/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motormongol
Fra : Kasper Christensen


Dato : 11-12-05 10:27

Hej Gruppe

Som mange unge, og ældre mennesker aner jeg intet om en motor. Jeg ved
hvor jeg skal fylde Benzin og sprinklervæske på. Når jeg tænder bilen
kommer der en underlig lyd fra fronten af bilen. Så må jeg tage min
tunge vinterfrakke på og bevæge mig ud af den lune bil. Åbne den store
klap foran og så er der et værre rod under. Stod det til mig, må man da
kunne rydde op så man kunne få plads til flere dåseøl Tyskland fora. Men
der er så meget jeg ikke forstår.

Med andre ord, hvor kan man lære noget om hvordan en motor virker. Jeg
tænker på nettet, men også fysiske steder.
--

Kasper Christensen
Fabia Combi 1.4 MPI (2001)
http://www.kasperc.dk

 
 
Jakob Jeppesen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 11-12-05 10:44

"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse news:439bf0f3$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Gruppe
>
> Som mange unge, og ældre mennesker aner jeg intet om en motor. Jeg ved hvor jeg skal fylde Benzin og sprinklervæske på. Når jeg
> tænder bilen kommer der en underlig lyd fra fronten af bilen. Så må jeg tage min tunge vinterfrakke på og bevæge mig ud af den
> lune bil. Åbne den store klap foran og så er der et værre rod under. Stod det til mig, må man da kunne rydde op så man kunne få
> plads til flere dåseøl Tyskland fora. Men der er så meget jeg ikke forstår.
>
> Med andre ord, hvor kan man lære noget om hvordan en motor virker. Jeg tænker på nettet, men også fysiske steder.

www.howstuffworks.com er et rigtig godt sted at starte.

/Jakob



Yoyo (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Yoyo


Dato : 11-12-05 10:48

på og bevæge mig ud af den lune bil. Åbne den store
> klap foran og så er der et værre rod under. Stod det til mig, må man da
> kunne rydde op så man kunne få plads til flere dåseøl Tyskland fora. Men
> der er så meget jeg ikke forstår.
>
> Med andre ord, hvor kan man lære noget om hvordan en motor virker. Jeg
> tænker på nettet, men også fysiske steder.
> --

> Kasper Christensen



Hej Kasper

Du kan godt lære at lave bil - altså de små ting. At lave store rep er jo
hel uddannelse i sig selv

Men du kan enten gå ind her http://www.10w40.com/ eller købe Bentley /
Haynes bøger som laver step-by-step.

Sasa



Jens (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 11-12-05 10:50

Kasper Christensen <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> wrote:

> Med andre ord, hvor kan man lære noget om hvordan en motor virker. Jeg
> tænker på nettet, men også fysiske steder.

Hvis Du klarer at læse "flyverjysk" er der hjælp at hente:

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

.... også hjælp vedr. alt muligt andet.
--

Jens F

Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 13:32


"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:439bf0f3$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...


DEN Kasper Christensen?

> Med andre ord, hvor kan man lære noget om hvordan en motor virker. Jeg
> tænker på nettet, men også fysiske steder.

Lærte i ikke om 2 og 4 taktsmotorer i folkeskolens fysiktimer?
Det gjorde vi da for en million år siden....og princippet har ikke ændret
sig i dag

--
Tom



Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 13:49

Tom wrote:
>
> Lærte i ikke om 2 og 4 taktsmotorer

Ja det er jo ældgammel teknik, de må sq snart finde på noget nyt.
Hvad med en 6 eller 8 takts motor ?


> i folkeskolens fysiktimer?
> Det gjorde vi da for en million år siden....og princippet har ikke
> ændret sig i dag

Jeg lærte ikke om motorer i fysiktimerne (tilbage i 70'erne), det havde vi
jo motorlære (valgfag) til.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



jan@stevns.net (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-12-05 13:54

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Jeg lærte ikke om motorer i fysiktimerne (tilbage i 70'erne), det havde vi
>jo motorlære (valgfag) til.

Det må have været en avanceret skole - vi havde ikke noget der lignede
tilvalgsfag ;(

Næehh du - det var den hårde måde - learning_by_doing

alt hvad der ikke var naglet fast til noget ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

OZ7PUS (11-12-2005)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 11-12-05 15:28


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:d98op15o93g86n6qfsu7ctuqf7ssr62l1u@dtext.news.tele.dk...
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :
>
>>Jeg lærte ikke om motorer i fysiktimerne (tilbage i 70'erne), det havde vi
>>jo motorlære (valgfag) til.
>
> Det må have været en avanceret skole - vi havde ikke noget der lignede
> tilvalgsfag ;(
>
> Næehh du - det var den hårde måde - learning_by_doing
>
> alt hvad der ikke var naglet fast til noget ;)
>
>
> --
> jan@stevns.net
> Rigtige mænd kører med baghjulstræk !


Lidt samme måde jeg lærte det på .. fik en ældre volvo motor da jeg var
omkring de 12 år som jeg så lærte at skrue i
Siden kom der så også en masse knallerter der blev rodet i + hjalp den
gamle med lastbilen

OZ3BTO



Kasper Christensen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 11-12-05 15:35

OZ7PUS wrote:
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> news:d98op15o93g86n6qfsu7ctuqf7ssr62l1u@dtext.news.tele.dk...
>
>>"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :
>>
>>
>>>Jeg lærte ikke om motorer i fysiktimerne (tilbage i 70'erne), det havde vi
>>>jo motorlære (valgfag) til.
>>
>>Det må have været en avanceret skole - vi havde ikke noget der lignede
>>tilvalgsfag ;(
>>
>>Næehh du - det var den hårde måde - learning_by_doing
>>
>>alt hvad der ikke var naglet fast til noget ;)
>
> Lidt samme måde jeg lærte det på .. fik en ældre volvo motor da jeg var
> omkring de 12 år som jeg så lærte at skrue i
> Siden kom der så også en masse knallerter der blev rodet i + hjalp den
> gamle med lastbilen

Ved sku ikke om konen synes det er fedt, hvis jeg hiver nabolagets
knallerter eller en gammel motor ind i stuen

Men har da lært lidt "bogligt" om det med de links der var givet. Men
det er ikke det samme som at have haft fingrene i det og "Se dette er et
stempel".
--

Multimediedesigner
Kasper Christensen
http://www.kasperc.dk

OZ7PUS (11-12-2005)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 11-12-05 15:54


"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:439c3916$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> OZ7PUS wrote:
>> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>> news:d98op15o93g86n6qfsu7ctuqf7ssr62l1u@dtext.news.tele.dk...
>>
>>>"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :
>>>
>>>
>>>>Jeg lærte ikke om motorer i fysiktimerne (tilbage i 70'erne), det havde
>>>>vi
>>>>jo motorlære (valgfag) til.
>>>
>>>Det må have været en avanceret skole - vi havde ikke noget der lignede
>>>tilvalgsfag ;(
>>>
>>>Næehh du - det var den hårde måde - learning_by_doing
>>>
>>>alt hvad der ikke var naglet fast til noget ;)
>>
>> Lidt samme måde jeg lærte det på .. fik en ældre volvo motor da jeg var
>> omkring de 12 år som jeg så lærte at skrue i
>> Siden kom der så også en masse knallerter der blev rodet i + hjalp den
>> gamle med lastbilen
>
> Ved sku ikke om konen synes det er fedt, hvis jeg hiver nabolagets
> knallerter eller en gammel motor ind i stuen
>
> Men har da lært lidt "bogligt" om det med de links der var givet. Men det
> er ikke det samme som at have haft fingrene i det og "Se dette er et
> stempel".
> --
>
> Multimediedesigner
> Kasper Christensen
> http://www.kasperc.dk

Rigtige mænd har da eget værksted/Hobbyrum :p
I mit tilfælde er det både radio PC og vinter opbevaring af to hjuler i
samme rum


OZ3BTO



Martin Rise Christen~ (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 11-12-05 17:30


"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:439c3916$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Men har da lært lidt "bogligt" om det med de links der var givet. Men det
> er ikke det samme som at have haft fingrene i det og "Se dette er et
> stempel".
> --
>
> Multimediedesigner
> Kasper Christensen
> http://www.kasperc.dk

Evt. kunne du tilmelde dig duelighedsbevis i motorpasning på AOF - det er
godt nok bådmotorer men vi fik da lov både at skille en ad, samle den igen
og starte dem op - forskellen er jo ikke så stor over til bilmotorer (mange
bådmoteter er jo bare bilmotorer der har fået en ekstra behandling.)

Mvh,

Martin Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski.



