Køb af Alfa 156....gode råd!
Fra : TBTH

Dato : 14-12-05 09:56

Hejsa Alle

Jeg står for at skulle købe mig en ny brugt bil og har kastet min kærlighed
på en Alfa Romeo 156 TS 1,8 fra 97 (alle service overholdt).
Bilen er virkelig velholdt og pæn men det der bekymre mig er at den har kørt
omkring 200.000 km.
Er der nogen der har kendskab til Alfa som kan give mig nogle gode råd eller
kender til eventuelle problemer med den model (når den nu har kørt så langt
som den har).

Mvh
Thomas

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 14-12-05 10:01

"TBTH" <haun@popme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har kendskab til Alfa som kan give mig nogle gode råd
> eller kender til eventuelle problemer med den model (når den nu har kørt

Er det ikke noget med at forruderne revner for et godt ord på de første
156'er, eller er det blevet fixet.
Ellers en lækker bil, med rigtige gode køreegenskaber, og en monster lækker
motor. Ville dog nok selv gå efter en 2,0 TS, eller endnu bedre V6, føj den
lyder FEEEEDDDDD

Fra : TBTH

Dato : 14-12-05 10:30

> [...]
> Ellers en lækker bil, med rigtige gode køreegenskaber, og en monster
> lækker motor. Ville dog nok selv gå efter en 2,0 TS, eller endnu bedre V6,
Hehe ville da gerne gå efter en V6, meeen tror ikke mit forsikringsselskab
syntes at jeg skal :)

Fra : Christian

Dato : 14-12-05 10:47

Jeg har selv en Alfa 156 2.0 TS, som har kørt ca. 205.000

Alle service har været overholdt, men det er ikke ensbetydende med at der
ikke har været lidt bøvl med bilen, så du skal nok påregne lidt penge til
diverse udbedringer.

Jeg ville nok også gå efter 2.0, bl.a. fordi den også har ry for at være
mere holdbar. Jeg har hørt historier om 1.6 og 1.8 motoren, som ikke har
været så behagelige.......

I øvrigt en super dejlig bil...

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-12-05 11:35

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@(fjernmig)mail.dk> wrote in message

> Ellers en lækker bil, med rigtige gode køreegenskaber, og en monster
> lækker motor. Ville dog nok selv gå efter en 2,0 TS, eller endnu bedre V6,
> føj den lyder FEEEEDDDDD

Ja lyden er fed på en V6 men motoren er for tung til den lille bil, den
optimale er 2.0TS udgaven.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-05 12:22

> Ja lyden er fed på en V6 men motoren er for tung til den lille bil, den

....og så er motoren i øvrigt en ældgammel konstruktion, hvor benzinen VÆLTER
igennem portene, selvom man kører med let speederfod.

Jég ville også gå efter en 2,0, der er en prægtig motor.......og så vil jeg
desuden kigge grundigt efter rustangreb, da 156 er relativt svag på det
punkt.

/Jan W Nielsen - vi er i krig - skal du med..?

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-05 20:29

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> ...og så er motoren i øvrigt en ældgammel konstruktion, hvor benzinen
> VÆLTER igennem portene, selvom man kører med let speederfod.

Enig.

> Jég ville også gå efter en 2,0, der er en prægtig motor.......og så vil
> jeg

Enig! Og så er den pænt hurtig - når det er påkrævet.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo...

Dato : 14-12-05 20:37

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Enig.

I har begge været ejer en 6 cylindret Alfa Romeo og ved derfor
helt præcis, hvad en ejer af sådan et køretøj sætter pris på?
Nej vel !
Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-05 21:44

> I har begge været ejer en 6 cylindret Alfa Romeo og ved derfor
> helt præcis, hvad en ejer af sådan et køretøj sætter pris på?
> Nej vel !

Og hvad så - derfor kan vi vel godt sige vores menin og påpege faktuelle
ting.

Vi kommenterer på, hvad vi selv ville vælge, og så påpeger vi, at V6´eren er
EKSTREMT tørstig i forhold til tilsvarende motorer med samme effekt.

Derudover kan det jo sagtens være, at motoren har en fantastisk lyd - og i
øvrigt er lækker at trykke rundt med ... ude foran...

--
/Jan W Nielsen - 100 procent asshole...!!!

Fra : DJ Bobo...

Dato : 14-12-05 21:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
> ting. Vi kommenterer på, hvad vi selv ville vælge, og så påpeger vi, at
> V6´eren er EKSTREMT tørstig i forhold til tilsvarende motorer med samme

I udtaler jer jo så skråsikkert, så man sku' tro, det var løgn :)

> Derudover kan det jo sagtens være, at motoren har en fantastisk lyd - og i
> øvrigt er lækker at trykke rundt med ... ude foran...

OK - dét har den dog...
Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-05 22:13

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> I har begge været ejer en 6 cylindret Alfa Romeo og ved derfor
> helt præcis, hvad en ejer af sådan et køretøj sætter pris på?
> Nej vel !

Jeg har kun "hear-say", fra en tidligere Alfa 156 V6-ejer. Selv hans gamle
Fiat Coupé Turbo, var ikke så tørstig - iflg. ham.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo...

Dato : 14-12-05 22:20

> Jeg har kun "hear-say", fra en tidligere Alfa 156 V6-ejer. Selv hans gamle
> Fiat Coupé Turbo, var ikke så tørstig - iflg. ham.

Jeg har ejet 3 stk Alfa Romeo V6 - mellem +200 og 232 hk.
De gik mindre på literen end min Camaro Z28, men det var
aldrig et problem for mig. En Alfa Romeo V6 har helt helt an-
dre kvaliteter at byde på...
Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 19-12-05 20:52

> Jeg har ejet 3 stk Alfa Romeo V6 - mellem +200 og 232 hk.

Ja, men det har ikke været af den 2,5-liters type der ligger i 156 - vel?

Fra : Henrik B.

Dato : 19-12-05 20:53

> [...]

> De gik mindre på literen end min Camaro Z28, men det var
> aldrig et problem for mig. En Alfa Romeo V6 har helt helt an-

Det er der heller ikke nogen der sætter spørgsmålstegn ved Mogens, blot
brændstoføkonomien. Jeg véd at det koster at have det sjovt.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-05 22:34

> Jeg har kun "hear-say", fra en tidligere Alfa 156 V6-ejer. Selv hans gamle
> Fiat Coupé Turbo, var ikke så tørstig - iflg. ham.

....og så er der naturligvis den bedste rettesnor overhovedet -
forbrugstallet, som Alfa selv opgiver:

Alfa siger 8,8 km/ltr ved pæn kørsel - det er helt vildt for så lille og
"motorsvag" en bil som Alfa 156 med 190 hk.

Til sammenligning kører en BMW 325i 11,9 km/ltr - og den er ellers både
længere, bredere, tungere, hurtigere og har 20 hestekræfter mere.

Rét vildt, IMO - men det siger noget om, hvor langt man er nået, når man
både vil have power og økonomi.

(Den gamle 325´er kørte 11,1 km/ltr, og en 180 hk Audi TT kørte 12,5 km/ltr)

--
/Jan W Nielsen - yes sir...!!!

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-05 22:59

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> said in

> [...]
> man både vil have power og økonomi.
>
> (Den gamle 325´er kørte 11,1 km/ltr, og en 180 hk Audi TT kørte 12,5

Min Alfa 156 1.8 TS SW kører i snit mere end 11 km/l..........blandet
kørsel.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-05 23:17

> Min Alfa 156 1.8 TS SW kører i snit mere end 11 km/l..........blandet
> kørsel.

Ja, sådan en 1,8 Sportwagon står til 11,9 km/ltr, så det skal nok passe -
hvis man kører forsigtigt og man ikke har ekstremt kort ture, hvor motoren
dårlgit bliver varm.

--
/Jan W Nielsen - 100 procent asshole...!!!

Fra : DJ Bobo...

Dato : 21-12-05 05:54

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message

> og så vil jeg desuden kigge grundigt efter rustangreb, da 156 er relativt
> svag på det punkt.

Uden efterbehandling kan selv en Alfa Romeo 156 være øm:
www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3072&highlight=&sid=d6b7dda9b7d73c985adaf8d0464869dd
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 09:08

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message

> Uden efterbehandling kan selv en Alfa Romeo 156 være øm:
> [...]

Slemt.

