Helårsdæk - Er dette fornuftigt?
Fra : Klaus A

Dato : 08-12-05 16:44

Til min Volvo 940 stc Turbo '91 har jeg fået pris på følgende helårsdæk:
Størrelsen 195/65*15, 91 H (!) , Dunlop All Season M2 til 710.- pr stk. mit
alles.

Mit kørselsbehov er ikke til vinterdæk derfor et kompromi.

mvh

Klaus A

Fra : Jens

Dato : 08-12-05 17:07

Klaus A <dknews@FJERNESautzen.com> wrote:

> [...]
> alles.
>
> Mit kørselsbehov er ikke til vinterdæk derfor et kompromi.

Hvis Du ikke vil køre i vejr med sne og is, hvorfor så ikke sommerdæk?

Hvis Du vil kunne køre i vinterføre - så vælg vinterdæk! Eller lad bilen
stå når føret er med sne og/eller is.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 19:34

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Du ikke vil køre i vejr med sne og is, hvorfor så ikke sommerdæk?
>
> Hvis Du vil kunne køre i vinterføre - så vælg vinterdæk! Eller lad bilen
> stå når føret er med sne og/eller is.

Hvilke dæk har du så på nu ? Vel ikke vinterdæk......

--
Lars G

Fra : Jens

Dato : 08-12-05 20:11

Lars G <lbg-at-aplusmail-dot-dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke dæk har du så på nu ? Vel ikke vinterdæk......

Hvorfor dog ikke? Jeg vil gerne kunne køre med god samvittighed, når der
om et par dage kommer sne. På sommerdæk skulle jeg jo lade bilen stå.

Vinterdæk er en smule ringere end sommerdæk i tørt og vådt føre - men
dramatisk bedre i sne og på is. De seneste 12 år (hvor jeg har kørt på
vinterdæk om vinteren) har jeg 1-2 gange været på skridgrænsen i
tørt/vådt føre. I sne og is er skridgrænsen så meget nærmere, at jeg
værdsætter den ekstra margin jeg får på vintersutterne. På sommerdæk er
man jo konstant på skridgrænsen - bare ved igangsætning.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 20:42

> Hvorfor dog ikke? Jeg vil gerne kunne køre med god samvittighed, når der
> om et par dage kommer sne. På sommerdæk skulle jeg jo lade bilen stå.

Ikke enig.

> [...]
> dramatisk bedre i sne og på is. De seneste 12 år (hvor jeg har kørt på
> vinterdæk om vinteren) har jeg 1-2 gange været på skridgrænsen i

Problemet er jo bare at på feks på søndag er der 10grader varmt !

Og med 10 grader er dine "vinter dæk" jo bare så utrolig gode (or not)

Alt er bare ikke så sort og hvidt som i med vinter dæk vil gøre det til.

> I sne og is er skridgrænsen så meget nærmere, at jeg
> værdsætter den ekstra margin jeg får på vintersutterne. På sommerdæk er
> man jo konstant på skridgrænsen - bare ved igangsætning.

>I sne og is

Og hvor mange dage er det så i danmarkt at der er sne og is altså på vejene
?

Men jeg ved godt at der mange der holder på sin ret til at køre +80 og ingen
afstand til foran kørende.
Til dem vil jeg også sige køb så de vinterdæk.

--
Lars G

Fra : Jens

Dato : 08-12-05 21:45

Lars G <lbg-at-aplusmail-dot-dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

---klip---

> Ikke enig.

Hvad er Du ikke enig i? At der ikke kommer sne?

At man bør lade bilen stå i snevejr, hvis den ikke er forsynet med
vinterdæk er den anbefaling Færdselsstyrelsen, FDM og Statens
Bilinspektion præsenterer - men det behøver Du ikke være enig i. I
modsætning til vore nabolande har vi endnu ikke et krav til vinterdæk i
vinterføre, så man kan kure rundt så meget man lyster.

http://www.fstyr.dk/sw24000.asp
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=658854/

> Problemet er jo bare at på feks på søndag er der 10grader varmt !
>
> Og med 10 grader er dine "vinter dæk" jo bare så utrolig gode (or not)

Hvilket konkret problem mener Du, at der er forbundet med kørsel på
vinterdæk i 10 graders varme?

> Alt er bare ikke så sort og hvidt som i med vinter dæk vil gøre det til.

Synes Du selv, at Du udtrykker dig nuanceret?

