Kan en svensker få taget kørekortet i DK ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-12-05 16:47

Jeg blev lige overhalet i dag, mens jeg kørte 130 km/t på motorvejen.
Udenom kom en svensk indregistreret Audi 100 af ældre model og den havde en
(tungtlæsset) stor trailer bagpå.
Jeg vil umiddelbart skyde på, at han kørte omkring 150 km/t da han fløj
forbi.
Hvad sker der hvis han bliver stoppet ?
Får han "kun" en bøde, eller ryger styrebrevet ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 17:20

> [...]
> forbi.
> Hvad sker der hvis han bliver stoppet ?
> Får han "kun" en bøde, eller ryger styrebrevet ?

Jeg har undersøgt det i Danmark og Sverige. Jeg har ikke fået noget sted
hvor jeg kan læse det men har fået en forklaring hos dansk politi og svenske
vv

Hvis man har et dansk kørekort er det kun i Danmark man kan frakendes retten
til det.
Man kan dog godt få et køreforbud i Sverige med et dansk kørekort.

Jeg bor i Sverige men er dansk statsborger og har dermed dansk kørekort.
Eller det vil sige det havde jeg men fik svensk fordi jeg har
erhvervskørekort som
skal fornys hvert 5'te år. Det kan man ikke få i Danmark når man bor i
Sverige.

Men af samme årsager har jeg undersøgt det - dog er mit tilfælde lidt mere
kompliceret
fordi hvis jeg får frakendt retten til kørekort i Danmark så mister jeg
automatisk retten til mit svenske kørekort.

Hvis jeg mister mit svenske kort er jeg ikke klar over hvad der sker med det
danske (som jeg ikke fysisk har)

Mvh. Allan

Fra : Brizz

Dato : 08-12-05 23:55

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> forbi.
> Hvad sker der hvis han bliver stoppet ?
> Får han "kun" en bøde, eller ryger styrebrevet ?

Hvis du får frakendt kortet i dk på en ting som ville have fået det
frakendt i se også KAN de tage kortet fra dig i se også.

Mvh Brian
--
www.arcticphoto.dk

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-12-05 08:33

On Thu, 8 Dec 2005 16:46:30 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>forbi.
>Hvad sker der hvis han bliver stoppet ?
>Får han "kun" en bøde, eller ryger styrebrevet ?

Hmm - følgende svar er givet fra politiet selv - dog gik spørgsmålet
her på danskere bosat i Sverige med dansk kørekort. Men det er nok det
samme:

->
Tak for din henvendelse.

Du er kommet til den rigtige!

Hvert klip giver en bøde.

Hvis du får 3 klip indenfor 3 år, så får du udover en bøde også en
betinget frakendelse af førerretten. Hvis det er mindre end 3 år
siden, at du fik kørekort, skal der kun 2 klip til et kørselsforbud.

En betinget frakendelse betyder, at man godt må fortsætte med at køre
bil.
Hvis man i en prøvetid på 3 år efter den betingede frakendelse laver
en forseelse, som i sig selv er til en betinget frakendelse, eller får
et tredje klip, så udløser det en ubetinget frakendelse af
førerretten, hvilket betyder, at man ikke må køre bil i en periode.

Ved en betinget frakendelse af førerretten skal man, hvis man bor i
Danmark, op til en kontrollerende køreprøve, for at bevise, at man
kender færdselsloven og kan køre bil. Da du bor i Sverige, skal du
ikke op til en kontrollerende køreprøve, men hvis du indenfor
prøvetiden på 3 år flytter tilbage til Danmark, kan du forvente at
blive indkaldt til en kontrollerende køreprøve.

En betinget frakendelse har ingen betydning for din førerret i Sverige
eller andre lande.

En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige,
hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i
Sverige.

Du behøver ikke at ombytte dit danske kørekort til et svensk. Der er
intet krav om, at du skal ombytte kørekortet, så længe du bor i et
nordisk land eller indenfor EU.

Hvis du har yderligere spørgsmål, så kan du evt. ringe til mig på tlf.
32 48
14 48.

I øvrigt, så kan du hente en folder om klippekortordningen på enhver
politistation i Danmark.

Med venlig hilsen

Bo Schødt Kluxen
politiassistent
->

Fra : Leonard

Dato : 09-12-05 10:28

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>Hvis du får 3 klip indenfor 3 år, så får du udover en bøde også en
>betinget frakendelse af førerretten. Hvis det er mindre end 3 år
>siden, at du fik kørekort, skal der kun 2 klip til et kørselsforbud.

De to ting har ikke meget med hinanden at gøre.
Hvis man kører 150 km/t med en trailer, så er man langt over de 30%
der giver en frakendelse af kørekort, så der er ikke tale om 3 klip i
kortet. Her klippes kortet bare i stykker uden andre advarsler.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-12-05 18:37

> [...]
> der giver en frakendelse af kørekort, så der er ikke tale om 3 klip i
> kortet. Her klippes kortet bare i stykker uden andre advarsler.

Det er nu 40% og det giver en betinget frakendelse, dog i hans tilfælde
burde give en ubetinget frakendelse.

Hilsen Jørgen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-12-05 20:10

Hej,

On Fri, 09 Dec 2005 10:27:56 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>der giver en frakendelse af kørekort, så der er ikke tale om 3 klip i
>kortet. Her klippes kortet bare i stykker uden andre advarsler.

Gik spørgsmålet ikke på konsekvensen hvis en ikke dansk-boende kører
ulovligt i Danmark?

Det danske politi kan altså kun inddrage føreretten i DK, og blot give
besked herom videre til det svenske politi der så evt kan gøre det
samme i Sverige.

Har du et svensk kørekort kan det danske politi højst konfiskere det
og sende det til Sverige. Nøjagtig som hvis du kører med en 30 km/t
for hurtigt i Sverige med et dansk kort i Sverige, så kan du hente det
hos politiet i DK...

** Lars