Ny Passat TDI - momentkurver?
Fra : T. Hartung

Dato : 07-12-05 22:10

Hej

Er der nogle der ved hvor jeg kan se momentkurverne over hele omdr. feltet
for dieselmoterene til den nye Passat? Det gælder 1,9 TDI 105 HK og 2,0 TDI
140 HK.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-12-05 23:24

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for dieselmoterene til den nye Passat? Det gælder 1,9 TDI 105 HK og 2,0

De har før og efter målinger hos www.superchips.co.uk

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 10:21

> Er der nogle der ved hvor jeg kan se momentkurverne over hele omdr. feltet
> for dieselmoterene til den nye Passat? Det gælder 1,9 TDI 105 HK og 2,0
> TDI 140 HK.

Går du i tanker om at skifte?

Det er værd at vide at TDI'erne oftest yder noget mere end lovet.
1,9TDI 105 Hk yder typisk 115 Hk - 2,0 16V TDI yder sjældent under 155 Hk.

Jeg har nu kendskab til 4 stk. som alle yder over 160 Hk (incl. min egen) og
det er vel at mærke uden at være pille-rode-raget med.

Her er rulningen af min egen = 120,9 kW / 393,7 Nm
http://www.vwfanatic.dk/Billeder/G5TDI_rullefelt_FDM.jpg

Jeg vil lige bemærke at jeg har prøvet den nye Passat med 1,9TDI motor, den
er trods det gode moment noget brystsvag IMO.
2,0 motoren er også lidt mere kultiveret og har mere "drehfreude" hvilket
ikke er så typisk for en diesel motor :)
Dvs. at 2,0 faktisk har et snert af sport over sig - hvilket gør overgangen
fra bensin turbo til TDI mere spiselig.

> VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU

Skal du have en kørelejlighed på slæb, så er 2,0 vist et must :)

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 15:16

> Jeg har nu kendskab til 4 stk. som alle yder over 160 Hk (incl. min egen)
> og det er vel at mærke uden at være pille-rode-raget med.

Jeg nævnte for Palm Auto i Skovlunde, at du havde nævnt det med den højere
effekt.

Han kunne ikke rigtig genkende det fra de målinger, som han selv laver på
TDi´erne.

Faktisk gik han hen og fandt nogle forskellige før-målinger, og de lå alle
mellem 140 og 150 hk.

Kan det mon skyldes, at der er lidt forskel fra rullefelt til rullefelt..?

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 09:49

> Jeg nævnte for Palm Auto i Skovlunde, at du havde nævnt det med den højere
> effekt.

Kender ikke mandens rullefelt.

> [...]
> mellem 140 og 150 hk.
>
> Kan det mon skyldes, at der er lidt forskel fra rullefelt til rullefelt..?

Ja det kan de sagtens, men de rullefelter som der er målt på ifbm de biler
jeg har kendskab til er alle med i DTI's kontrolordning, der er et udsving
som svjh ligger inden for 4% fra højst til lavest.
FDM i Aalborg skulle være rimeligt troværdigt, da det måler stort set ens
med RH motorsport, Bosch i Aalborg og Natmekanikerens rullefelt. Tidligere
biler jeg har set incl. mine egne tidligere har målt meget tæt på fabriks
opgivelser ved FDM, endda en lille smule under.

http://vwfanatic.dk/Billeder/BoraV5_rullefelt_FDM.jpg
http://vwfanatic.dk/Billeder/BoraV5_rullefelt_RH.jpg

Om end så kan man vende bøtten om og sige at min 2,0TDI uchippet, giver 8 Hk
mere end en chippet 115 Hk TDI, som på samme rullefelt målte 156 Hk. Chippet
ved RH motorsport hvor den målte effekt var stort set den samme.

Ud fra de målinger jeg har set på ovennævnte rullefelt finder jeg ikke
anledning til at tro at de er "optimistiske"

Er Palm med i DTI's kontrolordning, så kan man jo se hvor hans rullefelt
ligger i forhold til andre?
Det kunne jeo være at han var lidt i underkanten.

Det kan jo også være den simple forklaring at de bile Palm har målt bare
har ydet mindre end f.eks min de andre jeg har set måleresultater på.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-12-05 20:57

> Det kan jo også være den simple forklaring at de bile Palm har målt bare
> har ydet mindre end f.eks min de andre jeg har set måleresultater på.

Du har ret - og det som du skriver lyder da også troværdigt i mine ører.

Jeg ved ikke, hvad det skyldes, og SÅ mange havde han heller ikke liggende -
jeg tror, det var en 3-4 stykker.

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-12-05 17:02

> Her er rulningen af min egen = 120,9 kW / 393,7 Nm
> http://www.vwfanatic.dk/Billeder/G5TDI_rullefelt_FDM.jpg

Over 20 kw i transmissionstab synes jeg lyder af meget.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 17:27

> Over 20 kw i transmissionstab synes jeg lyder af meget.

Tjahh!

Jeg kender ikke teorien bag transmissionstab.
20 kW siger jo intet i sig selv, det er måske voldsomt hvis det var ved 50
km/t i 5. gear.
Men i dette tilfælde er det ved 167 km/t og som du kan se er det ved 174
km/t steget med 1 kW.

Jeg har tidligere fået målet trasmissionstab på min G4 GTI, tabet stiger
voldsomt som hastigheden øges.
Ved 20 km/t ca 7 Hk, ved 70 km/t er det ca. 10 Hk, men ved 205 km/t ca. 50
Hk.

Måske andre har et input til teorien bag transmissiontabet?

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : T. Hartung

Dato : 08-12-05 19:00

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Går du i tanker om at skifte?

hmmm det er jo snart jul og så må man ønske sig alt det man vil - skal bare
ønske det rigtige )))

> Jeg vil lige bemærke at jeg har prøvet den nye Passat med 1,9TDI motor,
> den er trods det gode moment noget brystsvag IMO.

Har også prøvet den flere gange - og den trække da OK men som du selv
skriver længere nede så skal "pølsevognen" med og derfor er jeg lidt på jagt
efter momentkurver - gider nemlig ikke røre i "gryden" når det går lidt op
ad bakke ))

> [...]
> Dvs. at 2,0 faktisk har et snert af sport over sig - hvilket gør
> overgangen fra bensin turbo til TDI mere spiselig.

.....og ingen tvivl - skal hjertet alene bestemme - havde jeg slet ikke
spurgt til kurven på 105'eren - så stod 140'eren øverst på juleønskelisten -
og måske fra Far til Far under træet )) - det er bare en køremaskine og
knap så støjende - som den lille 1,9'er - og igen når man lige har vænnet
sig til 1,8T vil jeg gerne være sikker på et bredt momentfelt og ikke bare
en spids på 250 Nm ved 1.900 omdr. Men i de tekniske specifikationer skriver
VW ikke andet - modsat 140'eren der skriver de 320 Nm i området 1.750-2.500
omdr.

Med de nye kørende frisørsaloner hvor de klipper alt andet end håret - er
1,9'eren sikker nok solo - skal bare have lidt mere tålmodighed end i dag
)))

--
mvh.

T. Hartung