Antal sikkerhedsseler kontra antal passage~
Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-12-05 23:23

Halløj i hytterne

Jeg vidste egenligt godt med mig selv, at jeg skal lade være med at
diskutere med "She who must be obeyed"

Anyway :

Haves

Opel Rekord Stationcar + 2 voksne + 5 tøser, i alderen
11,13,16,18, og 23

Men der er kun 4seler i bilen

Nu mener det påståelige fruentimmer dælme, at de andre må blive
hjemme, eller vi skal køre i 2 biler ..... hehe...

Det mener jeg (og muldvarpen) ikke er nødvendigt, de 4 seler skal
bruges, og resten må undvære

Nøehhh nej - så får man sgu' et klip i kørekortet, påståes det

Hvad så hvis man lægger bagsædet ned - så er der jo kun de 2 forreste
pladser, der kan bruge selerne

(Til orientering skal det nok nævnes at Køge Politi, ikke tør svare ;)

Men - hvad er egentligt korrekt

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Dak

Dato : 21-12-05 23:33

> Haves
>
> Opel Rekord Stationcar + 2 voksne + 5 tøser, i alderen
> 11,13,16,18, og 23

Med så mange biler du havde, så kan du da lige fixe dem op og give dine to
ældste døtre en hver i julegave istedet.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-12-05 23:39

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>Med så mange biler du havde, så kan du da lige fixe dem op og give dine to
>ældste døtre en hver i julegave istedet.

Overså du muldvarpens indblanding i tingene ?

Du lærer nok tidsnok, at man skal tænke sig meget godt om hvad man
giver sådanne størrelser - hvis du lagde mærke til min egen Sierra
DOHC, så har en af tøserne haft lånt den, og se den nu ;(

Fra : blue

Dato : 21-12-05 23:36

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg (og muldvarpen) ikke er nødvendigt, de 4 seler skal
> bruges, og resten må undvære

Korrekt.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 23:45

> Haves
>
> Opel Rekord Stationcar + 2 voksne + 5 tøser, i alderen
> 11,13,16,18, og 23

Det er jo så 4 voksne og 3 børn.
Eller 5 hvor du ikke har ansvaret men dem selv - så er der 2 som du har
ansvaret
for nemlig dem under 15.

Det er sådan vi fordeler i en minibus hvor der ikke er seler til alle
skoleungerne
efter at "klippekortet" blev indført. Det skulle være efter reglerne ifølge
en betjent fra Valby.

Og jo de findes - har også en bus fra 1994 uden seler overhovedet udover
chauffør.
Utroligt at det kan være lovligt at køre skolebørn med de regler der er nu
om dage.
Men det er det.

> Men - hvad er egentligt korrekt

Det vil jeg så mene at det jeg har skrevet er.

Mvh. Allan M

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-12-05 23:50

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev :

>Det vil jeg så mene at det jeg har skrevet er.

Øehhhhh

Ser du - hun mener jo bl.a at man ikke må være flere i bilen, end der
er seler til - og at snakke om at anbringe nogen af dem helt omme
bagved, jamen det må man da slet ikke

Deri er vi ganske så uenige (hende og jeg)

Du kan vel høre julefreden er truet ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 23:55

> [...]
> er seler til - og at snakke om at anbringe nogen af dem helt omme
> bagved, jamen det må man da slet ikke
>
> Deri er vi ganske så uenige (hende og jeg)

Hvis du mener at der må være nogen helt omme bagved så
vil jeg gerne give dig ret i det.
Jeg mener bare at de 2 under 15 år skal have en sele på hvis
det er muligt - og det er det jo.
Ellers må man jo fylde op så længe det ikke generer føreren.

> Du kan vel høre julefreden er truet ;)

Mon ikke du få afværget dette med dine diplomatiske evner

Mvh. Allan

Fra : blue

Dato : 22-12-05 00:09

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener bare at de 2 under 15 år skal have en sele på hvis
> det er muligt - og det er det jo.

Der er ingen regler om, at børnene skal ikke spændes fast før de voksne (på
nær børn under 3 år).

Fra : blue

Dato : 22-12-05 00:14

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen regler om, at børnene skal ikke spændes fast før de voksne
> (på nær børn under 3 år).

Jeg prøver lige igen, så det er til at forstå

Der er ingen regler om, at børnene skal spændes fast før de voksne (på nær
børn under 3 år).

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 00:14

> Der er ingen regler om, at børnene skal ikke spændes fast før de voksne
> (på nær børn under 3 år).

Nå nå

§80
Stk. 6. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-5.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 00:17

> §80
> Stk. 6. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
> anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-5.

Og det var egentligt denne her jeg ledte efter :

Klippekortet omfatter grove overtrædelser, der ikke i sig selv medfører
frakendelse, men som er trafikfarlige. Klippekortet gælder for alle
motordrevne køretøjer, der kræves kørekort til.
Du får et klip, hvis du:

a.. Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen

Mvh. Allan

Fra : blue

Dato : 22-12-05 00:32

> Nå nå
>
> §80
> Stk. 6. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
> anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-5.

Det betyder blot, at føreren kan straffes, hvis børnene ikke er fastspændt -
ikke at de har fortrinsret. Hvis selerne er optaget af voksne, kan føreren
ikke straffes.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-12-05 19:40

blue wrote:
> Der er ingen regler om, at børnene skal ikke spændes fast før de voksne (på
> nær børn under 3 år).

Det er ellers den tolkning der ligges for dagen, når spørgsmålet
kommer op.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : DSH

Dato : 24-12-05 13:36

> Det er ellers den tolkning der ligges for dagen, når spørgsmålet kommer
> op.

Ikke af nogen, der har forstand på det

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-12-05 02:02

DSH wrote:
> Ikke af nogen, der har forstand på det

Men det får lov at stå uimodsagt i trafukradioen. Det er jo en
politimand der siger det.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-12-05 12:43

Allan Møller wrote:
> Jeg mener bare at de 2 under 15 år skal have en sele på hvis
> det er muligt - og det er det jo.
> Ellers må man jo fylde op så længe det ikke generer føreren.

Yessir sådan cirka. Seler skal benyttes i det omfang de findes, og Jan
skal bare starte med at dele seler ud til de yngste først.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : blue

Dato : 22-12-05 12:59

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Yessir sådan cirka. Seler skal benyttes i det omfang de findes, og Jan
> skal bare starte med at dele seler ud til de yngste først.

Nej, han kan selv bestemme, hvordan børnene skal placeres.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-12-05 13:26

blue wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, han kan selv bestemme, hvordan børnene skal placeres.

Nej, hvis der er børn under 15 og seler til dem, så SKAL de have.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-12-05 08:41

<jan@stevns.net> skrev

> Du kan vel høre julefreden er truet ;)

I (h)julefredens højhellige navn, så kender du sikkert en Rekordentusiast
der vil sælge dig en H-sele til midterpladsen på bagsædet

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-12-05 19:39

jan@stevns.net wrote:
> [...]
> er seler til - og at snakke om at anbringe nogen af dem helt omme
> bagved, jamen det må man da slet ikke
> Deri er vi ganske så uenige (hende og jeg)

Det korte af det lange er at den der kører bilen skal have sele på.

Hvis de fem alle kan være på bagsædet, og der kun er to seler der, er
det dem på 11 og 13 der har forrang til selerne.

Du må ikke have nogen i "bagagen". Medmindre der er sædeindretning til
dem.

Ingen må sidde så de generet din betjening af bilen. Eller tager dit
udsyn. Og ingen må sidde to i en sele.

Men ellers må du faktisk proppe i til du møder vægtgrænsen.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 23-12-05 20:13

klip

> Hvis de fem alle kan være på bagsædet, og der kun er to seler der, er det
> dem på 11 og 13 der har forrang til selerne.

klip

Som juristen fra FDM skiver, så er det kun børn under 3 år der SKAL spændes
fast. Er de ældre, så har børn ingen fortrinsret til de resterende seler.
Hilsen Matthias

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-12-05 23:27

Matthias H Matthiessen wrote:
> Som juristen fra FDM skiver, så er det kun børn under 3 år der SKAL spændes
> fast. Er de ældre, så har børn ingen fortrinsret til de resterende seler.
> Hilsen Matthias

Men holder den også hos den betjent der udskriver bødeforlæget?

De har jo sådan en mani med at for ret hvis man forfølger deres
udlægning af reglerne. :-/

Fra : DSH

Dato : 24-12-05 13:34

> Men holder den også hos den betjent der udskriver bødeforlæget?

Naturligvis - de kender jo godt reglerne (modsat flere herinde).

> De har jo sådan en mani med at for ret hvis man forfølger deres udlægning
> af reglerne. :-/

Sikke noget vrøvl. Og så har du jo altid muligheden for at tage sagen i
retten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-12-05 02:01

DSH wrote:
> Naturligvis - de kender jo godt reglerne (modsat flere herinde).

Det er helt bestemt ikke dem alle der gør. Fredag i trafukradioen var
der da en der kløjs i det, netop omkring selerne. Beskeden fra den
politimand var at taxichaufførere skal have sele på når de kører med
kunder. Og medmindre de har lavet den lov om, på det punkt, siden jeg
selv kørte er det ikke rigtig.

> Sikke noget vrøvl. Og så har du jo altid muligheden for at tage sagen i
> retten.

Det er netop det jeg mener med at 'forfølge deres udlægning'.

Fra : Rander

Dato : 22-12-05 00:53

Wed, 21 Dec 2005 23:22:41 +0100 brugte jan@stevns.net 37 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>hjemme, eller vi skal køre i 2 biler ..... hehe...
>Det mener jeg (og muldvarpen) ikke er nødvendigt, de 4 seler skal

Nemlig!

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er
forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den
person, der benytter siddepladsen...

Så de seler der er skal benyttes, resten må klamre sig fast til dem der
sidder i selerne!

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis man siger til en kæreste at man ikke vil have ham mere, kan det være
han bliver så ked af det, at han finder en anden. (Astrid, 7 år)

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-12-05 11:16

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> sidder i selerne!

Genialt svar *LOOOL*

For lige at få fastslået at dem uden seler overhovedet har lov at være i
bilen, vil jeg lige tilalde mig at supplere med §82.

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at
føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2
og 4, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.
Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt

en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-12-05 13:58

klip

> Men - hvad er egentligt korrekt
>

> --
> jan@stevns.net
> Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Jeg har forespurgt FDM´s juridiske afdeling, Her er svaret:

"For børn (personer under 15 år) gælder det at disse altid skal være
fastspændte. Børn under 3 år skal desuden benytte særligt sikkerhedsudstyr
der er tilpasset barnets højde og vægt. Derfor vil det være ulovligt at
transportere et barn på 12 år uden sele hvor bilens seler er optaget af
voksne. Men det vil være lovligt hvis det i stedet er en af de voksne der
kører uden sele.

Det er førerens ansvar at børn benytter sikkerhedssele. Det er derfor
føreren der bliver pålagt bøde og klip i førerbeviset, hvis reglerne ikke
overholdes."

Hilsen Matthias

Fra : blue

Dato : 22-12-05 14:07

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forespurgt FDM´s juridiske afdeling, Her er svaret:

Har du en e-mail-adresse og et navn på den, der har givet svaret?

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-12-05 14:13

> "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en e-mail-adresse og et navn på den, der har givet svaret?

Ja, det har jeg. Vil dog ikke offentliggøre den her. Er du interesseret, så
send en mail til mig.
Hilsen Matthias

Fra : blue

Dato : 22-12-05 14:41

> Ja, det har jeg. Vil dog ikke offentliggøre den her. Er du interesseret,
> så send en mail til mig.

Er gjort...

Fra : blue

Dato : 22-12-05 15:59

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forespurgt FDM´s juridiske afdeling, Her er svaret:

Og her er så, hvad samme person nu skriver:

Du har ret. Ifølge bekendtgørelsen er det børn under 3 år der skal
fastspændes før voksne, mens ældre børn ikke har samme fortrinsret. Jeg
beklager fejlen.

Med venlig hilsen

XXX
Fuldmægtig, cand.jur.

Fra : Uni Bull

Dato : 27-12-05 11:27

> Og her er så, hvad samme person nu skriver:
>

> Du har ret. Ifølge bekendtgørelsen er det børn under 3 år der skal
> fastspændes før voksne, mens ældre børn ikke har samme fortrinsret. Jeg
> beklager fejlen.

....hvilket er det samme der står på
http://www.sikkertrafik.dk/a4000a/base/11803e80

....og så burde den ged vist være barberet
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : HaHo

Dato : 22-12-05 18:31

In article <o3ljq1l4oirannv48u55m9ccliqqt5ios4@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net says...
> [...]
> pladser, der kan bruge selerne
>
> (Til orientering skal det nok nævnes at Køge Politi, ikke tør svare ;)

Er penge mere værd end disse unge menneskers liv og førlighed?

