Regler for mislyde på styretøj ?
Fra : Kim

Dato : 11-12-05 23:23

Det er godt nok over 20 år siden jeg tog kørekort,
men jeg husker da noget om at:

" Styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt.
Styreapparatet skal være selvoprettende og uden mislyde. "

Jeg sidder så nu og gennemlæser på Færdselsstyrelsens site,
Vejledning om syn af køretøjer på http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
og der står der intet om at Styreapparatet skal være uden mislyde. "

Ved et syn, hvad er reglerne så præcist mht mislyde ?

Mvh Kim
Toyota Corolla 1,3 fra 1984,
som skal spores i morgen.

Fra : J.L.

Dato : 12-12-05 13:41

"Kim" <no.way@dude.dk> wrote in message
> [...]
> og der står der intet om at Styreapparatet skal være uden mislyde. "
>
> Ved et syn, hvad er reglerne så præcist mht mislyde ?

- Hvis der er mislyde fra styretøjet .... så er der noget galt ... og med
mindre du er mekaniker eller på anden måde vidende om hvordan man undersøger
et styretøj for fejl og mangler, så skal du køre på værksted og få dette
undersøgt ....... ALT andet vil være direkte uansvarligt af dig !

Undskyld den "belærende" tone, men styretøj og bremser skal man ikke gå på
kompromis med!

Mvh J.L

Fra : Kim

Dato : 12-12-05 23:34

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev
> [...]
>
> Undskyld den "belærende" tone, men styretøj og bremser skal man ikke gå på

Det er bare i orden, jeg er helt enig.

Jeg har sagt det til min mekaniker, men den gik gennem syn i lørdags,
kun med 3 små punkter som skulle laves inden for 1 mdl, som er noget
svejse-arbejde på karosseriet.

Mit problem er at lyden ikke kommer hele tiden men kun en gang i mellem.
Bilen er forhjulstrukket og med automatgear, og når jeg bla. en gang i
mellem gasser op og ned kommer der også nogle rystelser i bilen.

Jeg fik den sporet i går hos AGL som justerede alle hjul ind uden
problemer, og sporestang og styrekugler skulle jo så være
i orden samt ingen slør i styrtøjet.

Alle hjul skulle være afbalanceret ordentligt.
Bilen trækker ikke til højre eller venstre.

Nu er jeg jo ikke mekaniker og når jeg læser på www.netrep.dk
kan det jo være mange ting det kan være galt med.

Jeg skal ud til mekanikeren igen her snart og få det sidste lavet så
der vil jeg bede ham om lige at løfte den op og checke den igen.

Den kom jo ikke med disse klonk-lyde samt rystelser før jeg
afleverede bilen på værkstedet.

Mvh Kim