Soc.Dem. foreslår 100km/t for campingvogn
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-12-05 08:43

Er det fornuftigt? Jeg er ikke i tvivl om at folk herinde sagtens kunne
køre 240 km/t med campingvogn, hvis ellers deres biler kunne trække det.
Men hvad med den gennemsnitlige campist? Kan de håndtere 100 km/t på
motorvej med en 1500kg Knaus på krogen?
Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde
jeg kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-12-05 08:51

Jeg er ikke i tvivl.

Det kan vi godt.

Du havde nok ikke stabilisator på omtalte autotrailer, og det må man da for
min skyld gerne stille som et krav for at tillade 100 km/t.

Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-12-05 00:46

> [...]
> for
> min skyld gerne stille som et krav for at tillade 100 km/t.

Det er et af kravene.

Hilsen Jørgen
ps. lad være med at topposte.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 14-12-05 09:17

> Men hvad med den gennemsnitlige campist? Kan de håndtere 100 km/t på
> motorvej med en 1500kg Knaus på krogen?

Jeg må indrømme at jeg personligt i forvejen kører 90-95 km/t, af den ene
årsag at hvis du ikke gør, så bliver du overhalet af lastbilerne, hvilket er
ret ubehageligt og til gene for alle andre også.

Umiddelbart mener jeg ikke de 100 km/t er et problem - det er kun et problem
hvis folk mener den SKAL køre 100 km/t i blæst og regn også.

Mvh

Brian

Fra : Soren Pedersen

Dato : 14-12-05 09:49

Lars L. Hansen wrote:
> [...]
> Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde
> jeg kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

Så skal lastvognene også have lov.....Og det er ikke engang for at fedte
for Folmer, men jeg mener det sikreste er at alle vogntog holder samme
hastighed, så vi undgår de langsomme overhalninger der - rimeligt eller
urimeligt - skaber frustration og agression med de konsekvenser der kan
følge deraf.

[OT]
Den ultimative julegave: www.munchweb.dk/sjov/juiceherup1.wmv
[/OT]

Mvh
Søren

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 14-12-05 09:58

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighed, så vi undgår de langsomme overhalninger der - rimeligt eller
> urimeligt - skaber frustration og agression med de konsekvenser der kan

Jep, lige i øjet.
Det er jo ikke farten der er problemet, men nærmere fartforskellene. Hvor
tit har man ikke kommet kørende med 130-140 km/t, for der så kommer en eller
anden lastbil væltende ud foran en, så man er helt oppe at stå på bremsen.
Dette skaber farlige situationer, meget farlige endda. Så hvis
fartforskellen mellem de langsomste på motorvejene var minimal, ville der
ikke være så mange tunge overhalinger (læs langsomme), og dette vil i sidste
ende gavne sikkerheden.
Så kan man for min skyld, godt lade hammeren falde for alvor, hvis man
overskrider fartgrænser, vægt, kørehviletid osv.
Men det er faktisk sjovt det er socialdemokraterne der foreslår dette. Kan
huske i sin tid, da VK kom med foreslaget om forhøjet hastighed på
motorvejene. Der stod hele venstrefløjen da ellers på nakken af hinanden,
for at kalde VK for uansvarlige, mener endda at have hørt mordere. Men man
har jo en mening, til man får en ny

Mvh
Jakob Skovgaard

PS, de nederste par linier, er ikke for at bringe politik ind i dette fora,
men blot en undren fra min side.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 14-12-05 10:07

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@(fjernmig)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh
> Jakob Skovgaard
>
> PS, de nederste par linier, er ikke for at bringe politik ind i dette

Men er er derudover ikke i tvivl om at de fleste biler (der selvfølgelig må
trække en stor vogn), er i stand til at håndtere en højere fart. Forudsat
vognen er læsset korrekt, der er slingningstab, og at man ellers kører efter
forholdene.

Jakob Skovgaard

Fra : HKH Chr.

Dato : 15-12-05 15:21

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@(fjernmig)mail.dk> wrote in message
> [...]

nu har et af problemerne jo været at de har siddet og nærmest sovet bag
rattet og først opdaget at bilerne holder stille når lastbilen har kørt over
fire biler,-så jeg mener ikke at lastbiler skulle kører hurtigere, desuden
vil deres vægt bevirke at bremselængden ville blive forøget,-der skal være
permanet overhalingsforbud,-så de altid ville ligge i højre vognbane, man
kunne også kigge på de Østriske regler om kørselsforbud.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:49

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> hastighed, så vi undgår de langsomme overhalninger der - rimeligt eller
> urimeligt - skaber frustration og agression med de konsekvenser der kan

Jamen så sammel det hele på 90 km/t. Og få det gjort gældende i hele EU.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Leonard

Dato : 14-12-05 10:01

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>køre 240 km/t med campingvogn, hvis ellers deres biler kunne trække det.
>Men hvad med den gennemsnitlige campist? Kan de håndtere 100 km/t på

Det kan sagtens håndteres, men jeg vil lige hive en af Guldfinn's
kæpheste frem:
Samme vej, samme hastighed.
Hvad er ideen i, at der nu skal køre lastbiler og trailere med 80
km/t, campingvogne og busser med 100 km/t og personbiler og MC med
110/130 km/t på den samme vej?
Det vil specielt på 110 km/t strækningerne skabe endnu flere langsomme
overhalinger. Og lur mig om ikke campingfolket vil opføre sig ligesom
busfolket og tænke, det der overhalingsforbud, det skider jeg på, jeg
må jo køre 20 km/t hurtigere end lastbilen, så jeg overhaler lige.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-12-05 00:49

> Og lur mig om ikke campingfolket vil opføre sig ligesom
> busfolket og tænke, det der overhalingsforbud, det skider jeg på, jeg
> må jo køre 20 km/t hurtigere end lastbilen, så jeg overhaler lige.

Ved overhaling forbudt er det = med et klip, så det tror jeg ikke.
Men en overhaling med + 10-20 kmt er jo også hurtigt overstået.

Hilsen Jørgen

Fra : Leonard

Dato : 15-12-05 10:10

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> wrote:

>Ved overhaling forbudt er det = med et klip, så det tror jeg ikke.

Det er der så en del ratholdere i turistbusser, der enten ikke ved
eller er ligeglade med.

>Men en overhaling med + 10-20 kmt er jo også hurtigt overstået.

I den virkelige verden er forskellen ofte mindre, da lastbilerne jo
kører lige under 90 og en gammel udslidt bus kan kæmpe sig op på 95.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-05 19:14

> Det kan sagtens håndteres, men jeg vil lige hive en af Guldfinn's
> kæpheste frem:
> Samme vej, samme hastighed.

Det er også en af mine på 2 sporede veje - men jeg ser ikke nogen grund at
der ikke kan differentieres på flersporede

> Hvad er ideen i, at der nu skal køre lastbiler og trailere med 80
> km/t, campingvogne og busser med 100 km/t og personbiler og MC med
> 110/130 km/t på den samme vej?

Så på landevej er de 89km/t som lastbilerne ofte kører jo lige under
klip-grænsen og de fleste personbiler med trailer/campingvogn kan også holde
den fart.

På motorvej er spredningen større og dem der idag kører <89km/t med
campingvogn vil sikkert ikke sætte farten op så jeg tror ikke det letter
meget på trafikafviklingen. Vi der plejer at køre for stærkt vil bare
risikere mindre bøder end idag.

Men jeg vil ikke have noget problem i at bil og campingvogn skal synes
sammen til den højere hastighed - Det sysnfri træk er jo godkendt ihs til de
70/80 km/t

Fra : Kent Friis

Dato : 15-12-05 19:34

Den Wed, 14 Dec 2005 19:14:08 +0100 skrev Anders Majland:

> Det er også en af mine på 2 sporede veje - men jeg ser ikke nogen grund at
> der ikke kan differentieres på flersporede

Bare der ikke bliver flere forskellige hastigheder end der er spor
i hver retning.

Ellers ender det bare med at bilen der må køre 130 ender bag ved en
campingvogn der må køre 100 som ligger og venter på at en trailer
der må køre 90 bliver færdig med at overhale en lastbil der må
køre 80.

Det er ikke måden at få trafikken til at flyde.

Mvh
Kent

Fra : Hans Jensen

Dato : 14-12-05 13:21

> [...]
> Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde jeg
> kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

Ja det er helt fornuftigt med 100 km/t med campingvogn bagefter.
Det gør jeg selv hver sommer ned gennem EU Der er farten med 1300 kg på
krogen 95-105 km/t ( på GPS )

Tyskerne har jo det fint med den hastighed

Mvh Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 17:00

Hans Jensen wrote:
> Ja det er helt fornuftigt med 100 km/t med campingvogn bagefter.
> Det gør jeg selv hver sommer ned gennem EU Der er farten med 1300 kg på
> krogen 95-105 km/t ( på GPS )
> Tyskerne har jo det fint med den hastighed

Har du så fået din ekvipage godkendt til det?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-05 17:57

> [...]
> Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde jeg
> kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

Nu er det jo ikke alle cv/trailere der må køre 100 km/t..

Forslaget skal - som jeg har forstået det, gælde på samme vilkår som i
Tyskland, hvor "tempo 100" kun kan bruges/godkendes på vogntog under 3500
kg.

MVH Hans

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-12-05 19:39

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forslaget skal - som jeg har forstået det, gælde på samme vilkår som i
> Tyskland, hvor "tempo 100" kun kan bruges/godkendes på vogntog under 3500

Hej Hans

Nu er det kun bilen der skal have en totalvægt under 3500 kg og CV/trailer's
totalvægt må ikke overstige bilens tjenestevægt. reglerne er her

http://www.adac.de/ReiseService/Camping/Camping_News/Meldungen/D_Tempo100.asp?ComponentID=3171&SourcePageID=8354%230&TL=2

Mvh AJH

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-05 20:22

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det kun bilen der skal have en totalvægt under 3500 kg og
> CV/trailer's totalvægt må ikke overstige bilens tjenestevægt. reglerne er
> her

Nu er mit tyske mildest talt elendigt (det går bedre med engelsk ), men
det jeg har fået refereret er at der er nogle aldersbegrænsninger for CV,
samt at bilen skal være med ABS og at den samlede vogntogsvægt ikke må
overstige 3,5 t..

MVH Hans

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-12-05 21:51

> [...]
> det jeg har fået refereret er at der er nogle aldersbegrænsninger for CV,
> samt at bilen skal være med ABS og at den samlede vogntogsvægt ikke må

Så får du lige en oversættelse fra Henrik F:

I Tyskland har man netop fået nye regler for tempo 100 tilladelser.
Reglerne er her oversat efter ACACs hjemmeside: www.adac.de
De nye regler er trådt i kraft 22. 10. 2005 og gælder frem til 31.12.
2010.

1. Det trækkende køretøjs totalvægt må ikke overstige 3,5 tons.

2. Det trækkende køretøj skal være udstyret med ABS.

3. Campingvognens dæk skal være yngre end 6 år og skal mindst være
hastighedsmærket L (= op til 120 km/t)

4. Campingvognen skal være udstyret med hydrauliske akselstøddæmpere.

5. Det samlede køretøjs kugletryk (vægt på anhængertrækket) fastsættes
til det trækkende køretøjs maksimale kugletryk eller campingvognens
maksimale kugletryk, hvor det samlede træks maksimale kugletryk fastsættes
til det mindste af de to kugletryk.

6. Campingvognen tilladte totalvægt må ikke overstige det trækkende
køretøjs egenvægt (1:1)

7. Endelig skal campingvognen være udstyret med slingrekobling (f.
eks. AL-KO AKS 3004 eller Winterhoff WS 3000) som opfylder ISO 11555-1 i
udgaven af 1. 7. 2003

eller
Campingvognstrækket skal være udstyret med en anden teknisk
indretning, som ved afprøvning har opfyldt kravene til at opnå ABE
(Allgemeine Betriebs Erlaubnis) eller hvorfor foreligger en speciel BE
(Betriebserlaubnis). (dansk: almindelig anvendelsestilladelse og
anvendelsestilladelse) Tilladelsen skal medbringes!

eller
Det trækkende køretøj skal være udstyret med et specielt elektronisk,
køredynamisk stabilitetssystem (TSP=Trailer-stabiliserings-program), hvortil
producenten udsteder en tilladelse til træk med op til 100 km/t. Systemet
skal fremgå af det trækkende køretøjs bilpapirer. Har det trækkende køretøj
et sådant system, behøver campingvognen intet særligt stabiliseringsudstyr.

Tempo 100-tilladelsen fås ved at fremstille bil og campingvogn for en
anerkendt motorsagkyndig i Tyskland (TÜV, Dekra, GTÜ). Den sagkyndige
undersøger køretøjerne og undersøger relevante papirer. Derefter udstedes en
bekræftelse, som skal forelægges områdets motorkontor. Motorkontoret
udleverer Tempo 100 plaketten, som skal anbringes bag på campingvognen.
Såfremt det trækkende køretøj udskiftes, gælder tilladelsen stadig, såfremt
det nye køretøj opfylder ovenstående betingelser.

Venlig hilsen

Henrik F

PS: De motorsagkyndige har ofte lang åbningstid (08:00 – 18:00), men
de lokale motorkontorer har kun åbent i formiddagstimerne (07:30 – 12:00),
torsdag dog også om eftermiddagen. Tjek åbningstider inden du kører
hjemmefra.

PPS: Har du brug for sproglig assistance, er du velkommen til at sende
en mail.

Håber det er uddybende nok.

Mvh AJH

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-12-05 19:53

> [...]
> de lokale motorkontorer har kun åbent i formiddagstimerne (07:30 - 12:00),
> torsdag dog også om eftermiddagen. Tjek åbningstider inden du kører

Tusind TAK.

> PPS: Har du brug for sproglig assistance, er du velkommen til at
> sende en mail.

Du er en modig mand Allan, ka' være jeg senere ta'r dig på ordet

> Håber det er uddybende nok.

Simpelthen superb, intet mindre, bare jeg kunne << suk.avi>>

MVH Hans

Fra : HKH Chr.

Dato : 15-12-05 15:13

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde jeg
> kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

det er vel bare vælgerpleje, en god sosse tager jo ikke fly på ferie, men
har en campingvogn og en kolonihave...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:47

Lars L. Hansen wrote:
> [...]
> Jeg har selv prøvet at køre med en lidt for læsset autotrailer. Havde
> jeg kørt mere end 90 km/t med den, så var jeg endt ude på marken.

Der er en eller anden der er kommet til at sætte et nul for meget i
deres forslag.