ALB problemer Fiesta
Fra : maddogthesahr@hotmai~

Dato : 12-12-05 23:15

Hej.
Jeg ville hører om der er nogen der har haft problemer med de to alb
klokker der sidder foran på sådan en gammel ford fra 89'
Jeg er lidt i syv sind om jeg skal købe nogle nye eller om man skal se
om man kan reparere de gamle.
Fejlen er at begge hjul blokkere, og jeg har skiftet de to tandremme.
Andre idér er også velkommne.

På forhånd tak...

Fra : Frank - Newd

Dato : 13-12-05 20:06

maddogthesahr@hotmail.com wrote:
> [...]
> om man kan reparere de gamle.
> Fejlen er at begge hjul blokkere, og jeg har skiftet de to tandremme.

Hej
Ingen ideer har jeg, men de to alb klokker du skriver om, det mener jeg
er to modulatorer drevet af dine drivaksler via de to tandremme.
Jeg undrer mig over at dine begge modulatorer pludseligt har samme fejl
samtidigt, har du haft åbnet systemet evt.bremsevæskebeholderen har
været tømt for bremsevæske, jeg tænker selvfølgelig på luft i dit
system, hvis der er luft i dit system er der f.eks. udluftninger på dine
modulatorer også.
Hvor mange kilometer har din Fiesta egentligt kørt ??????????????
Når du træder på bremsepedalen er den så iorden ????????????????
Du kan sagtens købe nye hos Ford min. 5000 kr. pr. stk
Ford kan også måle fejlen ud for dig, det koster en bondegård på Fyn.
Hvis Ford skal reparere din bil vil det overstige brugtbilsprisen for
din Fiesta, Sorry.
Jeg håber du eller andre i denne gruppe vil korrigere mig hvis jeg har
skrevet noget fejlagtigt
Jeg håber på at få en tilbagemelding fra dig vedr. dit problem, da jeg
er meget interesseret i hvordan du får det løst.
Og selvfølgelig fortsat også hjælpe dig. Held og Lykke.

Frank

Fra : Jørgensen

Dato : 14-12-05 08:50

Hvis bremsevæsken er alt for gammel og har lavet bobler, kan det være
problemet.
ALB systemet på Ford'erne kører som regel nemt 3-400.000 km uden problemer,
hvis
bare bremsevæsken passes. Sørg også for en gang eller to om året at lave en
katastrofeopbremsning, så systemet bliver aktivt. Ellers gror bypass
ventilerne i modulatoren fast (og så blokerer den også bare).
Prøv først at skifte bremsevæsken, luft så systemet ud. Der er en speciel
procedure for det, få fat i en Haynes bog. Bemærk der skal luftes ud ved
hver modulator og ved hver hjul.
Hvis det stadig strejker, så få fat i et par nye modulatorer fra en hugger.
De fås til 300-600 kr/stk afhængig af om man selv piller dem af, eller om de
skal gøre det.

Jeg har selv haft en Escort XR3i med ALB. Den havde kørt 272.000 da jeg
solgte den og der var aldrig problemer med ALB'en. Jeg skiftede også
konsekvent væske hver andet år for at undgå problemer (koster jo kun 30 kr
og en times arbejde).

God fornøjelse.

Fra : maddogthesahr@hotmai~

Dato : 20-12-05 13:40

Mange tak for de gode inputs.
Jeg vil prøve at den "udluftnings metode" fra haynes og smatidig
skifte bremsevæske, har dog afligevel bestilt 2 brugte modulatorer fra
mørke autogenbrug tilen samlet pris af 600,-
Men jeg vil vende tilbage med konklusionen.
Og Ford'en er en fiesta XR2i der nok har rundet de 242000.

Men endnu engang tak for svarene

Fra : maddogthesahr@hotmai~

Dato : 22-12-05 15:16

Nå, det var ikke nok at udlufte modulatorene, så nu er det bare i
gang med at udskifte dem...

Fra : Frank - Newd

Dato : 22-12-05 19:27

maddogthesahr@hotmail.com wrote:
> Nå, det var ikke nok at udlufte modulatorene, så nu er det bare i
> gang med at udskifte dem...

hmmmmmmm, kan det slet ikke lade sig gøre at løsne de fastsiddende

ventiler i modulatorerne, evt. bremse lidt voldsomt med bilen på glat

vej eller små dask på modulatorerne. God jul og godt nytår til jer

Frank