Forskel på benzin og disel biler ?
Fra : SpookiePower

Dato : 10-12-05 13:42

Jeg kender intet til biler og slet ikke hvilke forskelle der er på benzin og disel
biler. Her tænker jeg på det økonomiske. Hvis man har to ens biler feks en
lille personbil, den ene på benzin og den anden på disel, hvori ligger forskelle
økonomisk på de to typer. Jeg ved at disel er billigere og at man køre længer
på en liter disel, men er en disel bil billigere på alle punkter iforhold til en benzin bil ?
Der må næsten være steder/punkter hvor en disel er dyrere eller ikke kan betale
sig at have. Men hvor ?

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 13:58

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en benzin bil ?
> Der må næsten være steder/punkter hvor en disel er dyrere eller ikke kan

En dieselbil koster mere i indkøb og da man skal ud og låne og forrente et
beløb som måske er højere til en diesel så æder det en del af besparelsen
som du omtaler.
Der er dog en lille fordel ved diesel rent økonomisk, så hvis man er til
diesel er der ikke meget at betænke sig ved (endnu).

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 14:01

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> En dieselbil koster mere i indkøb og da man skal ud og låne og forrente et
> beløb som måske er højere til en diesel så æder det en del af besparelsen
> som du omtaler.

Man kan lege lidt med tallene hér:
www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/diesel_benzin.htm
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

> så hvis man ér til diesel

Hvordan afgør man så det?
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 14:16

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan afgør man så det?

Køremønsteret. Der stor foreskel på hvad en mellemklasse benzin u. turbo
køres og så det samme i diesel. Moment, motoromdrejninger, gearskifte er
ikke det samme.
På en del ikke helt nye biler kan man også høre forskel i motorlyden i
tomgang og sådan er der så meget........

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 14:18

> Køremønsteret. Der stor foreskel på hvad en mellemklasse benzin u. turbo
> køres og så det samme i diesel. Moment, motoromdrejninger, gearskifte er
> ikke det samme.

Derfor sværger jég til aut. gear, når man køber en kraftfuld diesel...

> På en del ikke helt nye biler kan man også høre forskel i motorlyden i
> tomgang og sådan er der så meget........

He he - du skal blot ha' en med 6 eller 8 cylindre
Mogens
R6 diesel og V8 benzin...

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 14:36

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Derfor sværger jég til aut. gear, når man køber en kraftfuld diesel...

> He he - du skal blot ha' en med 6 eller 8 cylindre

Så er man jo nød til at emigrere til en eller anden bananrepublik

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 14:50

> Så er man jo nød til at emigrere...

Tja' - for dit vedkommende er det jo aldeles nemt og omkostningsfrit.
Der kan kun være den sønderjyske historie, der blokerer for det...
Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-12-05 17:06

> Tja' - for dit vedkommende er det jo aldeles nemt og omkostningsfrit.
> Der kan kun være den sønderjyske historie, der blokerer for det...

Tyskerne emigrerer tvært i mod herop - det er ikke særligt sjovt med en stor
Audi stående på gaden foran den 2½ værelses lejlighed siger de.
Jeg har en tysk kollega som netop er flyttet fra Flensborg her til Als - han
har bygget et 200 m2 hus, og importeret sine to Audier (A6 og A4) med.
Han har lavet en grundig analyse af totaløkonomien i at bo på begge sider af
grænsen, og kommet frem til at det koster det samme på begge sider at leve
med hus og bil.
Hvis man vil bo i en lille lejelejlighed og køre stor bil, så er det måske
ok i Tyskland - men hvem vil det ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 17:57

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Tja' - for dit vedkommende er det jo aldeles nemt og omkostningsfrit.
> Der kan kun være den sønderjyske historie, der blokerer for det...

hehe, joeh jeg har da været fristet til at drage sydpå men det bliver aldrig
til noget i praksis.

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 18:03

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> hehe, joeh jeg har da været fristet til at drage sydpå men det bliver
> aldrig til noget i praksis.

Jég fortår det ikke:
http://boerse.autobild.de/autobild/gebraucht/detail.php?id=18355862
Mogens

Fra : Non-Desperado

Dato : 10-12-05 16:04

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev:

>Så er man jo nød til at emigrere til en eller anden bananrepublik

Bananrepublik ? Det må være Sverige, der menes...godt nok er det
et kongedømme, men svenskerne er vist det folkefærd i verden der
spiser flest kg bananer pr. indbygger....

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-12-05 16:10

On Sat, 10 Dec 2005 16:04:24 +0100, Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:

>Bananrepublik ? Det må være Sverige, der menes...godt nok er det
>et kongedømme, men svenskerne er vist det folkefærd i verden der
>spiser flest kg bananer pr. indbygger....

Hehe.. Ja det tror da pokker - i den lokale ICA kan børnene lige nappe
en gratis banan i grøntafdelingen - står der på skiltet ved bananerne
i vores "lokale" ICA!

** Lars

Fra : AS

Dato : 10-12-05 18:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Så er man jo nød til at emigrere til en eller anden bananrepublik

Ad hensyn til det IMHO er DK en bananrepublik, når tingene koster x3 mere,
end i resten af verden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 16:46

Tom skriver:

> En dieselbil koster mere i indkøb og da man skal ud og låne og forrente et
> beløb

Hvorfor skal man det ?

Kan man da ikke købe en diesel kontant ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 17:48

> Tom skriver:

> Hvorfor skal man det ?
>
> Kan man da ikke købe en diesel kontant ?

joeh, en polo fra 86 kan "man" måske nok finde råd til på
børneopsparingskontoen

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 17:53

> joeh, en polo fra 86

Hø hø - imponerende, at en Ford-mand vidste dét
Polo diesel kom i 1986 -
www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050427.005/page/7/lang/eng/volkswagen/1.html
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 17:59

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hø hø - imponerende, at en Ford-mand vidste dét
> [...]

En gang imellem har man jo lov til at være heldig

--
Tom

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 18:00

> En gang imellem har man jo lov til at være heldig

Jep - sådan vurderede jég det også: Som et HELD :)
Mogens

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 23:54

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:439AF84D.8D441E8A@du.kan.finde.den...

> joeh, en polo fra 86 kan "man" måske nok finde råd til på
> børneopsparingskontoen
>
> --
> Tom

Naa har da købt en nissan sunny 2.0d LX fra 94 kontant .... Hvorfår låne når
det er sjovere at eje ?

OZ3BTO

Fra : Brian

Dato : 10-12-05 20:20

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvorfor skal man det ?

Det ved du jo godt...

> Kan man da ikke købe en diesel kontant ?

Ikke alle har mulighed for at spare de 250.000 op, som
du gjorde. Det er, som det meste andet, et spørgsmål om
prioriteringer.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-12-05 20:31

Tom (snabela) skrev:

> joeh, en polo fra 86 kan "man" måske nok finde råd til på
> børneopsparingskontoen

Kan du så ikke skrive "hvis man skal låne" og ikke "da man skal ud at
låne".

Der er ind til flere dieselbiler der bliver købt kontant (incl min).

Det kan da godt være at man skal starte med en 86' polo diesel og
bruge den indtil man har sparet op til noget nyere !

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 21:47

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppe@post6.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:1134243078.830930.195330@g49g2000cwa.googlegroups.com...
Tom (snabela) skrev:

> [...]
> børneopsparingskontoen

Kan du så ikke skrive "hvis man skal låne" og ikke "da man skal ud at

Tjo det er detaljer. JEG skal hverken have diesel, eller anden bil og min
mondeo er betalt så det er op til den enkelte at vurdere hvad man vil

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-12-05 20:39

Brian skrev:

> Det ved du jo godt...

Det er ikke noget man _skal_, men noget man "kan".

> Ikke alle har mulighed for at spare de 250.000 op, som
> du gjorde. Det er, som det meste andet, et spørgsmål om
> prioriteringer.

Korrekt. Jeg _hader_ at betale renter, så jeg sørgede for at betale
mine første bil hurtigt ud og spare godt op til den næste. Forrige
bil afdragede jeg på i 3 måneder, det var den tid det tog min gamle
arbejdsplads at få udbetalt mine 400 overarbejdstimer, som jeg skulle
bruge til restbetalingen. Derefter brugte jeg 7 år til at spare op til
den nuværende.

3000 kr pr måned hver måned i 7 år, giver 1/4 mill på kontoen. Det
er ikke mere end andre bruger på afbetaling på deres bil. Jeg tjener
2,5% i renter i stedet for.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 10-12-05 20:52

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> 3000 kr pr måned hver måned i 7 år, giver 1/4 mill på kontoen. Det
> er ikke mere end andre bruger på afbetaling på deres bil. Jeg tjener
> 2,5% i renter i stedet for.

Du overser bare at mange ikke prioriterer at kunne betale en bil
kontant, men istedet hellere vil bruge penge på at rejse, en eller
anden ½dyr hobby eller hvad det nu kan være.

Du oplever vel også selv en anden faktor for tiden - der går rygter
om at det kan være dyrt at have børn

/Brian - der hverken skylder penge, eller har børn.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-12-05 21:00

> Du oplever vel også selv en anden faktor for tiden - der går rygter
> om at det kan være dyrt at have børn

3000 kr er lige hvad det koster netto at få to børn passet i
børnehave/vuggestue om måneden....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-12-05 21:59

Andreas M. Hansen wrote:

> 3000 kr er lige hvad det koster netto at få to børn passet i
> børnehave/vuggestue om måneden....

Nul putte - her i KBH. er daginstitutionstaksten 2.616,-
Der er muligvis noget mængderabat.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : tb

Dato : 10-12-05 22:07

> 3000 kr er lige hvad det koster netto at få to børn passet i
> børnehave/vuggestue om måneden....

ja det må være hvor du bor, for her koster det noget mere skulle jeg hilse
og sige (3350 for den første og 50% af 3350 for den næste)

Anyway- ideen om at spare op og være på forkant er sgu da uden tvivl det
mest fornuftigste - men også lidt kedeligt - og MEGET mere fristende når et
nyt behov opstår og saldoen står der

meeen renters rente. Da jeg omlagde huslånet fra 30 -> 20 årig så var det
da omkring en million !!! i sparet rente over hele løbetiden. renter er
trælse, og noget kunne tyde på at de er op vej op.

Mvh TB - 2 x bil betalt kontant ( men en felicia koster jo heller ikke så
meget

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 22:16

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> ja det må være hvor du bor, for her koster det noget mere skulle jeg hilse
> og sige (3350 for den første og 50% af 3350 for den næste)

Vi har landets billigste pasning....1850 Kr....men så er det også langt fra
"civilisationen"

> Anyway- ideen om at spare op og være på forkant er sgu da uden tvivl det
> mest fornuftigste - men også lidt kedeligt - og MEGET mere fristende når
> et nyt behov opstår og saldoen står der

LOL

> meeen renters rente. Da jeg omlagde huslånet fra 30 -> 20 årig så var det
> da omkring en million !!! i sparet rente over hele løbetiden. renter er
> trælse, og noget kunne tyde på at de er op vej op.

Men mursten kan ikke spises og i den sidste skjorte har man ingen lommer

> Mvh TB - 2 x bil betalt kontant ( men en felicia koster jo heller ikke så
> meget

Håber at jeg kan spare det meste op til min Porsche når
registreringsafgiften er faldet til tysk niveau om 7-8 år

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 22:27

tb skriver:

> Anyway- ideen om at spare op og være på forkant er sgu da uden tvivl det
> mest fornuftigste - men også lidt kedeligt

Hvorfor er det kedeligt ?

Det er kun ved den første bil man skal tage sig sammen, de efterfølgende
bliver billigere at købe og dermed er det endu lettere at spare op til
den næste.

> - og MEGET mere fristende når et
> nyt behov opstår og saldoen står der

Tjah, jeg sparer ikke et fast beløb op hver måned, men køber
garanbeviser i Sparekassen Kronjylland, når jeg finder at der står for
mange penge på lønkontoen, den giver trods alt kun 0,5% i rente.

> meeen renters rente. Da jeg omlagde huslånet fra 30 -> 20 årig så var det
> da omkring en million !!! i sparet rente over hele løbetiden. renter er
> trælse, og noget kunne tyde på at de er op vej op.

De kan godt vente til efter nytår, så er renteloftet fastlagt for de
næste 6 år, det bliver et sted mellem 3,5 og 4%

Klaus (med huset over 20 år og 16½ år tilbage)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 22:35

> [...]
>
> Det er kun ved den første bil man skal tage sig sammen, de efterfølgende
> bliver billigere at købe og dermed er det endu lettere at spare op til

Det forudsætter vel at man aldrig får en lønstigning ud over den alm
prisstigning

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 22:43

Tom skriver:

> Det forudsætter vel at man aldrig får en lønstigning ud over den alm
> prisstigning

Øøøøh, hvorfor ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 23:03

> Tom skriver:

> Øøøøh, hvorfor ?

Hvis jeg ser på den løn jeg havde for 10 år siden og den jeg har i dag, så
har min løn laaaangt oversteget den alm. prisudvikling. At lægge 3.000 kr
til side i dag ville falde mig noget lettere end for 10 år siden.
I starten af mit arbejdsliv (for mange år siden), hvade jeg så lidt at jeg
måtte låne til en bil på 20.000 Kr og afdrage på 4-5 år.....så var det lidt
svært at skulle lægge til side til den næste bil også

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 23:07

Tom skriver:

> Hvis jeg ser på den løn jeg havde for 10 år siden og den jeg har i dag, så
> har min løn laaaangt oversteget den alm. prisudvikling. At lægge 3.000 kr
> til side i dag ville falde mig noget lettere end for 10 år siden.

Derfor er det ikek et fast beløb jeg sætter til side.

> I starten af mit arbejdsliv (for mange år siden), hvade jeg så lidt at jeg
> måtte låne til en bil på 20.000 Kr og afdrage på 4-5 år.....så var det lidt
> svært at skulle lægge til side til den næste bil også

Ja, min første bil var jeg da 3 år om at afdrage...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-05 22:00

Den Sat, 10 Dec 2005 20:51:49 +0100 skrev Brian:

> Du overser bare at mange ikke prioriterer at kunne betale en bil
> kontant, men istedet hellere vil bruge penge på at rejse, en eller
> anden ½dyr hobby eller hvad det nu kan være.

Det lyder nu som om de hellere vil betale pengene i renter, i stedet
for at bruge dem på en hobby.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 22:09

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lyder nu som om de hellere vil betale pengene i renter, i stedet
> for at bruge dem på en hobby.

Jeg havde en kollega som sparede ca. 6.000 kr op hver måned i pension, han
havde 2 ekstra job og konen en forretning som begge kunne leve af alene hvis
de ville. De har aldrig holdt ferie fordi arbejde og skrabe penge hjem var
så vigtig, så de kunne få det godt når de skulle på pension. For 1? år siden
faldt manden om med en blodprop

Nogen gange er det vigtigere at leve i "nuet" frem for at pine sig selv for
meget til fremtiden

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-05 22:32

Den Sat, 10 Dec 2005 22:09:02 +0100 skrev Tom:

> [...]
> faldt manden om med en blodprop
>
> Nogen gange er det vigtigere at leve i "nuet" frem for at pine sig selv for

Nu er der jo også forskel på at spare op til pension og spare op til
en bil. Jeg har selv gjort det, og jeg arbejder sg* ikke mere end
de 37 timer. Og når den så er betalt, kan man bruge de penge der ellers
ville være gået til renter + afdrag til at spare op, og stadig leve
lige så godt som man ellers ville have gjort. Og hvad folk så ofte
glemmer er at det går hurtigere at spare op end at betale lånet
tilbage, pga. renterne.

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 22:41

Kent Friis skriver:

> [...]
> lige så godt som man ellers ville have gjort. Og hvad folk så ofte
> glemmer er at det går hurtigere at spare op end at betale lånet

Tada..... endnu en der har forstået det...

Fra : Brian

Dato : 10-12-05 22:55

Kent Friis wrote:

> Det lyder nu som om de hellere vil betale pengene i renter, i stedet
> for at bruge dem på en hobby.

Eller vil bruge pengene i dagligdagen...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-05 22:22

Brian skriver:

> Du overser bare at mange ikke prioriterer at kunne betale en bil
> kontant

Jeps, men derfra og så til at man "skal" låne pengene til en bil.....

> men istedet hellere vil bruge penge på at rejse, en eller
> anden ½dyr hobby eller hvad det nu kan være.

Låne penge til at rejse og hobby - korrekt.

> Du oplever vel også selv en anden faktor for tiden - der går rygter
> om at det kan være dyrt at have børn

Så længe knægten ikke er mere end 6 uger gammel, er det ikke så slemt.
Det bliver langt værre....

> /Brian - der hverken skylder penge, eller har børn.

/Klaus - der skylder penge på hus og har kone og barn
http://home6.inet.tele.dk/moppe