Køre diesel tør
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 13:01

Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:

Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad sker
der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er der
så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
forsøge det?

Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
på den, selvom systemet siger slut prut?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brizz

Dato : 17-12-05 13:58

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
>
> Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
> på den, selvom systemet siger slut prut?

Ved ikke om der kommer en advarsel lige til sidst men vil tro det. Det
kan IKKE anbefales at køre en diesel tør da nyere diesel pumper kører
med højt tryk. Det der smører pumpen under det høje tryk er dieslen så
når den kører tør mangler den smøring inden den stopper helt. Det kan
give fatale følger. Og så svært er det vel heller ikke at tanke i tide

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Klaus G.

Dato : 17-12-05 14:53

> [...]
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
Er det en kørecomputer der viser det? For den er altså ikke helt så præcis
om man kunne håbe. Der er flere som er kørt tør netop fordi de har troet
100% på hvad puteren viste...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 15:14

> [...]
> om man kunne håbe. Der er flere som er kørt tør netop fordi de har troet

Ja det er angivet med kilometer. Starter ved 80, og der tages højde for
kørslens givne forbrug. Jeg har været 'dernede' før, så den viste da til den
rigtige side. Men nu har jeg hældt en slat på, og det fik den ikke med i
beregningerne.

Men der er altså ingen der har gjort/turdet/været nødt til eksperimentet at
køre den helt tom?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 17-12-05 15:47

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
> på den, selvom systemet siger slut prut?

Nu kender jeg ikke så meget til diesel, men på min fars Fiat Stilo 1.8
benzin har vi kørt mere end 20 km efter kørecomputeren sagde at der ikke
var flere km tilbage i tanken.

Men man kan sikkert også være uheldig, at den viser forkert i den anden
retning.. :)

mvh.
Rasmus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 17:01

"Rasmus Lauritsen" <rasrsd@lsdfe.com> skrev>
> Men man kan sikkert også være uheldig, at den viser forkert i den anden
> retning.. :)

Jeg har den mistænkt for det modsatte, idet jeg ikke kan mindes at have fået
lov at tanke over 50 liter, og tanken er angivet til 53.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ChipMIK

Dato : 17-12-05 18:34

Hej

Jeg har en Fiesta 1.6 TDCi, så det er nok ca. det samme.

Du vil inden den går tør få fejl i km-display (den med at
speeder-positions-potmeteret er syg, beskrevet i instruktionsbog) og motoren
vil begynde at "rulle"....dette er som en sidste advarsel til dig idet
indsprøjtningssystemet kan blive beskadiget ved tørkørsel

ChipMIK

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 18:57

"ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> skrev > Du vil inden den går tør
> [...]
> vil begynde at "rulle"....dette er som en sidste advarsel til dig idet
> indsprøjtningssystemet kan blive beskadiget ved tørkørsel

Jeg tror jeg holder mig til at have mere end en slat i reservedunken
fremover.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ChipMIK

Dato : 17-12-05 19:06

;)

ChipMIK

Fra : Mureren

Dato : 17-12-05 20:45

> [...]
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at

På min 307 HDi kører bilen på sin vis tør som en hvilken som helst anden,
uden en masse pjank
Da det skete for mig, troede jeg også lidt for meget på viseren.
En 307´er som min lader dig dog ikke køre helt tør. Som andre har skrevet er
dyser m.m. meget afhængige af den smøring diesel giver, så bilen går
simpelthen ud inden den reelt er kørt helt tør (det er vel elektronisk
styret).
Man skal heller ikke foretage sig andet end at hælde diesel på igen, og køre
videre som om intet var hændt.
På de allerførst HDi modeller sad der en gummibælg (manuel pumpe) i
motorrummet, som man skulle pumpe på for at bygge tryk op inden start efter
en "tørkørsel".
Ovenstående er hvad min Peugeot mekaniker har fortalt mig.

Mvh.
Mureren

Fra : Armand

Dato : 17-12-05 21:19

Mureren wrote:

> [...]
> en "tørkørsel".
> Ovenstående er hvad min Peugeot mekaniker har fortalt mig.

Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
mekanikers tågesnak :-|
Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt
blodtryk) monteret på den ene ende af topdækslet (kig efter på din 307'er).
Det er nok ikke sundt at køre motoren tør gentagne gange; men mon ikke
at der er taget højde for problemet (á cut-off ved vædskemangel) hvis
det er absolut skadeligt for pumpen at løbe tør :-/

En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 21:24

> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?

Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
(jeg kører heller ikke rundt med reservedunk, da den ser ud som om den vil
explodere på en varm sommerdag)

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 17-12-05 21:46

Tom wrote:

> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland

Sure?
(=er der andre der vil bekræfte dét?)

--
Armand.
(der i så fald lige har forbrudt sig mod tysk lovgivning á weekendtur

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 22:20

> Sure?
> (=er der andre der vil bekræfte dét?)

Jeg har det stående i en gammel rejsebog fra FDM

--
Tom

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-12-05 07:32

> [...]
> Berlin uden, men til gengæld blev mindet om kravet om refleksveste i
> sidste øjeblik: ved op-topning af sprinklervædske på vej ud af byen v.h.a.

Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 14:10

Matthias H Matthiessen wrote:

> Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.

Jup - På autobahn!
Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)

--
Armand.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-12-05 14:20

> [...]
> Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
> ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)

Jeg kan ikke komme ind på FDM´s hjemmeside i øjeblikket, men jeg er meget
overbevist om, at du tager fejl. Reglen skal være meget ny, hvis du skal
have ret. Vi får se på et senere tidspunkt.
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-12-05 17:27

> [...]
> overbevist om, at du tager fejl. Reglen skal være meget ny, hvis du skal
> have ret. Vi får se på et senere tidspunkt.

Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så vil
jeg gerne have et link. Rigtig mange tror, at det er et lovkrav i hele EU og
køber derfor en vest. Det er det bare ikke. Det er endnu kun indført krav i
ganske få lande. Bl.a Spanien, Portugal, Italien og Østrig
Hilsen Matthias
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 17:30

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> EU og køber derfor en vest. Det er det bare ikke. Det er endnu kun indført
> krav i ganske få lande. Bl.a Spanien, Portugal, Italien og Østrig

Har du et link til det?

--
Tom

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-12-05 17:46

> "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link til det?
>
> --
> Tom

Det står på FDM´s hjemmeside. Hvis du ikke er medlem, så er jeg ikke sikker
på du kan finde det. Det står under "Ferie", hvor du kan vælge de
forskellige lande. Her kan man læse om landets veje og trafik og mange andre
informationer om landet.
Hilsen Matthias

Fra : Uni Bull

Dato : 18-12-05 21:40

> [...]

> sikker på du kan finde det. Det står under "Ferie", hvor du kan vælge de
> forskellige lande. Her kan man læse om landets veje og trafik og mange

Kan i *så* få afsluttet gætteriet

http://trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=86791

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Armand

Dato : 19-12-05 21:24

Uni Bull wrote:

> Kan i *så* få afsluttet gætteriet
>
> http://trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=86791

OK, jeg er blevet bukket
Så må jeg bare til at bruge sprinkleren så meget desto flittigere og
derved slide hårdere på det forudbetalte sprinkler-abonnement, så Bil-
dillen/experten taber på gyngerne hvad de ville tjene på karussellen

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 17:42

> Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
> sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så vil
> jeg gerne have et link.

Jeg prøvede at google på "refleksvest" hhv. "reflexwest" og fandt én
overskrift der erklærede tyskerne for at (have) indføre(t) en lov om
sikkerhedsveste ved forgangbe nytår; men linket er dødt hvis man
forfølger det

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 17-12-05 22:14

"Tom" skrev i

> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland

Nej, der er ingen lande hvor der er lovkrav om reservedunk,
der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det er noget
andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-12-05 23:01

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

> Nej, der er ingen lande hvor der er lovkrav om reservedunk,
> der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det
> er noget andet.

Og skulle det ske, gælder det om ikke at blive opdaget, så derfor skal man
bare køre videre og lade som om der er brændstof i tanken

Mvh. Uffe Ravn

Fra : p.jarnbak

Dato : 17-12-05 23:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Tom" skrev i

> der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det er
> noget
> andet.

Jep,f.eks i danmark hvor det er forbudt at påbegynde kørsel
på motorvej hvis man ikke har brændstof nok til at fulføre sin
kørsel.
Hej Palle.

Fra : alexbo

Dato : 18-12-05 11:22

"p.jarnbak" skrev

> Jep,f.eks i danmark hvor det er forbudt at påbegynde kørsel
> på motorvej hvis man ikke har brændstof nok til at fulføre sin
> kørsel.

Nåh, det er nyt for mig, hvor har du det fra?
Færdselslovens kapitel 6 som omhandler særlige regler for motorvej omtaler
det ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 23:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev > (jeg kører heller ikke
rundt med reservedunk, da den ser ud som om den vil
> explodere på en varm sommerdag)

Du tænker nok på en benzindunk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ChipMIK

Dato : 17-12-05 21:26

min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)

ChipMIK

Fra : Armand

Dato : 17-12-05 21:49

ChipMIK wrote:
> min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)

Nårh ja!
2,2'eren er vel også senere, så det er ikke fordi jeg troede den
halvgamle 1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!

Men prøv nu lige at kigge for enden af topdækslet, ikke?

--
Armand.

Fra : ChipMIK

Dato : 18-12-05 01:22

> [...]
> 1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!
>
> Men prøv nu lige at kigge for enden af topdækslet, ikke?

Citat:

"Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt "

Hvis ikke du dermed mener at din 1.4 skulle være sidste skud på
stammen...tja såååå...men ligemeget, det er jo ikke nogen "min er
større/bedre/nyere" end din konkurrence det her....

Derudover må den gummibold være siddende på TurboDiesel modeller, for som
andre skriver sidder der en lavtryksfødepumpe i tanken som forsyner
højtrykspumpen med diesel på HDi (læs: alle common-rail motorer).

ChipMIK

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 02:14

ChipMIK wrote:

> [...]
> omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt "
> Hvis ikke du dermed mener at din 1.4 skulle være sidste skud på

Citat:
"Nårh ja! " - Som var en indikering af at jeg havde glemt 1,6'eren!
Og så hælder jeg oveikøbet 2,2'eren ovenpå mine indrømmelser (dén
regnede jeg dog fra som 307-motor)!
Er du så forblændet af egne trumfer at du ikke kan genkende indrømmelser??

> Derudover må den gummibold være siddende på TurboDiesel modeller, for som
> andre skriver sidder der en lavtryksfødepumpe i tanken som forsyner
> højtrykspumpen med diesel på HDi (læs: alle common-rail motorer).

Men ér på min HDi'er - Tro mig :-|

--
Armand.
(der godtnok har den mindste, men tilgengæld flest)

Fra : test

Dato : 18-12-05 10:56

> [...]
> jeg dog fra som 307-motor)!
> Er du så forblændet af egne trumfer at du ikke kan genkende indrømmelser??

2.2 er også ældre end 1.6 TDCi min ven

> Men ér på min HDi'er - Tro mig :-|

Fint nok :)

> --
> Armand.
> (der godtnok har den mindste, men tilgengæld flest)

Jamen tillykke da med det

ChipMIK

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 14:14

test wrote:

> 2.2 er også ældre end 1.6 TDCi min ven

Du kán altså kun se bogstaver og ikke læse :-/
Jeg giver op. Du hár ret og får ret, helt ubetinget!!

--
Armand.

Fra : Mureren

Dato : 17-12-05 22:00

> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|

Prøv selv at komme forbi Silkeborg og finde den gummibold på min bil!
Jeg _havde_ læst instruktionsbogen, og gik også ud og åbnede motorhjelmen
for at finde gummibolden, den er der bare ikke. Derfor ringede jeg til
Peugeot, mens jeg ventede på min kollega kom med brændstof til mig, og fik
at vide jeg ikke skulle lede mere efter den, for den var/er der ikke!
(min bil er en 307 2,0 HDi 110 HK med variabel turbo og intercooler, ved
ikke om det gør en forskel?)

Iøvrigt gør det ihvertfald en forskel hvor brændstofpumpen sidder!
Jeg fik oplyst at på min model sidder den i/ved tanken, og ikke i
motorrummet, så når pumpen kører tør deromme slukker bilen bare, uden at den
har brugt det brændstof der ligger i rørføringen frem til motoren. Selve
brændstofpumpen er jeg ikke sikker på er så sart, den skal nok kunne holde
til at køre tør/pumpe luft, det er dyserne til indprøjtningskammeret der er
kritiske, og derefter stempler, foringer m.m.

Hehe...good point!

Mvh.
Mureren

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-12-05 00:54

Mureren wrote:
> [...]
> at vide jeg ikke skulle lede mere efter den, for den var/er der ikke!
> (min bil er en 307 2,0 HDi 110 HK med variabel turbo og intercooler, ved

Der er ikke nogen gummibolde på den motor - DW10ATED - det er den samme
der sidder i min bil.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 23:51

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|

Så skal det da ikke være en Ford instruktionsbog, for der er man hele tiden
i tvivl om, hvilken model man nu læser om, eller om det ikke alligevel
skulle være naboens bil man læser om.

> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?

Fordi reservedunken kan bringe en lidt længere, det kan computeren ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-10-06 10:19

Armand wrote:
> Mureren wrote:

> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|

Hmm, på vores Xsara HDi 2.0 110HK siger instruktionsbogen at hvis den kører
tør skal den bare påfyldes diesel igen. Ikke at vi har prøvet det i praksis.

HDi 2.0 90 HK er derimod en helt anden historie - der skal gøres en bunke
ting før man må starte motoren igen.

Ebbe

Fra : Henning

Dato : 18-12-05 20:05

On Sat, 17 Dec 2005 13:00:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
>på den, selvom systemet siger slut prut?

I min Mazda6 er det lykkedes mig at køre tom to gange, fordi jeg
stolede på computeren. Du kan ikke regne med den i bakket landskab
Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere
end 200 km med den gule lampe tændt

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-12-05 22:07

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
> tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere

Jeg var lige henne og tanke. Computer sagde næsten tom. Tankstation sagde
det var 3 liter jeg havde hældt på, men som havde snydt computeren, samt tre
liter jeg aldrig får lov at bruge, dem vil computeren bestemme over. Øv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ChipMIK

Dato : 19-12-05 17:14

> [...]
> Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
> tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere

Hejsa

Henning du TROR du har været kørt tør :)...men rent fysisk vil jeg sætte 3
skumbamser på det er computeren der har stoppet motoren.... :)

Iøvrigt så er det slut med udluftning og startproblemer efter rigtige
tørkørsler (evt. pga defekt tankføler), pga den fødepumpe der sidder i
tanken klarer det hele selv.

ChipMIK

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-12-05 10:32

Brizz wrote:

> [...]
> når den kører tør mangler den smøring inden den stopper helt. Det kan
> give fatale følger. Og så svært er det vel heller ikke at tanke i tide

<ironi>
Jow, hvis man VIL spare 15 øre pr. liter
</ironi>

--

Christian