/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mine vinterdæk igen igen - lufttryk?
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 06-12-05 23:16

Hej igen

Nå, så fik jeg endelig mine svært eftersøgte Goodyear UG7 på slæden. Det
foregik sådan, at de via. daekonline.dk bestilte dæk (ca 3.900 kr) blev
monteret (Point-S, ca 430 kr) på originalstålfælgene til bilen, og jeg
således har 4 næsten nye sommerdæk i overskud. Nå, men det er en anden
historie.

Mit spørgsmål er ang. lufttryk: Skal der normalt et højere tryk i vinterdæk,
end alm. lavprofildæk? Grunden til at jeg spørger er, at dækmanden havde
puttet 2,5-3 bar i vinterdækkene, og mine lavprofil sommerdæk kører med
2,0-2,2 bar.

Er der nogen, der har et godt råd til, hvor mange bar, jeg skal køre med i
mine vinterdæk? Størrelsen er 205/55 R16.

På forhånd tak

Jacob



 
 
Andreas M. Hansen (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 07-12-05 08:30

> Mit spørgsmål er ang. lufttryk: Skal der normalt et højere tryk i
vinterdæk,
> end alm. lavprofildæk? Grunden til at jeg spørger er, at dækmanden havde

I manualen til min Octavia står der at man skal hæve dæktrykket med 0,2 Bar
når man monterer vinterdæk - om det er en generel regel, ved jeg ikke.

mvh

Andreas M. Hansen



Soren Pedersen (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 07-12-05 09:27


>
> Er der nogen, der har et godt råd til, hvor mange bar, jeg skal køre med i
> mine vinterdæk? Størrelsen er 205/55 R16.
>
Kig i instruktionsbogen efter bilens normale dæktryk, og læg 10% til. Så
skulle den være der.

Mvh
Søren

Ukendt (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-05 16:52


"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:43969cea$0$8837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>
>> Er der nogen, der har et godt råd til, hvor mange bar, jeg skal køre med
>> i mine vinterdæk? Størrelsen er 205/55 R16.
>>
> Kig i instruktionsbogen efter bilens normale dæktryk, og læg 10% til. Så
> skulle den være der.

Hmm jeg ville nu foretrække at holde sig til det skrevne uden at lægge noget
til.
Det plejer at være temmelig godt beskrevet i instruktionsbogen hvor meget
dæktrykket skal være. Det er nemlig forskelligt alt efter hastighed og
ekstravægt som man laster bilen med.

--
Tom



Jacob Buus Smidt (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 07-12-05 19:13

> Det plejer at være temmelig godt beskrevet i instruktionsbogen hvor meget
> dæktrykket skal være. Det er nemlig forskelligt alt efter hastighed og
> ekstravægt som man laster bilen med.
>

Det var også min opfattelse, men nu er jeg blevet i tvivl: Vinterdækkene er
blevet noget slatne at køre på efter jeg lukkede lidt luft ud af dem, så de
nu står med et tryk på ca 2,3 bar, dvs. lidt højere, end sommerdækkene. Men
det skal de måske være? Er dæktrykket kun afhængigt af bilens data, og
dermed helt uafhængigt af dækket?

--
Jacob



Ukendt (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-05 19:32


"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
news:43972648$0$166$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Det plejer at være temmelig godt beskrevet i instruktionsbogen hvor meget
>> dæktrykket skal være. Det er nemlig forskelligt alt efter hastighed og
>> ekstravægt som man laster bilen med.
>>
>
> Det var også min opfattelse, men nu er jeg blevet i tvivl: Vinterdækkene
> er blevet noget slatne at køre på efter jeg lukkede lidt luft ud af dem,
> så de nu står med et tryk på ca 2,3 bar, dvs. lidt højere, end
> sommerdækkene. Men det skal de måske være? Er dæktrykket kun afhængigt af
> bilens data, og dermed helt uafhængigt af dækket?

