Brugt bil - defekt starter
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-12-05 16:13

YO!

Har for ca. 3 mdr. siden købt mig en brugt bil fra 99.

Nu laver den lidt knas med starteren, og en mekanikers bud er at den nok
skal skiftes.

Er dette noget jeg skal bede forhandleren om på "garantien", eller er det at
betragte som en slidgenstand som kan forventes dør, uheldigvis kort tid
efter købet ?

Hygge

Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 23:24

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse news:43999f1d$0

> Har for ca. 3 mdr. siden købt mig en brugt bil fra 99.

..

> Er dette noget jeg skal bede forhandleren om på "garantien",

Det kommer self. an på resten af bilen, om den er ca. lige så dårlig. For
umiddelbart skal du have en ny u.b., en starter er ikke slid del.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-12-05 23:46

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Det kommer self. an på resten af bilen, om den er ca. lige så dårlig. For
> umiddelbart skal du have en ny u.b., en starter er ikke slid del.

Nej det er den ikke....

Var egentlig "opsat" på at få det fikset selv, men jeg har jo
reklamationsret/garanti, men er blot ikke sikker på hvor meget man kan
"sende" bilen tilbage med til forhandleren.

Er der en form for rød tråd hvad der er go / no go at reklamere over når det
trods alt er et brugtkøb ?

Mvh.

Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-12-05 06:13

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev :

>Er der en form for rød tråd hvad der er go / no go at reklamere over når det
>trods alt er et brugtkøb ?

Ikke mig bekendt - men man kan vel sige det sådan, at forventelige
fejl, der typisk skyldes bilens alder og tilstand på købstidspunktet,
er noget man nok skal lære at leve med. Andre ting, som ikke
forventeligt kan fejle, dem klynger man sælgeren op på ;)

Her falder starteren ind under (efter min ydmyge overbevisning)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-12-05 06:23

> [...]

> reklamationsret/garanti, men er blot ikke sikker på hvor meget man kan
> "sende" bilen tilbage med til forhandleren.

Alt det skal være, han har så sin mere el. mindre gode ret til at afslå.
Sliddele, dele som med jævne mellemrum, alligevel skal udskiftes, er ikke
omfattet af reklamationsret. Dog vil jeg mene at ting som fx. kobling IKKE
er en sliddel.

> Er der en form for rød tråd hvad der er go / no go at reklamere over når
> det trods alt er et brugtkøb ?

Købeloven giver dig 2 år at brokke dig i, det første ½ år skal sælger bevise
at fejlen er opstået efter du overtog bilen, resten skal du bevise det
modsatte- at den har været der hele tiden uden at blive opdaget. Du kan ikke
reklamere dig til en ny bil, så det skal opvejes mod bilens alder, stand
etc., men på en 6 år gl. bil er der ikke meget sælger kan slippe for ;).

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 15:01

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
>>

> Købeloven giver dig 2 år at brokke dig i, det første ½ år skal sælger bevise
> at fejlen er opstået efter du overtog bilen,

Og lige omkring starteren er det vist enkelt: Kunden startede og kørte
fra forhandleren

--
Armand.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-12-05 16:47

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:ecBmf.2356

> Og lige omkring starteren er det vist enkelt: Kunden startede og kørte fra
> forhandleren

Det var egentlig det der også var min tanke...

Men alligevel er jeg jo dækket ind af en form for "garanti".

Jeg prøver at hive fat i dem mandag.

Takker.

Mvh.

Kim

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 23:33

Kim Jørgensen wrote:

> Det var egentlig det der også var min tanke...
>
> Men alligevel er jeg jo dækket ind af en form for "garanti".

Selvom jeg blot er forbruger, som dig, er jeg desværre skeptisk:
Startere står primært af p.g.a. nedslidning af kul og det skal være et
regulært sammenbrud á noget der er knækket, for at din reklamtionstret
kan bruges til noget

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-12-05 14:46

> Startere står primært af p.g.a. nedslidning af kul og det skal være et
> regulært sammenbrud á noget der er knækket, for at din reklamtionstret kan
> bruges til noget

Du har selv skrevet det; hvis der ikke er en defekt på den. Hvor tit høre du
om nedslidt starter på en 6 år gl. bil?.