|
| C2 1.4 HDI - Lugt af brændt gummi. Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 20:42 |
|
Hejsa.
Vi var til julefrokost hos min fader idag, og bilen havde opført sig helt
normalt på vej derned.
Da vi skulle hjem gik jeg ud og startede bilen, da kærresten var klar med
ungerne - men så skulle hun lige plapre færdig, så da den har stået i ca. 2
minutter med fuld skrald på blæseren på varm, lugter bilen forfærdeligt af
brændt gummi, og da vi sætter os ind og kører ryger den som jeg ved ikke
hvad. Det skal siges at der ret hurtigt var blevet ret koldt - ca. -4
grader.
Bilen lugter af brændt gummi, og da jeg kører en kort tur i den, så har den
en hylen når jeg kører - det lyder næsten som den lyd der er når man
sprinkler ruden. Når jeg kobler ud er lyden væk, og dens intensitet følger
omdrejningerne, dvs. den lyder ikke umiddelbart forkert i tomgang - det er
klart en lyd den ikke plejer at have.
Vi lånte min fars bil, og kørte hjem og hentede vores anden bil, og lod
C2'eren stå.
Hvad kan det være, og tør jeg køre den ca. 1,5 km ned til Citroen, eller
skal jeg få Dansk Autohjælp til at komme efter den? Citroen har jo først
åbent mandag (i bedste fald).
Mvh
Brian
| |
alexbo (25-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 25-12-05 20:49 |
|
"Brian Binnerup" skrev i
> Bilen lugter af brændt gummi, og da jeg kører en kort tur i den, så har
> den en hylen når jeg kører -
Det lyder som om den er frosset, så sidder vandpumpen fast i frosset vand og
remmer glider, så den både hyler og lugter brændt.
Kan det tænkes at der slet ikke er frostvæske på?
Du skal ikke køre i den før du har konstateret hvad det er , 1,5 km er nok
til at ødelægge den.
Det er nemt at konstatere, enten er det væk i tøvejr, eller du kan se at
remmen ikke trækker vandpumpen.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 20:54 |
|
> Kan det tænkes at der slet ikke er frostvæske på?
Der er det på som Citroen værkstedet putter på
> Det er nemt at konstatere, enten er det væk i tøvejr, eller du kan se at
> remmen ikke trækker vandpumpen.
Hvordan kan jeg se det?
Mvh
Brian
| |
Thomas Rasmussen (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 25-12-05 21:13 |
|
Brian Binnerup wrote:
>>Kan det tænkes at der slet ikke er frostvæske på?
>
> Der er det på som Citroen værkstedet putter på
>
>
>>Det er nemt at konstatere, enten er det væk i tøvejr, eller du kan se at
>>remmen ikke trækker vandpumpen.
>
>
> Hvordan kan jeg se det?
Du knapper motorhjelmen op og kigger på venstre side af motoren (mener
jeg) der sidder en rem der har fat i krumptappen, generatoren og
vandpumpen. Når motoren kører skal denne rem også køre rundt uden larm
og alle 3 hjul skal selvfølgelig dreje rundt, uden at kende C2'erens
motor, så er vandpumpen sandsynligvis den nederste rem tættest på
fronten. Du kan evt. finde ekspansionsbeholderen og åbne låget for at se
om der er vand på og at det er flydende. Du kan evt. også prøve at
klemme på køleslangen ud til køleren, den skal naturligvis ikke føles
som om den er hård og frossen. Hvis dette er tilfældet skal du ikke køre
i bilen (start med at kig på disse slanger).
Hvis den er frossen så har Citroen et meget stort forklaringsproblem.
Det er rimelig vigtig at kølevæsken er frostsikret da motoren kan tage
skade hvis den fryser (vand udvider sig jo som bekendt).
Thomas
| |
alexbo (25-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 25-12-05 21:13 |
|
"Brian Binnerup" skrev
> Hvordan kan jeg se det?
Du ser efter om alle de hjul remmen kører på drejer med rundt, hvis et af
dem står stille har du fundet problemet.
Om der er frostvæske på er nemt at se, vandet må ikke være klart, forøvrigt
smager frostvæske sødligt, jo sødere jo mere frostsikring, det er ganske
uskadeligt at smage på.
Ganske vist lyder det usandsynligt at motoren ikke skulle være frostsikret,
men i forbindelse med et kølerskift eller lign. kan det være glemt.
De kan da også være generatoren der ikke vil dreje rundt, men start med at
kigge på remmen.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 21:48 |
|
> Ganske vist lyder det usandsynligt at motoren ikke skulle være
> frostsikret, men i forbindelse med et kølerskift eller lign. kan det være
> glemt.
Den har aldrig fået skiftet køler - den er 1½ år gammel.
Mvh
Brian
| |
tb (26-12-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 26-12-05 16:22 |
|
> Om der er frostvæske på er nemt at se, vandet må ikke være klart,
> forøvrigt smager frostvæske sødligt, jo sødere jo mere frostsikring, det
> er ganske uskadeligt at smage på.
> Ganske vist lyder det usandsynligt at motoren ikke skulle være
> frostsikret, men i forbindelse med et kølerskift eller lign. kan det være
> glemt.
og jeg har hørt at 30g frostvæske er nok til at slå en voksen ihjæl...
| |
Armand (26-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-12-05 16:32 |
|
alexbo wrote:
>
> Om der er frostvæske på er nemt at se, vandet må ikke være klart, forøvrigt
> smager frostvæske sødligt, jo sødere jo mere frostsikring, det er ganske
> uskadeligt at smage på.
Det kører nyrerne i sænk, så lad være med at indtage det, og tag lige
giftigheden in mente inden at du smager i det hele taget
--
Armand.
(ellers tilhænger af smage tests - Bremsevædske smager f.eks. af ørevoks
og dem der ikke kan foretage dén test er fejlopdraget med boksehandsker på)
| |
Per Henneberg Kriste~ (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 25-12-05 21:04 |
|
"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
news:43aef5f3$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hejsa.
>
> Vi var til julefrokost hos min fader idag, og bilen havde opført sig helt
> normalt på vej derned.
Jeg tror din kilerem eller servorem trænger til en skiftning ...
Stik hovedet ned i motorrummet og se hvordan dine remme ser ud ....
--
Per, Esbjerg
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 21:07 |
|
> Jeg tror din kilerem eller servorem trænger til en skiftning ...
Jeg tror bestemt ikke det er servoremmen - det ville gøre at der var
lydforskel når jeg drejede, ikke? - Den larmede lige så meget når den kørte
ligeud.
> Stik hovedet ned i motorrummet og se hvordan dine remme ser ud ....
Jeg kiggede derned - og så et plastikskjold, så jeg må nok hellere bare få
Dansk Autohjælp til at køre den ned til en der har forstand på det.
Mvh
Brian
| |
alexbo (25-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 25-12-05 21:17 |
|
"Brian Binnerup" skrev
> Jeg kiggede derned - og så et plastikskjold, så jeg må nok hellere bare få
> Dansk Autohjælp til at køre den ned til en der har forstand på det.
Uanset plastikskjold skal du kunne se remmen, rem og remhjul det er det
eneste man kan se dreje rundt når motoren er igang.
mvh
Alex Christensen
| |
Flemming (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 25-12-05 21:06 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
>>
>> Vi var til julefrokost hos min fader idag, og bilen havde opført sig
>> helt normalt på vej derned.
>
> Jeg tror din kilerem eller servorem trænger til en skiftning ...
Så skulle lyden da ikke forsvinde når der bliver koblet ud ?
Mvh. Flemming
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-12-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-12-05 12:17 |
|
"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43aefbe8$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>>>
>>> Vi var til julefrokost hos min fader idag, og bilen havde opført sig
>>> helt normalt på vej derned.
>>
>> Jeg tror din kilerem eller servorem trænger til en skiftning ...
>
> Så skulle lyden da ikke forsvinde når der bliver koblet ud ?
Så går motoren ned i tomgang ....
--
Per, Esbjerg
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 21:08 |
|
> Jeg tror din kilerem eller servorem trænger til en skiftning ...
Hvor tit skifter man sådan en? - Bilen er 1½ år og har kørt 55.000 km.
Mvh
Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-12-05 21:52 |
|
Brian Binnerup skriver:
>
> og da vi sætter os ind og kører ryger den som jeg ved ikke
> hvad.
Hvor fra ?
> Bilen lugter af brændt gummi, og da jeg kører en kort tur i den, så har den
> en hylen når jeg kører - det lyder næsten som den lyd der er når man
> sprinkler ruden.
Hyler en sprinklermotor ?
> Når jeg kobler ud er lyden væk,
Okay, du holder stille, og gasser op, så er der ikke noget ?
Når du kører følger hyletonen motoromdrejningerne, indtil du kobler ud.
Triller bilen og du gaser op er der ingen hyler ??
> Vi lånte min fars bil, og kørte hjem og hentede vores anden bil, og lod
> C2'eren stå.
Fornuftigt !
> Hvad kan det være, og tør jeg køre den ca. 1,5 km ned til Citroen, eller
> skal jeg få Dansk Autohjælp til at komme efter den? Citroen har jo først
> åbent mandag (i bedste fald).
Lad bilen stå og få Citroen til at kigge på den. Der er vel stadig
garanti på dyret ?
For mig lyder det dyrt !
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 22:12 |
|
> Hvor fra ?
Udstødningen...
> Hyler en sprinklermotor ?
Den giver sådan en "wheee" lyd - det var sådan en lyd.
> Okay, du holder stille, og gasser op, så er der ikke noget ?
Det forsøgte jeg ikke, og nu står bilen lige en 30 km væk
> Når du kører følger hyletonen motoromdrejningerne, indtil du kobler ud.
> Triller bilen og du gaser op er der ingen hyler ??
Umiddelbart kan det godt være jeg skal revidere det - den følger nok farten
af bilen, og ikke omdrejningerne.
> Lad bilen stå og få Citroen til at kigge på den. Der er vel stadig
> garanti på dyret ?
Jeg får DA til at køre den derned, så må de finde ud af hvad der er galt.
Der er ihvertfald stadig reklamationsret på den....
> For mig lyder det dyrt !
Det plejer det at være når der er noget galt med mine biler
Det kan være jeg næste gang skal købe en med en kontrakt på reperationer
osv. osv, med mit held
Mvh
Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-12-05 22:15 |
|
Brian Binnerup skriver:
>
> Udstødningen...
Knækket ophæng ?
Defekt turbo ?
> Umiddelbart kan det godt være jeg skal revidere det - den følger nok farten
> af bilen, og ikke omdrejningerne.
Nåååh, knækket hjulfjeder der kværner dækket.
Eller en håndbremse der ikke har sluppet ordentligt....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 22:22 |
|
> Knækket ophæng ?
Det ville ikke forklare at den lugtede allerede inden jeg kørte.
> Defekt turbo ?
På en 1.4 HDI, der er da ikke turbo på, er der?
> Nåååh, knækket hjulfjeder der kværner dækket.
Bilen er sænket, så den har ikke de originale fjedre på.
> Eller en håndbremse der ikke har sluppet ordentligt....
Nej - for den lugtede fælt allerede inden den havde kørt 1 meter - jeg
troede det var varmeapperatet...
Mvh
Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-12-05 22:32 |
|
Brian Binnerup skriver:
>
> På en 1.4 HDI, der er da ikke turbo på, er der?
Ellers ville den sku være noget bovlam, en 40-50 HK eller sådan noget.
> Nej - for den lugtede fælt allerede inden den havde kørt 1 meter - jeg
> troede det var varmeapperatet...
Måske, men næppe.
Død turbo ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Brian Binnerup (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 25-12-05 22:45 |
|
> Ellers ville den sku være noget bovlam, en 40-50 HK eller sådan noget.
Ok - jeg troede ikke den havde turbo.
> Måske, men næppe.
Det tror jeg heller ikke ud fra lyden når den kørte.
> Død turbo ?
Jeg har set en turbo dø før, og selvom bilen røg, så tror jeg ikke på at det
er turboen - det var der simpelthen ikke røg nok til. Bilen kørte også fint,
ud over den lyd der var, jeg kørte stille rundt i den ca. 1 km....
Mvh
Brian
| |
Brian Binnerup (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 27-12-05 10:35 |
|
> Hvad kan det være, og tør jeg køre den ca. 1,5 km ned til Citroen, eller
> skal jeg få Dansk Autohjælp til at komme efter den? Citroen har jo først
> åbent mandag (i bedste fald).
En opfølgning til de der havde interesse - bilen er nu blevet hentet af
Dansk Autohjælp, og manden derfra var ikke i tvivl om at det var generatoren
der var stået af.
Han havde haft en C3'er før med samme problem, og han mente at generatorerne
på dem var svage.
Jeg forventer at Citroen skifter den under reklamationsretten, men nu må vi
se.
Mvh
Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 27-12-05 19:06 |
|
"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
> En opfølgning til de der havde interesse -
Takker, vi er ikke så godt vant ;). Det er godt at høre at der er "fod" på
problemet, tiden vil vise om Citroen vil "stå ved det..
| |
Brian (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-12-05 20:27 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Takker, vi er ikke så godt vant ;). Det er godt at høre at der er
> "fod" på problemet, tiden vil vise om Citroen vil "stå ved det..
Jeps, er det ikke Citroen der mener det er OK at udskifte en
defekt del med en renoveret, når det er reklamationsrep. ?
/Brian
| |
Armand (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-12-05 21:10 |
|
Brian wrote:
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
>
>>Takker, vi er ikke så godt vant ;). Det er godt at høre at der er
>>"fod" på problemet, tiden vil vise om Citroen vil "stå ved det..
>
>
> Jeps, er det ikke Citroen der mener det er OK at udskifte en
> defekt del med en renoveret, når det er reklamationsrep. ?
Er det da ikke også at reparere?
Står der nogensteds at man skal have nyt, andet end pågældende del der
er gået itu??
--
Armand.
| |
Brian (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-12-05 21:22 |
|
Armand wrote:
> Er det da ikke også at reparere?
Jeg vil kalde det at lappe...
> Står der nogensteds at man skal have nyt, andet end pågældende del der
> er gået itu??
Nope, men jeg mener det var PSA, der skrev det modsatte - at de ville
tillade sig at bruge renoverede dele. Jég ville have det lidt stramt over at
få en 3 år gammel generator i min 1 år gamle Citroen... men jeg er
også sær
/Brian
| |
Morten Fruergaard (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 27-12-05 22:15 |
|
Brian wrote:
> Nope, men jeg mener det var PSA, der skrev det modsatte - at de ville
> tillade sig at bruge renoverede dele. Jég ville have det lidt stramt
> over at få en 3 år gammel generator i min 1 år gamle Citroen... men
> jeg er også sær
Den er jo netop ikke 3 år.
Det kan godt være at selve huset er, men når alle sliddele o. lign er nye,
så er den lige så god som ny...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Brian Binnerup (27-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 27-12-05 23:55 |
|
> Takker, vi er ikke så godt vant ;). Det er godt at høre at der er "fod" på
> problemet, tiden vil vise om Citroen vil "stå ved det..
Yep - hvor længe holder sådan en generator normalt? - Jeg syntes ikke at man
hører om sådan en som en dicideret sliddel, og 50.000 km er jo ikke
voldsomt...
Og hvad koster den når jeg nu skal betale en ny ved 100.000 km og 150.000
km? Der er bilen jo ikke længere under reklamationsret...
Eller skal jeg bare sørge for at køre km. nok så generatoren aldrig bliver
mere end to år gammel? (Ny reklamationsret på den del).
Mvh
Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (28-12-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 28-12-05 08:25 |
|
"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
> Yep - hvor længe holder sådan en generator normalt? - Jeg syntes ikke at
> man hører om sådan en som en dicideret sliddel, og 50.000 km er jo ikke
> voldsomt...
>
Det vil jeg heller ikke mene det er, men Citroen kan have en anden ;).
> Og hvad koster den når jeg nu skal betale en ny ved 100.000 km og 150.000
> km? Der er bilen jo ikke længere under reklamationsret...
>
?? Jeg kender ikke prisen på en org. . Jeg ville smide en på fra T.Svansen,
den kan ikke være dårligere ;). Jeg har lige købt en rib-rem hos dem,
producenten er Goodyear, så en generator der fra, er ikke nødvendigvis
dårlig.
> Eller skal jeg bare sørge for at køre km. nok så generatoren aldrig bliver
> mere end to år gammel?
En anden mulighed.
| |
alexbo (28-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-05 12:08 |
|
"Brian Binnerup" skrev
> Yep - hvor længe holder sådan en generator normalt? -
10 år 250.000 km.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian Binnerup (28-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 28-12-05 13:32 |
|
> 10 år 250.000 km.
Hehe - 1½ år og 53.000 km i en C2'er
Citroen skiftede generatoren og en forlygtepære på garantien.
Mvh
Brian
| |
alexbo (28-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-05 14:00 |
|
"Brian Binnerup" skrev
> Citroen skiftede generatoren og en forlygtepære på garantien.
Godt, så endte det hele jo som det skulle.
Bortset fra at man bør skifte begge pærer samtidig.
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-12-05 21:28 |
|
Brian Binnerup skriver:
>
> Citroen skiftede generatoren og en forlygtepære på garantien.
Flot, fik du 2 års garanti på den nye (altså ikke pæren ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Brian Binnerup (29-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Binnerup |
Dato : 29-12-05 00:03 |
|
> Flot, fik du 2 års garanti på den nye (altså ikke pæren ?
Det tror jeg ikke, men der er jo 2 års reklamationsret på den forfra ifølge
købeloven.
Hvis noget repareres under reklamationsret, så har man ny reklamationsret på
den del.
Mvh
Brian
| |
Preben Riis Sørensen (29-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 29-12-05 00:56 |
|
"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
news:43b319aa$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Flot, fik du 2 års garanti på den nye (altså ikke pæren ?
>
> Det tror jeg ikke, men der er jo 2 års reklamationsret på den forfra
ifølge
> købeloven.
>
> Hvis noget repareres under reklamationsret, så har man ny reklamationsret
på
> den del.
Derfor er det vigtigt, at man altid får det skriftligt, såsnart der er
foretaget garantireparationer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
|
|