Hvis det er de som fabrikanten skriver så, ja

--
Tom



Jacob Buus Smidt (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 08-12-05 10:46

>> sommerdækkene. Men det skal de måske være? Er dæktrykket kun afhængigt af
>> bilens data, og dermed helt uafhængigt af dækket?
>
> Hvis det er de som fabrikanten skriver så, ja
>

Ok, så vil jeg nøjes med at køre med 2,2-2,4 bar vinterdækkene.

Tak til jer der har svaret...


--
Jacob



Uni Bull (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 14-12-05 00:38

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
news:439800f0$0$160$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> sommerdækkene. Men det skal de måske være? Er dæktrykket kun afhængigt
>>> af bilens data, og dermed helt uafhængigt af dækket?
>>
>> Hvis det er de som fabrikanten skriver så, ja
>>
>
> Ok, så vil jeg nøjes med at køre med 2,2-2,4 bar vinterdækkene.
>
> Tak til jer der har svaret...

Jeg fandt i denne anledning min instruktionsbog frem og til trods for
at mine tyskkundskaber ikke er imponerende, så lykkedes det mig
dog at udlede følgende:
Dæktryk bør på ethvert tidspunkt være som angivet i instruktions-
bogen. Men trykket falder ca. 0,2bar pr. 10 graders temperatur-
fald. Og det er nok heraf at snakken om højere dæktryk er opstået.
Fylder du 2,5bar på ved 10 grader vil du kun have ca. 2,3 bar ved
0 grader - med andre ord: Efterfyldning.

....således var ordene...
--
Uni Bull
Vallensbæk
MB C220CDi



Kent Friis (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-12-05 18:24

Den Wed, 14 Dec 2005 00:37:49 +0100 skrev Uni Bull:
> "Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
> news:439800f0$0$160$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> sommerdækkene. Men det skal de måske være? Er dæktrykket kun afhængigt
>>>> af bilens data, og dermed helt uafhængigt af dækket?
>>>
>>> Hvis det er de som fabrikanten skriver så, ja
>>>
>>
>> Ok, så vil jeg nøjes med at køre med 2,2-2,4 bar vinterdækkene.
>>
>> Tak til jer der har svaret...
>
> Jeg fandt i denne anledning min instruktionsbog frem og til trods for
> at mine tyskkundskaber ikke er imponerende, så lykkedes det mig
> dog at udlede følgende:
> Dæktryk bør på ethvert tidspunkt være som angivet i instruktions-
> bogen. Men trykket falder ca. 0,2bar pr. 10 graders temperatur-
> fald. Og det er nok heraf at snakken om højere dæktryk er opstået.
> Fylder du 2,5bar på ved 10 grader vil du kun have ca. 2,3 bar ved
> 0 grader - med andre ord: Efterfyldning.

Stadig kun sålænge det er de dæk bilen er beregnet til at køre med.

Jeg kan oplyse at det ikke er sjovt at køre rundt med 35 psi i
dæk der er beregnet til 51 - specielt ikke i en rundkørsel når man
tror man har lige så meget vejgreb som man plejer at have.

Fremover checker jeg dæktrykket som det første når bilen har været
til service :-/

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Jacob Buus Smidt (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 14-12-05 01:22

> >>
> >
> > Ok, så vil jeg nøjes med at køre med 2,2-2,4 bar vinterdækkene.
> >
> Dæktryk bør på ethvert tidspunkt være som angivet i instruktions-
> bogen. Men trykket falder ca. 0,2bar pr. 10 graders temperatur-
> fald. Og det er nok heraf at snakken om højere dæktryk er opstået.
> Fylder du 2,5bar på ved 10 grader vil du kun have ca. 2,3 bar ved
> 0 grader - med andre ord: Efterfyldning.
>

Det er jo klar tale. Således lader det til, at mit valg ikke er helt
ved siden af. Jeg takker.

--
Jacob


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste