Hvad er der galt her..?
Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 06-12-05 14:00

Hey,

Bilen (Peugeot 406) er begyndt at opføre sig lidt skummelt. Nogen gange er
problemet der, andre gange er det ikke. Når det er der, er det følgende:

Man drejer nøglen og starter bilen. Motoren går i gang, men går ud igen med
det samme. Dette gør den de første 2-4 gange man prøver at starte. Pludselig
kan den så holde sig selv igang, MEN den farer op og ned i omdrejninger,
mellem 700 og 1500 ca. (enkelte gange, er den også gået død her). Efter at
have gjort dette i 10-15 sek. stabiliserer den sig endelig på lidt under
1000 omdrejninger, og bliver der. Så bliver der givet lidt speeder, så der
kommer gang i motoren.

Så prøver man så at køre. Men under gearskift fra 1. til 2. gear, går den
død igen (næsten hver gang). Men her kan man som regel starte den igen med
det samme. Så kan man så køre nogenlunde normalt. Men selvom man har kørt i
15-20 min. og motoren er lun, kan den sagtens finde på at gå død igen, når
man kobler ud, hvis man f.eks. skal holde for rødt lys. Dette kan også ske,
hvis man kobler ud i høj fart. For leden kørte jeg da det var mørkt, og
koblede ud da jeg rullede ned ad en lang bakke. Der lod jeg mærke til, at
lyset på vejen foran bilen blev svagt-stærkt-svagt-stærkt. Så kiggede jeg på
omdrejningstælleren, og så at den igen lavede det pjat med at gå op og ned
mellem ca. 700 og 1500..

Men nogle dage er der slet intet, og det er sgu træls hvis den skal på
værksted, og der ingen symptomer er!!! Den har startet fint første gang i
både hård frost og silene regn, så det hænger vel næppe sammen med frost
eller fugt/utætheder.. Har prøvet alt give alt elektrisk jeg kunne finde i
motorrummet en omgang Pronto, men det synes heller ikke at ændre på noget..
En bekendt fra Dansk Autohjælp, har prøvet at justere gaskablet, men det
hjalp sgu heller ikke i det lange løb. Det kommer stadig..

Er der nogen eksperter her, som kan kaste om sig med teorier? Hvad kan være
galt?

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-12-05 14:14

> Er der nogen eksperter her, som kan kaste om sig med teorier? Hvad kan
være
> galt?

Ekspert vil jeg nødig betegne mig som - men mit bud ville være stepmotoren
til tomgangsreguleringen.
Dette er en kendt fejl på alle PSA's motorer i den familie - den kan renses:
http://www.hi-speed.dk/Guide_Stepmotor/stepmotor.htm

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 06-12-05 15:08

> Ekspert vil jeg nødig betegne mig som - men mit bud
> ville være stepmotoren til tomgangsreguleringen.
> Dette er en kendt fejl på alle PSA's motorer i den familie

Okay, tusind tak! Var inde og læse på siden, og det lyder da som en
mulighed. Symptomerne passer da nogenlunde. Det er noget jeg lader gå videre
til værkstedet, da vi stadig har 100% garanti på spanden. Desuden var det da
i det hele taget en fornuftig side, du linkede til.

Hvis nogen har andre teorier, så tøv endelig ikke med at fortælle det.