Hmmm trailer-spg
Fra : martin

Dato : 21-12-05 11:49

Har en Suzuki swift 1,6I (møgspand)
Har ikke lige reg-attesten ved mig nu.

Skulle fragte 2 paller på en 750 kg trailer.

Må jeg godt det for politiet?

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 11:58

"martin" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Har en Suzuki swift 1,6I (møgspand)
>Har ikke lige reg-attesten ved mig nu.
>
>Skulle fragte 2 paller på en 750 kg trailer.
>
>Må jeg godt det for politiet?

Hvis den faktiske totalvægt af traileren ikke overstiger det bilen må
trække så må du godt.
Men du skal faktisk have både bilens og trailerens reg.-attester
(eller kopier) med. Ellers er det ret svært at dokumentere vægtene.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-12-05 12:01

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Men du skal faktisk have både bilens og trailerens reg.-attester
> (eller kopier) med. Ellers er det ret svært at dokumentere vægtene.

Joh det kan du da have ret i. Men hvem er det lige der står med
bevisbyrden? Det er IMHO anklager, i det her tilfælde politiet som måske
kunne mene man kører med overlæs.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : martin

Dato : 21-12-05 12:03

> [...]
> Men du skal faktisk have både bilens og trailerens reg.-attester
> (eller kopier) med. Ellers er det ret svært at dokumentere vægtene.

Ja så blir den lidt kryptisk kan jeg godt se. For jeg ved fx ikke hvormeget
en palle med computere eller computerskærme vejer. Kommer jo også an på hvor
højt de er læsset... Traileren er 2-akslet hvis det gør en forskel.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 12:19

> [...]

>en palle med computere eller computerskærme vejer. Kommer jo også an på hvor
>højt de er læsset... Traileren er 2-akslet hvis det gør en forskel.

Det lyder som om du hellere må ringe efter en fragtmand

Det er underordnet hvormange aksler traileren har, det der er
interessant er hvad bilen må trække og det står på bilens reg.-attest.
Og så er du nødt til at vide noget om hvad det du læsser på traileren
vejer. En europalle må svjh læsses med 1.200 kg, og så har du jo
hurtigt overlæs.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Armand

Dato : 21-12-05 23:13

Leonard wrote:

> Det er underordnet hvormange aksler traileren har,

Dog med det forbehold at lasteevnen på 750kgs'en minimeres dobbelt af
akslens/ernes vægt!
Jeg kan ikke forestille mig hvilken bil der ikke må køre med en 750kg's
bremset trailer, derved at den i så fald skulle veje mindre end 750kg :-|
Hvad er lasteevnen på pågældende trailer? Kommer du ikke hurtigt over
dén istedet?

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 21-12-05 12:28

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Men du skal faktisk have både bilens og trailerens reg.-attester
> (eller kopier) med. Ellers er det ret svært at dokumentere vægtene.

Det er korrekt, at man skal have registreringsattesterne med sig. Har man
ikke det, kan man få en bøde.

Men selv om politiet ikke kan slå farven på bilen op i deres systemer, er
det ikke svært for dem at finde frem til de relevante tal fra
registreringsattesterne...

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 12:40

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote:

>Men selv om politiet ikke kan slå farven på bilen op i deres systemer, er
>det ikke svært for dem at finde frem til de relevante tal fra
>registreringsattesterne...

Du får ikke en bøde for at have glemt farvekortet ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 21-12-05 14:50

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er korrekt, at man skal have registreringsattesterne med sig. Har man
> ikke det, kan man få en bøde.

Hvor står det egentlig i lovgivningen ??

/Peter

Fra : blue

Dato : 21-12-05 17:15

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det egentlig i lovgivningen ??

"Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på højst 3500 kg"

§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt

1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
2) påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den værdi for
største totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest, og
3) påhængskøretøjets bredde ikke overstiger bilens bredde i hver side
med mere end
a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m, eller
b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke 2,3 m.

Stk. 2. Bilens og påhængskøretøjets registreringsattest eller kopi heraf
skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet.

Stk. 3. Hvis der for bilen er udfærdiget koblingsattest, skal denne eller
kopi heraf medbringes og benyttes i stedet for registreringsattesten.

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 22-12-05 09:45

> [...]
>
> Stk. 3. Hvis der for bilen er udfærdiget koblingsattest, skal denne eller
> kopi heraf medbringes og benyttes i stedet for registreringsattesten.

Takker for oplysningen.

Spørgsmålet er så egentlig, om transportministeren overhovedet kan fastsætte
bestemmelserne i stk. 2 og 3. Ifølge loven er det skatteministeren, der kan
fastsætte bestemmelser om "medbringelse af registreringspapirer under
kørslen", se § 73, stk. 1, nr. 3.

Nå - alligevel kunne det godt være, at jeg skulle køre
registreringsattesterne en tur gennem kopimaskinen.

/Peter

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-12-05 10:47

> Nå - alligevel kunne det godt være, at jeg skulle køre
> registreringsattesterne en tur gennem kopimaskinen.
>
> /Peter

Hej Peter, du kan købe en original kopi til bilen og til cven, de koster 50
kr. pr stk.
Dem har jeg altid med.

God jul ønskes til fruen og dig.

Hilsen Jørgen

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 22-12-05 15:38

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Peter, du kan købe en original kopi til bilen og til cven, de koster
> 50 kr. pr stk.
> Dem har jeg altid med.

Nåh ja. Så behøver jeg ikke at tage de originale med, når jeg er i udlandet.

> God jul ønskes til fruen og dig.

I lige måde. Håber, at vi ses i løbet af næste år, i det mindste til FD.

Hilsen
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-05 12:00

martin skriver:

> Skulle fragte 2 paller på en 750 kg trailer.
>
> Må jeg godt det for politiet?

Hvis pallerne er tomme - ja

Klasu
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : martin

Dato : 21-12-05 12:53

Ja det det handler om er at jeg må hente 13 paller computere gratis og
regnede så med at have 2 ad gange + hvad der nu kan være i bilen.

Men jeg aner jo ikke lige hvad sådan noget vejer?

Håbe på ikke og møde pansere?

Tror dog ikke at sådan en palle kan veje mere 300 kg med fx 30 computere

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-05 13:24

martin skriver:

> Ja det det handler om er at jeg må hente 13 paller computere gratis og
> regnede så med at have 2 ad gange + hvad der nu kan være i bilen.

Hvor højt lastet på pallerne ?

> Men jeg aner jo ikke lige hvad sådan noget vejer?

Tag en computer i hånden, hvad vejer den ?

> Håbe på ikke og møde pansere?

Og at der ikke sker noget, samt din bil må trække så meget.

Surt at rode rundt med en overlæsset trailer og forsikringen afviser en
skade, på grund af overlæs ?

> Tror dog ikke at sådan en palle kan veje mere 300 kg med fx 30 computere

Vejer en computer 10 kg ?
(det tror jeg)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : OZ7PUS

Dato : 21-12-05 13:55

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håbe på ikke og møde pansere?
>
> Tror dog ikke at sådan en palle kan veje mere 300 kg med fx 30 computere

Du vil blive grumt overasket over hvor meget det lordt kan veje

OZ3BTO

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 15:27

"martin" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Ja det det handler om er at jeg må hente 13 paller computere gratis og
>regnede så med at have 2 ad gange + hvad der nu kan være i bilen.

Hvis du alligevel skal køre flere gange, så kan du jo lige tage hjem
forbi og hente bilens reg.-attest, så du ved hvad der står på den.

Skulle jeg hente det ville jeg dog vælge at leje en kassevogn en dag
og så flytte det i tørvejr ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : martin

Dato : 21-12-05 15:42

> Skulle jeg hente det ville jeg dog vælge at leje en kassevogn en dag
> og så flytte det i tørvejr ...

Ja det ville jo være optimalt.

Men jeg tror jeg tager satset for købere har melt sig inden for 400 meter
efter jeg læsser ;)

Sig til hvis i mangler computere eller skærme 17" og 7-800 mhz i Albertslund
til billig pris ;)

Det hele sker på onsdag.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:23

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sig til hvis i mangler computere eller skærme 17" og 7-800 mhz i
> Albertslund
> til billig pris ;)

Man sku' bo i Albertslund :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-12-05 10:17

martin wrote:

> Sig til hvis i mangler computere eller skærme 17" og 7-800 mhz i Albertslund
> til billig pris ;)
>
> Det hele sker på onsdag.

Må du godt sælge dem for politiet?

--