> Og hvor mange dage er det så i danmarkt at der er sne og is altså på vejene
> ?

Flere end jeg er villig til at lade bilen stå!

> Men jeg ved godt at der mange der holder på sin ret til at køre +80 og ingen
> afstand til foran kørende.
> Til dem vil jeg også sige køb så de vinterdæk.

Selv på vinterdæk er det tåbeligt ikke at holde afstand. På sommerdæk i
vinterføre er det selvmorderisk.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 22:12

> ---klip---

> Hvad er Du ikke enig i? At der ikke kommer sne?

Jo men der bliver jo saltet helt vildt i danmark modsat foreksempel sverige
!

> At man bør lade bilen stå i snevejr, hvis den ikke er forsynet med
> vinterdæk er den anbefaling Færdselsstyrelsen, FDM og Statens
> Bilinspektion præsenterer - men det behøver Du ikke være enig i.

I sidst år var de da ellers i tv´et for at forklare at det var spild af
penge ! hvis ikke lige at man var 100% afhængig af bilen hver dag. De
regnene men i gennem snit 1 dag hvor man skulle blive hjemme.
> modsætning til vore nabolande har vi endnu ikke et krav til vinterdæk i
> vinterføre, så man kan kure rundt så meget man lyster.
>
> http://www.fstyr.dk/sw24000.asp

Den link giver en tom side ?

Men de har da bland andet den her side
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf
Is Vinterdæk ca. -45%
Sne Vinterdæk ca. -25%
Våd asfalt Vinterdæk +0 - 20%
Tør asfalt Vinterdæk +5 - 35%

Alså at sommer dæk er dårlige i - grader og vinter dæk er dårlige i +
grader.

> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=658854/

?

- Mens Færdselsstyrelsen givet vil fremføre, at selv ved lave temperaturer
er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk, når vejen er tør eller våd.
De ord står på styrelsens hjemmeside sammen med den anbefaling, som
Færdselsstyrelsen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og FDM udsendte i
2003.

Men hvad ved Færdselsstyrelsen også om dæk !

> Hvilket konkret problem mener Du, at der er forbundet med kørsel på
> vinterdæk i 10 graders varme?

De bremser dårligere en sommer dæk (ved + grader).

Fra : Jens

Dato : 08-12-05 22:37

Lars G <lbg-at-aplusmail-dot-dk> wrote:

> Jo men der bliver jo saltet helt vildt i danmark modsat foreksempel sverige

Når saltet så har smeltet sneen, ligger der jo ikke længere sne - lige
dér. Ikke desto mindre oplever jeg ofte om vinteren at køre på sne. Og
jeg oplever at det ikke stopper folk på sommerdæk, som burde have ladet
bilen stå indtil sneen var smeltet eller ryddet bort.

> I sidst år var de da ellers i tv´et for at forklare at det var spild af
> penge ! hvis ikke lige at man var 100% afhængig af bilen hver dag. De
> regnene men i gennem snit 1 dag hvor man skulle blive hjemme.

Som sagt: Lad bilen stå, når der ligger sne.

> Den link giver en tom side ?

Beklager! Det var resultetet af en søgning på "vinterdæk".
Pressemeddelelsen ligger her:

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739

---klip---

> Men hvad ved Færdselsstyrelsen også om dæk !

Dén lader vi stå et øjeblik. Er FDM og Statens Bilinspektion også
ignoranter?

---klip---

> De bremser dårligere en sommer dæk (ved + grader).

Ja, en smule (0-35% ringere). Til gengæld er de _meget_ bedre (25-45%) i
glat føre, hvor skridgrænsen ligger meget lavere - og derfor opleves
hyppigere.
--

Jens F

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-12-05 19:59

> [...]
>
> Hvis Du ikke vil køre i vejr med sne og is, hvorfor så ikke sommerdæk?
>
> Hvis Du vil kunne køre i vinterføre - så vælg vinterdæk! Eller lad bilen

Det er da noget FIS at sige
Vinterdæk har en hel del bedere vandegenskaber som sommerdæk og vinter i DK
= riigelige mænger vand
På is&sne står de også en del bedere fast som sommerdæk pga det
kraftigere mønster
Vinterdæk så sku hellerikke særligt godt fast på is/sne dog lidt bedere som
de andre 2

Så hvis man ellers afpasser kørestilen skulle der ikke være noget der

Men nu er der jo også mange der køre med vinterdæk og tror de har super
vejgreb... Som reglen dem der ligger i grøften

OZ3BTO

Fra : Klaus A

Dato : 08-12-05 21:39

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

mit

> Hvis Du ikke vil køre i vejr med sne og is, hvorfor så ikke sommerdæk?

Jeg vil køre i det danske vejr - isvinter med -20gr.C som +15gr.C.

> Hvis Du vil kunne køre i vinterføre - så vælg vinterdæk! Eller lad bilen
> stå når føret er med sne og/eller is.

Hvorfor vidste jeg, at der ville komme (ubruglige) kommentarer som denne...

Jeg kører omkring 20000km/år, og har ikke mulighed for at slide et sæt
vinterdæk ned inden de falder for aldersgrænsen (min grænse). Derfor vælger
jeg (denne gang) helårsdæk.
Der er andre begrundelser.

Hvorfor ikke svare på det der spørges om?

geee

Fra : Jens

Dato : 08-12-05 22:14

Klaus A <dknews@FJERNESautzen.com> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> mit

> Jeg vil køre i det danske vejr - isvinter med -20gr.C som +15gr.C.

Du skrev: "Mit kørselsbehov er ikke til vinterdæk...". Jeg kan af dine
seneste kommentarer se, at "kørselsbehov" henviste til antal kørte
kilometre - ikke til hvilke perioder Du havde behov for at køre.

Modtag min undskyldning for ikke at læse dine tanker korrekt.

> Hvorfor vidste jeg, at der ville komme (ubruglige) kommentarer som denne...

Fordi Du stillede et spørgsmål, der indbød til at stille spørgsmålstegn
ved det fornuftige i dit valg. Få bryder sig i den situation om at få et
nej.

Men hvis Du ikke vil høre svaret, så lad være med at stille spørgsmålet.

> Jeg kører omkring 20000km/år, og har ikke mulighed for at slide et sæt
> vinterdæk ned inden de falder for aldersgrænsen (min grænse). Derfor vælger
> jeg (denne gang) helårsdæk.

Dit valg.

> Der er andre begrundelser.

OK

> Hvorfor ikke svare på det der spørges om?

Hvad mener Du selv Du spurgte om?
Om dimensionen 195/65*15, 91H er den rigtige til din bil?
Om Dunlop All Season M2 er et godt dæk?
Om prisen er rigtig?
Eller - som det eneste spørgsmål i teksten: Helårsdæk - er dette
fornuftigt?
--

Jens F

"Den der ikke ved, hvor han vil hen, ender et helt andet sted"
"Den, der ikke ved, hvad han spørger om, får et svar han ikke kan bruge"

Fra : .J.S...

Dato : 08-12-05 18:08

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit
> alles.
>
> Mit kørselsbehov er ikke til vinterdæk derfor et kompromi.

Af en eller anden sær grund er det politisk korrekt at mene at helårsdæk
ikke duer her i gruppen

Helårsdæk er jo M+S mærket, så det er mere vinterdæk som også kan bruges om
sommeren.
Har valgt helårsdæk fordi jeg kører meget lidt, og så bliver 2 sæt dæk gamle
uden at blive slidt op, så hellere mere friske helårsdæk og man slipper for
at bøvle med at skifte.

Mine er vredestein quatrack2, har ikke været ude i sne endnu, men i regn er
de i hvert fald bedre end mine indtørrede falken sommerdæk
Du rumler lidt, præcis som de vinterdæk jeg havde tidligere, men virker ikke
helt så svampede.

Om prisen er god ved jeg ikke, men de er vist generelt lidt dyrere end
vinterdæk som der sælges flere af.

mvh/JRS

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-12-05 20:09

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Mine er vredestein quatrack2, har ikke været ude i sne endnu, men i regn
> er de i hvert fald bedre end mine indtørrede falken sommerdæk

Jeg kan også skrive under på de er gode. Kan slet ikke genkende de historier
om helårs man ellers høre, so far ;).

> Du rumler lidt, præcis som de vinterdæk jeg havde tidligere, men virker
> ikke helt så svampede.

Kan jeg så ikke genkende, tværtimod er de nogle af de mest lydløse jeg har
kørt på. Måske lidt ukomfortable, men det er fordi jeg købte hast.kode "V",
som giver et noget stivere dæk. Så dem er der INTET "svamp" i ;).

> Om prisen er god ved jeg ikke, men de er vist generelt lidt dyrere end
> vinterdæk som der sælges flere af.

Jeg købt dem på Daekonline til en fin pris, fra en dækpusher; under hans
indkøbspris. Helårs bliver "kunstigt" gjort dyrere i DK., for at kunder ikke
skal vælge dem frem for sommer + vinterdæk :(.

Fra : .J.S...

Dato : 08-12-05 22:46

> Kan jeg så ikke genkende, tværtimod er de nogle af de mest lydløse jeg har
> kørt på.
Det er heller ikke værre end det var med mine gamle sommerdæk bare en lidt
anden dybere lyd.

Tror måske også det er lidt underordnet støjmæssigt hvilke dæk man vælger
her i Århus amt, vejbelægningen er grovere end de fleste dæk !

Og så er det også som om de har glemt at putte støjdæmpning i skærmene på
min Mazda 323, f.eks i regnvej larmer det ad h til

mvh/JRS

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-12-05 23:20

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Og så er det også som om de har glemt at putte støjdæmpning i skærmene på
> min Mazda 323, f.eks i regnvej larmer det ad h til

Du skal være glad for det ikke er I skærmene alá Fård = evig kilde til rust
:((. Måske kan du dæmpe inde i kabinen?.

Fra : Klaus A

Dato : 08-12-05 21:54

> [...]
> Til min Volvo 940 stc Turbo '91 har jeg fået pris på følgende helårsdæk:
> Størrelsen 195/65*15, 91 H (!) , Dunlop All Season M2 til 710.- pr stk.

Jeg kan se at det tilsyneladende ikke klart fremgår, at det jeg ønsker svar
på, er om det er et godt dæk jeg har udset mig, og ikke en diskution
for/imod vinterdæk!
Det vil jeg gerne beklage, og håber med dette indlæg at dreje fokus ind på
at finde et godt og billigt(økonomisk) helårsdæk (så).

Dertil vil jeg så lige tilføje, at : Hvis jeg så skulle vælge at køre på
sommerdæk vinteren over, ja så vil jeg sgu ha' lov til det (det må jeg
nemlig godt!).
Angreb på sidste påstand henvises til dk.ævlogbævl.bil.

Mvh
Klaus A
--
Sommerdæk, turbo OG baghjulstræk er _sjovt_ i snevejr. 0-200 på 3
sekunder... (fnis)

Fra : Peter

Dato : 08-12-05 22:05

> [...]
> Til min Volvo 940 stc Turbo '91 har jeg fået pris på følgende helårsdæk:
> Størrelsen 195/65*15, 91 H (!) , Dunlop All Season M2 til 710.- pr stk.

Hej Klaus, Helårsdæk er faktisk det mest fornuftige til danske forhold.

I min forrige bil (Volvo 240) kørte jeg 180.000km på 3 sæt Goodyear Vector 2
og 3 og der er ingen tvivl om at der ryger helårs på den nye ligeså snart
det er muligt.

Det er dog et faktum at intet dæk kan være lige godt under alle forhold.
De samlede fordel/ulemper i forhold til dækskifterne mener jeg er meget ens,
men klart til helårs dækkets fordel.
Derfor:
Købe gode dæk, altså anerkendte mærker, helst med test.
Økonomien er bedre også selvom "helårs" er lidt dyrere.
Hellere køre på et 3 år gammelt "helårs" end på 7 år gamle vinterdæk.
Skift dækkene om efteråret så der er mest gummi til vinteren.

En af mine kloge bekendte køreret iøvrigt på pig dæk !!!! i Danmark !.

Mvh Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-12-05 23:36

"Peter" <peterFUPDETHELE@danmark.dk> skrev i en meddelelse

> Købe gode dæk, altså anerkendte mærker, helst med test.

Det bliver belastet, forhindret af at det kun er Goodyear som er i test v.
ADAC,FDM, som er den bedste/mest læste test :(.

> Økonomien er bedre også selvom "helårs" er lidt dyrere.

De bliver holdt dyrere, så kunder ikke nøjes med 1. sæt dæk, men køber
sommer + vinter, selv de reelt kunne nøjes med 1. Hos Daekonline er prisen
"til at have med at gøre".

> Hellere køre på et 3 år gammelt "helårs" end på 7 år gamle vinterdæk.
> Skift dækkene om efteråret så der er mest gummi til vinteren.

Enig.

> En af mine kloge bekendte køreret iøvrigt på pig dæk !!!! i Danmark !.

"Klog" ??, pigdæk er MARKANT dårligere når vejen er tør/våd = dansk
normal-vinter.