Diesel vs benzin
Fra : Yoyo

Dato : 18-12-05 11:31

Hej

Nu er der oj altid tale om hvad der bedst kan betale sig.
Men hvad kan?

Jeg har set på to nye golf'er. Samme pris, årgang, km osv. - den ene diesel
den anden benzin.
Et det meget billigere at vedligeholde en diesel eller er det samme som
benzin. Har hørt et sted fra at der er længere imellem service og at der
ikke er så mange sliddele i en diesel?!?!?

Ideen er jeg vil have bilen i 7-10 år
Hvad siger i?

Sasa

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-12-05 11:57

Yoyo wrote:
> [...]
> benzin. Har hørt et sted fra at der er længere imellem service og at der
> ikke er så mange sliddele i en diesel?!?!?

Om der er mindre vedligehold på en diesel tror jeg ikke... det virker
efterhånden som om at motorvedligehold kun omfatter skift af olie, tænd
eller gløderør (henh. benzin og diesel) og skift af div remme og væsker.
Men på nær tænd/gløderør så er det nok rimelig ens på de to forskellige
motorer. Jeg tror ikke man kan sige der er færre sliddele i en diesel.
Der er stadig stempler, krumptap og lign. Der er ikke tændingsudstyr som
på en benziner, til gengæld er der en dieselpumpe der oftest koster det
hvide ud af øjnene og det grønne ud af ørerne hvis den står af.

Hvis man nøgternt ser på at bilen koster det samme, så tror jeg faktisk
bedst en diesel kan betale sig.

jeg prøvede lige på fdm's benzin/diesel beregner. Satte samme
udgangspris (220000kr) 9.2kr/l benzin, 8.2kr/l diesel, brædstofforbrug
12.8 kontra 18.3km/l og 20000km/året.

Der vil en diesel koste dig 12821kr/år at køre i, mens benzineren vil
koste 17871kr/år

forbrug er taget med udgangspunkt i en VW golf 2.0FSI og en 2.0TDI

Problemet her er at to ens biler, den ene med diesel og den anden med
benzin, ikke vil koste det samme i anskaffelse, hvorfor regnskabet er
noget mere komplekst. Afskrivningen på benzin og diesel biler er heller
ikke den samme over længere tid, hvorfor du sandsynligvis vil kunne få
mere for dieslen end for benzineren. Der er så kommet i joker ind i
spillet mht. partikelfilter. Det kan komme til at koste dyrt i afgift
hvis ikke der er partikelfilter på en dieselbil (gårsdagens JP havde en
artikel om dette).

Men sætter man fx. dieslen til 250.000kr og fastholder benzineren, så er
forskellen stadig til dielsen, men kun ca. 1500kr.

Der er _måske_ også en tendens til at en diesel erbedre til at holde
brændstoføkonomien end en benziner, men det kommer jo an på
kørselsmønster, hvorfor jeg har taget udgangspunkt i opgivelser fra
hvorlangtpaaliteren.dk

Thomas

Fra : Yoyo

Dato : 18-12-05 12:19

> [...]
> brændstoføkonomien end en benziner, men det kommer jo an på
> kørselsmønster, hvorfor jeg har taget udgangspunkt i opgivelser fra

Hej Thomas

Mange tak for det. Det var en stor mundfuld :)

Mhs til prisen så koster vw benziner jeg har set på 289K og diesel 295K. så
det er jo næsten samme pris.

Jeg regner med ta køre mellem 14-18K om året og hele ideen er at få en solid
bil der kan holde. Jeg har haft en tendens at skifte bli lidt for ofte. Jeg
har aldrig set på diesel før men synes at 18km/l er rimlig fedt. Har lige
solgt en bil der kører 8km/l så det er noget af en forskel.

Men hvis man ser i det lange løb - totaldrift - 7-8 år frem så kan der vel
være en ide at man køber en diesel eller? 2.0 fsi er jo heller ikke helt
dårlig men har en del dårligere benzinøkonomi end tdi'en

Hvormeget selvhjælp er der i en diesel. Kan man eks. selv skifte gløderør?

Og Partikelfilter? Skal det monteres eller er det monteret på nye biler, og
hvad koster det så?

Man kan jo også se at dieselbiler er jo også attraktive på
brugtbilsmarkedet. De ligger jo højt i gensalgspris.

Som du kan se er jeg rimlig ny på diesel markedet så jeg spørger nok om en
masse dumt :)

Sasa

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-12-05 12:41

Yoyo wrote:

> Mhs til prisen så koster vw benziner jeg har set på 289K og diesel 295K. så
> det er jo næsten samme pris.

Hvis der er så lille forskel så ligger der noget andet til grund! Jeg
tvivler ærlig talt på at to helt ens golf'er, den ene med diesel og den
anden med benzin, koster det samme brugt. Men du kan jo prøve at komme
med beskrivelsen af de to biler du har kig på. Evt link til annonce hvis
den ligger online.

> [...]
> har aldrig set på diesel før men synes at 18km/l er rimlig fedt. Har lige
> solgt en bil der kører 8km/l så det er noget af en forskel.

Det gør en stor forskel, og så det faktum at diesel typisk er 1kr
billigere pr. liter end benzin.

> Men hvis man ser i det lange løb - totaldrift - 7-8 år frem så kan der vel
> være en ide at man køber en diesel eller? 2.0 fsi er jo heller ikke helt
> dårlig men har en del dårligere benzinøkonomi end tdi'en

Jeps, tdi (og lign. teknologier) er væsentlig mere nøjsomme end
benzinere, plus at dieselmotore IIRC er bedre til at udnytte energien i
brændstoffet.

> Hvormeget selvhjælp er der i en diesel. Kan man eks. selv skifte gløderør?

I princippet kan du jo skifte alt selv. Men nu skal gløderør ikke
skiftes så ofte som tændrør, men begynder den at have problemer med
koldstarter så er det typisk dem der skal kigges på.

> Og Partikelfilter? Skal det monteres eller er det monteret på nye biler, og
> hvad koster det så?

Det er kun på tanke-stadiet endnu... Der er ikke fremsat endelige
lovforslag omkring filtrene, men det skal nok komme med tiden. Jeg tror
der for en del biler vil være mulighed for eftermontering af dem.

> Man kan jo også se at dieselbiler er jo også attraktive på
> brugtbilsmarkedet. De ligger jo højt i gensalgspris.

Ja, det er det... Men hvis man køber den som køb-kør til den ikke kan
mere-køb ny, så betyder det jo knap så meget... Men du vil givetvis
nemmere kunne komme af med den om 6-7 år i forhold til en benziner.
Medmindre! at der sker noget drastisk på området. Fx. er det kun pga.
afgifter at diesel her i landet er billigere end benzin... det er ikke
sikkert at det bliver ved med at være sådan. Ethanol benzin og rapsolie
kan også blive nogle interessante jokere i dette spil. Jeg tror vi
indenfor 5-10 år vil se en udvikling i hvad vores biler skal køre på af
brændstof. Man er ved at være langt fremme rent udviklingsmæssigt med
begge teknologier, så det er svært at spå om fremtiden.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 16:57

> Det er kun på tanke-stadiet endnu... Der er ikke fremsat endelige
> lovforslag omkring filtrene, men det skal nok komme med tiden. Jeg tror
> der for en del biler vil være mulighed for eftermontering af dem.

Det vist kun lovgivningsmæssigt de er på tankestadiet, partikkelfilter er en
realitet i bl.a PSA biler, dog med tilsætning af noget additiv i
brændstoffet.

VW biler kan leveres med partikkelfilter, men da der vist ikke er nogen
afgiftslettelse på det bliver det ikke solgt i DK, der kan dog fåes et
orginalt eftermonteringsæt men når først bilen ruller ud på gaden er det
vist kun de mest ideologiske der ofrer det på sin nye bil.

P.t. er der jo ikke noget lovkrav om det, og jeg tvivler stærkt på at der
kommer krav om eftermontering på biler der indregistreret, det er der vist
ikke tradition for herhjemme.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-12-05 17:58

Claus Petersen wrote:

> Det vist kun lovgivningsmæssigt de er på tankestadiet, partikkelfilter er en
> realitet i bl.a PSA biler, dog med tilsætning af noget additiv i
> brændstoffet.

Jeg er godt klar over at det eksistere, men det bliver ikke rigtig
praktiseret så voldsomt.

> [...]
> kommer krav om eftermontering på biler der indregistreret, det er der vist

Om der kommer et decideret krav kan måske diskuteres. Men det der var
oppe at vende i JP (well, egentlig BilAvisen, tillæg til JP lørdag her i
Århus) var at der er indført en lempelse af afgiften på netop filteret.
Man kunne nemt forestille sig at dem der kører uden filter skal betale
den nuværende afgift mens dem der køre med filter skal betale en anden
og lavere grøn afgift, fordi de jo ikke forurener så meget. Derfor kan
der spekuleres i hvad brugtprisen bliver hvis bilen findes både med og
uden partikelfilter. Og om en eventuel merpris på filteret vil blive
hentet hjem dels af lavere grøn afgift samt mindre værditab.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 19:21

> Jeg er godt klar over at det eksistere, men det bliver ikke rigtig
> praktiseret så voldsomt.

Det er godt på vej, de nye Toyotaer 2,2 D4D har også filter.

> [...]
> Og om en eventuel merpris på filteret vil blive hentet hjem dels af lavere

Jeg tror ikke det giver det store udsving på hverken brugtpris eller grøn
afgift.
En brugt importeret bil blive pålagt under 1000 kr. i afgift.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at man pludselig hæver den grønne
ejerafgift ekstraordinært på biler uden partikkelfilter. = Ramaskrig fra
samtlige Dieselbilsejer. Forhandler og bilistorganisationer.

Min fantasi rækker til gengæld til at forestille mig at man indførere et
fradrag i registreringsafgiften således at partikkelfilterets merpris
forbliver neutral. Derudover kunne man forstille sig at en bil med
partikkelfilter bliver et par hundredelapper billigere i grøn ejerafgift pr.
år.

Altså alt i alt ikke noget der kan rokke nævneværdigt ved brugtpriserne på
dieselbiler.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-05 11:57

Yoyo skriver:

> Jeg har set på to nye golf'er. Samme pris, årgang, km osv. - den ene diesel
> den anden benzin.

Dete r lidt umuligt, da diesel'en er noget dyere.

> Et det meget billigere at vedligeholde en diesel eller er det samme som
> benzin. Har hørt et sted fra at der er længere imellem service og at der
> ikke er så mange sliddele i en diesel?!?!?

Korrekt

> Ideen er jeg vil have bilen i 7-10 år
> Hvad siger i?

Hvor mange kilometer har du tænkt dig at køre om året ?

En Golf med longlife kan køre op til 30.000 km mellem olieskift. men
kører du som mig mange små ture får du ikek meget over 15.000 mellem
olieskift.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Yoyo

Dato : 18-12-05 12:21

> Hvor mange kilometer har du tænkt dig at køre om året ?

Jeg regner med 14-18K pr. år

> En Golf med longlife kan køre op til 30.000 km mellem olieskift. men
> kører du som mig mange små ture får du ikek meget over 15.000 mellem
> olieskift.

Koster service eftersyn det samme? Har indtryk af at benziner er en smule
dyrere

Sasa

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-05 13:25

Yoyo skriver:

> Jeg regner med 14-18K pr. år

Hvilke 2 modeller er det du sammenligner ?

> Koster service eftersyn det samme? Har indtryk af at benziner er en smule
> dyrere

Pas....

Fra : Yoyo

Dato : 20-12-05 21:39

> Yoyo skriver:

> Hvilke 2 modeller er det du sammenligner ?

Hej Klaus

VW golf 2.0 FSI 2005 309.000
VW golf 2.0 TDI 2004 309.000

Sasa

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-05 21:46

Yoyo skriver:

> VW golf 2.0 FSI 2005 309.000
> VW golf 2.0 TDI 2004 309.000

Altså brugte biler....

Fra : Yoyo

Dato : 20-12-05 23:42

> Yoyo skriver:

> Altså brugte biler....

Jeps bege brugte

Sasa

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-05 06:24

Yoyo skriver:

> Jeps bege brugte

Okay, så forstår jeg bedre..

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 16:50

> Jeg regner med 14-18K pr. år

Det lyder ikke som mange laaaange ture.
Med sådan et km tal ville jeg gå efter en bensin model, de er noget
billigere i indkøb.

> Jeg har set på to nye golf'er. Samme pris, årgang, km osv. - den ene
> diesel den anden benzin.

Selvom du skriver at prisen er den samme, må det jo nærmeste være den
billigste diesel og en af de dyre bensiner, så rent motorkraft og udstyr kan
de vil ikke sammenlignes, du får mere bil for pengene i en bensiner IMO.

Fra : Yoyo

Dato : 20-12-05 21:38

> [...]
> billigste diesel og en af de dyre bensiner, så rent motorkraft og udstyr
> kan de vil ikke sammenlignes, du får mere bil for pengene i en bensiner

Hej Claus

De er faktisk næsten ens. Årstal til forskel.

VW golf 2.0 FSI 2005 309.000
VW golf 2.0 TDI 2004 309.000

Samme udstyr

Sasa

Fra : Jens

Dato : 18-12-05 12:04

Yoyo <yoyo@email.dk> wrote:

> Jeg har set på to nye golf'er. Samme pris, årgang, km osv. - den ene diesel
> den anden benzin.

Hvis de har samme årgang og km er de næppe nye

Generelt er brugte dieselbiler dyrere end tilsvarende benzindrevne pga.
højere nybilspris.

> Et det meget billigere at vedligeholde en diesel eller er det samme som
> benzin. Har hørt et sted fra at der er længere imellem service og at der
> ikke er så mange sliddele i en diesel?!?!?

Der er ikke mange, der når at slide en bilmotor op - diesel eller
benzin. Øvrige sliddele er der ingen forskel på af betydning. Den
største økonomiske forskel er brændstoføkonomien og udligningsafgiften,
der lægges til den grønne ejerafgift for bl.a. dieselbiler.

> Ideen er jeg vil have bilen i 7-10 år
> Hvad siger i?

Det betyder mere, hvor meget Du kører pr. år, end hvor længe Du vil
beholde bilen. Der skal et vist minimum til, før det kan betale sig.

Du kan finde hjælp til beregningen her:

http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/benzindiesel.asp
--

Jens F

Fra : Yoyo

Dato : 18-12-05 12:33

Fra : Yoyo

Dato : 18-12-05 12:34

> Du kan finde hjælp til beregningen her:
>
> http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/benzindiesel.asp
> --
>
> Jens F

Tak jens

leger lige lidt med prisberegneren senere i dag.

Hvis det ikke kan betale sig flytter jeg til jylland og pendler til kbh ;)

Sasa