tuning af diesel
Fra : Sasa

Dato : 26-12-05 23:23

Hej

Hvis nu man tuner sin diesel hvad gør man så når den skal synes.
Laver de ikke målinger osv. hvis de aner uråd

Sasa

Fra : Møller

Dato : 26-12-05 23:44

"Sasa" <sasa@domain.net> wrote in message
> Hej
>
> Hvis nu man tuner sin diesel hvad gør man så når den skal synes.
> Laver de ikke målinger osv. hvis de aner uråd
>
> Sasa

Sikkert, men reglerne er ikke helt afklaret endnu.

Så du skal måske spørge direkte, ok helt konkret i fstyr m.h. til konkret
bil og chiptuningsudstyr

Der er stadig et notat, der indskærper synshallerne at have opmærksomheden
henledt på chiptuning af dieselbiler, men so du kan se af efterfølgende, er
det ikke helt afklaret endnu, men chiptuning, der snyder eksisterende
styring kan måske have problemer med at blive godkendt, men indlæsning af
nyt program, eller udskiftning af hele styreboksen kan efter det jeg læser,
godkendes, hvis selve udstyret er EU-godkendt.

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Nyheder/MST_FS_Notat_hoering.pdf
Staten Bilinspektion og andre synsvirksomheder kan gennem generel
information gøres op-mærksomme på problemerne ved chiptuning af specielt
dieselbiler. Idet Statens Bilinspektion er privatiseret, vil det være
nødvendigt at drøfte, om en sådan nærmere instruktion kan udar-bejdes for
eventuelt under prøvekørslen ved syn at skærpe opmærksomheden på unødig røg
fra nye dieselbiler eller ved visuel kontrol finde ekstra monterede
tuningsbokse.

5.2.1. Krav om grænse for synlig røg under belastning

Idet chiptunede biler som hovedregel vil kunne opfylde de
luftforureningskrav, der gælder for almindelige person- og varebiler (idet
chiptuningen virker udenfor måleområdet), kan det overvejes at indføre krav
om, at der ved godkendelse af chiptuning skal forevises dokumenta-tion for,
at bilen er typegodkendt i henhold til direktivet om måling af synlig røg
under be-lastning (direktiv 72/306), og at bilen efter chiptuning fortsat
overholder grænseværdierne.

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=854

http://www.fstyr.dk/sw24000.asp

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Nyheder/nan0018_chiptuning_hoering.pdf

Møller

Fra : Basil

Dato : 27-12-05 07:42

Møller skrev d. 26-12-2005 i meddelelse
<43b07245$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> "Sasa" <sasa@domain.net> wrote in message

> Sikkert, men reglerne er ikke helt afklaret endnu.

KLIP

Det nemme svar er at man lader være
Kai

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-12-05 07:58

"Sasa" <sasa@domain.net> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvis nu man tuner sin diesel hvad gør man så når den skal synes.
> Laver de ikke målinger osv. hvis de aner uråd
>
> Sasa

Hvis du vil undgå den sitaution, så tuner du med en box.

Så kan du pille den af før syn og genmontere bagefter.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-12-05 10:21

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
> "Sasa" <sasa@domain.net> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil undgå den sitaution, så tuner du med en box.
>
> Så kan du pille den af før syn og genmontere bagefter.
>
> --

Man må så leve med at boxtuning jo langt fra er ligeså optimal som at chippe
selve motorstyringen med et program skrevet netop til din model af
bil/motor..

Men ja er et quick fix

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-12-05 18:22

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man må så leve med at boxtuning jo langt fra er ligeså optimal som at
> chippe selve motorstyringen med et program skrevet netop til din model af

Nu har jeg købt min boks her: http://bokstuning.dk/ - og der er den da
ganske modelspecifik

Og så tager det kun 2 minutter at tage den af og 5 minutter at sætte den på

Fra : ChipMIK

Dato : 27-12-05 19:10

LOL

Det "modelspecifikke" ligger i stikket...og det så det...resten er enten en
operationsforstærker der tar en lille smule af spændningen der kommer ud fra
tryksensoren på common-rail´en eller (de dyrere) en lille pic-kreds til 10
kr. der har et "map" af spændingskonventeringen til at ligge i sig. Det er
hvad der er i det...ingen magi eller andet og det er akkurat det samme
uanset om det er mercedes, Fiat, Citroen eller whatever...så længe det er
commonrail er det det samme.

Omprogrammering er en uhyre simpel ændring af dette "map"..

De bokse der sidder direkte på dyserne forlænger åbningstiden en
smule...hvilket ligeledes kræver for ca. 10-20 kr. stumper.

Naturligvis er priserne -moms, stik og kassen ;)

Glædelig jul & godt nytår

ChipMIK

Fra : DJ Bobo...

Dato : 27-12-05 19:15

"ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> wrote in message

> [...]
> smule...hvilket ligeledes kræver for ca. 10-20 kr. stumper.
> Naturligvis er priserne -moms, stik og kassen ;)

Så er vi nok en række personager, der sidder spændt afventende,
idet forhandler fra tid til anden optræder hér i gruppen...
Mogens

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-12-05 19:44

"ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> skrev i en meddelelse
> [...]
> smule...hvilket ligeledes kræver for ca. 10-20 kr. stumper.
>
> Naturligvis er priserne -moms, stik og kassen ;)

Nja

Nu har jeg hørt en del om, at den billige analoge modeller af disse
tuningsbokse kunne rykke ret kraftigt, når turbo'en slog til og det må jeg
sige at jeg IKKE har oplevet med denne boks.

Effekten kommer ligesom stille snigende og det er da en rar ting - især for
transmissionen.

Desuden må boksen jo på en eller anden måde være "designet" til motortypen,
for den skal vel vide hvornår og hvormeget brændstof den skal levere ekstra.

Men det kan jo også være en placebo effekt

Fra : ChipMIK

Dato : 27-12-05 20:06

Sorry du tar fejl i næsten alt.

Boksen måler simpelthen bare spændingen ud fra tryksensoren og ændrer dette
en lille smule.

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-12-05 20:11

"ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> skrev i en meddelelse
> Sorry du tar fejl i næsten alt.
>
> Boksen måler simpelthen bare spændingen ud fra tryksensoren og ændrer
> dette en lille smule.

Skal vi sige det sådan - hvis det er tilfældet, er det ikke det produkt som
jeg har forventet ud fra sælgerens forklaring - hverken her i NG'en eller på
hans hjemmeside.

Desuden er det ikke "bare" at snyde - man skal vide hvormeget man skal snyde
for ikke at kvadre motoren inden for de første 1000 km.

Men lad os se om han byder ind i tråden her.

Fra : ChipMIK

Dato : 27-12-05 20:33

Hej

Nu syntes jeg faktisk du mildest talt overreagerer!

Bilens computer har nogle "sikkerhedventiler" indbygget, således en simpel
el-fejl ikke kan ødelægge motoren. Disse "bokse" overskrider ikke disse
værdier. At det så er det samme princip bagved alle motorer (common-rail) og
vel 99% af disse er fra Bosch eller Siemens, ja det er vel ikke noget
"boks"-producenterne kan kritiseres for.

Hvorfor tror du "bokse" er dækket ind i epoxy-lim...for at beskytte for 3000
kr. komponenter eller for man ikke skal kunne gennemskue de 5 komponenter
der er i den ;)... men det har jo ikke så meget med sælgeren at gøre, idet
de bestemt ikke får boksen til 50 kr. stykket fra fabrikken.

Hygge

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-12-05 23:25

> Sorry du tar fejl i næsten alt.
>
> Boksen måler simpelthen bare spændingen ud fra tryksensoren og ændrer
> dette en lille smule.

Hvor går grænsen egentligt for hvor meget lort man kan lukke ud før man kan
blive dømt for injurier?

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : ChipMIK

Dato : 27-12-05 23:53

Jeg skrev desværre ikke common-rail bokse i mit første svar, hvilket jeg
udemærket kan se er uheldigt naar det er en TDi der har været talt om. Min
kommentar gælder naturligvis kun for bokse der monteres på common-rail
trykføleren.

Vi tar lige følgende:

Common-rail-sensor får tilført 5 Volt og stel.

Ud af common-rail sensor kommer et tryksignal til bilens ECU som varierer i
spænding op til 4.6 volt.

Dette signal maaler boksen paa, og ændrer iht. den indbyggede "tabel" eller
i de billige "analoge" er det en simpel operationsforstærker der kobler
forstærkning af signalet fra sensoren til og fra ved en given spænding.

En boks der sidder monteret paa common-rail-sensoren kan derfor KUN regulere
paa indsprøjtningstrykket og INTET andet. 1 ledning ud fra sensoren giver
kun 1 variabel at ændre paa.

Der sidder faktisk Chips i RET meget andet end biler.

Glædelig jul til dig ogsaa Thomas

ChipMIK

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43b1bf40$0$110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-05 00:21

> [...]
> sensoren giver kun 1 variabel at ændre paa.
>
> Der sidder faktisk Chips i RET meget andet end biler.

Korrekt, men hvor relevant er ovennævnte når nu Jan har en TDi PD?

I øvrigt er jeg nok den boksleverandør der har det bredeste udvalg af bokse
der forlænger dysernes åbningstider, netop fordi dette princip ofte er langt
bedre end princippet med at hæve trykket.

Fra : ChipMIK

Dato : 27-12-05 20:13

I en Xsara HDi oplevede jeg det som at få en "ekstra turbo", hvorimod i
Xantia var der et nærmest ubehageligt "ryk" hvilket kommer idet punktet hvor
boksen begynder at hjælpe med har været i samme område som hvor turboen har
sparket til. (men sjovt var det ;) )

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-12-05 23:24

> [...]
> smule...hvilket ligeledes kræver for ca. 10-20 kr. stumper.
>
> Naturligvis er priserne -moms, stik og kassen ;)

Hvordan kan man lade ordet "chip" indgå i sit navn uden at ane en klap om
hvad tuning handler om?

Det er mildest talt pænt uheldigt, at du udtaler dig så skråsikkert om en
anden mands produkter som du tydeligvis ikke aner en skid om. Den boks Jan
har på sin bil og som er typespecik har programmet til forlængelsen af
dysernes åbningstider liggende i en EPROM. V.h.a. en computer kan dette
program ændres ud fra bilens omdrejningstal, så man f.eks. kan give mere
diesel ved 2.000 omdr/min og mindre ved 2.100 omdr/min. Programmet i chippen
er forskelligt alt efter om boksen bruges på en 3-cylindret TDi, en
4-cylindret TDi med 101hk eller en 4-cylindret TDi med 130hk.
Sjovt at du mener, at en boks der forlænger dysernes åbningstide koster
10-20kr i stumper. D.v.s. at en CD med Windows XP burde sælges af Microsoft
for 1kr, for det kan du få en CD til over grænsen? Nu har en ingeniør hos
min leverandør af bokse brugt mere end et år på at udvikle en boks som
forlænger dysernes åbningstider på commonrail-motorer med Siemens
motorstyring, men hans løn er vel ikke noget man tager med i beregningen når
man udregner prisen på en boks?

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-12-05 09:11

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43b1bed6$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> motorstyring, men hans løn er vel ikke noget man tager med i beregningen

Men ellers kan man ikke sammenligne prisen på "råmaterialerne" og den
færdige del.

Jeg arbejder selv i en softwarevirksomhed og jeg kan da sagtens lave en
ekstra CD for 12 kr.

Men der ligger altså en del knowhow bagved (og jeg arbejder heller ikke
gratis), før du kan få CD'en, så den koster altså 5-10.000 kr når du får
den.

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-12-05 19:31

> Nu har jeg købt min boks her: http://bokstuning.dk/ - og der er den da
> ganske modelspecifik
>
> Og så tager det kun 2 minutter at tage den af og 5 minutter at sætte den
> på

Ja ,men den hæver ikke ladetrykket som en chip kan gøre.Boksen ændre
på tidspunkt og længde på indsprøjtningen,ikke på ladetryk.Det kan dog være
en god løsning
da der ikke skal gøres indgreb på styreboxen med sådan en snydebox.Den kan
(måske)også give
lidt mere ladetryk ved lave omdrejninger på grund af mere brændstof og
dermed mere
"krudt" til at drive turboen.
Hej Palle.

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-12-05 19:37

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (måske)også give
> lidt mere ladetryk ved lave omdrejninger på grund af mere brændstof og

Jeg ved det.

Men for mig er den umiddelbare mulighed for at afmontere boksen en vigtig
parameter - vigtigere end at få den tunet helt optimalt.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-12-05 23:28

> Men for mig er den umiddelbare mulighed for at afmontere boksen en vigtig
> parameter - vigtigere end at få den tunet helt optimalt.

Og nu tilbyder jeg såvel chiptuning som bokstuning og kan blot konstatere,
at nogle kunder er til moderen, andre til datteren. Så der er ingen optimal
løsning, blot den bedste mulige løsning til den enkelte kunde.