forklaring af fejl ved syn ?
Fra : Martin

Dato : 04-12-05 08:45

er der ikke et sted hvor man kan se hvad de forskellige fejl betyder og hvor
de er ?

jeg har en fejl jeg ikke aner hvor er ?

08 vognbund tæret zone C

og jeg har ikke mulighed for at se bilen før jeg kører op og køber den....
men der må være en oplysningsside hvor der står hvor de enkle fejl er
placeret ?

Martin

Fra : Martin

Dato : 04-12-05 08:54

og samtidig hvorfor står der dette og hvor meget skal man lægge i det ?

2 Køretøjet er betinget godkendt

3 Ved synet konstaterede vi nedenstående fejl ved køretøjet. De skal selv
sørge for at få fejlene rettet, og køretøjet skal ikke til omsyn efter
reparationen.

4 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra
synssted til reparatør

det har jo dobbeltmening ??

bilen er ikke lovlig men skal ikke omsynes ? hvad sker der hvis politiet
ser dette ? kan de komme og kigge på den ? hvad sker der hvis man bliver
stoppet og de tjekker det ?

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 09:52

> det har jo dobbeltmening ??

nej...

> bilen er ikke lovlig men skal ikke omsynes ? hvad sker der hvis politiet
> ser dette ? kan de komme og kigge på den ? hvad sker der hvis man bliver
> stoppet og de tjekker det ?

Bilen er FØRST lovlig igen, når du har fået lavet det rust der er i Zone C.
Strængt taget kan politiet tage pladerne på bilen, de kommer ikke og kigger
bare rolig, de har andet at lave.. Lige umiddelbart kan de ikke checke det
tror jeg når de stopper dig !

Mvh
Morten

Fra : Martin

Dato : 04-12-05 09:56

ok,men hvor kan man se betegnelsen af fejlen ? altså en skitse eller tegning
over hvilke områder de enkelte fejl dækker og hvilken betydning de har

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 09:58

> ok,men hvor kan man se betegnelsen af fejlen ? altså en skitse eller
tegning
> over hvilke områder de enkelte fejl dækker og hvilken betydning de har

Lige her: http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/zoner.htm

Mvh
Morten

Fra : KNT

Dato : 04-12-05 10:06

Når der bliver sagt at forholdet er ulovligt - ja så er det så alvorligt, at
du også skal tage det alvorligt.
Knud

Fra : KNT

Dato : 04-12-05 10:05

Der står du skal køre direkte ned til mekanikerne og få det rettet.
Gør du ikke det klippes pladerne!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 10:25

"Martin" <ole@ole.ole> skrev :

>det har jo dobbeltmening ??

Nejda da -

>..2 Køretøjet er betinget godkendt

Altså der er en betingelse for godkendelsen.

Og i fejloversigten står fejlen

>..4 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra
>synssted til reparatør

Jeg ved ikke hvor du ser en dobbelt mening - der står jo temmeligt
tydeligt , at der er fundet fejl ved bilen, og den/de skal rettes
førend bilen er lovlig at benytte

>bilen er ikke lovlig men skal ikke omsynes ?

Netop - du skal lige rette fejlen(e) først

>hvad sker der hvis politiet ser dette ?

Politiet ser ikke den rapport, sådan lige, med mindre den ligger og
flyder synligt i din bil, hvis du bliver stoppet

>hvad sker der hvis man bliver stoppet og de tjekker det ?

Jamen så kan de da finde på at kontrollere om fejlen er udbedret - det
gør de typisk ved at tilkalde nogle der har forstand på tingene.

Hvis du ikke har rettet fejlen, så kan du nemt risikere at de piller
pladerne af bilen, og du må gå hjem, medbringene et girokort.

Systemet med at få en betinget godkendelse, og så få rettet fejlen, er
nu fin nok - det der er noget hø, er at alt for mange lader som
ingenting, og tøffer videre i bilen som om intet er hændt.
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : alexbo

Dato : 04-12-05 11:37

"Martin" skrev

>jeg har en fejl jeg ikke aner hvor er ?
>08 vognbund tæret zone C

08 henviser til afsnit 08 i detailforskrifter for køretøjer og er bærende
dele.
http://www.fstyr.dk/sw22947.asp
Zone C er et udtryk for hvor alvorlig fejlen er på en skala fra A-D med A
som værst.
http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/undervogn/karosseri/

> og samtidig hvorfor står der dette og hvor meget skal man lægge i det ?
Et rusthul i vognbund, sandsynligvis inderpanel eller lign, ikke særlig
alvorligt.

> 2 Køretøjet er betinget godkendt
Bilen er godkendt på betingelse af at denne fejl bliver udbedret.

> 3 Ved synet konstaterede vi nedenstående fejl ved køretøjet. De skal selv
> sørge for at få fejlene rettet, og køretøjet skal ikke til omsyn efter
> reparationen.
Ejeren skal selv sørge for at få fejlen udbedret og synsmanden behøver ikke
at kontrollere dette.

> 4 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra
> synssted til reparatør
Det er en standardbemærkning, om det så er et dårligt viskerblad, vil det
stå sådan.

> det har jo dobbeltmening ??
Nej, det betyder at bilen ikke er helt i orden før det er lavet.

> bilen er ikke lovlig men skal ikke omsynes ? hvad sker der hvis politiet
> ser dette ? kan de komme og kigge på den ? hvad sker der hvis man bliver
> stoppet og de tjekker det ?
Ingenting til det hele, der er ingen der tjekker det, der er heller ingen
der ved præsist hvilket rusthul synsmanden har ment, så hvis man
forestillede sig at bilen om et halvt år blev kontrolleret, så kan det være
et
andet hul de finder.
Hvis bilen får en betinget godkendelse på en defekt pære, betyder det jo
ikke at hvis der findes en defekt pære på bilen så er det den samme som
blev fundet til synet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-12-05 09:53

> [...]

> og jeg har ikke mulighed for at se bilen før jeg kører op og køber den....
> men der må være en oplysningsside hvor der står hvor de enkle fejl er

Lad være med at købe en bil der er rust i. De er altid angrebet meget mere
end det umiddelbart ser ud til.

Hold fingrene og dine penge væk fra den!

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-05 11:07

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Lad være med at købe en bil der er rust i. De er altid angrebet meget mere
> end det umiddelbart ser ud til.
>
> Hold fingrene og dine penge væk fra den!

Enig, hvis det er en bil du overvejer at købe, så lad være. Rust er
noget værre noget. Det koster en mindre bondegård at få lavet (medmindre
man bare kan skrue pladen af og sætte en ny på). Og er der rust i
vognbunden så er der sikkert også begyndende rust andre steder.

Så find en anden bil.

Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 11:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Lad være med at købe en bil der er rust i. De er altid angrebet meget mere
>end det umiddelbart ser ud til.

Så får han da svært ved at hitte en bil

Problemet er ikke rust, men omfanget af rusten ;)