"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:439ea919$0$46983$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> For mange år siden lærte jeg, at en koldstart slider lige så meget på
> motoren som 1000 kilometers kørsel.
> Det der med, at en taxamotor kører længst (næsten altid varm) og en
> brandbilmotor kortest (kun koldstarter med fuld speeder).
> Nu siger mit værksted, at det er noget gammelt vås, og at det ikke gælder
> en
> moderne motor!
> Hvad siger de kloge?
> Er der iøvrigt forskel på koldstart-slidtage på en benzin- i forhold til
> en
> dieselmotor?
>
> Hilsen Søren
>
>
> ----------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 2870 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her:
www.spamfighter.dk
>
>
Det er noget fis, dit værksted lukker ud. Selvfølgelig har en motor ikke
godt af koldstarter, prøv selv at lytte til din egen bil, når du starter den
en meget kold morgen. Der kan du tydeligt høre at der lige går 1 sek eller
mere inden der er fuld smøring (ældre biler, med slidte motorer tager lidt
længere tid). Dette skyldes at alt olien ligger i bundkarret på bilen, og
først skal pumpes rundt i systemet, og danne tryk. Det er dette tryk der
danner selve bæreevnen i olien (det der adskiller metal fra metal).
Den fulde bæreevne nåes først når olien er driftsvarm, og dette tager
længere tid end kølevandet, og først der er sliddet på motoren minimalt.
Kan huske at jeg for mange år siden læste en test af motorvarmere til biler,
der blev testet i -25°C. Der opnåede bilen først fuld olietemperatur efter
ca 30 km.
Der er også forskelle mellem diesel og benzin biler, idet at en diesel
udnytter brændstoffet bedre end en benzin motor, denne bedre udnyttelse,
betyder også at en dieselmotor generere mindre varme. Derfor er stort set
alle moderne dieselbiler udstyrret med en form for tilskudsvarme, enten med
el eller et direkte oliefyr.
Endvidere er en dieselmotor jo også normalt udstyrret med en turbolader, der
lystigt snurrer op mod 100.000 rpm, og lejerne i sådan en fætter virker vha
olietrykket.
Derfor hvis du vil være god ved din bil, er det en god idé at holde igen med
gassen indtil motoren er gennemvarm, så slider du mindst på motoren. Det
værste du kan gøre, er faktisk at lade motoren stå i tomgang, og blive varm.
Ang brandbil motoren, er de fleste brandbiler udstyrret med en dyppekoger i
oliesumpen, for netop at mindske slidtagen, rent faktisk er det lovpligt at
udrykningskøretøjer til brand, skal være tilsluttet en oplader, for at
forhindre flat batteri, samt at undgå frosne vandtanke.
Kan dog huske i min tid hos beredskabskorset, hvor jeg var chafut på første
sprøjten, at denne bil var uden motorvarme. Dette kunne så ses på den mega
røgsky den udsendte når de fik fuld gas genne Hillerøds gader. Dertil skal
det så lige siges at denne lastbil knap havde gået 100000 km (jo ikke
særligt meget, når man tænker på hvad en normal lastbilmotor holder til).
Mvh
Jakob Skovgaard