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 14-12-05 13:42

Vi har en '99 2,0 som vi købte brugt for ét år siden. Den har nu
kørt 130.000 og der har ikke været nogle problemer med den. Vi fik
den undervognsbehandlet i sommer og iflg. Pava var bilen i god stand.
Kig dig dog godt for inden du køber brugt Alfa i den prisklasse. Mange
Alfa'er bliver købt af folk, der mener livet leves bedst mellem 5 -
7000 o/min. Dette er fsv. også sandt, men ingen motorer holder til den
behandling i længden.

Min opfattelse er at Alfa med 156 modellen (måske for første gang?)
har produceret en bil der, hvis den bliver behandlet ligesom
gennemsnitsbilen, ikke byder sin ejer på større ubehagelige
overrasksler i form af store reperationer eller rust, end andre biler i
prisklassen.

Mvh
Hornsved.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 17:27

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hvis man kan sige sådan, så tror jeg det startede med 145 + 146
da de fik ts motorene.

Fra : TBTH

Dato : 14-12-05 14:37

Tak for råd og vejledning.
Så må vi se om jeg får held med mit køb.
Jeg syntes at det lyder som at en Alfa alt i alt "kan" være et fornuftigt
køb.
Så må jeg jo bare håbe at jeg har fornuften med mig når jeg står og savler
og vognen :)

Mvh
Thomas

Fra : TDN

Dato : 14-12-05 16:00

> [...]
> køb.
> Så må jeg jo bare håbe at jeg har fornuften med mig når jeg står og savler

Her er en brugtbilstest fra FDM:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2002/60-63.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 17:28

> [...]
> Er der nogen der har kendskab til Alfa som kan give mig nogle gode råd
> eller kender til eventuelle problemer med den model (når den nu har kørt

Hejsa

Tag et kig på www.alfa156.net . Der er både en købsguide og et forum med
beretninger fra det virkelige liv

Et par af de vigtigste punkter:
Kontroller at tandrem er rimelig ny.
Diesellyd når den er kold, er heller ikke så spændende (knast forstiller).
Knirke / knagelyde fra hjulophæng.

Mvh
Tom Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 21:58

"Tom Jensen" <bispensnabelaprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Diesellyd når den er kold, er heller ikke så spændende (knast forstiller).
> Knirke / knagelyde fra hjulophæng.

Netop knastforstilleren gir' en ubehaglig lyd ved koldstart, og halvt lunken
motor (standsning 4 timer).
Vi kører med nr. to nu, og den raller også lystigt.
En diode lyser også nu periodisk for bremserne, selvom de er ok.
Instr. belysningen har sprunget flere pærer.
Højttaler gitre i bag falder af.
146 er slem til at samle skidt og møg i dørkarme. Ikke nemme at rengøre.
Originale Alfamåtter i bag lukker af for fodvarmen.
En konstant rimelig højfrekvent hyletone, selvom radioen er slukket. Pisse
irriterende.
Den lugter stadig af ny bil, dvs. den har en markant skarp lugt af eet eller
andet. Især når varmen kommer på.

Men motoren, gi' den noget goddag, så spinder den som en MC men bundtrækket
udeblir'.
Død under 4500 omdr. min.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 14-12-05 22:04

"Olesen" <n/a> wrote in message

> Netop knastforstilleren gir' en ubehaglig lyd ved koldstart, og halvt
> lunken motor (standsning 4 timer). Vi kører med nr. to nu, og den raller
> også lystigt.

"Vi" - DU ejer jo ikke nogen Alfa Romeo.

> [...]
> Originale Alfamåtter i bag lukker af for fodvarmen.
> En konstant rimelig højfrekvent hyletone, selvom radioen er slukket. Pisse

Skribenten spørger ind til en Alfa Romeo 156 !
Mogens

Fra : DJ Bobo...

Dato : 14-12-05 19:23

"TBTH" <haun@popme.dk> wrote in message

> Er der nogen der har kendskab til Alfa som kan give mig nogle gode råd
> eller kender til eventuelle problemer med den model

Den hjælp får du 100% hér: www.cuoresportivo.dk
Mogens

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-05 22:56

"TBTH" <haun@popme.dk> said in

> [...]
> Er der nogen der har kendskab til Alfa som kan give mig nogle gode råd
> eller kender til eventuelle problemer med den model (når den nu har

Hej.
Min kone og jeg har en Alfa Romeo 156 1.8 TS SW årg.2000 med 170.000 km på
klokken.
Jeg har kørt mange af 156 modellerne både med og uden Selespeed.

Lad mig først sige at jeg bryder mig ikke om Selespeed.
Jeg vil mene at jeg kan skifte mere præcist og hurtigt selv.

Dernæst mener jeg at køredynamikken er fin i 1.8 SW fordi vægtfordelingen
er bedre end i 2.0 og bedre end i sedan udgaverne.

1.8 motoren er en smule mere slap men det mærkes mest på toppen. De har
nogenlunde samme momentkurveforløb.

Jeg lagde mærke til at der var en i denne tråd som havde behandlet sin 156
med PAVA. Det er ifølge fabrikken en dødssynd har jeg fået at vide af flere
autoriserede forhandlere uafhængigt af hinanden.
Det skal være Dinitrol eller beslægtede produkter som Mercasol f.eks.

Der er dog ingen rustproblemer p.t. Vi har rustbehandlet forebyggende.

Vi har valgt at skifte tandrem fra starten af med hvad der ellers er
rentabelt at skifte når man er derinde i hjertet af motoren.
Vi købte bilen for 30.000 km siden.
Tandremmene går ikke som sådan i stykker men de skal skiftes oftere end
servicebogen foreskriver. Jeg mener at det er ved hver 80.000km.
Det kan undersøges ved et simpelt spørgsmål i klubben eller hos et af de
gode autoriserede værksteder.

Det med sårbare forruder er vi forskånet for.
Har ikke hørt om en eneste der har haft det problem i klubben.

Det med bøsningerne i hjulophængene handler mest om at sørge for at holde
dem velsmurte. Alt der ikke velholdes slides mere intenst.

Knastforstilleren er et relativt problem. Den vil næsten altid have
diesellyden ved koldstart fordi tryksmøringen skal nå op til knasten før
lyden ophører.
Det er noget der måske skal kigges på ved hver 80.000 km hvor tandremmen
alligevel skal skiftes.

Jeg er blevet fortalt at man kan få tandremsoperationen til ½ pris i
NordTyskland. Er det sandt og ligger det belejligt geografisk så har man en
bil der er billigere at vedligeholde end en knallert 45.

Man kan sige om disse kendte sårbare punkter at det ene og alene skyldes en
meget aktiv klub og nogle få ekstremt dygtige autoriserede værksteder at
man er så afklaret med hvad man skal være obs på ved en Alfa 156.

Alle biler har svage punkter og for langt de fleste bilers vedkommende er
det ukendt eller hemmeligholdt hvor svaghederne er.

Det er dog vigtigt at man opsøger viden om hvilke autoriserede værksteder
der har mest kompetence fordi det er mekanik som med rette kan kaldes
finmekanik p.g.a. ganske små måletolerancer og når det er sådan så kan en
elendig mekaniker virkelig forårsage stor skade på længere sigt.

P.g.a. fordoms rygter falder disse vidunder biler ret hurtigt i pris.
Rygterne hænger ved uberettiget.

Det var i 70'ernes oliekrise at Alfa (og andre europæiske bilfabrikanter)
benyttede omsmeltet stål fra Ceausescu's & Bresjnev's panserværn og sunkne
industriskibe i Middelhavet. Det skabte i den grad rustproblemer på
vognparken.

Så essensen er at hvis man finder et værksted der kan det der med Alfa så
har man en bil som ikke er dyrere at vedligeholde end andre biler i samme
klasse men som giver så meget mere køreglæde og aktiv sikkerhed til sin
fører end andre biler til samme penge.

--
Lars Holst

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 15-12-05 18:55

> [...]
> autoriserede forhandlere uafhængigt af hinanden.
> Det skal være Dinitrol eller beslægtede produkter som Mercasol f.eks.

Siger de også hvorfor sådan noget PAVA ikke dur på en Alfa 156? Har det
noget at gøre med hvad den er behandlet med fra fabrikken, eller?