OZ7PUS (11-12-2005)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 11-12-05 17:37


"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
news:439c5414$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> news:439c3916$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
>> Men har da lært lidt "bogligt" om det med de links der var givet. Men det
>> er ikke det samme som at have haft fingrene i det og "Se dette er et
>> stempel".
>> --
>>
>> Multimediedesigner
>> Kasper Christensen
>> http://www.kasperc.dk
>
> Evt. kunne du tilmelde dig duelighedsbevis i motorpasning på AOF - det er
> godt nok bådmotorer men vi fik da lov både at skille en ad, samle den igen
> og starte dem op - forskellen er jo ikke så stor over til bilmotorer
> (mange bådmoteter er jo bare bilmotorer der har fået en ekstra
> behandling.)
>
> Mvh,
>
> Martin Rise Christensen
> Work is for people that don't know how to ski.
>

Om det er både biler lastbiler eller 2 hjulere er grund princippet det
samme
Der er så dog forskel på 2 og 4 taktere også diesel motore

OZ3BTO



Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 17:10

jan@stevns.net wrote:
>
> Det må have været en avanceret skole - vi havde ikke noget der lignede
> tilvalgsfag ;(
>
> Næehh du - det var den hårde måde - learning_by_doing
>
> alt hvad der ikke var naglet fast til noget ;)

He he, ja det kender jeg godt
Jeg er selv født og opvokset i et 100% bil-miljø og jeg tror ikke mine
hænder har været helt rene siden jeg var ca. 6 mdr. gammel

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Kent Friis (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 11-12-05 17:34

Den Sun, 11 Dec 2005 13:48:32 +0100 skrev Per Beer Hansen:
> Tom wrote:
>>
>> Lærte i ikke om 2 og 4 taktsmotorer
>
> Ja det er jo ældgammel teknik, de må sq snart finde på noget nyt.
> Hvad med en 6 eller 8 takts motor ?
>

Hvad med lige at opfinde tre-takts motoren først?

En damp-maskine er vel reelt en entakts-motor, så den er opfundet.
(Dampen trykker ved hver bevægelse - både op og ned, hvor forbrændingen
i en totakter kun trykker hver anden bevægelse - kun ned, og i en
firetakter hver fjerde bevægelse - ned hver anden gang).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

kenneth T (11-12-2005)
Kommentar
Fra : kenneth T


Dato : 11-12-05 17:38

>> Lærte i ikke om 2 og 4 taktsmotorer
>
> Ja det er jo ældgammel teknik, de må sq snart finde på noget nyt.
> Hvad med en 6 eller 8 takts motor ?
>

Hvad med en 5-takts?
http://www.diro-konstruktion.de/dieselmotor.html

-
Kenneth



Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 17:57

kenneth T wrote:
>
> Hvad med en 5-takts?
> http://www.diro-konstruktion.de/dieselmotor.html
>

Det er jo "snyd", det er jo kun en 4 takter med et eksternt (roterende)
forbrændingskammer, som de kalder den 5. takt.
Én takt er når stemplet bevæger sig enten op eller ned.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Lars L. Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 11-12-05 19:44

Per Beer Hansen wrote:
> Tom wrote:
>
>>Lærte i ikke om 2 og 4 taktsmotorer
>
>
> Ja det er jo ældgammel teknik, de må sq snart finde på noget nyt.
> Hvad med en 6 eller 8 takts motor ?
>

Næ! Wankel-motor er vejen frem.
Diesel- og Otto-motorer er egentlig håbløst uøkonomiske. Tænk på al den
energi der spildes på at skifte bevægelsesretning på stempler og
plejlstænger. Det sker to gange for hver omdrejning, for hver cylinder.
Totalt spild af energi.


--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

jan@stevns.net (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-12-05 19:57

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Næ! Wankel-motor er vejen frem.
>Diesel- og Otto-motorer er egentlig håbløst uøkonomiske.

Hvordan hulen kan du sige at Wankel er vejen frem, og så i næste linie
mene at diesel og ottomotorer er håbløst uøkonomiske, når et af
problemerne med wankelmotoren, ved siden af holdbarheden netop var
deres glubskhed ??

Iøvrigt er der ikke en hujende seriøs forskel på en diesel og en
otto-motor, de findes begge som 2 eller 4 takt, og fungere begge ved
at "antænde" en komprimeres brændstof/luftblanding

Nåehhh jo - det gør en wankel sgu'da osse ;(

>Tænk på al den energi der spildes på at skifte bevægelsesretning på stempler og
>plejlstænger. Det sker to gange for hver omdrejning, for hver cylinder.

Bahvahhhh ? vil du forsøge at bilde folk ind at en 8 cylindret motor
skifter bevægelsesretning 16 gange for hver omdrejning ?

Me think not !

>Totalt spild af energi.

det var nok mest det jeg mener om det du skrev ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Lars L. Hansen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 12-12-05 22:42

jan@stevns.net wrote:
> Hvordan hulen kan du sige at Wankel er vejen frem, og så i næste linie
> mene at diesel og ottomotorer er håbløst uøkonomiske, når et af
> problemerne med wankelmotoren, ved siden af holdbarheden netop var
> deres glubskhed ??

Jeg skriver bare at otto-/diesel-motorer i kraft af designet bruger
energi på at skubbe metal først i den ene retning og så i den anden. Det
er da spild af energi?

> Iøvrigt er der ikke en hujende seriøs forskel på en diesel og en
> otto-motor, de findes begge som 2 eller 4 takt, og fungere begge ved
> at "antænde" en komprimeres brændstof/luftblanding
>
> Nåehhh jo - det gør en wankel sgu'da osse ;(

Ja, det er der vist heller ingen der benægter.

>>Tænk på al den energi der spildes på at skifte bevægelsesretning på stempler og
>>plejlstænger. Det sker to gange for hver omdrejning, for hver cylinder.
>
>
> Bahvahhhh ? vil du forsøge at bilde folk ind at en 8 cylindret motor
> skifter bevægelsesretning 16 gange for hver omdrejning ?
>
> Me think not !

Hvis du drejer krumtappen på en V-8'er 360 grader, altså en hel omgang,
så vil hvert af de otte stempler have vandret præcis to gange
slaglængden. Og med mindre de stod helt i top eller helt i bund, da du
startede med at dreje krumtappen, så vil de have skiftet retning to
gange: Fra opadgående til nedadgående og tilbage igen (eller omvendt).
Hvis du drejer krumtappen 10.000 gange, vil alle stempler have skiftet
retning meget tæt på 20.000 gange.

>>Totalt spild af energi.
>
>
> det var nok mest det jeg mener om det du skrev ;)

Prøv lige at læse det igen...

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

jan@stevns.net (13-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 13-12-05 00:02

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Jeg skriver bare at otto-/diesel-motorer i kraft af designet bruger
>energi på at skubbe metal først i den ene retning og så i den anden. Det
>er da spild af energi?

Og hvordan er det lige en Wankel overfører energien til "krumtappen"
og hvad med den energi der bliver spildt i "tætningen" af de enkelte
kamre - det koster skam også

>> Bahvahhhh ? vil du forsøge at bilde folk ind at en 8 cylindret motor
>> skifter bevægelsesretning 16 gange for hver omdrejning ?

>> Me think not !

>Hvis du drejer krumtappen på en V-8'er 360 grader, altså en hel omgang,
>så vil hvert af de otte stempler have vandret præcis to gange
>slaglængden. Og med mindre de stod helt i top eller helt i bund, da du
>startede med at dreje krumtappen, så vil de have skiftet retning to
>gange: Fra opadgående til nedadgående og tilbage igen (eller omvendt).
>Hvis du drejer krumtappen 10.000 gange, vil alle stempler have skiftet
>retning meget tæt på 20.000 gange.

Nu var det din 2 gange *pr* cylinder analogi jeg var ude efter ;)

>> det var nok mest det jeg mener om det du skrev ;)

>Prøv lige at læse det igen...

Jeg har læst det igen, og ser ingen ændringer, udover du nok overser
de problemer der implicit ligger i wankel-princippet, det's øvrige
fortræffeligheder desuagtet

Vi skal nok over i noget brintcelle agtigt noget, før der sker noget

(Hvad skete der igrunden med orbital-motoren ???)





--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 19:57

Lars L. Hansen wrote:
>
> Næ! Wankel-motor er vejen frem.
> Diesel- og Otto-motorer er egentlig håbløst uøkonomiske. Tænk på al
> den energi der spildes på at skifte bevægelsesretning på stempler og
> plejlstænger. Det sker to gange for hver omdrejning, for hver
> cylinder. Totalt spild af energi.

Ironi on:
Nåjah, det er da derfor at de wankel motorer man kan få (købe) ikke bruger
så meget benzin.
Ironi off.

Det er netop én (af mange svaghedder) på en wankel motor, dens forbrug er
alt for højt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



jan@stevns.net (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-12-05 20:03

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Det er netop én (af mange svaghedder) på en wankel motor, dens forbrug er
>alt for højt.

gmta

:)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 20:12

jan@stevns.net wrote:
>
> gmta
>

hbd ?


--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer











































hbd = Hvad Betyder Det ?



Per Beer Hansen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-12-05 20:26

Per Beer Hansen wrote:
> jan@stevns.net wrote:
>>
>> gmta
>>
>
> hbd ?
>

Ah-ha, nu har jeg fundet ud af hvad gmta betyder
Ti-øren var bare længe om at falde

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



jan@stevns.net (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-12-05 20:47

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Ti-øren var bare længe om at falde

hehe...


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 14:15

> DEN Kasper Christensen?

hehe nej han kører ikke rundt i en lille Fabia hehe

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste