Hvad koster det at køre 200 km dagligt ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 09-12-05 13:57

Hej er der ikke en der har styr på at regne ud hvad det koster at køre 200
km om dagen i alt ! ( til og fra job )
Hvis nu vi siger at man skal ud og købe en ny bil ( fx skoda oktavia TDI 105
hk ) pris ca. 300.000 kr.

200 km om dagen men hvor mange arbejds dage er der på et år. ? ca. 210 ?

og hvad koster det at køre pr. km + værdi tab ?

hvis vi siger fx over 3 år ?

Håber nogle lige kan hjælpe mig lidt.

Mvh.

Lars Bisgaard

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 14:09

http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=147

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 14:11

> og hvad koster det at køre pr. km + værdi tab ?

Ca 3,20kr pr km ifølge bilpriser, og det plejer at passe meget godt.

Mvh Ove

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 15:45

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ca 3,20kr pr km ifølge bilpriser, og det plejer at passe meget godt.

Det kommer sørme an på hvad bil man vælger og om man selv kan hælde
sprinklervæske på bilen eller skal have mekaniker til 700 Kr i timen til
det.

--
Tom

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 09-12-05 16:14

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 200 km om dagen men hvor mange arbejds dage er der på et år. ? ca. 210 ?
>
> og hvad koster det at køre pr. km + værdi tab ?

Ifølge bilpriser.dk afskriver en Oktavia ca 36% over 3 år med 130.000 km i
alt. Så hvis din Oktavia koster 300.000, ja så koster det
afskrivningsmæssigt 300.000kr * 36% / 130.000km = ca 82 øre/km at køre i
den. Det er egentlig ret billigt. Dertil kommer naturligvis alle de faste
udgifter, som er lidt lettere at regne på, såsom service, diesel,
ejerafgift, forsikring, osv. Men med dit kørselsbehov vil jeg mene, at du
kan holde den samlede udgift et godt stykke under 2 kr/km.

--
Jacob

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-12-05 16:54

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse news:43999f2e$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> dit kørselsbehov vil jeg mene, at du kan holde den samlede udgift et godt stykke under 2 kr/km.

Jep - vores Octavia TDi har over de sidste 40000km
kostet 97 øre pr. km uden at indregne afskrivningen,
men med alt andet.

/Jakob

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 09-12-05 18:47

Har lige fundet en "udregner" på FDM's hjemme side, den siger 2,28
kr pr km.
det er ca. 91000 kr pr. år.

= 7583 kr pr. måned
skal låne til bilen og afdrage ca.3300 om måneden.
så er beløbet
10883 kr pr måned.
har regner ud af kørselsfradrag er ca. 40000 kr / 12 = 3333 kr. pr måned. så
siger regne stykket ca 7500 igen.
passer det så at man skal tjene ca. 15000 kr mere om måneden for at det går
lige op med at arbejde hvor man ikke skal køre efter jobbet ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : tb

Dato : 09-12-05 20:06

> [...]
> passer det så at man skal tjene ca. 15000 kr mere om måneden for at det
> går lige op med at arbejde hvor man ikke skal køre efter jobbet ?

well jeg har netop 200km pr dag på arbejde, og jeg holder et NOGET lavere
budget

Felicia købt for 3 år siden for 35.000. kører hver dag 200 + ca 1000km/md
fritid
Holder 16km/l og tanker altid søndag eller mandag morgen til en kr under,
dvs pt ca 8,5kr/l (5000km/md =316l = 2650kr/md)
Reptioner alt incl pr år : 6000kr. Værditab. Tja den kører stadigt fint
efter 250.000km/3 år så < 12.000/år.
Forsikring. kun ansvar = 1700. Vægtafgift 2000 og det var vist det. Alt i
alt 3950 kr/md
og fradrag på de godt 3500kr, så netto ca 2000kr/md...
Og ja : man skal tjene 4000 mere pr måned for at det er en god forretning,
men omvendt bor jeg ca 1.5mill billigere end i den by jeg arbejder i, så det
går vist mere end op...

og skulle feliciaen dø? jamen vi har skam købt en til til konebil/
reservebil, da de jo er så billige

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 09-12-05 22:53

> [...]
> passer det så at man skal tjene ca. 15000 kr mere om måneden for at det
> går lige op med at arbejde hvor man ikke skal køre efter jobbet ?

Jeg kender ikke den "udregner" du henviser til, men det er helt hen i vejret
Desuden er kørselsfradraget et skattemæssigt fradrag, så afhængigt af om
du betaler topskat, kan du kun medtage ca halvedelen af beløbet i dit
budget. Til gengæld glemte jeg at nævne rentebyrden i mit tidligere indlæg,
men selve ydelsen skal du ikke regne med i dit omkostningsbudget, da du
allerede har afskrivningen inde.

Således vil jeg mene, at dine samlede omkostninger i løbet af 3 år vil kunne
ligne dette:

Afskrivning + Forsikring + Diesel + Ejerafgift + Serviceomk. + Renter -
FradragEfterSkat =

110.000 + 3*7000 + 130.000km / 18km/l * 8kr + 3*4000 + 3*4000 + 300.000 * 3%
* 3 - 40.000 * 3 / 2 = ca 180.000 kr

Dvs. ca 5.000 kr om måneden eller ca 1,35 kr pr. km. Det kan vist ikke gøres
ret meget billigere, med mindre du kan leve med en mindre og/eller ældre
bil...

Hvis du ikke mener, at du kan få glæde af bilen ud over dit transportbehov
til arbejder, ja så skal du tjene 10.000 mere for at hente det hjem. Men mon
ikke, at du kunne finde andre ting at bruge bilen til? I øvrigt er det
heller ikke helt billigt at køre 200 km i tog hver dag...og slet ikke spor
sjovt

Til sammenligning kan jvf. ovenstående udregning nævne, at jeg har ca 5 km
til arbejde, og det koster mig over 5.000 om måneden (eller over 3 kr/km) at
have bil, uden at der er tale om noget ekstravagant

God weekend,

--
Jacob

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-12-05 00:24

> [...]

at
> have bil, uden at der er tale om noget ekstravagant

Der er vel også noget af værditabet som må tilskrives alder, hvis bilen står
hjemme og aldrig bliver brugt taber den jo også lidt i værdi. Forudsætningen
er selvfølgelig at bilen under alle omstændigheder skulle være i familien,
og ikke anskaffes pga. det pågældende arbejde.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 10-12-05 00:44

Til gengæld glemte jeg at nævne rentebyrden i mit tidligere indlæg,
> men selve ydelsen skal du ikke regne med i dit omkostningsbudget, da du
> allerede har afskrivningen inde.

Jeg har cuttet alt andet væk da jeg er enig i dette.
Men det du skriver her forstår jeg ikke, jeg skal jo både betale afdrag på
bilen samtidig med at bilen mister værdi ! ???
så derfor forstår jeg ikke at du mener at jeg ikke skal regne ydelsen med.
" Jeg kan jo ikke bruge Afskrivningen til noget positivt i og med jeg ikke
har et firma " ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-12-05 11:51

> [...]
> bilen samtidig med at bilen mister værdi ! ???
> så derfor forstår jeg ikke at du mener at jeg ikke skal regne ydelsen

Du skal vælge, om du vil basere din udregning på enten ydelsen eller
afskrivningen. Hvis du bruger ydelsen, finder du frem til de løbende
udgifter ved dit bilejerskab, hvorimod afskrivningen giver et mere
retvisende billede af de samlede omkostninger efter afsluttet bilejerskab,
såfremt afskrivningen holder stik.

Fordi:
Ydelse = Afdrag + Renter
Afdrag = Afskrivning + Opsparing

Hvis du afdrager mere end afskrivningen (det gør du sandsynligvis), ja så
har du jo en "opsparing" i bilen, som du får igen ved salg, for
afskrivningen er jo netop forskellen mellem købs- og salgspris.

Giver det bedre mening nu?

> " Jeg kan jo ikke bruge Afskrivningen til noget positivt i og med jeg ikke
> har et firma " ?

Det er også ligegyldigt, for der er ikke tale om afskrivning i
regnskabsmæssig forstand, blot et forsøg på at beregne bilens værditab over
en given periode (købspris-salgspris).

--
Jacob

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 13-12-05 16:26

> [...]
> regnskabsmæssig forstand, blot et forsøg på at beregne bilens værditab
> over en given periode (købspris-salgspris).

Yes Yes.

Nu faldt ti øren :)

Mange tak for den uddybende forklaring.

MVH