Hvad er galt med mit lys ?
Fra : Nippo

Dato : 07-12-05 14:23

Hej gruppe.

Jeg har for nyligt indkøbt en ældre Peugeot 405 91`

Den har en fejl med lyset.
Der sker følgende.

Når jeg starter bilen, tænder lyset fint hele vejen rundt på bilen.
Der kommer lys i instrumentbrættet (dvs. kun i den ene halvdel, men det
virker nu og da)

Fejlen er, at når man så kører lystigt ud af vejen, så slukker alt lys på
bilen.
Forlygter, baglygter, instrumentering.
Tit kan man få liv i lyset ved at slukke og tænde bilen,
men trikket virker ikke altid. Jeg prøvet så at tænde manuelt for lyset, men
nu kommer der så kun lys i forlygterne, altså intet lys i baglygter eller
instrumentering. Når man så har kørt et stykke tid, så kam være heldig at
lyset kommer tilbage hele vejen rundt.

Fejlen kan både opstå når man holder stille eller under kørsel.

I de perioder hvor kørelysautomatikken ikke virker og ikke vil tændes igen,
kommer der lys på alle lygter når tænding sættes til, men så snart motoren
starter og tændingen slukkes, så smutter lyset samme vej.

Jeg er ret sikker på det ikke er en løs forbindelse, da lyset går og kommer
som det vil. Men kunne det tænkes at det er et kørelysrelæ der er defekt?

Og kan jeg i givet fald bare købe et hvilket som helst (Lysrelæ) og smide i
?

Er der nogen der har en ide om hvor jeg kan finde dette relæ i bilen?

Der sidder en masse relæer i sikringsboksen, men ingen af dem har
tilsyneladende indvirkning på lyset. Jeg har nemlig forsøgt at afmontere dem
for at tjekke.

Jeg ville blive meget glad for al den hjælp jeg kan modtage.
Den elektriske side på en bil er absolut ikke min stærke side ;-/
Alt andet plejer sgu at kunne lade sig gøre

På forhånd tak

mvh
Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 16:42

"Nippo" <npe*spamfree@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret sikker på det ikke er en løs forbindelse, da lyset går og
> kommer som det vil.

Hvordan kan du udelukke en løs forbindelse når alt tyder på at der ER en løs
forbindelse eller et defekt kørelysrelæ?

--
Tom

Fra : Nippo

Dato : 07-12-05 16:51

> [...]
>
> Hvordan kan du udelukke en løs forbindelse når alt tyder på at der ER en
> løs forbindelse eller et defekt kørelysrelæ?

Jeg udelukker det heller ikke 100%.
men det ville være mærkeligt med en løs forbindelse.
Specielt da der jo er lys på når der er tænding, men ikke når tænding lukkes
efter start. Ligeledes tændes lyset som regl, efter hurtig genstart. Selv
når bilen står bom stille.
Derfor hælder jeg til det ene af kørelysrelæerne.

mvh
Nicolai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-05 17:20

Nippo skriver:

> Fejlen er, at når man så kører lystigt ud af vejen, så slukker alt lys på
> bilen.

Lugter lidt af et defekt bundstykke i tændingen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nippo

Dato : 07-12-05 17:29

> Nippo skriver:

> Lugter lidt af et defekt bundstykke i tændingen ?
>
> Klaus

Okai, hvad dælen er det lige ?
Og hvor er det lokaliseret ?

Tak for svar

Nicolai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-05 17:30

Nippo skriver:

> Okai, hvad dælen er det lige ?
> Og hvor er det lokaliseret ?

Der, hvor du stikker nøglen ned, sidder der en drejekontakt i bunden.
Det er den det kan være galt med....

Fra : Nicolai \"2800\"

Dato : 07-12-05 18:26

> Nippo skriver:

> Der, hvor du stikker nøglen ned, sidder der en drejekontakt i bunden.
> Det er den det kan være galt med....
>

> Klaus

Tak for det svar, det vil jeg strax få undersøgt

Mvh
Nicolai