/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Et godt tilbud...not! Nostalgi
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 13-12-05 20:49

Jeg kom til at tænke på en episode fra gamle dage, da jeg svarede på
Juul's indlæg i en anden tråd.

Situationen var den, at jeg var blevet bedt om at køre ud til Hempel
Skibsfarver og laste et læs mønje til Östersund. Det er sådan noget
okseblodsfarvet maling man bl.a. bruger til at male containere med.

Nå, jeg kommer frem tidligt på formiddagen, og de flinke folk siger at
traileren først er færdiglæsset kl. 15:00, men at jeg er velkommen til
at spænde traileren fra, og køre hjem og holde fri indtil da.

Det skal man altså ikke sige til en eksportchauffør to gange, så der
blev koblet fra i en ruf.

Nu ligger pladsen ude hos Hempel lidt nede i forhold til resten af
Lundtofte, så jeg skulle have den forpu.... trækker op ad den der
lille bakke for at komme ud på offentlig vej.

Det havde sneet, og dengang, i 70'erne, var det ikke almindeligt at
salte eller gruse.

Ikke tale om at den sa.... trækker ville op over bakken, hverken
forlæns eller baglæns. Jeg var ude og grave lidt i et bed, for at strø
lidt, men det gjorde ingen forskel.

De trækkere kører ingen steder når der er glat, hvis der ikke er noget
vægt på trækhjulene.

Enden på det hele blev at jeg tog bussen frem og tilbage. I dag ville
man bare have tændt oliefyret og gået i seng, men oliefyr var heller
ikke normalt dengang.

Det er dælme blevet nemmere at være rat- og pedalarbejder.

Venlig hilsen
Folmer




 
 
Ukendt (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-05 22:54


> Enden på det hele blev at jeg tog bussen frem og tilbage. I dag ville
> man bare have tændt oliefyret og gået i seng, men oliefyr var heller
> ikke normalt dengang.

Så havde du bare den forkeret vogn, da jeg var kriger kørte jeg rundt i
sådan en Magirus 178 ting 6x6.
Den havde et dejligt oliefyr - nok mest fordi motoren var luftkølet.

Så var alle de hårde drenge i deres nye Mercedes 2626 lige pludselig ikke så
hårde når vi skulle holde hvil i en skov i frostvejr, med lyd og lys
disciplin. Der bliver hurtigt koldt i sådan en dunk.


--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"






John Sahl (14-12-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 14-12-05 00:19

Claus Petersen wrote:
> Så havde du bare den forkeret vogn, da jeg var kriger kørte jeg rundt
> i sådan en Magirus 178 ting 6x6.

Sådan en havde jeg også at trille rundt i der inde!

> Den havde et dejligt oliefyr - nok mest fordi motoren var luftkølet.

Hmm, lige et godt råd til dem der prøver sådan en, lad være med at
smide vingummiposen i handskerummet! Lortet blev flydende pga
varmen

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Hans L. Jørgensen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-12-05 18:08


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:8k8up1dmb5imnavpi0vj4v1bo1qi94ish7@4ax.com...
>
> De trækkere kører ingen steder når der er glat, hvis der ikke er noget
> vægt på trækhjulene.
>
Nej det gør de ikke..

>
> Det er dælme blevet nemmere at være rat- og pedalarbejder.
>

Hmm ja fysisk - jeg stoppede i 1971 med at køre (eksport), mit indtryk er
dog at i dag stillet der meget større krav til chauførene med hensyn til
effektivitet, de drives helt til grænsen på alle områder, ja endda til tider
over grænsen. Det er vel ret beset også baggrunden for stramninger med
hensyn til køre/hviletidsreglerne.

Har aldrig fortrudt at jeg stoppede. Vel nok også derfor jeg i dag mindes
den tid positivt stadig. Da jeg stoppede inden frustrationerne tog overhånd.


MVH Hans



Folmer Rasmussen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 14-12-05 20:55

On Wed, 14 Dec 2005 18:08:23 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@get2net.dk> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:8k8up1dmb5imnavpi0vj4v1bo1qi94ish7@4ax.com...

>> Det er dælme blevet nemmere at være rat- og pedalarbejder.
>>
>
>Hmm ja fysisk - jeg stoppede i 1971 med at køre (eksport), mit indtryk er
>dog at i dag stillet der meget større krav til chauførene med hensyn til
>effektivitet, de drives helt til grænsen på alle områder, ja endda til tider
>over grænsen. Det er vel ret beset også baggrunden for stramninger med
>hensyn til køre/hviletidsreglerne.

>--

Jeg ved ikke rigtigt hvor frustrationen kommer ind? Du har din køretid
at gøre godt med, og når den er brugt, så er det om i køjen, eller
hjem i seng.

Jo, frustrationerne kan komme, når du SKAL finde et sted at holde i 9
timer, og der bare er optaget overalt.

Og det er da også lettere irriterende at det skal koste 3000 kr. at
lukke fartskriveren op, for at se hvor meget køretid der er brugt.

>--

>Har aldrig fortrudt at jeg stoppede. Vel nok også derfor jeg i dag mindes
>den tid positivt stadig. Da jeg stoppede inden frustrationerne tog overhånd.

>--

Det er jo din beslutning.

Jeg synes efterhånden at de køretøjer vi kører i, er så fulde af alt
muligt, at det er en ren fornøjelse.

For satan, Hans. Du havde i 71 måske en Volvo 89'er med 330 vilde
heste. Nu kører alle rundt i biler med min. 430 hk. og et moment et
godt stykke på den rigtige side af 2000 Nm.

Det gælder også for af- og pålæsning. Det er jo næsten ligegyldigt
hvilken last du har, så kan den læsses/losses i smoking og laksko.

Gardintrailere med bagdøre, så det er ligemeget om der er vind eller
ej, osv. osv.

Ruller i gulvet, så du bare med luftaffjedringen justerer om pallerne
skal løbe ud eller ind.

Jeg kunne blive ved.

Venlig hilsen
Folmer



Armand (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-12-05 21:08

Folmer Rasmussen wrote:
> >
> For satan, Hans. Du havde i 71 måske en Volvo 89'er med 330 vilde
> heste. Nu kører alle rundt i biler med min. 430 hk. og et moment et
> godt stykke på den rigtige side af 2000 Nm.
>
> Det gælder også for af- og pålæsning. Det er jo næsten ligegyldigt
> hvilken last du har, så kan den læsses/losses i smoking og laksko.

Hæ!
Det giver mig lige lejlighed til at viderefortælle en historie en
bekendt kom med:
Han var i sin tid ansat ved den vognmand der var den første i byen som
ofrede tippelad på en nykøbt lastbil, og det skulle tillige blive hám
der fik overdraget vognen til brug.
Alle kollegerne var grønne af misundelse over det højteknologiske
tandstangs-tip (=længe før hydraulikken holdt sit indtog!), men faktum
var at det måske nok var mageligt at kunne tippe læsset af ved kunden
istedet for at skulle skovle det af som hidtil; men den større
effektivitet medførte flere kørsler på en arbejdsdag og bilen skulle
stadig LÆSSES med håndkraft - Så i bund og grund var det hám der
knoklede mest trods teknologien

--
Armand.

Hans L. Jørgensen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 15-12-05 20:10


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:tet0q1pqn9cbvn26r3iume7epn1suuev7e@4ax.com...
> On Wed, 14 Dec 2005 18:08:23 +0100, "Hans L. Jørgensen"
> <hansjo@get2net.dk> wrote:
>
>
> Jeg ved ikke rigtigt hvor frustrationen kommer ind? Du har din køretid
> at gøre godt med, og når den er brugt, så er det om i køjen, eller
> hjem i seng.
>
Jeg ved det Folmer, men "nogle" lader sig jo tilsyneladende presse.

> Jo, frustrationerne kan komme, når du SKAL finde et sted at holde i 9
> timer, og der bare er optaget overalt.
>
Det var ikke problemet i 1970, så hviletidsbestemmelserne synes jeg er fine,
og specielt set i lyset af kravene mange af som transportørene stiller.
Som det er nu kan du jo blot henholde dig til reglerne.


> Og det er da også lettere irriterende at det skal koste 3000 kr. at
> lukke fartskriveren op, for at se hvor meget køretid der er brugt.
>

Ja det virker )(/%#"! sat.. urimeligt,

> Det er jo din beslutning.
>
> Jeg synes efterhånden at de køretøjer vi kører i, er så fulde af alt
> muligt, at det er en ren fornøjelse.
>
Du har ret, men det er da også kun rimeligt, med de krav der stilles til
jer.

> For satan, Hans. Du havde i 71 måske en Volvo 89'er med 330 vilde
> heste. Nu kører alle rundt i biler med min. 430 hk. og et moment et
> godt stykke på den rigtige side af 2000 Nm.
>
Nej nej Folmer jeg var så priviligeret at køre Scania 140 nr. 2 som fik
danske plader på, og med køleskab og oliefyr, - ren luksus (Thorfisk) nr. 1
tilhørte Jens Jensen Bov.

> Det gælder også for af- og pålæsning. Det er jo næsten ligegyldigt
> hvilken last du har, så kan den læsses/losses i smoking og laksko.
>
> Gardintrailere med bagdøre, så det er ligemeget om der er vind eller
> ej, osv. osv.
>
> Ruller i gulvet, så du bare med luftaffjedringen justerer om pallerne
> skal løbe ud eller ind.
>
> Jeg kunne blive ved.
>

Jeg ved det folmer, er dagligt tæt på næsten alle varianterne samt
specialkøretøjer blokvogne, koblingsmoduler o.s.v..

Men - jo mere hjælp der bliver stillet til rådighed, jo mere skal du jo også
præstere, intet er jo lavet for jeres blå øjnes skyld



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste