufutter..

Som nævnt før: Mit eksempel er beskrevet - dine indvendinger beskrev
ikke de fejl, Du så ved det. Med hensyn til rutine er jeg helt med på at
mine sølle 60 kkm/år ikke rækker til en plads på podiet

?

> Nu er deres klima i Norge og fra Midtsverige absolut heller ikke på mange
> punkter sammenlignelig med det danske. Burde du da vide, hvis din udtalelse
> er selvoplevet.

Det ændrer jo ikke på, at langsomste bil på vejen er dansk. Og at den i
øvrigt ikke gerne lader bagfrakommende passere. Deraf køen.
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-06 13:11

Den Fri, 30 Dec 2005 21:56:17 +0100, skrev Jens :

> Det ændrer jo ikke på, at langsomste bil på vejen er dansk.

Jeg vil tro at den gennemsnitlige hr. Jensens erfaring med snekørsel er
betydeligt mindre end den gennemsnitlige hr. Jønssons. Endvidere vil en
dansk bil på svenske veje oftest være fuldt læsset hvilket yderligere
bidrager til at begrænse bilistens erfaringsgrundlag. Og så har jeg slet
ikke nævnt den faktor der hedder manglende lokalkendskab.

--
Kent Oldhøj

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-12-05 20:17

On Wed, 28 Dec 2005 18:50:20 +0100, "Jesper" <-> wrote:

> [...]
>del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og
>snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?

Hvor var du i geografitimerne?

Lige nøjagtigt der hvor du beskriver, er der ikke mere Sverige at
ligge i læ bagved. derfor får det sydligste Sjælland, Falster samt
Lolland altid en ordentlig tur når skidtet kommer fra øst.

Når sneen fyger, skal der ikke køre mange biler på vejen før sneen er
kørt fast, og så er den svær at fjerne igen.

> [...]

>specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut ingen problemer

Nu er der jo ikke kun motorveje i det område at køre på, og de mindre
biveje kan faktisk hurtigt blive noget alternative at køre på.

Du kan ikke sammenligne med de øvrige skandinaviske lande, da det for
det første er påbudt at skifte til vinterdæk i disse lande, og at
langt over 50% kører med pigdæk.

Desuden er det meget nemmere at køre på sne når temperaturen kommer
under ca. 10-12 grader, idet den så er meget tørrere og det føles
næsten som sand at køre på.

> [...]

>under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
>det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Jeg er helt enig med dig her. Samtidigt burde det forbydes at
fremstille de såkaldte helårsdæk. De satans radikale har altid haft
meget mere at skulle have sagt end de har mandater til.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 21:06

> Hvor var du i geografitimerne?

Samme sted som dig da I havde fysik

> Desuden er det meget nemmere at køre på sne når temperaturen kommer
> under ca. 10-12 grader, idet den så er meget tørrere og det føles
> næsten som sand at køre på.

Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?

Tøhø!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-12-05 21:45

On Wed, 28 Dec 2005 21:06:26 +0100, "Per A" <s> wrote:

>Samme sted som dig da I havde fysik

>Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?
>
>Tøhø!

>--

Jeg er s'gu ikke helt klar over hvad det er du tøhø'er over, men du
kan jo køre en tur fra Stockholm til Haparanda.

Der har du i øjeblikket temperaturen det meste af vejen, og så har du
dejligt mange kilometer til at tøhø'e over de mængder sne der ligger
på begge sider af vejen.

Hvis du er flueknepper og farer over tasterne fordi der ikke står
minus, så har du jo haft din morskab for i dag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 22:50

> Hvis du er flueknepper og farer over tasterne fordi der ikke står
> minus, så har du jo haft din morskab for i dag.

Ja, jeg behøver ik mer spas på sådan en gennemsnits onsdag

> Venlig hilsen
> Folmer

Lisså venlig hilsen
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-05 13:53

Per A wrote:

> Ja, jeg behøver ik mer spas på sådan en gennemsnits onsdag

Hov hov - ka' du så sige undskyld! Du kan da ikke bare komme og blande
humor ind i en så væsentlig og alvorlig diskussion. Sgu'

--
vh
Torben

Fra : Peter Weis

Dato : 28-12-05 21:47

Per A wrote:

> Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?

Fahrenheit?

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 22:49

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Fahrenheit?

Måske kelvin?

Fra : Ole Hansen

Dato : 30-12-05 13:31

"Per A" <s> writes:

> Måske kelvin?

Så ville jeg godt nok blive indendøre..

--
Ole Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:55

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så ville jeg godt nok blive indendøre..

Der skal vist også en kraftig starter til at turne motoren rundt med olie
der har en viskositet på 100.000 el lign

--
Tom

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-12-05 21:04

> [...]
> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man
> ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Tja - kender en der får år siden var medarrangør på et større kursus for
medarbejdere på hans arbejdsplads.
Det blev holdt på sydsjælland midt om vinteren og man måtte fordele
medarbejderne over 2 hold. Da skiftedag oprandt var vejret skiftet til lige
det i har dernede nu, så arrangørerne var jo noget betænkelige; Kan vi
virkelig sende folk hjem i det vejr ? Og kan næste hold overhovedet komme
frem ?
På et tidspunkt hørte hotellets oldfrue dem tale om problemet - og hun
blandede sig med disse ord: "Jamen de kan da sagtens køre hjem nu - min mand
leder snerydningen her i amtet og alt det der med at fraråde al udklørsel er
bare noget de siger for at holde folk væk fra vejene så de kan komme til at
rydde dem".
Og sandelig om hun ikke havde ret - alle kom hjem uden problemer.....

-
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-05 21:42

Jesper skriver:

> Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
> det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Har været en tur til vesterhavet og retur i dag. Flere steder mødte jeg
billister der burde have blevet hjemme. 50-60 km/t på våd vej - _INGEN_
sne før helt ude i grøftekanten og masser af "grip" ved
"bremseprøvninger.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uni Bull

Dato : 30-12-05 14:15

> Flere steder mødte jeg
> billister der burde have blevet hjemme. 50-60 km/t på våd vej

Jeg er ikke helt enig i din fremturen. I min verden - og på et eller
andet plan er det jo den samme vi alle befinder os i - så handler det
at "køre efter forholdene" ikke *kun* faktiske fysiske forhold som
"grip", sne, ikke-sne, glat, ikke-glat.

Hvis de bilister som du angiveligt mødte der kørte 50-60 km/t - og
lad os i den forbindelse glæde os over at du alt til trods dog kom frem
til din destination - følte at det var *deres* hastighed på det givne sted,
under de givne forhold, på det givne tidspunkt, med deres erfaring som
bilister o.s.v., så er det vel i bund og grund bedre end hvis de havde kørt
som *du* gerne ville have det, nemlig usikkert, nervøst og med følelsen af
ikke at have styr på sagerne...

Vi kan hurtigt blive enige om at det dælme da er træls at blive "fanget" af
en af slagsen, men den eneste måde de bliver bedre bilister er dog ved at
køre bil - langsomt eller ej...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-05 15:27

Uni Bull skriver:

> Jeg er ikke helt enig i din fremturen.

Sikkert ikke.

> [...]
> som *du* gerne ville have det, nemlig usikkert, nervøst og med følelsen af

Og vr 50 km/t det de kunnemagte i påældende situation, mener jeg stadigt
at de burde have efterladt bilen derhjemme.

> Vi kan hurtigt blive enige om at det dælme da er træls at blive "fanget" af
> en af slagsen, men den eneste måde de bliver bedre bilister er dog ved at
> køre bil - langsomt eller ej...

Måske gør de ikke !

Fra : Otto J.

Dato : 28-12-05 21:50

> [...]

> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man
> ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

De to ting hænger jo netop sammen - det ER lovkrav at køre med vinterdæk i
Norge og Sverige... Jeg gad godt se en statistik på hvor mange af de
havarerede på sneglatte veje der kører på sommerdæk - for jeg synes godt nok
der er mange der smutter rundt på deres brede alu'er... Som f.eks. ham jeg
så sidste år i en BMW med 18-19" fælge, der havde MEGET svært ved at komme
op over en 5 cm høj opkørsel... Bortset fra det så er jeg enig i de ting du
siger, omend jeg som ny bilist ikke bryder mig synderligt om at køre i det
vejr.

Mvh. Otto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-12-05 22:08

"Jesper" <-> skrev :

>Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv
>time siden.

Jeg kørte samme vej tidligere idag - omkring 2 tiden, det var ingen
dans på roser
http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm

> [...]
>del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og
>snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?

Ja - og så var der fygning der ville noget
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-05 00:16

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg kørte samme vej tidligere idag - omkring 2 tiden, det var ingen
> dans på roser
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm

Godt så! Det hele er tydeligvis ikke et mediestunt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-12-05 00:53

> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm

Med kæder var du kørt lige igennem - i hvert fald i en bil med forhjulstræk.

Jeg prøvede den på min Vectra, og jeg kunne med lethed køre i 25 cm sne -
uden at andre havde kørt der først. Så længe bilen trykker på jorden med
hjulene kører bilen - og hvis ikke bakker du bare igen.

Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-05 01:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in

> [...]
> jorden med hjulene kører bilen - og hvis ikke bakker du bare igen.
>
> Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.

Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens
bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-05 06:43

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens
>bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?

Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
amatører, så det lykkedes os ikke.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-05 18:19

jan@stevns.net wrote in

> Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
> amatører, så det lykkedes os ikke.

Og da jeg er en endnu større amatør så går det nok helt galt :)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-05 22:58

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
> amatører, så det lykkedes os ikke.

Skulle du komme på disse kanter (Skanderborg/Horsens) skal jeg hjertens
gerne indvi dig i tricket med at lægge kæder på et fastkørt køretøj.

Har gjort det mange gange, da jeg hader at køre med kæder på, det kan gøre
ganske hurtigt, ca. 5 minutter når det er besværligt, ellers lidt
hurtigere

MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-05 23:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev :

>Skulle du komme på disse kanter (Skanderborg/Horsens) skal jeg hjertens
>gerne indvi dig i tricket med at lægge kæder på et fastkørt køretøj.

tak skal du ha ;) - men du skal nok ikke lige regne med jeg er sådan
på trapperne ;)

>Har gjort det mange gange, da jeg hader at køre med kæder på, det kan gøre
>ganske hurtigt, ca. 5 minutter når det er besværligt, ellers lidt
>hurtigere

Har du ikke en hjælper og et kamera ?

hint hint :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-05 08:34

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens
> bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?

Ja, hvis du ellers kan komme til hjulene.

Ellers kan et sæt "snowgrips" anbefales, men kun til frikørsel.

Klaus (nu med 99 kr's HN kæder)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-05 06:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Med kæder var du kørt lige igennem - i hvert fald i en bil med forhjulstræk.

Næppe - problemet er at bilen ryger op på driverne og hjulene bliver
løftet fri af jorden

>Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.

Se - det nåede jeg ikke at prøve.

Nu ryger der lige kæder på Scorpioen, inden jeg triller afsted

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-12-05 22:13

> [...]

>del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og
>snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?

Akja.... Jeg bor i Sverige rimelig tæt på Malmö og vi kørte hjem fra
julefrokost 2. juledag i Danmark om aftenen hvor det sneede heroppe.

Sammenkørt sne og knoldet på motorvejen. P*sse irriterende, mest fordi
det var så knoldet. I dag var motorvejen stort set ryddet men en masse
fygesne på landevejene. Småveje skrabes kun, det er faktisk intet
problem før det bliver tøvejr - så er det pludselig spejl-is-glat at
køre på.

Men tørre og snefri veje er nu et særsyn dage heroppe!

>Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
>under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
>det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

Hehe.. Ja jeg kørte ikke gerne turen herop hvor jeg bor på mine 235
sommerdæk i det her vejr

Men med et sæt vinterdæk fungerer det da fint selv med baghjulstræk på
bilen og snedriver på vejene..... Når det så er sagt kan det sgu godt
være jeg ender med at arbejde hjemme i morgen - de rydder ikke
ligefrem først herude på landet hvor jeg bor.

** Lars

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-12-05 00:03

Jesper wrote:

> [...]
> med under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og
> kan man ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være
Ævl. Dengang i de glade firser, hvor der var vinter til, trillede fleste rundt
på blankslidte sommer dæk og da sad vi sku ikke mere fast end i dag,
hvor folk på vinterdæk kan køre fast i rimfrost. Eller så er bilerne blevet
ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre
vinterkørsel.

mvh
Henning

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-12-05 06:04

Thu, 29 Dec 2005 00:02:55 +0100, skrev Henning Præstegaard, på 16
linier, i <43b3199e$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

Bare du ikke valgte 128 3p
Den kunne ikke.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Otto J.

Dato : 29-12-05 10:30

> [...]
blevet
> ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre

Måske fordi dækkene var 4 cm brede?

Mvh. Otto

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-12-05 10:35

Thu, 29 Dec 2005 10:29:33 +0100, skrev Otto J., på 13 linier, i
<43b3a9e9$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

+ 105mm

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-05 15:31

> [...]
> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man
> ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!

For et par år siden var jeg i Californien i februar og skulle fra San
Francisco til Lake Tahoe; i ét af passene på vej op i Sierra Nevada stod
politi/vejvæsen og stoppede folk for at kontrollere "fodtøjet": Alle biler
uden M+S mærkede dæk måtte pænt vende om, mens vi andre fik lov til at køre
videre (godt, at Avis havde puttet vintersutter på bilen!).

Heldigvis havde jeg også anskaffet kæder, og dem blev der brug for, idet de
305 HK @ 400 Nm på forhjulene (225 mm brede lavprofil) ellers kunne blive en
lidt for "sjov" oplevelse...

--
Venlig hilsen