Varmt vand på kolde ruder
Fra : Mathias

Dato : 28-12-05 16:34

Hej med jer!

Dansk Autohjælp oplyser følgende på deres hjemmeside under "Gode råd":

"Hvis du starter bilen derhjemme, er det et godt og ufarligt tip at hælde en
spandfuld varmt vand ned over ruderne, som så er isfri på et øjeblik".

Jeg mener at have hørt - bl.a. fra FDM - at dette er en rigtig dårlig idé,
da den store temperaturændring kan få ruden til at revne. Er der nogen, der
har en mening om denne måde at fjerne is fra bilens ruder? Er der nogen, der
har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi der er hældt varmt vand
på dem?

Mvh. Mathias

Fra : John Sahl

Dato : 28-12-05 16:39

Mathias wrote:
> Jeg mener at have hørt - bl.a. fra FDM - at dette er en rigtig dårlig
> idé, da den store temperaturændring kan få ruden til at revne. Er der
> nogen, der har en mening om denne måde at fjerne is fra bilens ruder?

Jeg har brugt det trick på alle biler jeg har haft adgang til i de
sidste snart 20 år, uden problemer af nogen art.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-12-05 16:44

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt det trick på alle biler jeg har haft adgang til i de sidste
> snart 20 år, uden problemer af nogen art.

Ditto her

Kent Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-12-05 16:52

On Wed, 28 Dec 2005 16:38:59 +0100, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg har brugt det trick på alle biler jeg har haft adgang til i de
>sidste snart 20 år, uden problemer af nogen art.

>--

Jeg har to kommentarer.

Metoden er fin, men det bliver ekstra vigtigt at have
siliconebehandlede dørlister.

Ligeledes er det rigtigt godt at have sådan en vinduesskraber til at
fjerne det overskydende vand med.

Selv varmt vand fryser forbavsende hurtigt igen på en kold rude.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 28-12-05 16:46

Mathias wrote:

> [...]
> nogen, der har en mening om denne måde at fjerne is fra bilens ruder?
> Er der nogen, der har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi

Jeg har altid brugt lunken vand, og det har da ikke kostet en rude endnu.

/Brian

Fra : Lars

Dato : 28-12-05 16:59

> Jeg har altid brugt lunken vand, og det har da ikke kostet en rude endnu.

Det samme her, dog kan man med fordel undlade at pladre det ud over det
hele. Ellers står den på varmt vand hver morgen, når låsen er frosset

- Lars

Fra : Bo Velschow

Dato : 28-12-05 17:29

"Mathias" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har en mening om denne måde at fjerne is fra bilens ruder? Er der
> nogen, der har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi der er

Bruger ikke metoden selv (varme i forruden er en _genial_ ide!) - men mon
ikke problemerne opstår, når folk forveksler "varmt" med "kogende" vand??
Dvs. lige tager en 1½ liter fra el-kedlen og hælder over ruden? _Det_ tror
jeg ikke, den kan holde til!

PS! Ville i øvrigt aldrig selv eksperimentere med varmt vand (heller ikke
50-60 grader "hanevarmt" vand) på en iskold rude. Jeg bruger sådan noget
grønt "isfjerner" på de uopvarmede ruder - de 4 x 0.5 liter, jeg købte
forrige år i Silvan til 10,- per flaske (de solgte ud af vinter-tingene om
sommeren), er endnu ikke brugt op (og jeg bruger bilen dagligt).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : JS

Dato : 30-12-05 10:37

Bo Velschow wrote:

> [...]
> liter, jeg købte forrige år i Silvan til 10,- per flaske (de solgte
> ud af vinter-tingene om sommeren), er endnu ikke brugt op (og jeg

Mon ikke vand er væsentligt bedre for miljøet end isfjernergift (som jeg dog
selv har en dynk liggende af...)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-12-05 11:23

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in

> Mon ikke vand er væsentligt bedre for miljøet end isfjernergift (som
> jeg dog selv har en dynk liggende af...)

Det er sku nok en svær en... varmt vand bliver som regel lavet ved at der
bliver brændt et eller andet af. Når du brænder noget af sviner du med
partikler, CO2 og andre sjove ting. Derudover belaster du også
vandforsyningen ved at smide vand ud af vinduet (eller på vinduet ,
du bruger vel ca. 1-1.5L for at gøre ruden isfri.

Min nuværende isfjerner er lavet af kalciumchlorid og vand. Jeg bruger
200g KCl til 400ml vand og der er vel til 7-8 gange hvor alle ruder
bliver sprayet til for at fjerne is (jeg har sådan en forstøver flaske
til det). I forhold til al det salt der i forvejen bliver sprøjtet ud
over det hele, så kan det vist ikke belaste miljøet så voldsomt. Plus vil
saltet sikkert slå noget af det ukrudt der er under bilen ihjel så jeg
slipper for at gøre det med andre ting. Alternative isfjernere er IIRC
lavet med isopropylalkohol.

Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-12-05 16:19

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in

> [...]

> Min nuværende isfjerner er lavet af kalciumchlorid og vand. Jeg bruger
> 200g KCl til 400ml vand og der er vel til 7-8 gange hvor alle ruder

KCl graver man vel heller ikke op i ren form (energimæssigt er det nok
ligeså slemt som at varme et par liter vand op)

/lars

Fra : Nicolaj C.

Dato : 28-12-05 17:59

"Mathias" <nospam@please.com> wrote in message
> [...]
> der har en mening om denne måde at fjerne is fra bilens ruder? Er der
> nogen, der har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi der er

har brugt det på alle mine biler i over 15år. Og det lige fra kedlen når det
koger. Ingen probs.

Fra : Mette og René

Dato : 28-12-05 18:56

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
> "Mathias" <nospam@please.com> wrote in message

heller ikke her, bruger varm vand fra handen, sjasker noget på ruden, tænder
viskeren og sjasker noget mere på, så er der ingen vand der kan fryse til
is....på foruden ihvertfald.

René

Fra : ct

Dato : 28-12-05 22:46

Svigermonster gjorde tricket på deres Astra for et par vintre siden - knæk
sagde ruden
Hun brugte kogende vand....

Claus

Fra : Henning

Dato : 28-12-05 22:46

> [...]
>har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi der er hældt varmt vand

Jeg spurgte her i gruppen for et års tid siden om det samme. Resultat
var vist, at mange havde hørt om revnede ruder, men ingen havde selv
oplevet det. Mon ikke det er endnu en skrøne?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 22:50

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg spurgte her i gruppen for et års tid siden om det samme. Resultat
> var vist, at mange havde hørt om revnede ruder, men ingen havde selv
> oplevet det. Mon ikke det er endnu en skrøne?

Jeg har selv brugt det i årevis. Vandet skal selvfølgelig ikke være kogende
man bare fra den kolde hane, så hælder man det bare ud over ruderne og på
igen tid er alt is væk.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-12-05 23:07

Henning <nomail@all.invalid> skrev :

>Mon ikke det er endnu en skrøne?

Næehh - ruden på min Rekord revnede da på den konto ;(
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : MGJ

Dato : 29-12-05 03:27

Tja, hva kan man sige, benzinfyr med fjernbetjening det letter sgu
hverdagen....

MGJ

Fra : Henning

Dato : 29-12-05 09:51

On Thu, 29 Dec 2005 03:26:34 +0100, "MGJ"
<REMOVEdrageflyver@msn.dkREMOVE> wrote:

>Tja, hva kan man sige, benzinfyr med fjernbetjening det letter sgu
>hverdagen....

Enig - men i morges kunne det dog ikke fjerne de 20 cm sne der lå på
bilen...

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 29-12-05 16:39

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in message

> Enig - men i morges kunne det dog ikke fjerne de 20 cm sne der lå på
> bilen...

Så skal det bare køre lidt længere tid :)

Jacob

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-12-05 11:46

> [...]
der
> har oplevet, at deres ruder er gået i stykke, fordi der er hældt varmt

Jeg har altid tøet bilen op med så varmt vand hanen har kunne levere - har
ikke oplevet nogen problemer på den konto endnu

--

/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm