Franskmænd og elektronik ;-)
Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 12:48

Hejsa

Er der nogle personer herinde der kan forklare mig hvad en franskmand laver
når han skal lære noget med elektronik og ledninger?

Han bygger nisser ind i ledningsnettet....

Min Citroen C2 har ihvertfald fået nisser - når jeg slukker bilen, og tager
nøglen ud, så slukker radio og andet elektronik ikke som det plejer - og
bilen står stadig med batteri lampen tændt som om at nøglen stod i første
hak.

Når man stiger ud af bilen så kan man ikke låse den med fjernbetjeningen, da
den formentligt tror nøglen stadig sidder i.

Mægtig smart, og et stort problem troede jeg, indtil jeg fandt ud af at når
jeg har slukket bilen, så kan jeg lige tænde lampen i loftet, og slukke den
igen, og vips - så slukker tingene som de skal, og jeg kan låse bilen.

Det er da rimelig morsomt, men hvordan det reelt lykkedes at lave en så
vanvittig fejl kan jeg undre mig over Jeg vil så også lade være med at
bekymre mig om hvordan de lige løser det, og samtidig være glad for at vi
har fået 24 måneders reklamationsret.

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 12:57

____SNIP____

og samtidig være glad for at vi
> har fået 24 måneders reklamationsret.

Den gælder kun egentlige fejl, og det kan det jo ikke siges det er. Det er
en feature som den har fået, så du kan glædes over den starter, og ikke er
gået op i lys lue ;)).

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 13:34

> Den gælder kun egentlige fejl, og det kan det jo ikke siges det er. Det er
> en feature som den har fået, så du kan glædes over den starter, og ikke er
> gået op i lys lue ;)).

Pjat - det må kunne forventes at bilens elektronik er fungerende i mere end
24 måneder, så den er jeg slet ikke i tvivl om at den lovgivningsmæssigt er
dækket. Jeg har så heller ikke haft ringet til forhandleren endnu, jeg
syntes bare den var så sjov så jeg ville poste den herinde.

Jeg har en fransk mere - en Renault Megane - det ville ikke være en direkte
ulempe hvis den gik op i røg

C2'eren er jeg faktisk ret glad for.....

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 13:49

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har så heller ikke haft ringet til forhandleren endnu, jeg
> syntes bare den var så sjov så jeg ville poste den herinde.

Enhver har jo sin humor. Når det er en forventelig fejl, bilen taget i
betragtning, er han i sin gode ret til at afvise reklamationen, og hvem har
ikke hørt om el.fejl på en .... før ;)).

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 14:03

> Enhver har jo sin humor.

Yep - jeg kan fornemme at du ikke syntes det er sjovt? Jeg syntes nu altså
det er lidt skægt at slukke for sin bil med lampen i loftet.

> Når det er en forventelig fejl, bilen taget i betragtning, er han i sin
> gode ret til at afvise reklamationen.

Du får ham nok ikke til at sige det er forventeligt når du køber bilen
Jeg er ikke i tvivl om at de nok skal lave det uden at jeg skal betale for
det.

> ikke hørt om el.fejl på en .... før ;)).

Tjae - det kan jeg leve med - hellere det end at dø af kedsomhed i en
Toyota, dø i en krøllet Alfa 147, og Golf er nu noget man spiller, men den
diskution var ikke så relavant. Jeg har altid været glad for mine
Peugeot'er, og også denne Citroen indtil nu, som er den første jeg har af
den slags - min Renault har til gengæld lært mig ikke at købe det igen.

Næste gang vil jeg prøve en Seat, så kan jeg jo se om det er bedre.

Mvh

Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-12-05 14:21

> [...]

> Peugeot'er, og også denne Citroen indtil nu, som er den første jeg har af
> den slags - min Renault har til gengæld lært mig ikke at købe det igen.

Det var et frygteligt mindreværdskompleks du har for VW.

> Næste gang vil jeg prøve en Seat, så kan jeg jo se om det er bedre.

Nå jah ... det lugter da lidt af folkevogn :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 14:52

> Det var et frygteligt mindreværdskompleks du har for VW.

Nææ - men jeg konstaterede bare at Jørgen lignede en af de der VAG folk der
har behov for at slå en ordentlig skid hvis der var en der fimsede, hvilket
jeg syntes er tåbeligt.

> Nå jah ... det lugter da lidt af folkevogn :)

Joe - for mig handler det ikke rigtigt om hvorvidt bilen er fra VAG, PSA, er
japansk eller lign.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor vi skal rakke ned på hinandens biler -
jeg forsøgte at komme med hvad jeg syntes var en lille sjov ting, og det
blev så som alt andet brugt som en mulighed for at få en mærkeslåskamp.

Hvis folk er glade for deres bil, så lad dem dog være det - jeg har været
godt tilfreds med de biler jeg har haft fra PSA, og jeg har haft dem fordi
de på det tidspunkt jeg købte dem var til en god pris (C2'eren købte jeg
brugt, ½ år gammel, 13.000 km og 60.000 kr. billigere end fra ny). Næste
gang jeg skal have bil bliver det den bil der tiltaler mig mest på det
tidpunkt jeg skal skifte - lige pt. kan jeg rigtigt godt lide de nye
Seat'er, og så er der nok nogle andre folk der benytter enhver lejlighed på
at brokke sig over det hvis jeg køber sådan en...

Den bil jeg har haft jeg har været med skuffet over var en Peugeot 307, og
den var jeg skuffet over fordi de forsøgte at få den til at køre som en
Golf.

Jeg nævner også at jeg har en Renault jeg er utilfreds med - og der er med
garanti også en masse folk der er utilfredse med deres VAG biler, uden at
jeg peger fingre ad dem.

At dømme ud fra salgstal, og hvilke bliver der købes brugt, så er der jo en
masse mennesker der er glade for deres franske biler, og gladeligt køber nye
når de skifter bil.

Så hvis der er nogen der har et mindreværskompleks er det nok VW impotøren
over PSA's positioner i salgsstatistikkerne.

Kunne vi dog ikke på en ordentligt måde diskutere hvad vi er glade for, og
ikke så glade for ved vores biler, i stedet for at mene at alt er perfekt
ved den bil vi har, og at naboens er noget vældigt skidt? Jeg kan ikke huske
hvornår jeg sidst har læst et indlæg fra en der havde skiftet bilmærke, og
konstruktivt kom med positive og !negativer! sammenlignet.

Mvh

Brian

Fra : Brian

Dato : 20-12-05 18:30

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> skidt? Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst et indlæg fra en
> der havde skiftet bilmærke, og konstruktivt kom med positive og

Nogen ting vil altid blive diskuteret her i gruppen; Diesel Vs. Benzin, og
mærkefanatisme. Begge emner starter som regel meget hyggeligt, og
ender ud i noget "min er større end din" halløjsa

Jeg tror at grunden til den lave selvkritik, omkring valg af biler, skyldes
at
man ikke vil være ham idioten der har gjort en dårlig handel.

Hvis man endelig har smidt 200.000+ på bordet for en bil, vil det
være et nederlag at indrømme det var et dårligt køb - eller i det mindste
ikke lever op til forventningerne.

Flertallet herinde er dog mænd/drenge der ved _alt_ om biler

/Brian

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 19:29

> Jeg tror at grunden til den lave selvkritik, omkring valg af biler,
> skyldes at man ikke vil være ham idioten der har gjort en dårlig handel.

Det er nok rigtigt, men jeg kan ikke forstå hvorfor der er nogen der syntes
at de får noget ud af at råbe op omkring hvad andre så har købt.

> Flertallet herinde er dog mænd/drenge der ved _alt_ om biler

Tilsyneladende ikke nok til at vide at der er problemer med alle biler i
større eller mindre omfang.

Mvh

Brian

Fra : Henrik

Dato : 20-12-05 21:42

"Brian" skrev i en meddelelse

> Nogen ting vil altid blive diskuteret her i gruppen; Diesel Vs. Benzin, og
> mærkefanatisme. Begge emner starter som regel meget hyggeligt, og
> ender ud i noget "min er større end din" halløjsa

he .. hvor har du dog evigt ret

> [...]
>
> Hvis man endelig har smidt 200.000+ på bordet for en bil, vil det
> være et nederlag at indrømme det var et dårligt køb - eller i det mindste

Jeg indrømmer gerne at jeg var idioten der handlede med hjertet frem for
hjernen (også denne gang) - og min bil har efterhånden fået skiftet en del
"sjove" ting.
Da den kom frem for 5 år siden, blev den udråbt som rustbunken nr 1, og
vidunderet har som nævnt stået på værkstedet en del gange, det eneste den
bare ikke har oplevet er ... rust :-/

Jeg tror egentlig alle biler (ingen nævnt, ingen glemt) oplever knas med
enten elektronik eller mekanik i større eller mindre grad - bare se på de
indkaldelser der står på FDM's hjemmeside.

> Flertallet herinde er dog mænd/drenge der ved _alt_ om biler

Det er så minus delen ved et forum som dette. Nogle har fakta og viden i
orden, men mange øser gerne ud af deres egen mening forklædt som viden, som
er ofte støttes op af "ekspert"udsagn som f.eks. "jeg kender én", "jeg har
talt med en sælger", "jeg har læst i avisen", "jeg har set på TV" ...

Fra : Jens

Dato : 20-12-05 23:22

Henrik <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

> [...]
> er ofte støttes op af "ekspert"udsagn som f.eks. "jeg kender én", "jeg har
> talt med en sælger", "jeg har læst i avisen", "jeg har set på TV" ...

Det ku' være man skulle prøve at citere konens frisør som
"ekspertvidne"
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 14:19

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

> Yep - jeg kan fornemme at du ikke syntes det er sjovt?

Jo, når det ikke er mig som har probs. :).

Jeg syntes nu altså
> det er lidt skægt at slukke for sin bil med lampen i loftet.

Så lang strækker min humor sig ikke :). jeg ville ligge vågn om natten, af
spekulation over hvad det næste bliver, og hvor, hvornår :(.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 14:33

> Så lang strækker min humor sig ikke :). jeg ville ligge vågn om natten, af
> spekulation over hvad det næste bliver, og hvor, hvornår :(.

Så skal du nok bare sælge din bil og tage bussen

Min kammerat har en Seat Altea med et bluetooth telefon system, jeg tror
heller ikke han mener at VAG er fejlfrie mht. elektronik problemer....

Og så vidt jeg husker ligger VAG biler heller ikke øverst i
fejlstatistikken, så jeg syntes ikke denne her diskution er ret relavant.

Jeg vil dog stadig hellere købe en VAG eller en PSA bil end jeg vil købe fx.
en Toyota - jeg kan godt leve med de fejler engang i mellem, hellere det end
at de er møg kedelige (jeg har haft Toyota).

Mvh

Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-12-05 20:37

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

> Så skal du nok bare sælge din bil og tage bussen

Nej jeg skal vælge et bilmærke, som ikke har indbyggede unoder ;). Hint; det
er ikke fransk,italiensk etc..

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 01:07

> Jeg vil dog stadig hellere købe en VAG eller en PSA bil end jeg vil købe
> fx. en Toyota - jeg kan godt leve med de fejler engang i mellem, hellere
> det end at de er møg kedelige (jeg har haft Toyota).

Og du har prøvet en ny Corolla, en ny Avensis, en ny Yaris o.s.v.? Pas på
man ikke holder fast i 10 - 20 år gamle holdninger - tiderne (og bilerne)
skifter og udvikles.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 06:23

> Og du har prøvet en ny Corolla, en ny Avensis, en ny Yaris o.s.v.? Pas på
> man ikke holder fast i 10 - 20 år gamle holdninger - tiderne (og bilerne)
> skifter og udvikles.

Ikke den nye Avensis - men de andre. Avensis'en er for dyr.

Corolla'en er faktisk fair. Yaris'en bryder jeg mig ikke om.

Fx. den gamle Avensis mener jeg er død kedelig - og også Corolla'en før den
der er nu.

Mvh

Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 08:36

> Ikke den nye Avensis - men de andre. Avensis'en er for dyr.

Aha - der er nemli' en kollosal forskel på den gamle og den nye...

> Corolla'en er faktisk fair. Yaris'en bryder jeg mig ikke om.

Udseende, eller køremåde? F.eks. en Yaris Diesel er en frisk, lille
velkørende bil - den absolut mest harmoniske af dem alle.

> Fx. den gamle Avensis mener jeg er død kedelig - og også Corolla'en før
> den der er nu.

Du skal have din viden opdateret, m.h.t. Avensis.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 08:53

> Aha - der er nemli' en kollosal forskel på den gamle og den nye...

Det er jeg slet ikke i tvivl om - men der er også kæmpe forskel på prisen på
den nye og gamle.

Hvis jeg havde den slags penge til biler (nu har vi to, så vi bruger
rigeligt med penge på dem), så tror jeg at jeg ville købe en Mazda 6.

> Udseende, eller køremåde? F.eks. en Yaris Diesel er en frisk, lille
> velkørende bil - den absolut mest harmoniske af dem alle.

Jeg syntes bare Yaris'en er kedelig - jeg har dog ikke kørt dieslen.

> Du skal have din viden opdateret, m.h.t. Avensis.

Helt sikkert nok - den er bare ikke et reelt alternativ i min husholdning.
Det er lidt ligesom Peugeot 407 - jeg tror den bil jeg har været gladest for
til dato var min Peugeot 406, men 407'eren er bare blevet så vanvittig dyr
at den ikke er aktuel - så er alternativet en Peugeot 307, og sådan en har
jeg haft som stationcar, det var bestemt ikke en bil jeg brød mig om.

Jeg var faktisk meget tæt på at købe den gamle Avensis på et tidspunkt - det
skulle jeg nok have gjort, da jeg endte med en Renault Megane Stc. i
stedet - prisforskellen på ca. 20.000 har helt sikkert kunnet betale sig
hjem i reperationer.

Den umiddelbare største forskel på Toyota'erne er at jeg pr. princip ikke
køber en fabriksny bil pga. det pristab man må tage mere eller mindre med
det samme for alt ekstra udstyret, og et stort procentvis tab, og
Toyota'erne er som regel ikke til at finde brugt til en rimelig pris.

De brugte Peugeot'er jeg har haft har jeg bare ikke mistet ret mange penge
på - de har kørt med et værditab på omkring 60 øre pr. km, og dem har jeg
ikke skullet reparere på. Peugeot 307'en var en firmabil, og den tabte helt
sikkert meget værdi!

Renault Megan'en vil jeg af med nu her, og så skal jeg have fundet noget
konen kan køre en 10.000 km i om året så billigt som muligt - det har jeg
svært ved at finde ud af hvad er, når man ikke er i familie med en
mekaniker, og selv er edb mand (dvs. tastaturfingre)

Mvh

Brian

Fra : KASO

Dato : 21-12-05 16:54

> [...]
> det skulle jeg nok have gjort, da jeg endte med en Renault Megane Stc. i
> stedet - prisforskellen på ca. 20.000 har helt sikkert kunnet betale sig
[snip]

> [...]
> svært ved at finde ud af hvad er, når man ikke er i familie med en
> mekaniker, og selv er edb mand (dvs. tastaturfingre)

Hvad er det med dig og den Mégane?

Jeg har/haft 3 x Scénic + 1 Mégane Coupé uden de store problemer.
Scénic'erne har generelt været problemfri (ca. 4 år/80.000 km pr. stk. -
bortset fra den sidste, der er fra i sommer) - Coupéen har drillet med nogle
el-ruder + tændspoler (sidstnævnte blev skiftet - alle 4 - på garantien og
gav ingen problemer siden - VAG og Opel havde tilsvarende problemer med
samtidige biler (= samme underleverandør?)).

Udstødning (Coupé) efter 5½ år - til 1600kr. + (lidt dyre) stumper til
el-ruden + alm. service (inkl. en tandrem til 4.500kr. inkl. vandpumpe,
kilerem og arbejdsløn og moms).

Jeg har venner og kollegaer med forskellige varianter over Mégane-serien -
alle meget tilfredse (ældste er fra 1996 og har forlængst passeret
200.000km). Jeg har derfor svært ved at gætte, hvilke problemer du har, som
du "dødsdømmer" Renault på?!?!?

Omvendt er jeg ikke blind for Renaults placering i div. statistikker - men
jeg har (hidtil) ikke kunnet genkende problemerne. Til gengæld har jeg haft
en Citroën BX, der bliver svær at fortrænge (hydraulikproblemer i
massevis - dog havde bilen kørt ca. 200.000km) - så jeg er lidt "skræmt" af
"hydraulik-Citroner" - men ikke af PSA generelt.

Sidespring: Jeg morer/undrer mig iøvrigt over alle de vittige bemærkninger
om brande hver gang talen falder på PSA - men ikke, når talen falder på VAG,
der dog også havde flere "brandbiler" i sortimentet samtidig (ny Jette,
Touran), men sådan er der jo så meget....

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 18:11

> Hvad er det med dig og den Mégane?

Jeg er blevet sur på den, og det kan den mærke, og så kvitterer den med at
falde sammen hvis jeg kigger på den

> Jeg har/haft 3 x Scénic + 1 Mégane Coupé uden de store problemer.

Mon ikke det handler om at være heldig eller uheldig?

> [...]
> VAG, der dog også havde flere "brandbiler" i sortimentet samtidig (ny
> Jette, Touran), men sådan er der jo så meget....

Det er fordi der ikke er solgt nogen af dem

Mvh

Brian

Fra : KASO

Dato : 21-12-05 20:07

> Jeg er blevet sur på den, og det kan den mærke, og så kvitterer den med at
> falde sammen hvis jeg kigger på den

> Mon ikke det handler om at være heldig eller uheldig?

Tjoh - s'mænd nok! Og det kan man være med alle mærker/modeller (omend
risikoen for at være uheldig steg en del med de første Volvo S/V40 og
Citroën C5 ).

> Det er fordi der ikke er solgt nogen af dem

Det har du nok ret i - de er for dyre at "fyre med"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-12-05 21:07

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

men ikke, når

> Det har du nok ret i - de er for dyre at "fyre med"
Forskellen var at Pegøj, PSA forsøgte at skjule, lyve sig fra at der var
probs. . Det er bliver bilerne ikke bedre af, tværtimod.

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 20-12-05 21:05

> Jeg har en fransk mere - en Renault Megane - det ville ikke være en
> direkte ulempe hvis den gik op i røg

Forhåbentlig ikke den nye model?
Vi har haft en 1 år, og den har nu gået 73000km. Indtil videre er følgende
skiftet /lavet :
Venstre blink - lavet 3 gange
Højre blink - lavet 4 gange , skiftet lygten 2 gange
Sprinklervæsken kom ud foran når den skulle bagud
Sprinklervæsken kom slet ikke ud
Bagrudeviskeren virkede ikke
Anhængertrækket kunne ik monteres - værkstedet brækkede en nøgle under
montering
Radioen har elendig modtagelse (kan ik laves), og den har det med at stå og
bladre vildt mellem kanalerne
Alt lyset i forreste højre hjørne gik forleden - ny lygte sat i.
Computeren har skiftet 2 gange
Har afladt sig selv 4-5 gange, og har 2 gange fået nyt batteri´
Forruden er flækket 2 gange lige bag bakspejlet, som iøvrigt har det med at
falde af.

> Mvh
>
> Brian

Thomas

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 21:22

> Forhåbentlig ikke den nye model?

Nej - den gamle - men jeg tror ikke det er bedre...

Mvh

Brian

Fra : Armand

Dato : 20-12-05 23:32

Thomas B. Andersen wrote:
> [...]
> Har afladt sig selv 4-5 gange, og har 2 gange fået nyt batteri´
> Forruden er flækket 2 gange lige bag bakspejlet, som iøvrigt har det med at

Huh!
Hvis dét er muligt på en moderne auto, burde det ikke komme bag på nogen
at der også er nogle auto'er der brænder af p.g.a. selvantændelse =

--
Armand.

Fra : Jacob Ekstrøm

Dato : 20-12-05 13:33

Brian Binnerup wrote:
> [...]
>
> Han bygger nisser ind i ledningsnettet....
>
> Min Citroen C2 har ihvertfald fået nisser... [KLIP]

Haha... det bliver meget værre - tro mig!

Mvh Jacob E.
-Citroën C5-chauffør de sidste 240.000 km.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 14:08

> Haha... det bliver meget værre - tro mig!

Jeg har aldrig haft et eneste problem med mine Peugeot'er, så handler det
ikke om at være uheldig?

Mvh

Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-12-05 14:21

> Jeg har aldrig haft et eneste problem med mine Peugeot'er, så handler det
> ikke om at være uheldig?

Nix!

Det handler for dit vedkommende tværtimod om at være heldig!

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 15:01

> Det handler for dit vedkommende tværtimod om at være heldig!

Muligt - men jeg kan altså ikke se at det er så meget anderledes med mindre
man køber Japansk:

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=75

Jeg syntes antallet af VAG biler i venstre kolonne viser at VAG biler ikke
er noget gud har skabt - antallet af PSA biler i venstre kolonne viser også
at gud heller ikke har skabt dem.

Hvis det var det eneste der galt, så burde alle køre i Toyota'er - og det er
jo ikke tilfældet, så der er nok mere end én ting der tæller når man køber
bil.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor der ikke kan være et eneste indlæg
herinde om en fejl på en bil uden at den ene eller den anden hær blæser sig
op.

Det minder mig lidt om drengene i min datters børnehave når de står og
skændes om hvis far der er størst!

Det kan da være at jeg er den eneste der syntes det er ærgeligt at det er
niveauet herinde.....

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 17:38

> [...]
>
> Jeg syntes antallet af VAG biler i venstre kolonne viser at VAG biler ikke
> er noget gud har skabt - antallet af PSA biler i venstre kolonne viser

Att: BJ.

Så kom den igen, ser du hvad jeg mener :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 19:31

> Så kom den igen, ser du hvad jeg mener :)

Sorry hvis den var speciel - det var den nyeste statistik jeg lige kunne
google.

Min pointe var at imens nogle mener at PSA biler er noget skidt, så er VAG
biler heller ikke ret godt placeret, og dermed køber folk nok de gør pga.
noget andet end fejlstatistikker.

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 20:46

<
> Sorry hvis den var speciel - det var den nyeste statistik jeg lige kunne
> google.

Ja den var lidt "intern" jvf en debat i Sonata 2,4 tråden fra sidste uge :)

> Min pointe var at imens nogle mener at PSA biler er noget skidt, så er VAG
> biler heller ikke ret godt placeret, og dermed køber folk nok de gør pga.
> noget andet end fejlstatistikker.

Det er fint nok, men hvorfor skal VW altid bringes ind i diskussionen om
andre bilers kvaliteter eller mangel derpå?

Jeg køber ikke bil efter fejlstatisker, så skulle jeg nok kører Mazda eller
Toyota, det kommer nu nok aldrig til at ske :)

Jeg har selv haft tre PSA biler - med masser af fejl og værkstedsbesøg.
Var selv i 5 år inkarneret Citroenist - men jeg fik nok.

Kører nu på den ottende VW, der har gennemsnitligt været under 1 fejl pr.
bil.
Hvis man lige ser bort fra de deciderede slidfejl der var på min Passat da
den var lige omkring 300.000 km.
Og det var stadig i småtteri afdelingen.

Min erfaring fra begge lejre er at Citroen folk forventer en vis fejlmargin,
og tager ikke så tungt at tankmåleren ikke altid virker og at bremseslid
indikatoren lyser 1000 km efter at der er skiftet bremseklodser osv.

Mens VW folk nok er mere pernipne og hyler op bare den slår en forkert skid,
for det havde de bestemt ikke forventet.

Nu generalisere jeg bare helt vildt :) ved godt at man ikke kan sætte folk
sådan i bås.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 21:29

> [...]

> Det er fint nok, men hvorfor skal VW altid bringes ind i diskussionen om
> andre bilers kvaliteter eller mangel derpå?

Det var udelukkede fordi den første flamer så ud til at være VW mand.

> Jeg køber ikke bil efter fejlstatisker, så skulle jeg nok kører Mazda
> eller Toyota, det kommer nu nok aldrig til at ske :)

Præcist.

> Jeg har selv haft tre PSA biler - med masser af fejl og værkstedsbesøg.
> Var selv i 5 år inkarneret Citroenist - men jeg fik nok.

Jeg har ikke haft problemer med mine - til gengæld vil jeg aldrig eje en
Renault mere, men sådan sker det jo nok at man bliver træt af en bil på et
eller andet tidspunkt.

> [...]
> den var lige omkring 300.000 km.
> Og det var stadig i småtteri afdelingen.

Jeg tror også det handler om hvor heldig man er - jeg har aldrig haft
problemer med mine tre Peugeot'er (dvs. jo, 307 havde lidt). Mine forældre
har en Mazda, og den har der været en del fejl på - det er jo så helt imod
statistikken.

> [...]
> bremseslid indikatoren lyser 1000 km efter at der er skiftet bremseklodser

Det er nok meget rigtigt.

> Nu generalisere jeg bare helt vildt :) ved godt at man ikke kan sætte folk
> sådan i bås.

Det jeg syntes er trælst er at der reelt ikke er nogen der kan skrive et
indlæg om et problem på en bil uden at der stiller sig en masse personer op
og laver totalt ligegyldige indlæg. Se fx. "C. Caspersen"'s indlæg - hvor
brugbart er det?

Vi må et eller andet sted acceptere at andre har lyst til at køre i andre
biler end os selv.

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 22:01

> [...]
> indlæg om et problem på en bil uden at der stiller sig en masse personer
> op og laver totalt ligegyldige indlæg. Se fx. "C. Caspersen"'s indlæg -

Ja! Du har så evigt ret.
Hvis ikke man har noget konstruktivt at bidrage med bør man holde sin kaje.
Helt træls er det når nogle frelste begynder med "hvad sagde jeg attituden
på" :)

Men da gruppen netop hedder .fritid. skal vi acceptere lidt udenomssnak.
Skal man være helt seriøs kan man jo futte over i .teknik.

> Vi må et eller andet sted acceptere at andre har lyst til at køre i andre
> biler end os selv.

Helt enig. Der er mange grunde til at vælge en den bil man helst vil have.
Nogle elsker en bestemt bil, nogle elsker de penge de (mener de) sparer ved
at købe en billig bil.
Og det skal man ikke blande sig i IMHO.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 21-12-05 00:07

Claus Petersen wrote:

> [...]
> Helt træls er det når nogle frelste begynder med "hvad sagde jeg attituden

Det har været end sand fornøjelse at følge jeres meningsudveksling! jeg
stemmer for flere voksne mennesker i dk.fritid.bil :D

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-12-05 22:30

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in

> Det er fint nok, men hvorfor skal VW altid bringes ind i diskussionen
> om andre bilers kvaliteter eller mangel derpå?

Fordi det er kotyme at VW = topkvalitet.

At det så ikke altid er det er en anden snak.. men VW ligger i folks
underbevidsthed som værende kvali'.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 08:01

> Fordi det er kotyme at VW = topkvalitet.

Men hvorfor er det egentlig det?
Der er ikke mange om nogen herinde der påstår det.

> At det så ikke altid er det er en anden snak.. men VW ligger i folks
> underbevidsthed som værende kvali'.

Men hvorfor skal det altid trækkes frem hvergang der er problemer med biler
af andre mærker:
En VW må ikke værer dyrere end en Skoda, men en Audi må tilsyneladende gerne
være meget dyrere, så er man ikke tilsyneladende ikke en idiot hvis man har
købt såden en.

Er det ikke janteloven der sætter ind tror du, eller måske lidt skjult
misundelse, ikke overfor bilen som sådan, men at den har et godt ry. Så skal
den s....... lige kanøfles.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 09:02

> Men hvorfor er det egentlig det?
> Der er ikke mange om nogen herinde der påstår det.

For mig eget vedkommende handlede det udelukkende om at når der er problemer
med en PSA bil, så er det altid (incl. denne gang) VAG folk der råber op
først og højst.

Om det er fordi man har et behov for at retfærdiggøre den merpris man selv
har betalt for sin VW skal jeg ikke kunne sige.

Generelt syntes jeg bare det er trættende at folk råber op uden at have
noget fornuftigt at sige. Det er som ikke bedre den anden vej rundt - hvis
der er en VAG bil med problemer, eller en der har mistet mange penge på
sådan en, så er der den samme type mennesker fra den anden lejr der råber
op, typisk PSA folk som nok har et behov for at skulle give igen fordi de
har behov for at retfærdiggøre at de elektronik og andre fejl de har haft
har været på en billigere bil.

Jeg har på fornemmelsen at mange af de folk der argumenterer på den måde
reelt er så indædt tilhængere af bestemte mærker at de ikke engang har taget
sig en prøvetur i det andet mærke for at sætte sig ind i hvad folk godt kan
lide når de køber dem - og hvis de endeligt gør, så har de taget over og
prøve en Golf 1.4 i laveste model, når de normalt er vandt til en 406 TS4
eller at de tager en tur i en Peugeot 307 1.4 når de normalt kører en i Golf
GTI.

Mvh

Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-12-05 10:37

> Men hvorfor er det egentlig det?

Aner det ikke.

> Der er ikke mange om nogen herinde der påstår det.

Nej det har du ret i.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-05 13:06

On Wed, 21 Dec 2005 08:01:13 +0100, "Claus Petersen"
> [...]

>misundelse, ikke overfor bilen som sådan, men at den har et godt ry. Så skal

Claus, jeg tror ikke det er jantelov.

Jeg tror det har noget at gøre med, at VW har ry for at være noget
dyrere end sammenlignelige biler i samme klasse.

Derfor er det fristende at tænke/sige, når man hører om en VW ejer der
har været på værksted:

Hva' fa'en? Hvad har han fået for de ekstra penge?

Man forventer simpelthen problemfri kørsel, når man har betalt mere.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 21-12-05 13:09

KLIP

> Man forventer simpelthen problemfri kørsel, når man har betalt mere.

Specielt når man har betalt for tre (3) biler og kun fået en (1).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-05 13:45

On Wed, 21 Dec 2005 13:09:18 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>KLIP

>Specielt når man har betalt for tre (3) biler og kun fået en (1).

>--

Det kan man jo ikke bebrejde de forskellige bilproducenter.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 21-12-05 13:49

KLIP

> Det kan man jo ikke bebrejde de forskellige bilproducenter.

Er det reelt ikke det "man" gør, når vedbliver at tale om dyre biler.

Jo dyrere en bil er i indkøb i DK, des mere progressiv er
registreringsafgiften og således bliver forventningerne helt ude af
proportioner.

Når jeg fortæller, hvad min Völle koster i DK, er folk fra eks. Holland og
UK lige ved at himle.

De kan jo købe en af de største modeller fra MB til den pris...

--
Bjørn J.
~Julemanden er død i DK ... Skat~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-05 14:00

On Wed, 21 Dec 2005 13:49:25 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>UK lige ved at himle.
>
>De kan jo købe en af de største modeller fra MB til den pris...

Alt sammen rigtigt, men irrelevant i en bilsnak indenfor rigets
grænser, idet alle biler registreret i DK er ramt af samme "pest".

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 21-12-05 14:13

KLIP

> Alt sammen rigtigt, men irrelevant i en bilsnak indenfor rigets
> grænser, idet alle biler registreret i DK er ramt af samme "pest".

Det burde det være, men fakta siger noget andet.

En MB i eks. Tyskland til 160.000 Euro er en meget stor potte.

Det er hvad en sprit ny S80 mit alles drum und dran koster i DK.

--
Bjørn J.
~Julemanden er død i DK ... Skat~

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 17:57

> Claus, jeg tror ikke det er jantelov.
>
> Jeg tror det har noget at gøre med, at VW har ry for at være noget
> dyrere end sammenlignelige biler i samme klasse.

Det er skam ikke bare et ry, det er fakta :)
Men andre "kvalitetsbiler" er også blevet dyrere, og det har nær nogen af
dem livet.

> Derfor er det fristende at tænke/sige, når man hører om en VW ejer der
> har været på værksted:
>
> Hva' fa'en? Hvad har han fået for de ekstra penge?

Uanset pris, får alle biler jo defekter hen ad vejen, hvis man skulle se
sådan på det burde Mercedes, BMW og Audi da være i strid orkanagtig modvind.
Hvad man får for de ekstra penge er jeg ret ligeglad med, hvis man kigger
nøgent på udstyrslisten.
Hele fornemmelse omkring bilen er IMO pengene værd.
Det kan godt være at to tilsvarende biler har samme udstyrliste, eller den
billigere har endda mere.

Men f.eks en regnsensor er ikke bare en regnsensor.
Regnsensoren i min brors Peugeot virker som lort, den kører ikke når man
forventer det, og når jeg kører i den gider jeg ikke bruge den af samme
årsag
Regnsensoren i min VW virker noget bedre og så har den justerbar følsomhed
så den tilpasses ethvert temperament. Det er sådan en ting jeg ligger vægt
på - og gerne betaler for - at der er nogen der har gidet at tænke sig om og
sætte sig ind i hvad folk gerne vil have.

> Man forventer simpelthen problemfri kørsel, når man har betalt mere.

Det tror jeg skam også at de "generelt" får.
Jeg har mange kollegaer der kører VW, ingen af dem har problemer med dem.
Der har lige været en enkelt som havde en af de første Passat af den forrige
model, som endte op med at blive et problem for ham, men den havde også kørt
mange km. Og skal man på værksted hver gang bliver det jo dyrt. Trods alt
fik han en rigtig god pris for den da han solgte den.

Hvis vi tager udgangs punkt i denne tråd, som startede med en Citroen.
Så kan jeg jo sige at jeg har haft en fod i hver lejr, eftersom jeg startede
ud som inkarneret Citroenist.
Efter 3 biler fik jeg bare nok, den ene bil var mere fejlbehæftet end den
anden.
Sidenhen har jeg haft 7 VW'er som til sammen ikke tilnærmelses vis har haft
de samme fejl som de tre Citroener. Mit bilbudget faldt drastisk selvom VW
biler er dyrer at købe.

Og lige for at foregribe, jeg er fuldt klar over at der er biler som er
billigere end VW med samme og måske endda bedre kvalitet, men også omvendt.

Men nu startede denne tråd med en Citroen, og VW blev igen trukket ind i
mudderkastningen.

Fra : Armand

Dato : 21-12-05 20:42

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> dyrere end sammenlignelige biler i samme klasse.
> Derfor er det fristende at tænke/sige, når man hører om en VW ejer der

Min aversion mod Folkevogn (tyg lige på ordet!) er at de med tiden har
snobbet opad på grundlag af en kvalitets-faktor og dette med et markant
højt prisleje til følge (=formål!?), og derved har Folkevogn idag helt
mistet forbindelsen i.h.t. deres oprindelige produkt og kundegruppe -
Samtidig med at kvaliteten på det sidste absolut ikke lever op til hvad
de hidtil har bygget sig op på!
Endnu værre er det når forhandlernes kulancevilje vanebetonet ikke går
længere end til "det kan ikke passe - dét sker ikke med en VW"!

--
Armand.
(der generelt ikke har meget tilovers for nogen af bilmærkerne; men

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-12-05 21:15

> Min aversion mod Folkevogn (tyg lige på ordet!) er at de med tiden har
> snobbet opad på grundlag af en kvalitets-faktor og dette med et markant
> højt prisleje til følge (=formål!?),

____SNIP____

Enig.... .

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 21-12-05 22:11

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> ____SNIP____
>
> Enig.... .

Uenig. Hvorfor skulle VW lave biler til 100.000, hvis de er bedre til at
lave biler til 300.000 (og sælge dem for 400.000 :)). Lad da Suzuki om
det segment - de er bedre til det.

Fra : Armand

Dato : 21-12-05 23:07

Lars L. Hansen wrote:

> Uenig. Hvorfor skulle VW lave biler til 100.000, hvis de er bedre til at
> lave biler til 300.000 (og sælge dem for 400.000 :)). Lad da Suzuki om
> det segment - de er bedre til det.

Ovenstående var jo ikke hele argumentet!
Problemet kommer når VW efter at have fået trykket prislejet vel op,
mister grebet om den kvalitet der skulle være argumentet. Og når både
importør og forhandler samtidig viser sig at være frosset fast i "VW =
kvalitet" -mantra'et kan man komme til at stå med en meget flad
fornemmelse som dyr-vognskøber :-|

--
Armand.
(Uden en VW på registeret, og jeg skal spare jer for historierne "fra

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-12-05 01:07

Armand wrote:
> [...]
> importør og forhandler samtidig viser sig at være frosset fast i "VW =
> kvalitet" -mantra'et kan man komme til at stå med en meget flad

Tja ok - men de fleste ejere af nye VW'er som skriver herinde, virker
svært tilfredse. Kvalitet er også andet end blød plast i kabinen, km/l
og levetiden på bærearmsbøsninger.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 07:09

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja ok - men de fleste ejere af nye VW'er som skriver herinde, virker
> svært tilfredse.

Alt andet vil jo være at sige man ikke er økonomisk ansvarlig ;).

Kvalitet er også andet end blød plast i kabinen, km/l
> og levetiden på bærearmsbøsninger.

Det er vanskeligt at måle = varmluft. Kursen på den plejer ikke at være god
;).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-12-05 08:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det er vanskeligt at måle = varmluft. Kursen på den plejer ikke at være god
> ;).

Ikke sandt! Her i gruppen er der masser af eksempler på folk, som
gladeligt betaler mange tusinde ekstra for noget der ikke kan gøres op i

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 09:13

> [...]

> gladeligt betaler mange tusinde ekstra for noget der ikke kan gøres op i
> blød plast i kabinen, km/l og levetiden på bærearmsbøsninger.

Der er lige så mange, måske flere, som ikke vil betale mere end højest
nødvendigt for det. Selv VW har indset at den slags også findes, derfor gik
de ind i projekt "Skoda-rehabilitering".

Fra : Armand

Dato : 22-12-05 22:15

Lars L. Hansen wrote:

> Tja ok - men de fleste ejere af nye VW'er som skriver herinde, virker
> svært tilfredse. Kvalitet er også andet end blød plast i kabinen, km/l
> og levetiden på bærearmsbøsninger.

Men til gengæld let afmålt i irriterende værkstedsophold :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 16:28

Priserne er (uforskammet høje) men i bund og grund et resultat af den
retssag som VW tabte og blev idømt en milliardbod.

Jeg mener ikke at de på nogen måde har mistet grebet om kvaliteten, hvad
tænker du her på?
Problemet er nok nærmere at de har løftet Seat og Skoda op af "sølet" så der
nu er billigere alternativer i (næsten) samme kvalitet.

Importøren er nogle fjolser, ville ønske der kom en parallel importør så de
kan blive vækket.
Man har heldigvis ikke direkte kontakt med importøren, men det virker somme
tide lidt doske med hensyn til deres valg af modeller, udstyrspakker og
prisforhandling - dog vil jeg gerne rose dem for trods alt at have
forhandlet gode priser hjem på det udstyr som man får stort set gratis i
plus og dk pakkerne.

Forhandler og værksted er man da selv herrer over.
Jeg er kun blevet professionelt og godt behandlet ved min forhandler.

Og den fornemmelse jeg har haft ved at købe og eje 4 nye VW biler har været
alt andet end flad.
Faktisk har jeg oplevet det som meget opløftende.

> Men til gengæld let afmålt i irriterende værkstedsophold :-|

Jeg tror du misopfattet omfanget af problemet, hvis ikke man kan holde til
at køre på værksted for hver ca. 75- 100.000 km så har man vist meget
travlt.

Glædelig Jul !

Fra : C. Caspersen

Dato : 20-12-05 16:30

> Nix!
>
> Det handler for dit vedkommende tværtimod om at være heldig!

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL !

Enig!

/Caspersen

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 19:32

> LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL !
>
> Enig!

Tillykke - du har formået at lave det mindst konstruktive indlæg idag - og
det er faktisk ret godt klaret.

Mvh

Brian

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-12-05 00:00

> Tillykke - du har formået at lave det mindst konstruktive indlæg idag - og
> det er faktisk ret godt klaret.

Kære Brian - du har lige lavet et mere. Som en anden også skriver; Det er en
hyggegruppe, og kan du ikke klare "LOOOOOL"-indlæg, så holder du ikke ret
længe her

/Caspersen

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 06:27

> [...]
> en
> hyggegruppe, og kan du ikke klare "LOOOOOL"-indlæg, så holder du ikke ret

Kan du selv forklare hvilket formål sådant et indlæg havde?

Men så må jeg jo tage til efterretning at et større antal folk herinde burde
tage ned i nærmeste børnehave og kommunikere.

Jeg skal nok lade være med at poste flere tråde - beklager at jeg kunne
finde på det.

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 08:04

> [...]
> burde tage ned i nærmeste børnehave og kommunikere.
>
> Jeg skal nok lade være med at poste flere tråde - beklager at jeg kunne

Rolig nu Brian, du skal ikke give op så hurtigt.
Tonen er rå men hjerteligt - og så er der lidt imbicile imellem - der dukker
op nu og da.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 09:12

> Rolig nu Brian, du skal ikke give op så hurtigt.

Det gør jeg nu nok heller ikke

> Tonen er rå men hjerteligt - og så er der lidt imbicile imellem - der
> dukker op nu og da.

Jeg syntes bare det er ærgeligt, for der sidder rigtigt mange mennesker
herinde som ved en hulens masse, og kunne give en masse gode råd hvis de
holdt op med at argumentere med "min far er større end din".

Tag fx. mit indlæg med "Kunsten at motorbremse" - her er 1/3 af indlægene
kanon gode, og med en rigtig god snak omkring hvad der er godt og skidt når
man skal spare brændstof, og resten ender op i en diskution omkring hvorvidt
en HDI motor er noget skidt i forhold til TDI, og omvendt, og hele den
diskution foregår på "min far er større end din" stadiet, uden noget somhelt
andet end tåbelige påstande.

For mig betyder det at jeg typisk læser emne headeren, og et par af de
første svar, og jeg kommer reelt set sjældent til de rigtige guldkorn fordi
jeg giver op i ligegyldigt snak. Når man så været her længe nok kan man
begynde at smide nogle personer i killfiltre, men det er jo heller ikke
vejen frem.

Alle kunne bare få så meget mere ud af gruppen hvis vi generelt droppede de
der ligegyldige indlæg - det kan sagtens stadigvæk være en hygge gruppe med
emner der engang i mellem er en smule off-topic, fx. "Jeg kører med aviser"
serien, som jeg mener er HELT vildt gode indlæg.

Jeg skal heller ikke være hellig - der skal heller ikke meget til at jeg
selv bliver sur over de der "min far er større end din" indlæg og får et
behov for at sige "nææ han er ej".

Mvh

Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 21-12-05 13:25

Brian Binnerup wrote:
> [...]
> diskution foregår på "min far er større end din" stadiet, uden noget somhelt

Det synes jeg nu ikke er helt fair. Jeg deltager i den nævnte
diskussion, og synes faktisk jeg prøver at dokumentere mine påstand,
samt at få modparten til at gøre det samme. Og tråden handler jo sådan
set også om hvordan man får økonomi ud af en HDi.
Men bortset fra det ER det ærgeligt at det ofte ender i hat og briller.
Det samme er ved at ske i tråden "Peugeot 406 et godt køb".

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 21-12-05 22:17

C. Caspersen skrev:
> [...]
> hyggegruppe, og kan du ikke klare "LOOOOOL"-indlæg, så holder du ikke ret

Jeg vil nu mene at Brian har ret her og at du til gengæld har forvekslet
en fritid-gruppe med et chatroom.

Mvh
Claus

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-12-05 23:45

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nu mene at Brian har ret her og at du til gengæld har forvekslet
> en fritid-gruppe med et chatroom.

Arrgh, i hele denne tråd havde jeg svaret en (1) gang med et "LOOOL" før
Binnerup klagede over en masse usaglige indlæg! Hvis du ikke har set andre
gøre det i denne gruppe, så synes jeg du skulle åbne øjnene og kigge igen.
Eller er vi tilbage til den gamle diskussion om, hvem der må have lov at
gøre det i gruppen ?

/Caspersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-12-05 10:53

BJ wrote:

> Jo dyrere en bil er i indkøb i DK, des mere progressiv er
> registreringsafgiften og således bliver forventningerne helt ude af
> proportioner.

Ermm, nej. Det er ikke hvad ordet "progressiv" betyder i denne
forbindelse.

Ved en progressiv afgift stiger den procentuelle afgift efterhånden
som prisen på det der tages afgift af stiger. Den danske
registreringsafgift er 180% både for en Hyundai Getz og for en Audi A8
og er dermed ikke progressiv.

Ebbe

Fra : BJ - Ønsker alle en ~

Dato : 22-12-05 16:43

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>som prisen på det der tages afgift af stiger. Den danske
>registreringsafgift er 180% både for en Hyundai Getz og for en Audi A8

Muligvis har jeg misforstået noget, men 25% moms på indkøbsprisen og
derefter registreringsafgift, det kalder jeg progressiv.

--
Bjørn J.
~Skat, Julemanden er død i DK ...~

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-12-05 11:51

BJ - Ønsker alle en Glædelig Jul wrote:

> Muligvis har jeg misforstået noget, men 25% moms på indkøbsprisen og
> derefter registreringsafgift, det kalder jeg progressiv.

Den rette betegnelse for registreringsafgiften er nærmere "aggresiv"

En progressiv registreringsafgift ville for eksempel være hvis
afgiften var 150% for biler der koster under 50 KKr uden afgift, 165%
for biler der koster mellem 50 KKr og 100 KKr uden afgift og 180% for
biler der koster over 100 KKr uden afgift. Men eftersom
registreringsafgiften er 180% ligegyldigt hvad basisprisen er, er den
ikke progressiv.

Vores skattesystem er derimod progressivt: jo mere man tjener, jo
højere bliver den samlede skatteprocent.

Ebbe

Fra : Thomas J.

Dato : 23-12-05 14:30

Den 23 Dec 2005 02:51:25 -0800 sendte "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>biler der koster over 100 KKr uden afgift. Men eftersom
>registreringsafgiften er 180% ligegyldigt hvad basisprisen er, er den

Du glemmer vist at de første x antal tusind kr. bliver belagt med ca.
105% afgift og de efterfølgende med 178,et-eller-andet %,

Så en slags progressiv beskatning er det......men det er dælme også
aggressivt, det giver jeg dig ret i.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : BJ - Ønsker alle en ~

Dato : 23-12-05 15:31

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:apunq15fkn12i95tcbquhs7b00qr7s2ijv@4ax.com...

KLIP

> Så en slags progressiv beskatning er det......men det er dælme også
> aggressivt, det giver jeg dig ret i.

Det *er* progressiv beskatning.

Du bliver afgiftsmæssigt straffet hårdere ved stigende indkøbspriser.

Det er kun i Danmark, vi er så kreative, vil afgiftspålægger afgifter.

Lav selv regnestykket.

--
Bjørn J.
~Skat, Julemanden er død i DK ...~

Fra : BJ - Ønsker alle en ~

Dato : 23-12-05 16:01

KLIP

>Den rette betegnelse for registreringsafgiften er nærmere "aggresiv"

Det er den ogsså.

> [...]
>biler der koster over 100 KKr uden afgift. Men eftersom
>registreringsafgiften er 180% ligegyldigt hvad basisprisen er, er den

Lav nu regnestykket.

I Danmark skal man straffes, hvis man bruger penge på biler.

Prøv at lav regnestykket.

Registreringsafgiften lagt på indkøbsprisen incl. moms er topmålet af dansk
skattekreativitet.

>Vores skattesystem er derimod progressivt: jo mere man tjener, jo
>højere bliver den samlede skatteprocent.

Det har du trods alt forstået..

Det er ganske naturligt ingen gider arbejde mere en 37 timer ugentlig.

Man straffes jo for foretagsomhed og skulle man så være så letsindig at købe
en (dyrere) bil, så tages numsen på en igen..

--
Bjørn J.
~Skat, Julemanden er død i DK ...~

Fra : Leonard

Dato : 20-12-05 15:04

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> wrote:

>Er der nogle personer herinde der kan forklare mig hvad en franskmand laver
>når han skal lære noget med elektronik og ledninger?

Nu har franskmænd jo ry for at være ret aktive på lagnerne, så det kan
jo være det er der han har brugt tiden i stedet for at følge med i
elektroniktimerne

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 15:55

> [...]
> tager nøglen ud, så slukker radio og andet elektronik ikke som det
> plejer - og bilen står stadig med batteri lampen tændt som om at nøglen

Hold kæft hvor ville jeg være træt af at ha en helt ny bil
med den mindste elektriske fejl.
Hvor er det ærgerligt.
Bed 'butikken' om at bytte varen, eller kræv pengene retur.
-eller sig de får 1 dag til at finde fejlen.

Lortebil, ikk' ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-05 16:02

Olesen skriver:

> Bed 'butikken' om at bytte varen, eller kræv pengene retur.

Det gør de helt sikkert (not)

> -eller sig de får 1 dag til at finde fejlen.

De må bruge så meget tid som er rimeligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 16:09

> Hold kæft hvor ville jeg være træt af at ha en helt ny bil
> med den mindste elektriske fejl.

Så er det jo ikke værre

> Lortebil, ikk' ?

Nææ - jeg er faktisk glad for den.

Til gengæld har jeg en Renault Megane Stc. fra 1999 og 144.000 km jeg gerne
vil af med hvis der er nogen der har interesse.

Den har ny køler, ny tandrem, ny styrekugle i højre side, ny manifold, ny
lambdasonde, nye varmeskjolde, og så har den stadig en centrallås motor og
en elrude motor der ikke virker - af ukendte årsager var der en synsmand der
mente den kunne synes sidst i November

Mvh

Brian

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 20-12-05 18:06

> Det er da rimelig morsomt, men hvordan det reelt lykkedes at lave en så
> vanvittig fejl kan jeg undre mig over

Det kan være en Software fejl.

Hornet gik engang i gang idet jeg låste bilen bilen op med min
fjernbetjening (Peugeot 206..). Det slukkede igen idet jeg trykkede på
hornkontakten (rattet). Et par måneder senerer fik jeg et brev fra Peugeot
om at de havde oplevet denne fejl flere gange, og at det kunne afhjælpes med
en Software opdatering!

Michael

Fra : Troels Pedersen

Dato : 20-12-05 18:51

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:nTWpf.3058$Cl2.89596@news000.worldonline.dk...

> [...]
> om at de havde oplevet denne fejl flere gange, og at det kunne afhjælpes

Gad vide hvad fordelen er ved at lave hornet styret af software?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 19:26

> Gad vide hvad fordelen er ved at lave hornet styret af software?

Hvis der er indbygget noget alarm som også bruger hornet, kan man jo spare
et horn + ledninger og stik væk.
I gamle dage var der ofte 2 eller 3 horm i en bil når der også var alarm.

I mange nye biler er der bare en stor el-blackbox der styrer en masse af
bilens elektriske systemer.
Så der klare man det bare med et skrive en stump software.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-12-05 19:33

> Det kan være en Software fejl.

Jeg hælder mest til at der er en sammenhæng imellem at jeg i samme weekend
vaskede bil, hvilket jeg ikke har gjort i 2 måneder..

Mvh

Brian

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 20-12-05 22:03

> Jeg hælder mest til at der er en sammenhæng imellem at jeg i samme weekend
> vaskede bil, hvilket jeg ikke har gjort i 2 måneder..

Uden at vide det, lyder det i mine ører ganske sandsynligt... Man hører
oftest om mystiske fejl ved dårlige stelforbindelser o.l.
Iøvrigt kunne jeg ikke give dig mere ret mht. diskussionen herinde - jeg er
konsekvent holdt op med at skrive, når jeg undrer mig over noget ved min C3.
Jeg gider simpelthen ikke læse alle de tåbelige indlæg om at den nok snart
futter af, eller hvad ved jeg. Jeg er nemlig også godt tilfreds med min bil
:)

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-05 22:07

"Kasper H. Hansen [8270]" skriver:

> Jeg gider simpelthen ikke læse alle de tåbelige indlæg om at den nok snart
> futter af, eller hvad ved jeg.

Det er da bare humor

Klaus (Traktorejer)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 22:14

> "Kasper H. Hansen [8270]" skriver:

> Det er da bare humor

mod en bil og ikke en person

--
Tom

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 09:15

> Det er da bare humor

Det skal der også være plads til, men jeg kan godt forstå hvis det bliver
trættende i længden.

Hvis et reelt spørgsmål altid ender op i 10 "Det kan da være ligemeget
hvordan den kører, den brænder alligevel snart" indlæg, så er det jo reelt
totalt ligegyldige indlæg som bare drukner de brugbare.

Mvh

Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-05 09:22

Brian Binnerup skriver:

> Det skal der også være plads til, men jeg kan godt forstå hvis det bliver
> trættende i længden.

Som så meget andet, (spørgsmål om vinterdæk osv)

> Hvis et reelt spørgsmål altid ender op i 10 "Det kan da være ligemeget
> hvordan den kører, den brænder alligevel snart" indlæg, så er det jo reelt
> totalt ligegyldige indlæg som bare drukner de brugbare.

Det er et stort flow i gruppen, jeg springer mange tråde over, men får
en masse infor alligevel.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 22:25

> Jeg hælder mest til at der er en sammenhæng imellem at jeg i samme weekend
> vaskede bil, hvilket jeg ikke har gjort i 2 måneder..

Lyder meget plausibelt, i min sidste ZX'er virkede ABS kun i regnvejr - når
stikket til bagerst føler var fugtigt.

Anyways! Så er det ikke iorden at bilen ikke kan tåle at blive vasket :(
Der må være et sted hvor der kan komme fugt ind til elektronik/strøm.

Fra : Thomas J.

Dato : 21-12-05 09:47

Den Tue, 20 Dec 2005 12:48:13 +0100 sendte "Brian Binnerup"
<ns-brian@binnerup.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>igen, og vips - så slukker tingene som de skal, og jeg kan låse bilen.

Det er ikke en fejl, det kaldes "fransk charme".... *he he he*

Måske er den udviklet som damebil, og kvinder glemmer jo gerne et par
ting i bilen og skal derfor ind og ud af bilen 3-4 gange inden de for
alvor skal låse den. Og de skal sikkert lige tjekke make-up'en en
sidste gang inden de går ind et sted.
Så når du har tændt kabinelyset og slukket det igen, ved C2'eren nu at
"du" har tjekket din make-up og rent faktisk har tænkt dig at låse og
forlade bilen.
Så måske har Citroën bare sparet kvinderne og låsesystemet for 3-4 op-
og ilåsninger ved denne lille gimmick.
At du så er en mand, er jo ikke Citroëns skyld....

> [...]
>vanvittig fejl kan jeg undre mig over Jeg vil så også lade være med at
>bekymre mig om hvordan de lige løser det, og samtidig være glad for at vi

Tjah, jeg har 36 måneders garanti på nedenstående bil, som endnu ikke
har fejlet noget som helst. (og så er det jo pludselig let at give så
lang garanti)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 11:51

> [...]
> vanvittig fejl kan jeg undre mig over Jeg vil så også lade være med at
> bekymre mig om hvordan de lige løser det, og samtidig være glad for at vi

Hej Brian.

Har du prøvet at "nulstille" bilen , ved at fjerne ledningerne til batteriet
en 5 minuters tid ?, det kunne måske hjælpe

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-12-05 12:54

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> det samme for alt ekstra udstyret, og et stort procentvis tab, og
> Toyota'erne er som regel ikke til at finde brugt til en rimelig pris.

Det kunne jo tyde på at det værditab, du nævner, ikke er så stort
på en Toyota

Ebbe

Fra : Brian Binnerup

Dato : 21-12-05 14:02

>Det kunne jo tyde på at det værditab, du nævner, ikke er så stort
>på en Toyota

Ikke så stort i % som hvis du køber en Suzuki eller Huyndai, men værditabet
på en ny bil er altid stort.

Mvh

Brian

Fra : BJ

Dato : 21-12-05 14:05

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke så stort i % som hvis du køber en Suzuki eller Huyndai, men
> værditabet på en ny bil er altid stort.

Skal vi nu til den igen..?

Hvad er værditabet i gode danske kroner hvis:

1) Købsprisen er 350.000 kr og værditabet er 30%..?

2) Købsprisen er 300.000 kr og værditabet er 35%..?

PS: Leg selv lidt mere med med købspriserne og værditabsprocenten.

--
Bjørn J.
~Julemanden er død i DK ... Skat~

Fra : Snusken