Mvh Michael

Fra : TDN

Dato : 15-12-05 19:14

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:q7iof.2720$Cl2.82952@news000.worldonline.dk...
> flere
>
> Siger de også hvorfor sådan noget PAVA ikke dur på en Alfa 156? Har det
> noget at gøre med hvad den er behandlet med fra fabrikken, eller?
>
> Mvh Michael

Hvis den er voksbehandlet i hulrummene og du sprøjter et oliebaseret produkt
derind opløser det voksen og det hele havner som en grød i bunden af
hulrummet og gavner ingen ting. Derudover mister du højst sandsynlig og
fabriks rustgennemtæringsgarantien. Man skal altid spørge forhandleren om
hvilken type produkter man skal bruge for at opretholde garantien. Så hvis
den er voksbaseret fra fabrikken så bruger man dinitrol eller et lign.
produkt som er voksbaseret i hulrummene.

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 17-12-05 20:28

TDN wrote:
> [...]
> en meddelelse news:q7iof.2720$Cl2.82952@news000.worldonline.dk...

> Hvis den er voksbehandlet i hulrummene og du sprøjter et oliebaseret produkt

Øhhh?
"Voks i hulrummene" drejer sig da om en 100% opfyldning - hvordan skulle
man så kunne komme til at efterbehandle med en hulrums-sprøjte?

> ......opløser det voksen og det hele havner som en grød i bunden af
> hulrummet og gavner ingen ting.

Hvordan skulle de to produkters sammenblanding kunne give et slutprodukt
som er tyndere end den tyndeste af de to?

> ......... Så hvis den er voksbaseret fra fabrikken så bruger man dinitrol
> eller et lign. produkt som er voksbaseret i hulrummene.

Er voks et selvstændigt selvstændigt grundstof fra det periodiske
system/tabel? Eller skulle det mon ikke også være et almindeligt
oliebaseret produkt ligesom vaseline og asfalt?!

Jeg kan ikke forestille mig at noget undervogs-center er forhindret i at
behandle noget specielt vognmærke p.g.a. mis-sammenhold af produkter :-/
Eftersom jeg er stor skeptiker omkring hvad der kommer ud af mekanikeres
munde, mener jeg at kunne ane en gang mekaniker-tågesnak som baggrund
for TDN's ovenstående opfattelse af forholdene :-/

--
Armand.

Fra : Lars Holst

Dato : 17-12-05 22:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said in

> [...]
> ud af mekanikeres munde, mener jeg at kunne ane en gang
> mekaniker-tågesnak som baggrund for TDN's ovenstående opfattelse af

Det forholder sig imidlertid sådan at man ikke bør pava behandle en
dinitrol eller mercasol behandlet bil.

Selvfølgelig er hulrum ikke fyldt 100% op.
Det siger sig selv. Hvilken vægtforøgelse ville dette ikke medføre?

Fordi det havner som grød er det ikke ensbetydende med at det bliver et
tyndere produkt.
Det er en indikation af at der sker en opløsning.

Terpentin er så vidt jeg husker også et olieraffineret produkt og det kan
da opløse andre oliebaserede produkter (som f.eks. oliebaserede lakker)
ganske fint.

Du bliver nok nødt til at udvide din forestillingsevne.
Vognmærkernes rustgaranti kan være (eller er måske altid?) baseret på et
bestemt rustbehandlingsprodukt.

Jeg ved ikke hvorledes det forholder sig med Pava eller Tectyl men
Dinitrol og Mercasol er anbefalet af DTI og er under kontrol af DTI.

Jeg har læst et sted på nettet at Pava og Tectyl bør man ført benytte når
en bil er blevet rustangrebet.
Dinitrol og Mercasol er til forebyggende rustbehandling.

Sådanne italienske biler (og motorcykler) bør man sandelig værne om med
de rigtige former for vedligeholdelse og forebyggelse så de kan vedblive
at give de ypperste glædesoplevelser til førerne.
Så kan man bruge pava eller spildolie som rustbeskyttelse på alle de
japanske biler og motorcykler.
Der er s'gu ingen glæde at spore i forvejen så pyt.............

--
Lars Holst

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 02:42

Lars Holst wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said in
>
> Selvfølgelig er hulrum ikke fyldt 100% op.
> Det siger sig selv. Hvilken vægtforøgelse ville dette ikke medføre?

Ikke desto mindre er det min absolutte opfattelse af "voks i hulrum";
hvorfor ellers ligefrem voks og ikke ethvert andet præparat der klæber
til overfladen.
En del af fidusen skulle forøvrigt være at bemeldte voks udvider sig
idet den størkner og således fortrænger de sidste luftlommer.

Til gengæld ved jeg ikke om tricket efterhånden er blevet historie, nu
hvor galvaniseringen vinder frem som fabriks-beskyttelse mod rust :-/

> Fordi det havner som grød er det ikke ensbetydende med at det bliver
> et tyndere produkt.
> Det er en indikation af at der sker en opløsning.

Er grød ikke tyndere end voks?
Er grød ikke tyndere end en tectyl-hinde?

> Terpentin er så vidt jeg husker også et olieraffineret produkt og det kan
> da opløse andre oliebaserede produkter (som f.eks. oliebaserede lakker)
> ganske fint.

Og du tror ikke at en efterbehandling med f.eks. tectyl ikke opløser den
gamle overflade i en given grad?

Den primære forskel mellem de to produkter, som jeg opfatter det, er at
voks kræver varm påførsel og stivner ved nedkøling, hvor Tectyl/lign. er
et fortyndet produkt der inddamper til endelig konsistens.
Til dato har jeg således heller ikke opfattet voks som andet end
hulrums-opfyld :-|

> Du bliver nok nødt til at udvide din forestillingsevne.
> Vognmærkernes rustgaranti kan være (eller er måske altid?) baseret på et
> bestemt rustbehandlingsprodukt.

Jeg kender motormarkedet godt nok til at der oftest ligger aftaler og
kolde kontanter til baggrund for sådanne anbefalinger og krav, hvis ikke
ligefrem at det drejer sig om fabrikkens medejerskab af pågældende produkt.
Forøvrigt blev jeg anbefalet ikke at behandle HDi'en da jeg købte den
som 6 mdr. gammel, så det er altså heller ikke altid et krav

> Jeg ved ikke hvorledes det forholder sig med Pava eller Tectyl men
> Dinitrol og Mercasol er anbefalet af DTI og er under kontrol af DTI.

DTI anbefaler selvklart produkter som de kontrollerer, og det er op til
producenter/omportører om de vil springe på dén vogn.
Som jeg anbefaler det har Pava et strengt stikprøvekontrol-system der
holder deres værksteder i nakken - Dét er da også en tryghed på niveau
med materiale-test!

> Jeg har læst et sted på nettet at Pava og Tectyl bør man ført benytte når
> en bil er blevet rustangrebet.
> Dinitrol og Mercasol er til forebyggende rustbehandling.

Jeg opfatter samme ord som at også(!) Pava er velegnet til efterbehandling!

> Sådanne italienske biler (og motorcykler) bør man sandelig værne om med
> de rigtige former for vedligeholdelse og forebyggelse så de kan vedblive
> at give de ypperste glædesoplevelser til førerne.

Kører fransk og har aldrig været den store bilvander, så den sang
stemmer jeg ikke ind i!
I forhold til en kammerat der holder i kø ved vaskehallen mere end
jævnligt, beregnede jeg at jeg havde sparet (men desværre ikke -op)
mellem 10 og 15.000 på vognvask i de 9 år det tog mig at slide 205'eren
ned

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-12-05 03:23

> "Voks i hulrummene" drejer sig da om en 100% opfyldning - hvordan skulle
> man så kunne komme til at efterbehandle med en hulrums-sprøjte?

Det er det ikke, det er behandling med, påføring, af et voks-produkt.

> Hvordan skulle de to produkters sammenblanding kunne give et slutprodukt
> som er tyndere end den tyndeste af de to?

Fordi de ikke er kemisk "forenlige".

Eller skulle det mon ikke også være et almindeligt
> oliebaseret produkt ligesom vaseline og asfalt?!

Det er alm. kendt at man IKKE blander "Tectyl" og "Dinitrol"- produkter,
fordi de henholdsvis er olie og voks-baseret.

> Jeg kan ikke forestille mig at noget undervogs-center er forhindret i at
> behandle noget specielt vognmærke p.g.a. mis-sammenhold af produkter :-/

De er ikke forhindret, og de fleste gøre det gerne, det giver omsætning ;).
Men de fleste bilmærker er behandlet i nogen grad ab fabrik, men det er ikke
sikkert det er forenligt med det som efterflg. påføres. Derfor har mange
forbeh. iforbin. med "rustgarantien"- at der skal benyttes et godkendt
produkt til efterbeh. .

> Eftersom jeg er stor skeptiker omkring hvad der kommer ud af mekanikeres
> munde,

Så læs det som står med småt i købskontrakten ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-12-05 09:00

> Det er alm. kendt at man IKKE blander "Tectyl" og "Dinitrol"- produkter,
> fordi de henholdsvis er olie og voks-baseret.

Det kan forøvrigt være omvendt, har ikke en dåse ved hånden ;), at det er
Tectyl som er voks ,og Dinitrol som er olie-baseret. Så benyt det som
bilfabrikanten anbefaler.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 18-12-05 10:59

On Sun, 18 Dec 2005 08:59:57 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>

>Det kan forøvrigt være omvendt, har ikke en dåse ved hånden ;), at det er
>Tectyl som er voks ,og Dinitrol som er olie-baseret. Så benyt det som

Dinitrol fås både olie- og voksbaseret, mon ikke også nogle af de
andre fabrikanter har begge produkter på programmet?
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : TDN

Dato : 18-12-05 10:35

> [...]
> munde, mener jeg at kunne ane en gang mekaniker-tågesnak som baggrund for
> TDN's ovenstående opfattelse af forholdene :-/

Du kan mene hvad du vil men det er faktum at du kan miste
rustgennemtæringsgarantien ved nogle bilmærker hvis du bare sender den
afsted og der bliver boret huller og brugt et produkt bilproducenten ikke
anerkender. Derfor spørg altid forhandleren inden behandlingen. Hvis det er
en brugtbil der er udover garantien kan du jo gøre hvad du vil og blande
produkter så tosset du vil, det vil kun være dig (og bilen) det går udover,
hvis der sker nogen uhensigtmæssige kemiske reaktioner....

Mvh.
Thomas

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 15-12-05 09:22

For lige at runde diskussionen om bensinøkonomi af, så kører vores
'99 2,0 omkring 10 km/l. Langt den overvejende del af kørselen består
af min kone's transport til og fra job, på en 2x25 km lang lige
landevejsstrækning med 1 lyskryds.

Man skal IKKE købe en 156'er for bensinøkonomi'ens skyld - det er
helt andre kvaliteter der tæller.

Mvh
Hornsved

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 16-12-05 14:42

Det lyder mystisk!

Har ikke konstateret at vores Alfa har "grød" i hulrummene, tværtimod
sidder Pava'en fint både på undervogn og i hulrum, så din, ellers
interessante, teori holder ikke i praksis.

Mvh
Hornsved
Med Pava behandlet 156'er

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-05 14:45

hornsved@post6.tele.dk wrote in news:1134740522.834277.233640
@g14g2000cwa.googlegroups.com:

> Har ikke konstateret at vores Alfa har "grød" i hulrummene, tværtimod
> sidder Pava'en fint både på undervogn og i hulrum, så din, ellers
> interessante, teori holder ikke i praksis.

Hulrum er... ja hulrum - steder man ikke kan se ind, fx. i b-stolper og
lign....

Har du haft gang i et teleskob-kamera?

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : TDN

Dato : 16-12-05 14:51

[...]

Det er ikke min teori men det jeg fik at vide af en folkevognsforhandler da
jeg spurgte om hvilket produkt jeg skulle vælge til min daværende VW. Da VW
er hulrumsbehandlet med voks anbefalede denne forhandler dinitrol for at
kunne opretholde fabriksgarantien.

Om det lander som grød i bunden af hulrummet ved jeg ikke, men du kan jo
fortælle mig hvorfor i alverden man skulle begynde at bruge olieprodukt når
nu der er voks i forvejen. Det lyder da tåbeligt i mine øre ikke at
fortsætte med voks..... Har du undersøgt hos Alfa hvad de mener om Pava og
om du har tabt garantien ved at bruge Pava, i så fald vil jeg kontakte Pava
behandleren da han ikke har rådgivet dig ordentligt.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-05 16:24

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in

> men du kan
> jo fortælle mig hvorfor i alverden man skulle begynde at bruge
> olieprodukt når nu der er voks i forvejen. Det lyder da tåbeligt i
> mine øre ikke at fortsætte med voks.....

Det er det skam også og det kan give nogle mærkelig resultater/følger lidt
afhængig af produktet.

Der er delte meninger om det, og man skal selvfølgelig ikke spørge dem der
sælger produkterne, da de jo vil fortælle det intet har på sig, for netop
at kunne sælge deres produkt til dig (metaforisk talt).