Utæt forrude, Vectra A
Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 05-12-05 23:17

Hej gruppe,

Min gode gamle Vectra er blevet utæt lige over forruden, jeg har hivet lidt
ned i "himlen" og været istand til at pille lidt af rudelimen ud, nu kan jeg
så se at der er en del rust inden uden.

Mit spørgsmål er nu: Hvad kan jeg gøre ved det hvis jeg skal lave en "lappe
løsning" der bare skal holde et års tid endnu (ikke noget med rude ud og
sandblæsning osv!)?

Jeg forstiller mig noget med at kradse så meget af den løse rust ud som jeg
kan med en skruetrækker, evt. behandle med noget rustomdanner og sprøjte
rudelim op i mellemrummet igen.
Lydder det som en fornuftig løsning, eller skal jeg droppe rustomdanneren?

Rudelimen koster 125kr og jeg går ud fra at den kun holder i et par timer
efter man har taget hul på sprøjten, så jeg vil gerne være sikker på at det
jeg gør er det rigtige.

/Morten
Vectra 2,0 '94
Corsa 1,2 '01

Fra : Martin

Dato : 06-12-05 10:33

> [...]
>
> Rudelimen koster 125kr og jeg går ud fra at den kun holder i et par timer
> efter man har taget hul på sprøjten, så jeg vil gerne være sikker på at

Jeg ville nok bruge lidt silicone - det er billigere, og udemærket til
tætning.

Prøv om du kan tætne udefra, ellers bliver det nok svært at få helt tæt.

/Martin

Fra : L

Dato : 06-12-05 19:51

Hej

Det lyder som en dårlig udskiftning af din rude engang. Klag selvfølgelig
hvis det er fornyeligt.

Tag hen til et rudemontering værksted, der kan kan du måske få en rest
rudelim, hvis det bare skal lappes sammen.

Men det kunne jo være du kunne stikke et sand papir hele vejen igennem, få
slebet lidt på det, og så give det noget maling. Men det vil selvfølgelig
ikke holde flere år.

Brug ikke silicone! Skal holdes langt væk i forbindelse med f.eks.
malearbejde m.v.

Mvh. TLS

Fra : Martin

Dato : 07-12-05 10:19

> [...]
> ikke holde flere år.
>
> Brug ikke silicone! Skal holdes langt væk i forbindelse med f.eks.

Det er jeg sådan set enig i, men han skriver selv, at det kun skal holde i
et år. Mon ikke at bilen skal kasseres inden et syn, som sker om et år. Der
skal nok ikke laves meget malerarbejde på den bil mere

/Martin

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 12-12-05 11:31

> Det lyder som en dårlig udskiftning af din rude engang. Klag selvfølgelig
> hvis det er fornyeligt.

Der er ikke blevet skiftet forrude i de seks år jeg har haft bilen, så det
tror jeg ikke det er.
Det er jo en Vectra, så den behøver ikke "hjælp" for at ruste ;)

> Tag hen til et rudemontering værksted, der kan kan du måske få en rest
> rudelim, hvis det bare skal lappes sammen.

God ide, men jeg har allerede købt rudelimen. Jeg vil bare være sikker på at
jeg gør det rigtige (tror nemlig ikke den kan holde sig ret længe efter den
er åbnet).

> Men det kunne jo være du kunne stikke et sand papir hele vejen igennem, få
> slebet lidt på det, og så give det noget maling. Men det vil selvfølgelig
> ikke holde flere år.

Tror aligevel det bliver svært at få sandpapir igennem, der er ikke som
sådan "hul".

> Brug ikke silicone! Skal holdes langt væk i forbindelse med f.eks.
> malearbejde m.v.

Hvorfor? Ætser det malingen?

/Morten
Vectra 2,0 '94
Corsa 1,2 '01

Ps: Jeg kom åbenbart til at klikke "reply" i stedet for "reply to group", så
jeg skulle hilse fra ejeren af "nospam.dk" og sige at han er træt af folk
der bruger hans adresser i news ;)

Fra : Martin

Dato : 12-12-05 14:46

> Ps: Jeg kom åbenbart til at klikke "reply" i stedet for "reply to group",
> så jeg skulle hilse fra ejeren af "nospam.dk" og sige at han er træt af
> folk der bruger hans adresser i news ;)

Det er nu ikke helt korrekt!

Ejeren af nospam.dk domænet er Tiscali (nu Tele2).

Jeg har en mail-adresse til news-brug som ender med nospam.dk, og den virker
fint - tak for din mail:

> Nemlig ja! Det er jo langt fra det eneste sted den bil er rusten (selv om
> det ellers er en fantastisk bil) ;)
>
> Det jeg egentlig fiskede for, var om rustomdanner kunne være en løsning
> for at få noget at hæfte på, eller om det bare gør ondt værre?

Jeg tror at det i din situation er ligegyldigt - du skal bare forhindre
vandet i at trænge ind. Det letteste (og grimmeste) ville nok være
gaffa-tape! Under alle omstændigheder skal du tætne udefra, så vandet slet
ikke kommer ind i listen.

/Martin

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 12-12-05 22:42

"Martin" <mb@nospam.dk> wrote in message

> Det er nu ikke helt korrekt!
>
> Ejeren af nospam.dk domænet er Tiscali (nu Tele2).
>
> Jeg har en mail-adresse til news-brug som ender med nospam.dk, og den
> virker fint - tak for din mail:

Ahh okay undskyld. Mailen var faktisk fra ejeren af nospam@nospam.dk, jeg
antog bare (fejlagtigt) at han ejede hele domainet.

Ellers smart domaine, jeg antager der ikke kommer meget spam på de adresser
(bliver filtreret af div. spammere)?

> [...]
> vandet i at trænge ind. Det letteste (og grimmeste) ville nok være
> gaffa-tape! Under alle omstændigheder skal du tætne udefra, så vandet slet

Nej vel ikke helt, for er der stadig løst rust vil rudelimen vel hurtigt
løsne sig igen?

Jeg kan jo ikke rigtigt undgå at der kommer vand ind under listen (undtagen
med gaffa!)...
Jeg formoder at det vel netop er meningen at er skal komme vand ind under
listen, men at det så skal stoppes der af rudelimen, for listen har vel
aldrig og kan vel aldrig blive tæt?

/Morten
Vectra 2,0 '94
Corsa 1,2 '01

Fra : Martin

Dato : 13-12-05 10:40

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers smart domaine, jeg antager der ikke kommer meget spam på de
> adresser (bliver filtreret af div. spammere)?

Det var i hvert fald tanken - det virker nu ikke helt så godt i
virkeligheden!

> [...]
> Jeg formoder at det vel netop er meningen at er skal komme vand ind under
> listen, men at det så skal stoppes der af rudelimen, for listen har vel

Hvis du hælder silicone i fra ydersiden, vil du på et eller andet tidspunkt
have fyldt så meget i at der ikke kommer noget vand ind i samlingen mellem
rude og karosseri.

Jeg tvivler på at du kan få det tæt på anden måde uden at få forruden taget
ud.

/Martin

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 15-12-05 01:37

> Det var i hvert fald tanken - det virker nu ikke helt så godt i
> virkeligheden!

Hvis du har egen mailserver er SpamAssassin guld værd!

> Hvis du hælder silicone i fra ydersiden, vil du på et eller andet
> tidspunkt have fyldt så meget i at der ikke kommer noget vand ind i
> samlingen mellem rude og karosseri.

Men der ligger jo en masse snask inde under listen, det vil jo være nærmest
umuligt at rense ud, og så længe det ligger der vil det vel suge fugt?

Jeg tror stadig jeg satser på rustomdanneren og rudelim, så må vi se om det
holder.

Men tak for alle rådene.

/Morten
Vectra 2,0 '94
Corsa 1,2 '01

Fra : clarke_dk

Dato : 15-12-05 18:19

det holder ikke i længden, men en klat omdanne og så silikone som martin
forslog er det bedste til en bil som alligevel skal kasseres ( har selv haft
Vectra A ).