Så er en ikke fastspændt menneske tung af h-e når de ryger frem ved en
kraftig indbremsning eller kollision.

HaHo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 19:32

HaHo <me@privacy.net> skrev :

>Er penge mere værd end disse unge menneskers liv og førlighed?

Nej - penge kan på ingen måde opveje liv/førlighed. Det var nu heller
ikke det, der er kilden til det oprindelige spørgsmål - men et ? om
hvad dælen reglerne mener.

At vi måske er privelligeret ved at kunne opvise en mindre vognpark,
er irrelevant - hovedparten af bil-familierne her i landet har jo kun
en og samme bil, måske en stationcar, der af fysiske årsager kan
transportere flere end blot 5 mennesker

>Så er en ikke fastspændt menneske tung af h-e når de ryger frem ved en
>kraftig indbremsning eller kollision.

Derom hersker ingen tvivl

(Jeg mangler da også stadig af få afklaret, hvad fanden jeg skal sige,
hvis en emsig strømer påstår jeg ikke må have nogen siddende helt omme
bagved)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-12-05 21:24

> HaHo <me@privacy.net> skrev :
>

> (Jeg mangler da også stadig af få afklaret, hvad fanden jeg skal sige,
> hvis en emsig strømer påstår jeg ikke må have nogen siddende helt omme
> bagved)

Som loven er i dag skal der forefindes seler på/ved forsæder, og de _skal_
benyttes.

Derimod er den mere "luren/ulden" med bagsædet. Husker ikke helt
skæringsdatoer for forskellige regler. Men generelt gælder følgende i dag,
er der seler _skal_ de benyttes.

Dog er der muligvis en lovændring på vej således at det kun vil blive
lovligt at transportere det antal personer der er sæder og seler til, men -
indtil videre _skal_ så vidt jeg er orienteret kun personer der er placeret
på en selebærende stol benytte sele.

Sidste år kom der bl.a. en lovændring på busser, tidligere har det været
lovligt at transportere 3 børn for hver to sædepladser, dette blev forbudt
sidste forår, for alle busser (ikke bare nyregistrerede). Ved det bestemt da
den prøvesagkyndige og jeg ikke var enige herom før han havde konsulteret
sagkundskaben, hvorefter han ringede og gav mig ret. *LOL*

MVH Hans

Fra : HaHo

Dato : 22-12-05 22:23

In article <q2slq19rd37sb1cu21vd6o4ffopk522pgo@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net says...

> Nej - penge kan på ingen måde opveje liv/førlighed. Det var nu heller
> ikke det, der er kilden til det oprindelige spørgsmål - men et ? om
> hvad dælen reglerne mener.

Så er jeg mere rolig.

HaHo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 22:22

HaHo <me@privacy.net> skrev :

>Så er jeg mere rolig.

Det kan du roligt være, jeg værdsætter alle tøserne ganske højt

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-12-05 23:53

> Hvad så hvis man lægger bagsædet ned - så er der jo kun de 2 forreste
> pladser, der kan bruge selerne

Lige netop dette spørgsmål har jeg ikke set besvaret her endnu. Jeg vil også
meget gerne høre om det er tilladt at lægge bagsæderne ned og dermed proppe
endnu flere ind bag i stationcaren?

Mvh

Emil

Fra : Uni Bull

Dato : 27-12-05 11:15

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> 2 voksne + 5 tøser, i alderen
> 11,13,16,18, og 23

....men *så* købte i også et fjernsyn
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-05 11:29

jan@stevns.net wrote in news:o3ljq1l4oirannv48u55m9ccliqqt5ios4
@dtext.news.tele.dk:

> [...]
> pladser, der kan bruge selerne
>
> (Til orientering skal det nok nævnes at Køge Politi, ikke tør svare ;)

Du har ret

De seler der er monteret i bilen SKAL anvendes (hvis altså der sidder
nogen på den plads), mens resten så gerne må sidde uden sele blot de ikke
er til gene for føreren af bilen. Der _kan_ måske blive noget
forklaringsproblem mht. dem under 15, så i din situation ville jeg nok
montere de 2 tøser under 15 i selerne og lade resten være uden seler.

Der kan så komme en masse moralsk halløj omkring det forsvarlige ved at
have 5 tøser moslet ind på bagsædet osv... men lovgivningsmæssigt er der
ikke noget problem.

Thomas