FDM
Fra : Yoyo

Dato : 10-12-05 00:22

Hej

vil lige høre hvad jeres mening omkring FDM-test.

Hvis man som køber forlanger en fejlfri FDM test af en bil hvad er så
rimligt mhs til betaling for denne test?

Skal køber betale for at se om den bil sælger har er ok

eller

skal sælger vise køber at hans bil er ok

Sasa

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 01:50

"Yoyo" <yoyo@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal køber betale for at se om den bil sælger har er ok
>
> eller
>
> skal sælger vise køber at hans bil er ok

Normalt plejer man at lave den aftale at køber betaler FDM testen og sælger
udbedrer alle de fejl som FDM måtte finde. Aftalen laves skriftligt inden.

--
Tom

Fra : Yoyo

Dato : 10-12-05 02:07

> Normalt plejer man at lave den aftale at køber betaler FDM testen og
> sælger udbedrer alle de fejl som FDM måtte finde. Aftalen laves skriftligt
> [...]

Ok det var også det der ville være min ide.

Nogen der kender ventetiden på en test? bor i virum og har hørt at lyngby
skulle være 3-4 uger

Sasa

Fra : Hans Jensen

Dato : 10-12-05 08:27

de eneste der kender ventetider er sikkert FDM

Så ring og lav en aftale med dem, de kan sikkert også henvise til andre
steder.

Mener også at a-inspektionen laver brugtbils test, de kalder det en A Test
http://www.helsingoerbilsyn.dk/Default.aspx?ID=147

Mvh Hans

Fra : tb

Dato : 10-12-05 22:10

> [...]
> steder.
>
> Mener også at a-inspektionen laver brugtbils test, de kalder det en A

æh.. 890 kr for en test på 25-45 min ?!?! Her omkring koster en mekaniker
time 350 - 400. Ville en mekaniker ikke kunne finde det samme - og dem er
der da masser af rundt omkring. Selv i storbyerne er de da ikke oppe op 890
for en halv times arbejde...

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 22:21

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og dem er der da masser af rundt omkring. Selv i storbyerne er de da ikke
> oppe op 890 for en halv times arbejde...

Hvis en bil skal gennemgåes ordentligt, så kan det heller ikke gøres på 25
min. Det er hvad man gør til syn, men så er det kun for at sikre lovens
minimumskrav og ikke at gearkassen er slidt op og panelet knirker, samt
bremserne trænger til udskiftning.

--
Tom

Fra : tb

Dato : 10-12-05 22:49

> [...]
> min. Det er hvad man gør til syn, men så er det kun for at sikre lovens
> minimumskrav og ikke at gearkassen er slidt op og panelet knirker, samt

Enig, men det er hvad linket ovenfor siger. Hvor lang tid tager et grundigt
eftersyn så? Du er vel enig om at en mekaniker kan gøre det stort set lige
så godt (omend der kan komme noget interesserkonflinkt på kant). Hvis ja, så
er det jo oftest muligt at finde en mek. tæt på hvor den bil man kigger på
står..

Mvh TB, der engang på en prøvetur på en brugt MC fra den blå avis blev
stoppet af en mc betjent der sagde, at den havelåge var det værste der var
set, og at den var meget uforsvarlig at køre på. Han brugte måske 15 min på
at undersøge og kommentere.
Gosh hvor blev han overrasket (og vist lidt små mopset) da jeg sagde : "Tak
skal du ha. Du har lige sparet mig for et dårligt køb" Og det var sgu
gratis ;)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 22:58

> Enig, men det er hvad linket ovenfor siger. Hvor lang tid tager et
> grundigt eftersyn så?

Kommer an på bilen og årgang. En nyere Audi har f.eks ikke rustproblemer som
en gammel escort. Man bør som minimum også prøvekøre bilen både kold og varm
samt under stres.

> Du er vel enig om at en mekaniker kan gøre det stort set lige så godt
> (omend der kan komme noget interesserkonflinkt på kant).

Ja det burde der ikke være noget i vejen for. Det er jo også mekanikere ved
bilsyn

--
Tom

Fra : jacob

Dato : 10-12-05 11:15

"> Nogen der kender ventetiden på en test? bor i virum og har hørt at lyngby
> skulle være 3-4 uger
>
> Sasa

Prøv at spørge ved Applus bilsyn, de skulle også begynde at lave dem, UDEN
vente den store ventetid.

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 20:33

Efter som du formentlig er medlem af FDM, så synes jeg du skal tale med dem
om lovgivningen, da jeg synes svarene her tyder på en misforståelse af
lovgivningen (selvom svarene godt kan afspejle virkeligheden hos nogle
forhandlere!)
Jeg skal ikke fremhæve FDM på nogen måde, men man må forvente at deres
jurister kender lovgivningen. Det er jo tåbeligt at betale for en FDM attest
hvis det er sælgeren der skal påtale evt. fejl og mangler FØR salg.