|
| Handbrake cable Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 21:33 |
|
Hej
Skal igang med at skifte mit håndbremsekabel da det er blevet så langt at
det ikke længre kan justere sig selv mere og holde bilen
Sidder og glor hos tsvansen hvor de sælger det som 3 enkelt dele til en
mindre formue (små 200 Kr for hver af de 3 kabler).
Men hos fætter Høyer ser det ud som om det er komplet eller er det mig som
tager fejl?
huuuuulk, jeg kan se ud fra haynes at det kommer til at tage mindst et par
timer at skifte det elendige kabel. Noget med udstødningen skal løsnes osv
varmeskjold afmonteres.....igen er Ford genialitet
--
Tom
| |
jan@stevns.net (15-12-2005)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 15-12-05 21:53 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>huuuuulk, jeg kan se ud fra haynes at det kommer til at tage mindst et par
>timer at skifte det elendige kabel. Noget med udstødningen skal løsnes osv
>varmeskjold afmonteres.....igen er Ford genialitet
Åehh din jammerlab - hvad er et par timer under bilen
Vær glad for det ikke er en Scorpio, du skal skifte håndbremsekabel på
;)
Det tog fjolserne en halv dag, og så er køreturene (as usual) til
Næstved ikke medregnet
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
| |
Ukendt (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 22:08 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:crl3q1lsu74upq4so6vsqh73jut3hl4sfj@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
>>huuuuulk, jeg kan se ud fra haynes at det kommer til at tage mindst et par
>>timer at skifte det elendige kabel. Noget med udstødningen skal løsnes osv
>>varmeskjold afmonteres.....igen er Ford genialitet
>
> Åehh din jammerlab - hvad er et par timer under bilen
>
> Vær glad for det ikke er en Scorpio, du skal skifte håndbremsekabel på
> ;)
>
> Det tog fjolserne en halv dag, og så er køreturene (as usual) til
> Næstved ikke medregnet
huu?
en halv dag?, jeg savner ligefrem mine gamle fård'er. Da var det da noget
lettere
--
Tom
| |
Uffe Bærentsen (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 15-12-05 22:51 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:crl3q1lsu74upq4so6vsqh73jut3hl4sfj@dtext.news.tele.dk...
> Vær glad for det ikke er en Scorpio, du skal skifte håndbremsekabel på
> ;)
>
> Det tog fjolserne en halv dag, og så er køreturene (as usual) til
> Næstved ikke medregnet
Nu vil jeg undlade at kommentere ovenstående
Nej, jeg vil alligevel spørge: Hvem er fjolserne?
( Ford eller 'det lokale værksted')
Regnede også med at reservedele var i gå-afstand
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo (+ 2x chipping
hundene
| |
jan@stevns.net (15-12-2005)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 15-12-05 23:34 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :
>Nej, jeg vil alligevel spørge: Hvem er fjolserne?
Fjolserne ~ løjserne ;)
>( Ford eller 'det lokale værksted')
>Regnede også med at reservedele var i gå-afstand
Ikke på en lørdag - der holder Ford skam fiesta - øehhh - sierra -
dammm... siesta
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
| |
Martin Johansen [600~ (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 15-12-05 21:56 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in
news:43a1d314$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Sidder og glor hos tsvansen hvor de sælger det som 3 enkelt dele til
> en mindre formue (små 200 Kr for hver af de 3 kabler).
>
> Men hos fætter Høyer ser det ud som om det er komplet eller er det mig
> som tager fejl?
Skal ikke kunne sige hvad forskellen er, men vil bare lige sige at Thansen
og Høyer er det samme, så hvis du køber hos Høyer for at undgå Thansen..
såeh.. heheh
--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Ukendt (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 22:06 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns972DDF2D5B2AAnononoinvalid@62.243.74.163...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in
> news:43a1d314$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>> Sidder og glor hos tsvansen hvor de sælger det som 3 enkelt dele til
>> en mindre formue (små 200 Kr for hver af de 3 kabler).
>>
>> Men hos fætter Høyer ser det ud som om det er komplet eller er det mig
>> som tager fejl?
>
> Skal ikke kunne sige hvad forskellen er, men vil bare lige sige at Thansen
> og Høyer er det samme, så hvis du køber hos Høyer for at undgå Thansen..
> såeh.. heheh
Tja de vil selvfølgelig få en mundtlig advarsel vedr. knuste knæskaller,
såfremt at kablerne (som vanligt) skulle være i forkert længde
Tsvansen kan først levere det forreste kabel i Februar, det synes jeg er
temmelig længe
--
Tom
| |
alexbo (15-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 15-12-05 22:42 |
|
"Tom" skrev
> Skal igang med at skifte mit håndbremsekabel da det er blevet så langt at
> det ikke længre kan justere sig selv mere og holde bilen
Så vidt jeg husker har du tromler bagpå, jeg vil foreslå at du kigger på
selvjusteringen der, inden du skifter kabel.
Skulle den have skiver, mener jeg at kunne huske at den har håndbremsebakker
inden i skiven, og så ville jeg lede efter fejlen der.
Det er utroligt sjældent at et kabel strækker sig så meget at det er
nødvendigt at skifte.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 22:56 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1e378$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Tom" skrev
>
>> Skal igang med at skifte mit håndbremsekabel da det er blevet så langt at
>> det ikke længre kan justere sig selv mere og holde bilen
>
> Så vidt jeg husker har du tromler bagpå, jeg vil foreslå at du kigger på
> selvjusteringen der, inden du skifter kabel.
> Skulle den have skiver, mener jeg at kunne huske at den har
> håndbremsebakker inden i skiven, og så ville jeg lede efter fejlen der.
> Det er utroligt sjældent at et kabel strækker sig så meget at det er
> nødvendigt at skifte.
Jeg har monteret NYE tromler og NYE bremseklodser og renset og smurt alle
bevægelige dele i tromlerne. Fejlen kom også ret pludselig for et år siden
hvor jeg den ene gang mærkværdig nok kunne trække bremsen 4 klikker længere
op end normalt. Det er aldrig kommet på plads igen, på trods af at jeg har
prøvet alt muligt pilleri ved den automatiske justering. Håndbremsen kan nu
trækkes helt op i sidste klik og den kan ikke længere holde bilen.
Manden fra Applus sagde at det sikkert var justermekanismen oppe i selve
håndbremsen (han var tidl. Ford mekaniker). Jeg tror også det er et eller
andet galt der. Den bremsede lige på grænsen ved synet, men han sagde at
tromler og bakker virkede perfekte, det var kun at håndtaget skal trækkes
for langt op.
--
Tom
| |
Kim Voss Schrader (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 15-12-05 22:59 |
|
Hej!
Tom wrote:
> Jeg har monteret NYE tromler og NYE bremseklodser og renset og smurt alle
> bevægelige dele i tromlerne. Fejlen kom også ret pludselig for et år siden
> hvor jeg den ene gang mærkværdig nok kunne trække bremsen 4 klikker længere
> op end normalt.
Hvis det er lavet som på Escort kan fejlen da nemt være autojusteringen af
bremsebakkerne. Jeg tror skisme ikke på et wirekabel kan blive længere med tiden
Pil autojusteringen ud og inspicér den visuelt. Jeg kunne godt forestille mig
den var/er rusten og ikke virker ordentligt i mindst een side.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Ukendt (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 23:07 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1e707$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Tom wrote:
>
>> Jeg har monteret NYE tromler og NYE bremseklodser og renset og smurt alle
>> bevægelige dele i tromlerne. Fejlen kom også ret pludselig for et år
>> siden hvor jeg den ene gang mærkværdig nok kunne trække bremsen 4 klikker
>> længere op end normalt.
>
>
> Hvis det er lavet som på Escort kan fejlen da nemt være
> autojusteringen af bremsebakkerne. Jeg tror skisme ikke på et wirekabel
> kan blive længere med tiden
>
> Pil autojusteringen ud og inspicér den visuelt. Jeg kunne godt forestille
> mig den var/er rusten og ikke virker ordentligt i mindst een side.
De er BLITZ-blanke da jeg har pudset dem på slibesøjlens pudseskive, så der
ser ud som nye. Der blev også monteret et nyt fjedersæt i begge sider. Men
der sidder på mondeo også en eller anden sindrig selvjusteringsmekanisme
oppe i bunden af håndbremsen. Jeg kan dog ikke gennemskue det ud fra Haynes
Og det lader til at det er et temmelig stort arbejde at komme ind til
denne...noget med udstødning, varmeskjold, midterkonsol osv osv
--
Tom
| |
Kim Voss Schrader (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 15-12-05 23:32 |
|
Hej!
Tom wrote:
....
> De er BLITZ-blanke da jeg har pudset dem på slibesøjlens pudseskive, så der
> ser ud som nye.
De skal helst have riller så justeringen virker
> Der blev også monteret et nyt fjedersæt i begge sider. Men der sidder på
> mondeo også en eller anden sindrig selvjusteringsmekanisme oppe i bunden af
> håndbremsen. Jeg kan dog ikke gennemskue det ud fra Haynes Og det lader
> til at det er et temmelig stort arbejde at komme ind til denne...noget med
> udstødning, varmeskjold, midterkonsol osv osv
Ok, så godt kender jeg slet ikke Mondeo. Men på Escort (ja, der var den igen
) er det rigtig simpelt. En justerings-møbasse ved håndbremsen og intet andet
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
jan@stevns.net (15-12-2005)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 15-12-05 23:34 |
|
Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :
>Jeg tror skisme ikke på et wirekabel kan blive længere med tiden
Du har ikke levet længe nok ;)
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
| |
Kim Voss Schrader (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-12-05 00:34 |
|
Hej!
jan@stevns.net wrote:
> Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :
>
>
>>Jeg tror skisme ikke på et wirekabel kan blive længere med tiden
>
> Du har ikke levet længe nok ;)
Okay, så tager jeg måske fejl. Det lyder bare ikke "rigtigt" i mine ører...
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
alexbo (16-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-12-05 20:59 |
|
"Tom" skrev
> Manden fra Applus sagde at det sikkert var justermekanismen oppe i selve
> håndbremsen (han var tidl. Ford mekaniker). Jeg tror også det er et eller
> andet galt der.
Det tror jeg også, bagbremserne har du jo ordnet, men grebets selvjustering
er åbenbart et svagt punkt, som Ib Jacobsen jo også skriver, det passer også
fint med din oplevelse med, at efter et hårdt hiv i grebet gik det galt.
Så i stedet for at skifte kabler, skal du nok skifte grebets selvjustering.
Hvordan det virker ved jeg ikke, men det er nok nogenlunde som Fords
selvjusterende koblingskabel, en pal der giver et hak på et tandhjul.
Hvis den skrider, kan man ikke koble ud, eller som her trække håndbremsen.
mvh
Alex Christensen
| |
A.Kaup (15-12-2005)
| Kommentar Fra : A.Kaup |
Dato : 15-12-05 23:22 |
|
>Det er utroligt sjældent at et kabel strækker sig så meget at det er
>nødvendigt at skifte.
Ville jeg også sige - men alligevel hjalp det betydeligt på min
håndbremse at få skiftet kablet...
Tom - ved godt det er irriterende at skulle igang med - men kan du ikke
evt. nøjes med at skifte bare ét af kablerne - specielt hvis du ikke
kan få dem alle/synes de er pebrede!?? Det kan jo være at der er et
der er nemmere at komme til end de 2 andre?
Mvh Akaup - der havde samme problem på den lille K10 Micra. Grunden
til at det tog ½-dag var så at Hr. Hansen kablerne ikke var helt
mangen til de originale og lige skulle modificeres.
| |
Ukendt (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-05 23:38 |
|
"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1134685320.596115.108520@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>Det er utroligt sjældent at et kabel strækker sig så meget at det er
>nødvendigt at skifte.
Ville jeg også sige - men alligevel hjalp det betydeligt på min
håndbremse at få skiftet kablet...
Tom - ved godt det er irriterende at skulle igang med - men kan du ikke
evt. nøjes med at skifte bare ét af kablerne - specielt hvis du ikke
kan få dem alle/synes de er pebrede!?? Det kan jo være at der er et
der er nemmere at komme til end de 2 andre?
Mvh Akaup - der havde samme problem på den lille K10 Micra. Grunden
til at det tog ½-dag var så at Hr. Hansen kablerne ikke var helt
mangen til de originale og lige skulle modificeres.
--------------
Jo de 2 kabler der løber ud til hver sin tromle er rimelig lette at skifte.
Desværre tror jeg ikke på at de begge 2 pludselig er blevet for lange, så
det er nok mere sansynligt at det er det stykke fra samlingen og hen til
håndbremsen.
De skriver dog noget i Haynes:
When refitting the old lever, it may be neccesary to reset the mecanism, as
follows
10 Lift the lever to the fully-raised position then sit down and grip the
cable and equliser bracket between your feet.
11 Release the pawl from the adjuster mechanism lift the lever and pull out
aprox. 40 mm of cable.
Allow the pawl to engage the mechanism and release the cable. The cable
should now be in the correct position for refitting.
Fejlen opstod da jeg en gang pga. en sløv håndbremse trak rigtig hårdt, og
så røg den bare 4 klikker længere op.
--
Tom
| |
Ib Jakobsen (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 16-12-05 00:41 |
|
Tom skrev:
>
> huuuuulk, jeg kan se ud fra haynes at det kommer til at tage mindst et par
> timer at skifte det elendige kabel. Noget med udstødningen skal løsnes osv
> varmeskjold afmonteres.....igen er Ford genialitet
Nu menr jeg at kunne se af tråden at deter en Mondeo?. De
har problemer netop deres håndbremsegreb. Der er to typer.
En til kr.350. Og en til kr.700. Komplette.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-05 16:28 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1ff01$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
>>
>> huuuuulk, jeg kan se ud fra haynes at det kommer til at tage mindst et
>> par timer at skifte det elendige kabel. Noget med udstødningen skal
>> løsnes osv varmeskjold afmonteres.....igen er Ford genialitet
>
> Nu menr jeg at kunne se af tråden at deter en Mondeo?. De har problemer
> netop deres håndbremsegreb. Der er to typer. En til kr.350. Og en til
> kr.700. Komplette.
Tja, det er første gang jeg har problemet på mondeo'en efter 300.000 Km.
Min en en 97' sedan med 8" tromler 1.8.
--
Tom
| |
Hans Jensen (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Hans Jensen |
Dato : 16-12-05 06:39 |
|
Tom
Som mange andre skriver vil jeg tro at det er din selvjustering det er galt
med ( i tromlen )
Det er en normal fejl på Ford biler der har kørt over 200,000 km +++ som
din !
Jeg laver mange Ford biler og har altid løst det ved at skifte
selvjusteringen, men kan selvfølgelig ikke være sikker i din sag.
Mvh Hans
En Mondeo og ind med en Grand Vitara
| |
Ib Jakobsen (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 16-12-05 07:27 |
|
Hans Jensen skrev:
> Som mange andre skriver vil jeg tro at det er din selvjustering det er galt
> med ( i tromlen )
Ja, men dem jeg har rodet med har det været selvjusteringen
i selv grebet. Ifølge Ford er de meget svage, hvilket ses af
prisen. Jeg har skiftet et par stykker siden i sommers.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-05 16:25 |
|
"Hans Jensen" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
news:43a252d2$0$8881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Tom
>
> Som mange andre skriver vil jeg tro at det er din selvjustering det er
> galt med ( i tromlen )
>
> Det er en normal fejl på Ford biler der har kørt over 200,000 km +++
> som din !
300.000 km +++
Men jeg forstår ikke hvad der skulle være galt. Tænderne i
justermekanismerne virker meget solid og som om de passer perfekt sammen.
Alt rust er fjernet.
Som jeg ser det så skal selvjusteringen i tromlerne jo bare sørge for at med
samme længde bremsekabel så kompensere for bakkernes slid. Bakkerne går fint
ud mod tromlerne ellers ville den ikke bestå bremsetesten med bravur. Det
virker bare som om kablet er for lang.
Men hvad laver justeringsmekanismen i bunden af selve håndbremsen så, hvis
ikke den bestemmer hvornår bremsen skal tage fat?
Efter haynes tyder det på at der sidder sådan ca. samme justermekanisme i
begge ender af håndbremsen.
> Jeg laver mange Ford biler og har altid løst det ved at skifte
> selvjusteringen, men kan selvfølgelig ikke være sikker i din sag.
Jeg havde også alvorlig mistanke om at fejlen var i tromlerne, derfor blev
tromler, fjedre og klodser skiftet og alt andet pudset op og smurt. Det
hjalp ikke så meget som bare et enkelt klik ved håndbremsen. Har haft det
adskilt 2 gange og kan intet forkert se
--
Tom
| |
|
|