Den der Suzuki og dæk
Fra : martin

Dato : 25-12-05 02:00

Hvis der står 175 65 14 på dem der er på nu kan jeg så mon sætte noget 185
75 14 på ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-05 09:02

martin wrote:
> Hvis der står 175 65 14 på dem der er på nu kan jeg så mon sætte
> noget 185 75 14 på ?

Måske...

Det kommer an på, hvad bilen er født med.
Hvis den er født på 175/65-14, så må du ikke, da 185/75-14, da vil være 8,6
større og maks. 5 % er lovligt.

Fra : Armand

Dato : 25-12-05 15:56

Morten Fruergaard wrote:

på dem der er på nu kan jeg så mon sætte

> Det kommer an på, hvad bilen er født med.
> Hvis den er født på 175/65-14, så må du ikke, da 185/75-14, da vil være 8,6
> større og maks. 5 % er lovligt.

Nu ser jeg ikke lige et 185/75 i nim dæktabel, men derfor kan det jo
sagtens forekomme.

Lidt dækteori:
De to nævnte størrelser er begge til 14" fælge - Deraf 14-tallet i begge
dimensioner.
De to øvrige tal dækker hhv. dækkets bredde i mm (175mm & 185mm) samt
dækkets højde i procent af bredden.
Det er omkring sidstnævnte tal, der forøvrigt også kaldes "serie", at
uigennemskueligheden forekommer, derved at man oftest ikke vil kunne
regne forholdet ud i hovedet; men alligevel kan man skelne at
sidstnævnte størrelse er både bredere og procentielt højere, hvilket
dobler højden og dermed omkredsen op

Men lad os lige regne på'ed:
175/65: 65% af 175 => ca. 114 mm høje!
185/75: 75% af 185 => ca. 139 mm høje!
Forskellen er derved: 139 - 114 = 25 mm

Højden gør sig gældende på "begge sider" af akslen og er i praksis en
radius, så hjulet er 50 mm højere (=diameter) med 185'eren og allerede
her kan man regne den procentielle forskel på de to højder ud, men lad
os lige tage omkredsen istedet:

175'eret:
Fælgen er 14 " á 25,4mm = ca. 356mm
Dertil lægges de to gange radius á 114 (=228) => 584mm i diameter.
Omkredsen er 3,14(=pi) gange større => 1834mm - Sagt med andre ord:
hjulet ruller lidt over 1,8 meter pr omdrejning!

185'eret (du kunne jo prøve at regne dét ud selv inden du læser videre?):
Fælgen er den samme: 356mm i diameter.
Dertil lægges de to gange radius á 139mm (=278mm) => 634mm.
Omkredsen er så 634 gange 3,14 = 1991mm - Altså næsten 2 meter pr.
omdrejning!
Helt nøjagtig er 1991mm 8,5% større end 1834mm, hvilket ikke harmonerer
med reglerne
Noget andet er at det jo ikke kun er regler, men også komfort á
afvigelse på speedometerets hhv. km-tællerens visning.

Noget andet er at når man sætter større (alu-)fælge på sin bil er det
egentligt et nødvendigt onde, derved at markant bredere dæk også er af
betragteligt lavere "serie" og den større fælg derved udfylder det
tomrum der ellers måtte være mellem dæk og fælg.
Således er det (iflg min tabel) et 185/55-15 hhv. 205/50-16 der matcher
dine originale hjul!
Hvis du vil holde dig til den originale 14" fælgstørrelse, kan du også
vælge 205/55-14. De kræver dog en 6½" bred fælg hvor den originale
formodentlig kun er 5" bred

--
Armand.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-05 08:53

Armand wrote:
> Helt nøjagtig er 1991mm 8,5% større end 1834mm,

Niks. Det giver 1,085636, som afrundes til 1,086 = > 8,6 % for store.

Men jeg formoder/håber at dit indlæg ikke var til mig, men til det
oprindelige indlæg...

Fra : Armand

Dato : 26-12-05 16:25

Morten Fruergaard wrote:

> Niks. Det giver 1,085636, som afrundes til 1,086 = > 8,6 % for store.

Shit!
Man skal ikke ustraffet komme til et bruge ord som "helt præcist"
Anyhow er det vel over de 5% og til det skal anskues at dækfabrikanterne
opererer med tolerancer der ligger vidt fra de her brugte decimaler!

--
Armand

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-05 16:35

Armand wrote:

> [...]
> Anyhow er det vel over de 5% og til det skal anskues at
> dækfabrikanterne opererer med tolerancer der ligger vidt fra de her

Helt korrekt.
Det var mere fordi at du kommenterede mit indlæg, hvor jeg havde skrevet 8,6
%...

Fra : Armand

Dato : 26-12-05 17:20

Morten Fruergaard wrote:

> Helt korrekt.
> Det var mere fordi at du kommenterede mit indlæg, hvor jeg havde skrevet 8,6
> %...

OK!
Det var så ikke en kommentar til din udregning, men mere en beskrivelse
deraf i almindelighed. At dit tal så blev glemt som reference i kampens
hede, beklager jeg!

--
Armand.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-05 09:31

Sun, 25 Dec 2005 01:59:33 +0100, skrev martin, på 4 linier, i
<43adeef6$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Hvis der står 175 65 14 på dem der er på nu kan jeg så mon sætte noget 185
>75 14 på ?

Nej
De har ikke samme omkreds

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-12-05 10:36

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Sun, 25 Dec 2005 01:59:33 +0100, skrev martin, på 4 linier, i
> <43adeef6$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> Nej
> De har ikke samme omkreds

Og det skal de have +/- 5%.
Dækkene vil passe på fælgene, de kan måske også være i skærmkasserne, men de
er mere end 5% større, hvis vi forudsætter at 175/65R14 er originaldækket.

Leo

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-12-05 13:01

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der står 175 65 14 på dem der er på nu kan jeg så mon sætte noget 185
> 75 14 på ?

Jeg har nu aldrig hørt om 75 profil.
Men sæt 185/60-14 på, det koster næsten gratis

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-05 13:43

Sun, 25 Dec 2005 13:01:18 +0100, skrev Michael Kirkegaard, på 11
linier, i <43ae8a01$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, :

>"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

>Jeg har nu aldrig hørt om 75 profil.
>Men sæt 185/60-14 på, det koster næsten gratis

Nå mange biler er nu født med dem
Feks Jan's Opel Vectra

Mine Gamle Vinterdæk til Vectra'en var 175/75-14
Som den også var født med.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-12-05 14:12

> [...]
>>

> Nå mange biler er nu født med dem
> Feks Jan's Opel Vectra
>
> Mine Gamle Vinterdæk til Vectra'en var 175/75-14

Ok, jeg troede faktisk at den gik fra 70 profil til 82.
Man lærer noget hverdag

Michael

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-05 15:14

Sun, 25 Dec 2005 14:11:30 +0100, skrev Michael Kirkegaard, på 31
linier, i <43ae9a74$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, :

>Ok, jeg troede faktisk at den gik fra 70 profil til 82.
>Man lærer noget hverdag

Hvis ikke har du sovet hele dagen

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-05 15:19

> [...]
linier, i <43ae9a74$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, :

>Ok, jeg troede faktisk at den gik fra 70 profil til 82.

Og ens hukommelse er heller ikke hvad den har været
Vectra A er født med 175/70-14
Men 185/75-14 kan fåes .-)

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-12-05 18:53

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev :

>Ok, jeg troede faktisk at den gik fra 70 profil til 82.
>Man lærer noget hverdag

Jep - både min Rekord, og min Scorpio, kører skam også på 75'ere

som dækmanden kalder dem ... Volvo dæk - så en del vøller briger dem
nok også

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-05 10:36

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der står 175 65 14 på dem der er på nu kan jeg så mon sætte noget 185
> 75 14 på ?

Hej .

Er du i tvivl om dæk størrelser så kan denne måske bruges
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen