Koldstart - brandbil og taxa
Fra : SørenFisker

Dato : 13-12-05 11:58

Hej gruppe

For mange år siden lærte jeg, at en koldstart slider lige så meget på
motoren som 1000 kilometers kørsel.
Det der med, at en taxamotor kører længst (næsten altid varm) og en
brandbilmotor kortest (kun koldstarter med fuld speeder).
Nu siger mit værksted, at det er noget gammelt vås, og at det ikke gælder
en
moderne motor!
Hvad siger de kloge?
Er der iøvrigt forskel på koldstart-slidtage på en benzin- i forhold til
en
dieselmotor?

Hilsen Søren

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-05 12:08

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev :

>Nu siger mit værksted, at det er noget gammelt vås, og at det ikke gælder
>en moderne motor!

Jeg ville finde mig et andet værksted ;)

>Hvad siger de kloge?

Aner det ikke - men mon ikke erfaringer tæller lidt mere end et
tilfældigt værksteds opfattelse af tingene

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-12-05 17:22

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev :

> Aner det ikke - men mon ikke erfaringer tæller lidt mere end et
> tilfældigt værksteds opfattelse af tingene

Har du selv erfaringer med slid på motorer, som har kørt hhv. kold- og
varmstarter ? Ala Autobild el. lign, der skiller en motor af efter 100.000
km ?

Ellers må vi jo stole på, at de "tilfældige værksteders" opfattelse bunder i
deres erfaringer som mekanikere samt informationer fra de bilfabrikker, som
har produceret bilerne

/Caspersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-05 18:48

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev :

>Har du selv erfaringer med slid på motorer, som har kørt hhv. kold- og
>varmstarter ?

Jep - men det ligger nu nogle år tilbage i tiden, og jeg har selv set
forskellen på 2 motorer hvor den ene typisk kørte langture, medens den
anden var en bagerbil

(hovedparten af min familie er indenfor autobranchen)

>Ellers må vi jo stole på, at de "tilfældige værksteders" opfattelse bunder i
>deres erfaringer som mekanikere samt informationer fra de bilfabrikker, som
>har produceret bilerne

Jeg har indtil dato kun hørt 1 (siger og skriver : Een) fremsætte
omtalte postulat

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-05 12:17

Hej!

SørenFisker wrote:

> For mange år siden lærte jeg, at en koldstart slider lige så meget på
> motoren som 1000 kilometers kørsel.

Koldstarter slider da på motoren, bestemt. Men at det modsvarer 1000km's kørsel
lyder lidt i overkanten... Min bil har efter din metode kørt et godt stykke over
2 millioner km i så fald

Faktisk ganske godt klaret af en Escort Mk5 :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 13-12-05 12:23

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dieselmotor?
>
> Hilsen Søren

> Den har indtil videre sparet mig for at få 2870 spam-mails.

Det er noget fis, dit værksted lukker ud. Selvfølgelig har en motor ikke
godt af koldstarter, prøv selv at lytte til din egen bil, når du starter den
en meget kold morgen. Der kan du tydeligt høre at der lige går 1 sek eller
mere inden der er fuld smøring (ældre biler, med slidte motorer tager lidt
længere tid). Dette skyldes at alt olien ligger i bundkarret på bilen, og
først skal pumpes rundt i systemet, og danne tryk. Det er dette tryk der
danner selve bæreevnen i olien (det der adskiller metal fra metal).
Den fulde bæreevne nåes først når olien er driftsvarm, og dette tager
længere tid end kølevandet, og først der er sliddet på motoren minimalt.
Kan huske at jeg for mange år siden læste en test af motorvarmere til biler,
der blev testet i -25°C. Der opnåede bilen først fuld olietemperatur efter
ca 30 km.
Der er også forskelle mellem diesel og benzin biler, idet at en diesel
udnytter brændstoffet bedre end en benzin motor, denne bedre udnyttelse,
betyder også at en dieselmotor generere mindre varme. Derfor er stort set
alle moderne dieselbiler udstyrret med en form for tilskudsvarme, enten med
el eller et direkte oliefyr.
Endvidere er en dieselmotor jo også normalt udstyrret med en turbolader, der
lystigt snurrer op mod 100.000 rpm, og lejerne i sådan en fætter virker vha
olietrykket.
Derfor hvis du vil være god ved din bil, er det en god idé at holde igen med
gassen indtil motoren er gennemvarm, så slider du mindst på motoren. Det
værste du kan gøre, er faktisk at lade motoren stå i tomgang, og blive varm.
Ang brandbil motoren, er de fleste brandbiler udstyrret med en dyppekoger i
oliesumpen, for netop at mindske slidtagen, rent faktisk er det lovpligt at
udrykningskøretøjer til brand, skal være tilsluttet en oplader, for at
forhindre flat batteri, samt at undgå frosne vandtanke.
Kan dog huske i min tid hos beredskabskorset, hvor jeg var chafut på første
sprøjten, at denne bil var uden motorvarme. Dette kunne så ses på den mega
røgsky den udsendte når de fik fuld gas genne Hillerøds gader. Dertil skal
det så lige siges at denne lastbil knap havde gået 100000 km (jo ikke
særligt meget, når man tænker på hvad en normal lastbilmotor holder til).

Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : SørenFisker

Dato : 13-12-05 14:56

> [...]
> det så lige siges at denne lastbil knap havde gået 100000 km (jo ikke
> særligt meget, når man tænker på hvad en normal lastbilmotor holder

Hej Jakob - 1000 tak fordi du gav dig tid til et rigtig godt svar,
jeg tror mit værksted skulle oppe sig lidt.
Hilsen Søren

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-05 15:10

Hej!

SørenFisker wrote:
> Hej Jakob - 1000 tak fordi du gav dig tid til et rigtig godt svar,
> jeg tror mit værksted skulle oppe sig lidt.

Eh, tak? Er mit og Jans svar ikke "rigtige" i den forbindelse?

> Den har indtil videre sparet mig for at få 2870 spam-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

Og afinstaller (eller køb!) venligst SpamFighter. Vi andre gider ikke se
ovenstående spam i grupperne...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 13-12-05 16:27

SørenFisker <vejlo@esenet.dk> skrev:
Snip en masse

>Hej Jakob - 1000 tak fordi du gav
>dig tid til et rigtig godt svar,
>jeg tror mit værksted skulle oppe sig lidt.
>Hilsen Søren
>>

>------------------------------------ ----
>Jeg beskyttes af den gratis
>SPAMfighter til privatbrugere.
>Den har indtil videre sparet mig for
>at få 2870 spam-mails.
>Betalende brugere får ikke denne
>besked i deres e-mails.
>Hent gratis SPAMfighter her:
>www.spamfighter.dk

Det var så lidt

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 17:45

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@(fjernmig)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den en meget kold morgen. Der kan du tydeligt høre at der lige går 1 sek
> eller mere inden der er fuld smøring (ældre biler, med slidte motorer

Min gør ikke (20 år gammel, 315.000 km)

Den lyder sund fra første færd, og starter
ekstremt hurtig når det er pissekoldt.
Min fars Alfa 1.6 lyder tilgængælde som en diesel
i 3.5 sekundt.

> Dette skyldes at alt olien ligger i bundkarret på bilen, og først skal
> pumpes rundt i systemet, og danne tryk. Det er dette tryk der danner selve
> bæreevnen i olien (det der adskiller metal fra metal).

Nemlig. Ingen film, ingen smørring.

> Den fulde bæreevne nåes først når olien er driftsvarm, og dette tager
> længere tid end kølevandet, og først der er sliddet på motoren minimalt.

Er oliefilmen stærkere når den er varm ?

Fra : Lars

Dato : 13-12-05 22:29

Det
> værste du kan gøre, er faktisk at lade motoren stå i tomgang, og blive
varm.

Hvorfor?

- Lars

Fra : Leonard

Dato : 13-12-05 22:47

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> wrote:

> Det
>varm.
>
>Hvorfor?

Fordi det tager meget længere tid for motoren at blive varm, når den
slet ikke belastes. Så den vil bare stå og køre med stort slid på alle
dele til ingen nytte.
Igen er det nemmest at se og høre på en diesel. Min TDI har
motor/kabinevarmer, men da den lige har været i stykker har jeg haft
et par morgener, hvor der var is på ruderne og bilen hundekold. Så
startede jeg motoren og lod den stå i tomgang. Den ene gang gik der 15
min. (noget værre svineri, men jeg bor langt ude på landet, så der var
ikke nogen der så det, dog stadig noget svineri) før jeg begyndte at
køre. Da jeg havde kørt 5 km nåede temp. op på 90, det når den efter 7
km, hvis jeg bare starter bilen og begynder at køre med det samme. Og
det er kørsel på landevej med 80-90 km/t begge dele.

Altså svarer de 15 min tomgang til 1,5 min kørsel.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 08:24

> Fordi det tager meget længere tid for motoren at blive varm, når den
> slet ikke belastes. Så den vil bare stå og køre med stort slid på alle
> dele til ingen nytte.

Og når står der ½kold og snurre, bliver der lavet RIGTIG meget kondens, som
bliver til DEJLIG mayo i olien (.

Fra : Lars

Dato : 14-12-05 12:44

> Fordi det tager meget længere tid for motoren at blive varm, når den
> slet ikke belastes. Så den vil bare stå og køre med stort slid på alle
> dele til ingen nytte.

Jeg vil da ikke udelukke du har ret.

Stort set alle de biler jeg har haft har, om vinteren, stået 5-10 minutter i
tomgang for jeg kører. Jeg har endnu ikke oplevet, at det var motoren der
gjorde at de ikke kunne mere. Der har endda også været biler imellem, som
traditionelt har ry for ikke at være verdens bedste. Østeuropæriske, tænker
jeg på.

- Lars

Fra : Thomas J.

Dato : 14-12-05 10:52

Den Tue, 13 Dec 2005 11:58:29 +0100 sendte "SørenFisker"
<vejlo@esenet.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>brandbilmotor kortest (kun koldstarter med fuld speeder).
>Nu siger mit værksted, at det er noget gammelt vås, og at det ikke gælder

At dit og mit værksted tager fejl.
Med mindre at det er det samme.

Værkføreren på det aut. værksted gav mig den samme oplysning for en
måneds tid siden.

Men jeg har dog ikke i sinde at fyre bilen af med helt kold motor.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04